Gå til innhold

Hvor lenge får den som har sovedag sove?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler ikke om hvor selvstendig man er, men at man velger vekk familien sin i helgene fordi man heller vil sitte oppe halve natta for å game/binge tv-serier. De færreste ser ungene mer enn et par-tre timer på hverdagene og da er det nitrist å velge dem vekk i helgene også. 

Anonymkode: f4f78...3fe

Det er din mening. 

Vi er mye sammen med barnet vår og mye sammen som familie, når mannen er hjemme fra jobb. 

Så om det går en dag eller to hvor en av oss har funnet på noe på kvelden å sover litt lenger på dagen, er ikke det et problem for vårt liv.

Vi lever veldig avslappet å da er det mye mindre stress og forventninger

Anonymkode: f7ec1...2cd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å være en gammel grukk, men å snu døgnet og sove til langt på dag i helgene, er ikke bra for noen, barn eller ikke. Det gjør det bare vanskeligere å stå opp på mandag igjen, og er en uvane man bør slutte med når man er ute av tenåra.

Jeg kan skjønne at man har bytter på å ta morgenen når man har småbarn som våkner grytidlig, men den som får sove "lenge" bør uansett stå opp i vanlig tid som når man skal på jobb. I hvertfall ikke mer enn en halvtime, time ekstra. Både av hensyn til seg selv og familien. 

Anonymkode: 28311...326

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en våkner! Mannen sover som regel til 9 og jeg våkner ofte 10.30. Selvfølgelig mot at vi ikke har andre planer. Men ser ingen grunn til at begge skal stå opp kl 05! 

men ofte står den ene opp kl 5, den andre sover til 8 også får den som sto opp legge seg litt igjen. 

Anonymkode: 3b210...4d3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abra skrev (2 timer siden):

Kona sover fremdeles. Jeg chiller med kidsa. Blir selv som oftest vekt mellom 8-9. 

kona våknet 11. jeg fikk da tatt meg en times tid i senga selv. 

Endret av Abra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete å kaste bort familiehelgene på at en av foreldrene skal snorke til langt på dag. Hos oss står vi alle opp i rett tid og gjør ting sammen. 

Anonymkode: 18917...067

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter på. Annenhver natt. En av oss får alltid sove hele natten uforstyrret til 07.00. 

Om det har vært en veldig slitsom natt for den av oss som har hatt ansvar for ungen, kan den foreldrene gå å legge seg igjen. Det har skjedd noen få ganger, men ingen av oss har sovet lenger enn 9.

Anonymkode: b064a...35c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tullete å kaste bort familiehelgene på at en av foreldrene skal snorke til langt på dag. Hos oss står vi alle opp i rett tid og gjør ting sammen. 

«Rett tid»? Jøss, må være fint å sitte på fasiten! 

Anonymkode: 2de74...24e

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mannen oppe til 03-04 da? Fester kanskje? Siden han må sove til 12 for å være uthvilt. Så sinnsykt egoistisk slapt og dårlig. Eller er han alvorlig syk kanskje? Voksne småbarnsforeldre burde legge seg noenlunde i rett tid i helgene om det ikke er noe ekstraordinært. Familien er viktigst og det er super egoistisk å ikke stille opp. Tenker at den sovedagen bør være seinest til kl 09.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sovedag? Små barn= vi står opp sammen! Man trenger ikke sovedag om man legger seg i rimelig tid. 

Anonymkode: 40040...8cc

😂 oh lord 

Anonymkode: bad39...d75

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi gjør også ting sammen men ikke hele dagen fra 7om morningen , kvalitet fremfor kvantitet og ikke minst er det fint å gjøre ting alene litt også med barna 

Anonymkode: bad39...d75

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke for å være en gammel grukk, men å snu døgnet og sove til langt på dag i helgene, er ikke bra for noen, barn eller ikke. Det gjør det bare vanskeligere å stå opp på mandag igjen, og er en uvane man bør slutte med når man er ute av tenåra.

Jeg kan skjønne at man har bytter på å ta morgenen når man har småbarn som våkner grytidlig, men den som får sove "lenge" bør uansett stå opp i vanlig tid som når man skal på jobb. I hvertfall ikke mer enn en halvtime, time ekstra. Både av hensyn til seg selv og familien. 

Helt enig! Ingen friske voksne trenger å sove til 10-12 på dagen. Da har man lagt seg for sent. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alltid felles frokost kl 10. Også da barna ble store, og nå som de har flyttet ut. Hver lørdag, søndag og stort sett i ferier.

Anonymkode: 693ab...4de

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovedag?? Man sover vel ikke bort en hel dag? 

Hos oss hender det at den forelderen som ikke står opp tidlig med babyen sover til 8:30/09:00, men ikke lenger enn det. Det pleide vi ikke å gjøre før barnet ble født heller, med mindre det var noe helt ekstra. Vi gjør det heller sånn at hvis en av oss er veldig sliten tar man seg heller en liten lur på ettermiddagen mens den andre er med babyen. Om få år er barnet stort nok til å stå opp alene i helgene, da planlegger vi begge å sove til 8:30/09:00 som er vanlig for oss 😊 Jeg husker jeg stod opp alene i helgene fra 5 år eller noe, da fikk jeg se på tegnefilmer på tv i en times tid mens foreldrene mine sov. Det var herlig.

Anonymkode: 84b01...79f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dere må ha jævlig mye program som trenger en hel dag! Høres slitsomt ut! Glad det ikke er meg.

Anonymkode: 7a0a8...856

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Helt enig! Ingen friske voksne trenger å sove til 10-12 på dagen. Da har man lagt seg for sent. 

Hæ?! Kl 10 er for meg tidlig i helgene, og jeg er ikke syk.

Anonymkode: 7a0a8...856

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er vel ca 1/5 av den voksne arbeidsføre befolkningen som jobber turnus om ikke mer. Om man er ferdig på jobb 23 og i seng 01 vil man helt sikkert ønske å stå opp senere enn noen som har kunne lagt seg 22. 

Unntaket må være på KG hvor minst 80% er uføre, da er jeg helt enig i at man kan stå opp i rimelig tid 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Romkom skrev (1 minutt siden):

Det er vel ca 1/5 av den voksne arbeidsføre befolkningen som jobber turnus om ikke mer. Om man er ferdig på jobb 23 og i seng 01 vil man helt sikkert ønske å stå opp senere enn noen som har kunne lagt seg 22. 

Unntaket må være på KG hvor minst 80% er uføre, da er jeg helt enig i at man kan stå opp i rimelig tid 

Det blir selvfølgelig noe annet, men jeg tipper TS hadde nevnt det i hovedinnlegget dersom det var tilfelle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sov jeg til 12. Det er veldig sjeldent. Jeg er som regel oppe i 10 tiden. Ser ikke noe galt i å sove ut litt i helgene, når man ikke har planer. Jeg har tenåringer nå og de sover like lenge som meg, hvis ikke lenger. Mannen er alltid oppe i 8 tiden. Det var han som tok barna når de var små. Til gjengjeld har han aldri tatt en våkenatt. Han er A-menneske, jeg er B-menneske. Gjett hvem som henter ungdommene hjem på kveld/natt. 

Anonymkode: 3836a...ffd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir selvfølgelig noe annet, men jeg tipper TS hadde nevnt det i hovedinnlegget dersom det var tilfelle her.

Hva «tipper» du om hvorvidt TS hadde nevnt det i hovedinnlegget om det var pga. gaming som ca. Halvparten av de som svarer snakker om, men som ikke ble nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kaller det sovedag, regner jeg med at man kan sove så lenge man ønsker. Om det er slik at man har forventninger til når den andre forelderen skal stå opp, må man avklare dette når man avtaler at man har en avtalte der man kan sove lengre visse morgener. Grei regel å ta med seg når dere skal avtale andre ting; lag så konkrete avtaler som mulig, så slipper man irritasjoner over ulik forståelse over  innholdet i generelle begrep, som å ha en «sovedag». 

Anonymkode: 1f4f2...dfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...