Gå til innhold

Når eldre søsken er barnevakt, og dette med skattefradrag (foreldrefradrag).

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber turnus, langvakter, og derfor mye ettermiddag/kveld. Jeg har tre barn, der yngste blir 11år i år. De andre er 16 og 18 i år. 

Når jeg er på jobb, er det ofte de eldre søsknene som får ansvar for å se etter 10-åringen. Ikke fordi han trenger «barnevakt», men fordi det er greit at noen passer på at han gjør lekser, får i seg mat, pusser tenner og legger seg. Alt det der som trengs litt oppfølging.
For dette får de litt lommepenger, alt ettersom hvor mye jeg har, og hva de trenger. Ikke noen fast sum per time, med andre ord. 
i snitt får de kanskje 500kr hver i mnd for dette. 

Nå har noen sagt at dette kan jeg føre opp under foreldrefradraget i skattemeldingen. Stemmer det? Og hvordan gjør jeg det? 
Må jeg da sende inn kopi av vippsbetalingene? Noen ganger har de fått kontanter, men det går  jo mest i Vipps.

Har ingen andre ting på foreldrefradrag. 

Anonymkode: e2443...ecf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke seriøs når du mener at du skal få skattefradrag fordi du gir dine egne barn lommepenger...?

Anonymkode: 8f05a...cbb

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Javisst kan du det. Jeg har tre sønner over 20 år som jeg bruker som barnevakt til de minste. Jeg har ført opp at jeg har betalt de 6000 hver. 

Du trenger ikke dokumentere det når du sender inn skattemld. Men du må kunne dokumentere det hvis de etterspør det. Jeg har alt på vipps. Kontant betaling vil ikke gjelde da. 

Anonymkode: 56ff8...03c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kreve fradrag, men du må kunne dokumentere kostnadene dersom skatteetaten ber om det.  Jeg tenker at det også kan være lurt å ha dokumentasjon for arbeidstidene i tilfelle du får spørsmål om det.

Anonymkode: c2e15...991

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan det. Lærte det av min venninne som jobber med økonomi. Hun fører opp fiktive summer hvert år som liksom er betaling for at besteforeldre passer barnebarn. Jeg hadde ikke gjort det selv (fiktive summer), men i ditt tilfelle er det jo reelt. 

Anonymkode: dc61f...2ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.20):

Jeg jobber turnus, langvakter, og derfor mye ettermiddag/kveld. Jeg har tre barn, der yngste blir 11år i år. De andre er 16 og 18 i år. 

Når jeg er på jobb, er det ofte de eldre søsknene som får ansvar for å se etter 10-åringen. Ikke fordi han trenger «barnevakt», men fordi det er greit at noen passer på at han gjør lekser, får i seg mat, pusser tenner og legger seg. Alt det der som trengs litt oppfølging.
For dette får de litt lommepenger, alt ettersom hvor mye jeg har, og hva de trenger. Ikke noen fast sum per time, med andre ord. 
i snitt får de kanskje 500kr hver i mnd for dette. 

Nå har noen sagt at dette kan jeg føre opp under foreldrefradraget i skattemeldingen. Stemmer det? Og hvordan gjør jeg det? 
Må jeg da sende inn kopi av vippsbetalingene? Noen ganger har de fått kontanter, men det går  jo mest i Vipps.

Har ingen andre ting på foreldrefradrag. 

Anonymkode: e2443...ecf

Hvor mye skatt det blir må du finne ut, svart arbeid er ulovlig, vet du

Anonymkode: d3ca4...7ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye skatt det blir må du finne ut, svart arbeid er ulovlig, vet du

Anonymkode: d3ca4...7ac

Snattefrie småjobber er veldig fint her.

Anonymkode: 8b394...201

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det i flere år. Skrevet opp 6000 kr på hver unge. Det er det i får i lommepenger for å være tilgjengelig for lillesøster når jeg jobber helg. Det er helt lovlig. Må dokumentere det om det blir spørsmål. Tror knapt de gidder å sjekke sånne småbeløp, uansett så har jeg det på vipps. 

Anonymkode: 0edd8...dac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...