Gå til innhold

Hvor lenge får man blir på barsel etter fødselen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør man på sykehus i 6 dager med frisk baby? Vet du hvor mange tusen en sykehusseng koster i døgnet?

Anonymkode: 733af...084

Jeg var på sykehuset 8 dager etter fødsel nr 2. Babyen hadde noen komplikasjoner de første 2-3 døgnene etter keisersnitt men var frisk etterpå. Jeg måtte all like vel bli værende 5 dager til da jeg fikk høyt blodtrykk etter fødsel. Totalt var jeg på sykehuset i 12 dager da 4 av dagene gikk til å bli satt i gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er annengangs fødende og har en 3 åring hjemme, vet at hvis jeg reiser hjem vil mye falle på meg av å ta meg av både baby og 3 åringen, samt lage middag osv. 

For å unngå diskusjoner om dette med mannen, vurderer jeg å bare bli så lenge jeg kan på barsel for å få hentet meg litt inn etter svangerskapet og fødselen. 

Anonymkode: 44c83...1bc

Hvis begge friske etter fødselen, så kan dere overnatte maks 2 netter og så må reise hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke blitt unødvendig lenge på barsel om jeg var usikker på om eldstesøsken er tatt vare på.

Innstill deg på å dra hjem og ha ansvar for begge barn. Er formen min dårlig, så lar jeg barnehagebarn bli hjemme. Da unngår jeg stresset om morgen med å gjøre begge barn klar til å dra utenfor huset. Kan være hjemme og slappe av hele dagen.

Mat - lag og frys masse i ukene i forveien. Finn enkle måltid som ikke krever mye tid. Bestill hjemmelevering eller ha kjøleskap og skuffer fulle slik at du ungår turer på butikken den første uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Datet i mange år uten å finne noen, ønsker meg to barn for både meg og søskenet sin del, er nå eller aldri pga alder, er 40 år. 

Også skal det sies at disse egenskapene kom snikende i forholdet, han er ikke slik han først viste seg, men har også gode sider. Kapasiteten hans er bare veldig lav og han får helt seriøst reelle sammenbrudd om det blir for mye for han, noe nesten alt er. 

Innimellom må man bare akseptere at livet blir ikke alltid som man ønsker og drømmer om. Men når man ikke kan akseptere det og står fast på siden drømmer, må du bare stå i det.

Du har selv valgt dette livet..

Anonymkode: dff6b...e22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er annengangs fødende og har en 3 åring hjemme, vet at hvis jeg reiser hjem vil mye falle på meg av å ta meg av både baby og 3 åringen, samt lage middag osv. 

For å unngå diskusjoner om dette med mannen, vurderer jeg å bare bli så lenge jeg kan på barsel for å få hentet meg litt inn etter svangerskapet og fødselen. 

Tuller du? Hvorfor gjør ikke mannen det?
Jeg mener at jeg fikk tilbud om å være på barsel i 3 dager (Ahus). 

Her tok mannen av seg 3åringen, laget mat, vasket, skiftet sengetøy. Skiftet bleier på baby når han kunne. Ga meg alt jeg ville. Hva slags mann er dette du har valgt å få barn med? 

Anonymkode: 61c5e...6e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 1 døgn på sykehuset. Angrer på at vi ikke ble lengre siden vi måtte tilbake for å ta blodprøver og legesjekk. Var mannen som kjedet seg på barsel og ville hjem. Tror vi kunne blitt i 3 døgn hvis vi ønsket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble i 2 døgn begge gangene. Første barnet ble født på kveld og da måtte vi tilbake for blodprøve, mens barn nr 2 ble født rett over midnatt så de tok blodprøver tidlig morgen før vi dro. Men ingen presset oss ut, jeg kunnet nok bli gjennom helgen om jeg ville.

Anonymkode: 3d44e...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kastet meg ut. Dro hjem 5 dager etter fødsel (var riktignok tvillinger og den ene hadde gulsott og lav fødselsvekt). Ingen påtrykk om å reise hjem. 

Anonymkode: b6307...6df

Eh, jo! Jeg ble kastet ut etter 6 timer med andremann. 

Anonymkode: de6b9...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 3 døgn for førstegangsmor og 2 døgn for flergangsmor som standard. Så tilpasser de hvis enten mor eller barn har komplikasjoner. 

Med første barnet var jeg 5 døgn, andre barnet 2 døgn.

Kan du få din mor til å komme hjem til dere for å hjelpe deg i starten? Kan du legge en plan som du så deler med mannen? Kanskje han føler seg overveldet av ansvaret og han ikke vet hva han skal gjøre; og det vil hjelpe hvis du bryter det ned i praktiske mindre oppgaver for ham. Lage en enkel dagsplan, måltidsplan, handleliste. 

Anonymkode: 178c0...c75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer helt an på kapasitet på sykehuset. Selv dro jeg etter at alle undersøkelser var ferdig(barnelegen var der tre dager i uka, fødte fredag morgen og barnelegen var der neste gang mandag, kunne reist hjem før og kommet tilbake, fikk velge selv). 
med andre fødte jeg natt til tirsdag og sjekk hos barnelegen onsdag. Kunne velge å bli eller reise hjem og komme tilbake for ny sjekk fredag pga bilyd på hjertet. Valgte å bli. 
begge gangene fikk jeg spørsmål om jeg var klar for å dra hjem. 

Anonymkode: 96fa5...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

urenluren skrev (25 minutter siden):

Vi var 1 døgn på sykehuset. Angrer på at vi ikke ble lengre siden vi måtte tilbake for å ta blodprøver og legesjekk. Var mannen som kjedet seg på barsel og ville hjem. Tror vi kunne blitt i 3 døgn hvis vi ønsket. 

Mannen kjedet seg så derfor fikk ikke mor og barn helseoppfølgingen de kunne hatt. Jeg håper du ser at du kan med hell jobbe med å sette deg selv lenger frem i ditt liv. Om han kjeder seg, be ham gå seg en tur ut, gjerne kjøp en bok eller et blad på kiosken.

Anonymkode: 178c0...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte mandag kveld og fikk være til fredag formiddag. Har i ettertid tenkt at dette er jo lenge, tatt i betraktning at jeg og baby var friske og i god form. Grunnen til at jeg ikke ble sendt hjem før, var at baby hadde ikke knekt koden for å die. Bodde like ved helsestasjon og hadde ammehjelp tilgjengelig, så det er litt rart at vi fikk være så lenge... De hadde få fødsler da jeg var der, jeg var alene på rommet og de hadde god tid. 

Dumt at mannen ikke tar sin del, ts. Men jeg synes det er ille med de som sier du har valgt det selv. Vanskelig å spå framtiden.

Anonymkode: caba0...cd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på barselavdeling👋 det vanlige på mitt sykehus er at de blir to dager på barsel. 4 om keisersnitt. Men så kommer det jo an på så mangt, man sender ikke hjem noen som trenger ekstra oppfølging. Nå om dagen er kapasiteten sprengt og mødrene må dele rom med hverandre, derfor reiser mange hjem ganske kjapt etter fødsel. 

Mitt tips er å skrive en liste med forventninger til mannen, gi han arbeidsoppgaver han _skal_ gjøre når dere kommer hjem. Du skal amme og være låst til baby i starten, han må faktisk bare være voksen og innfinne seg i ansvaret han har pådratt seg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør man på sykehus i 6 dager med frisk baby? Vet du hvor mange tusen en sykehusseng koster i døgnet?

Anonymkode: 733af...084

Hvis de tusenlappene gjør at man får etablert ammingen, får avlastning og  nok søvn, og en god start på barseltiden både fysisk og psykisk, så synes jeg det er helt innafor så lenge det er kapasitet. Jeg har fått bli så lenge på jordmorstyrt fødestue, kunne nok blitt lenger om jeg hadde ønsket og. Det er mye verre at folk opplever å bli kastet ut etter et døgn, enn at vi bruker noe kroner på å ta vare på mor og barn litt lenger. Jeg forstår veldig godt at 6 døgn ikke er realistisk mange steder, men jeg synes vi burde brukt mer penger på barselomsorg. Kanskje ville vi tjent på det på lang sikt. 

Anonymkode: 65fd0...cfc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jo! Jeg ble kastet ut etter 6 timer med andremann. 

Anonymkode: de6b9...c19

Du, ja, men ikke den du svarte…. Selv fikk jeg begge gangene spørsmål om jeg var klar for å dra hjem eller ville bli en dag til (første gang var føde- og barselavdeling en byggeplass og andre gang hadde jeg allerede vært der tre hele dager og hadde en 2-åring hjemme, så jeg ville helst hjem, men de hadde kapasitet og jeg hadde fått bli om jeg ønsket det)

Anonymkode: 96fa5...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han virkelig ikke forstår så hadde jeg sagt til ham at min mor/søster/venninne/søskenbarn/noen jeg stoler mye på kommer til å bo hos oss i minst en uke etter fødsel. Jeg hadde fortalt ham grunnen og at jeg kommer til å fortelle den personen jeg spør hvorfor jeg spør. Hvis han da klarer å ligge på sofaen mens din valgte hjelper hjelper deg så regner jeg med at det lille du har av interessere for ham vil fordufte i løpet av den uken. Lykke til! ❤️

Anonymkode: e624f...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en fødestue i nærheten av det du bor? Jeg fødte førstemann på fødestue og var der i fem dager, i fire av disse var vi alene på barselavdelingen. Med nummer to fødte jeg på sykehus. Valgte å tilbringe barseltiden på fødestue og vi dro dagen etter fødsel fra sykehus til fødestua. Var der i fire dager, vi var alene innlagt hele oppholdet.

Begge mine fødsler har vært problemfrie. På fødestua har vi fått høre at vi blir så lenge vi ønsker. Vi får fred og ro, mye støtte i ammingen og avlastning ved behov. Så anbefaler fødestue om du har mulighet, virker som det er mindre pågang der.

Anonymkode: afb60...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på både din form og sykehusets kapasitet. Sykehusene i Oslo-området har ofte høyt trykk, og der må folk ut så fort som mulig, mens ute i distriktene får man ofte bli lenger. Når har du termin? Vår og sommer er vel også typisk da de fleste føder, slik at det er mindre plass da enn på høst og vinter. 

Anonymkode: c9abd...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 2 fødte jeg kl 16, dro hjem kl 09 dagen etter.

Med nr 1 måtte vi bli to netter for litt ekstra undersøkelser.

Anonymkode: ae727...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs med spørsmålet ditt? Du mener at sykehuset skal betale for at du skal få en pause? Fordi at to voksne mennesker ikke klarer å kommunisere sammen?

Et sykehus er ingen oppbevaringsplass. Da leier du deg inn på et hotell et par dager.

Anonymkode: a3f20...f48

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...