Missbumblebee Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Jeg er litt tidlig ute, har jo bare så vidt blitt gravid, men jeg lurer altså på om dere har noen erfaringer med tøybleier? Etter hva jeg har lest, så syns jeg dette høres ut som en god løsning, men hvor praktisk er det? Hvor mye ekstraarbeide blir det av å måtte vaske bleiene? Er det mye å spare på å bruke tøybleier i forhold til engangsbleier? Blir barna mer/mindre plaget av bleieutslett ol? Og er det lettere å få lekkasjer med tøybleier enn engangsbleier? På forhånd takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 Jeg brukte tøybleier en periode til eldstemann. Det er en grunn til at jeg ikke brukte dem til nestemann. Jeg husker ærlig talt ikke hvordan det var med lekkasjer. Det var helt greit for meg og ta den ekstra jobben med å skylle og vaske bleier. Problemet var å bli vekket ekstra ofte om natten fordi hun var våt. Og da var hun virkelig våt. Bleieutslett ble det også, noe vi overhodet ikke hadde problemer med når hun brukte papirbleier. Forskjellen ligger nok i at papirbleiene kapsler fukten inne mens tøyet bare blir vått. Det er kanskje mer miljøvennlig å bruke tøybleier. Men mitt inntrykk er at det i allefall ikke er vennligere mot barnet.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #3 Skrevet 12. mars 2006 (endret) Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor noen engang vurderer tøybleier. Det er i allefall ikke mer miljøvennlig. Bleiene må vel vaskes og jeg går ut i fra at det skjer med vaskemaskin og såpevann.. Jo, jeg kom på en "god" grunn; etter sigende er tøybleier såpas ukomfortable for barnet at de slutter tidligere med disse enn med de mer anvendelige og komfortable papirbleiene... Om det er et pre eller et con avhenger vel av øyet som ser.. Endret 12. mars 2006 av Kosemose
Chihiro Skrevet 12. mars 2006 #4 Skrevet 12. mars 2006 Vi kjøpte en pakke med tøybleier og ullbukser før babyen ble født, og hadde veldig lyst til å bruke, og like, disse bleiene. Jeg mente, og mener fortsatt, at det må være det mest miljøvennlige alternativet, liker ikke tanken på bosshaugen av engangsbleier. Men, da gutten var født, skrek han døgnet rundt, og bæsjet minst en gang i timen. Vi hadde mer enn nok med amming, byssing og bleieskift, og hvis vi fikk et rolig øyeblikk var vi nødt til å prioritere å sove litt selv. Klesvask, opphenging og bretting av bleier var det siste vi orket. Så etter noen uker gikk vi mer og mer over til engangsbleier. Vi hadde rett og slett ikke overskudd til å drive med tøybleiene. Dessverre så er vi nok litt late, da denne kamelen var slukt gikk vi aldri tilbake til tøybleiene. Jeg har lyst til å være positiv til tøybleier og synes det er flott at andre vil bruke dem, men orker ikke selv... Jeg ville ventet til barnet var født, så du ser hva du har overskudd til. Synd å bruke masse penger på noe som ender som gulpekluter og stellebordsunderlag
Missbumblebee Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2006 Ikke mange som er positive til dette altså.. Vel, hmm.. Jeg får nok vente til barnet er født ja. Det finnes jo så mange forskjellige typer tøybleier nå også, så noen bør jo være bedre enn andre. Har jo fått med meg at det er tilsatt så mye rart i papirbleiene som kan påvirke barnets hormon-ballanse, og det er jo ikke akkurat noe sunt det heller. Og når det gjelder vasking av bleier, så finnes det helt klart vaskemidler som ikke er miljøfarlige, og derfor tror jeg nok at forbruk av papirbleier er et mye større miljøproblem enn vasking av tøybleier.
Plonk Skrevet 12. mars 2006 #6 Skrevet 12. mars 2006 Jeg hadde i likhet med mange andre sterke fordommer mot tøybleier før jeg skulle føde. Tenkte at det ville bli mye arbeid - en drittjobb - uten synlige fordeler for meg selv. Men siden vi er litt miljøbevisste og snart oppdaget hvor mye avfall det faktisk blir av papirbleier, begynte vi å undersøke litt en liten stund etter at Plonkeliten var født. Vi brukte tøybleier til hun var litt over et halvt år. I begynnelsen var målsettingen vår å bruke minst to tøybleier om dagen. 2 om dagen = 700 i året = i alle fall en liten miljøgevinst. Men snart fant vi ut at fordelene ved tøybleier var mange. Tøybleier lekker ikke. Faktisk gikk vi over til tøybleier for fullt etter at jeg oppdaget at det ble masse griseri av papirbleiene hvis hun bæsjet om morgenen i en bleie som var våt av nattens tiss. De ble ryggen full av bæsj og jeg fikk masse styr med klesvask. Tøybleiene suger til seg like godt over det hele selv om de er våte. Tøybleier puster. Det gjør ikke papirbleier, de er jo dekket av et tykt lag plast utenpå. Plonkeliten fikk mye mindre problemer med bleieutslett etter at vi gikk over til tøy. Arbeidsmengden med tøybleier er veldig overdrevet. Faktisk er det jo en del arbeid med papirbleier også, og det tror jeg ikke folk tenker over. Selv gikk vi for eksempel ens ærend til Kiwi for å kjøpe bleier siden det er så billig der, uten at vi handler på Kiwi til vanlig. Med tøybleier er det følgende arbeid: Kaste dem rett i en bøtte uten lokk som står på badegulvet, når bøtten er full, bære den til vaskemaskinen og tømme den inni, når maskinen er ferdig, henge bleiene til tørk, og når de er tørre, brette dem og legge dem i skapet. Vi vasket bleier hver 2. eller hver 3. dag. Brettingen tar fem minutter. Bleiene blir ikke så fryktelig skitne, for vi brukte rispapir inni, som samler opp den verste bæsjen. Rispapiret går rett i do. Bleietypen vi brukte, var fra Nøstebarn (www.nostebarn.no). Mamma strikket fem bleiebukser til oss i renull (som holder godt på fuktigheten og samtidig er vannavstøtende sånn at det ikke kommer bæsj på dem), og mellom bleien og ullbuksen hadde vi underbukser/brillebukser i frotté. De blir våte, men kan brukes flere ganger hvis man henger dem til tørk eller legger dem på badegulvet. For hver eneste tøybleie vi bruker sparer vi miljøet for masse avfall, i tillegg til at avføringen kommer tilbake i kretsløpet i stedet for å ende inni en plastbleie og bli brent i forbrenningsanlegg. Billig er det også, investeringen var på litt over 1000 kr. Papirbleier er greie å ha når man skal ut av huset, men ellers brukte vi det aldri. Tøybleier anbefales på det aller sterkeste. Papirbleier utgjør 20% av alt husholdningsavfall her i landet, og per bleiebarn blir det tilsammen 1 tonn avfall!! Etter et halvt år begynte det å lekke gjennom. Nå har jeg kjøpt en annen type (de kostet ti kroner stykket..! Ingen stor investering det heller) for å avhjelpe begynne-å-gå-på-potte-perioden, men vi er ikke kommet helt i gang ennå. (Plonkeliten er nå halvannet år).
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #7 Skrevet 12. mars 2006 Me brukte yøybleier, og det fungerte heilt fint. Me brukte ullbukser og brettebleier. Eg prøvde ein gong med plastikk i staden for ullbukse, men det vart jo berre ekkelt. Stumpen vart klam. Det tek gjerne ei veke før ullbuksa blir tett, i mellomtida har ein gjerne litt lekkasje av urin. Rispapiret gjode at avføringa gjekk rett i do, så luktproblem hadde me ikkje. Vesla har aldri hatt bleieutslett eller raud/sår stump.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #8 Skrevet 12. mars 2006 Jeg brukte tøybleier på alle mine tre, fungerte ypperlig. Rispapiret gjør at det ikke blir noe særlig griseri. Brukte også ulltruser, som merkelig nok er mindre varmt enn papirbleier om sommeren. Selvsagt er det litt mer jobb med tøybleier enn med papirbleier, men jeg synes det definitivt er verdt det. Å påstå at det er like forurensende å bruke tøybleier som papirbleier virker helt absurd spør du meg.. Hva tror du er verre, ett tonn med søppel kontra noen hundre liter vann med vaskemidler..? Passet min lille niese i 2 uker mens foreldrene var i syden. Hun var veldig plaget av bleieutslett, men etter at jeg brukte tøybleier i 6 dager så var alt borte.. Men broren min synes det er for mye jobb med tøybleier, så de gikk tilbake til papirbleier og salve
Missbumblebee Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2006 Jøss, så flott med positive tilbakemeldinger! Dette likte jeg! Hvor mange bleier trenger man, og hvor mange bleiebukser? Hvilke merker har dere best erfaring med?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #10 Skrevet 12. mars 2006 Jeg skjønner at det må ha skjedd en revolusjon på tøybleiefronten de siste ti år. Mine erfaringer med såre stumper var nemlig helt motsatt. Og det var ikke snakk om å sove natten gjennom.
Missbumblebee Skrevet 14. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2006 *dytte* Ingen som har erfaringer med hvilke tøybleier som er best?
wok Skrevet 15. mars 2006 #12 Skrevet 15. mars 2006 Jeg vurderer også tøybleier til mitt kommende barn, og fant denne: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1767 Dessvewrre er ikke min kommune på den lista
Gjest EvaL Skrevet 15. mars 2006 #13 Skrevet 15. mars 2006 Jeg er blandt de som har stor forundring for at noen vil bruke tøybleier til barna sine, men det får være deres sak så jeg gidder ikke argumentere for og i mot. Vet bare at barnet mitt skal få slippe å gå med fortidens bleieløsning. Hvis du vil vite mer om tøybleier, så er det en stor gjeng som benytter tøybleier i diskusjonsforumet til dinbaby.com. Sjekk ut sidene som kalles for "bleiedebatten", da vil du kunne lese tidligere innlegg eller spørre selv om det du måtte lurer på angående tøybleier.
Missbumblebee Skrevet 15. mars 2006 Forfatter #14 Skrevet 15. mars 2006 Jeg vurderer også tøybleier til mitt kommende barn, og fant denne: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1767 Dessvewrre er ikke min kommune på den lista ← Ikke min heller. Synd, for det burde jo flere kommuner tenke på. Jeg er blandt de som har stor forundring for at noen vil bruke tøybleier til barna sine, men det får være deres sak så jeg gidder ikke argumentere for og i mot. Vet bare at barnet mitt skal få slippe å gå med fortidens bleieløsning. Hvis du vil vite mer om tøybleier, så er det en stor gjeng som benytter tøybleier i diskusjonsforumet til dinbaby.com. Sjekk ut sidene som kalles for "bleiedebatten", da vil du kunne lese tidligere innlegg eller spørre selv om det du måtte lurer på angående tøybleier. ← Takk for tips. Jeg har ikke bestemt meg for noenting ennå, det er derfor jeg spørr her. Men det er da et helt klart miljøvennlig alternativ til vanlige bleier, og dersom det finnes varianter som barna har det like bra med, så hvorfor ikke? Det er jo uansett jeg som får ekstraarbeide med det.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #15 Skrevet 15. mars 2006 barna har det ikke like bra med en stor klumpete tøybleie som blir våt så fort de tisser en liten skvett, det er bare dere foreldrene som innbiller dere dette og sier at ungen lider ingen nød. Vel, dere får aldri vite hva et lite barn virkelig mener om saken, da dere tar valget for barnet om hvilken bleie som er best.
Missbumblebee Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #16 Skrevet 16. mars 2006 barna har det ikke like bra med en stor klumpete tøybleie som blir våt så fort de tisser en liten skvett, det er bare dere foreldrene som innbiller dere dette og sier at ungen lider ingen nød. Vel, dere får aldri vite hva et lite barn virkelig mener om saken, da dere tar valget for barnet om hvilken bleie som er best. ← Det er mulig du har rett, men jeg liker heller ikke tanken på å ha så mange kjemikalier som det er i papirbleier så tett på huden til en liten baby. Etter hva jeg har skjønt, så er de nyeste tøybleiene (helt sikkert de dyreste også) omtrent like i form og fasong som papirbleiene er. Aller helst skulle vel babyene vært nakne, og blitt rengjort hver gang de gjorde på seg, men det er desverre ikke mulig.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #17 Skrevet 16. mars 2006 Etter hva jeg har skjønt, så er de nyeste tøybleiene (helt sikkert de dyreste også) omtrent like i form og fasong som papirbleiene er. ← Nei de er ikke like i hverken form eller fasong. De er like i den grad at man når får tøybleier som kan festes med borrelås, men ellers er de både tykkere, mer klumpete og har dårligere passform en supertynne engangsbleier. Dette er er fakta, det er bare å ta en kikk på videoen om tøybleier inne på sidene til Nøstebarn så ser man veldig godt at tøybleier er enormt store og klumpete i forhold til papirbleier.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #18 Skrevet 16. mars 2006 Det har alltid fascinert meg at noen greier å opparbeide så mye uvilje mot at ANDRE folk skal ta i bruk tøybleier...! Vi begynte å bruke tøybleier av den enkle grunn at vi vil leve litt miljøvennlig slik at barna våre også skal ha en klode å leve på når de blir store. At andre folk skulle synes det er på grensen til barnemishandling er jo ganske utrolig. Tøybleier er ikke ENORMT store og klumpete. De er litt større enn papirbleier, fordi dagens papirbleier er storindustri med hard konkurranse mellom varemerkene og er laget slik at de skal være maksimalt salgbare. Problemet med papirbleier er at de inneholder mange kjemiske stoffer, og det at ungen ikke kjenner at de tisser gjør at de kan gå med papirbleier til de begynner på skolen. Sugeevnen gjør også at du kan drøye med å skifte dem til de er flere kilo tung (hvilket jeg er overbevist om at mange barnehager spekulerer i), ikke særlig bra for barnet. Tøybleier er et sunt og smart alternativ, du sparer masse penger og du gjør en innsats for verden rundt deg. Og ungen din lider ikke på noen som helst måte. Vi kjøpte startpakke på www.nostebarn.no, husker ikke antallet, det var enten 12 eller 20. Hilsen Plonk
wok Skrevet 16. mars 2006 #19 Skrevet 16. mars 2006 Dettte er grunnene til at jeg vurderer tøybleier: Jeg liker ikke tanken på at ungen min skal "pakkes inn i plast". Jeg merker selv at jeg blir sår og klam når jeg bruker bind, og tenker meg at det må bli mye mere sårt og klamt når et større område er pakket inn, og det er mer væske og bæsj som samles opp. Jeg har lest argumentet om at bruk av papirbleier øker temperaturen slik at det kan påvirke gutters sædkvalitet seinere i livet. Har ikke lyst til å ta sjansen på det. Jeg er sikker på at kjemikalier i bleiene ikke er bra for noens lille stump. Jeg vil gjerne spare naturen for store berg med avfall... ja, jeg vet at de må vaskes med såpe som heller ikke er bra for naturen, men jeg tror det er mindre skadelig. Jeg vil spare penger. (men det er ikke et viktig argument, bare en "bivirknig" av de andre argumentene.) Vi kommer sikkert til å bruke noe papirbleier når vi er ute og reiser, men jeg vil gjerne bruke tøy som puster hvertfall om natta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå