Gå til innhold

Kan man ringe sykehuset og be om igangsettelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er straks 41 uker på vei, 2 gangs og har absolutt ingen tegn eller symptomer på at fødsel nærmer seg. Kjenner jeg er skikkelig sliten nå og bare ønsker å bli ferdig. Er det noen som har ringt sykehuset og spurt om å bli satt i gang? Hva svarte de? Hvor lenge måtte du evt vente?

Anonymkode: 3dd85...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har vel ukentlig kontroll hvor du kan ta opp dette? Skjønner du er lei men en uke over er innenfor normalen og vi skal være lei, når vi er lei er vi mentalt klare for å gjennomføre fødsel.

Anonymkode: 91324...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et svangerskap er 40+2, så da er du vel bare noen dager over termin. Forstår at du er lei, men du må vel ta det opp med jordmor. Tviler sterkt på at du kan ringe direkte til sykehuset og be om å bli satt i gang. De vil vel helst at fødselen starter av seg selv.

Anonymkode: 3b734...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 0.24):

Et svangerskap er 40+2, så da er du vel bare noen dager over termin. Forstår at du er lei, men du må vel ta det opp med jordmor. Tviler sterkt på at du kan ringe direkte til sykehuset og be om å bli satt i gang. De vil vel helst at fødselen starter av seg selv.

Ekspander  

Jeg er 40+5.. Uff ja de vil vel svare det samme. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men da har du vel en kontroll nå til uka? Spørr der hva de tenker :)

Anonymkode: bd8f2...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en telefon du. Da får du gode råd og evt oppfølging.

Anonymkode: 8bec5...d8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du ikke trivselskontroll snart?

Anonymkode: 66473...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 0.27):

Jeg er 40+5.. Uff ja de vil vel svare det samme. 

ts

Ekspander  

Da skal du vel ha trivselskontroll til uka?

Fødsel kan starte i dag. Jeg hadde null tegn før vannet gikk. Selv om det føles uendelig lenge er det i det lange løp snakk om bare dager til du er ferdig. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: ccf7b...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ikke slik det fungerer. Jordmor kan henvise deg til overtidskontroll/trivselskontroll og det kan tas opp da.  Men man kan ikke bestille induksjon pr telefon nei. 

Anonymkode: 5b044...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 8.37):

Nei, ikke slik det fungerer. Jordmor kan henvise deg til overtidskontroll/trivselskontroll og det kan tas opp da.  Men man kan ikke bestille induksjon pr telefon nei. 

Ekspander  

Skader ikke å spørre. Kan hende sykehuset har kapasitet. 

Anonymkode: b49db...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Driver fortsatt jordmødrene med stripping? Det er i så fall verdt et forsøk. 

Anonymkode: e4847...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 13.32):

Skader ikke å spørre. Kan hende sykehuset har kapasitet. 

Anonymkode: b49db...8c2

Ekspander  

TS kan ringe men hun blir skuffet, det ordnes via henvisninger fra jordmor/lege ikke fra privatperson. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan dessverre ikke ringe sykehuset for noe som helst lenger (med mindre man er i fødsel), alt må skje gjennom henvisning fra jordmor eller fastlege :) Ta det opp med en av dem, eller så kan du snakke med sykehuset på trivselskontrollen du sikkert snart skal på.

Anonymkode: 7e863...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan jo alltids ringe. Men har du ingen avtale om at du skal settes i gang sånn og og slik, så får du nok ikke det. Jeg hadde som avtale med jordmor og Lege på føden/barsel poliklinikk at jeg skulle settes i gang i uke 38 pga min helse, og i uke 37 skulle jeg få dato. Ikke en gang da fikk jeg igangsettelse. Men en avtale om at de skulle ta vannet om jeg igjen kom inn med modningsrier som var som føderier igjen (jada. Jeg hadde jevnlig det. Og fødsel nummer 2 kom jeg inn med 7 cm åpning fordi jeg ikke kjente forskjell på modningsrier og ekte rier). Ikke en gang da tok de vannet. Men sende meg hjem. Ble sendt hjem to ganger. Før de endelig tok vannet på 3. Gangen. Pga min helse som var ekstremt dårlig da, med enorme smerter og en skrantende psykiske helse. Så det skal mye til å få bli igangsatt slik når du ringer fordi du "bare" er lei. Det et ikke bare bare å være så sliten, men det er "bare" når en sammenligner med mye annet desverre.

Anonymkode: 91dee...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde det.

Nærsykehuset mitt ville ikke sette i gang før om noen dager, så da ringte jeg sykehuset i nabokommunen. Ble igangsatt dagen etter. Var på overtid. 

Anonymkode: 5186d...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er vel over termin?

Jeg gråt meg til en igangsettelse 3 uker før termin... var riktignok allerede på sykehuset, trodde det var rier,men nei.... kunne ikke dra hjem...nekta. hadde ikke barnevakt heller mer enn noen dager.

Anonymkode: 3deb9...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 0.24):

Ekspander  

Nei, et svangerskap er 42+0.

Over termindatoen betyr ikke overtid.

Å føde til termin er å føde mellom 37+0 og 42+0.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Norge brukes 40+3 som termin, 283 dager. 

Anonymkode: ad2fd...bdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 17.30):

Man kan dessverre ikke ringe sykehuset for noe som helst lenger (med mindre man er i fødsel), alt må skje gjennom henvisning fra jordmor eller fastlege :) Ta det opp med en av dem, eller så kan du snakke med sykehuset på trivselskontrollen du sikkert snart skal på.

Anonymkode: 7e863...d97

Ekspander  

Selvfølgelig kan man ringe sykehuset og spørre om ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...