Gå til innhold

Nabo døde og jeg kjenner mest lettelse - er jeg moralsk korrupt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 0.18):

Mangel på empati vil jeg si du har når et ungt menneske dør og du tenker på at du slipper å høre musikken hans. Tenker ikke du på familien hans?

Anonymkode: 71e62...aaf

Går an å ha flere tanker i hodet på en gang. Ts skriver jo på ene siden at det er trist. Men sorgen er jo ikke hennes. Går an å ha empati for hans familie samtidig som at hun er lettet for sin egen del.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du er lettet fordi det er stille er en ting, helt naturlig. Å skrive dette innlegget derimot er ekstremt mangel på empati. 

Anonymkode: 52284...66d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer vel å tenke selv at du er glad for stillheten. Hadde du vært glad for at han var død, ville du ikke skrevet en post om det på KG håper jeg

Anonymkode: 8d1b2...874

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på empati vil jeg si du har når et ungt menneske dør og du tenker på at du slipper å høre musikken hans. Tenker ikke du på familien hans?

Tøv. Menneskers tanker er private og kan ikke dømmes av deg. 

Så lenge hun holder det for seg selv er det en helt naturlig reaksjon. Hvorfor skulle hun ha sørget over noen hun ikke kjenner eller likte spesielt godt? Det hadde selvfølgelig vært noe annet om hun gikk rundt å fortalte folk hvor deilig det er at han er borte. 

Jeg har irritert meg over at jeg må i begravelse noen ganger. Uten at jeg sier det til noen eller gjør noe ut av det. Betyr det at jeg er et moralsk forkastelig menneske? 

Anonymkode: 28026...bcb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (På 30.3.2025 den 0.44):

Normale mennesker med normal andel empati for andre. Ikke rart utlendinger synd vi er kalde her.

Du er frekk i kjeften for ei dame som påstår hun er så emptatisk og snill. 

Bare emptatisk ovenfor de som deler livssynet ditt? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

theawsomeguy skrev (1 time siden):

Du er frekk i kjeften for ei dame som påstår hun er så emptatisk og snill. 

Bare emptatisk ovenfor de som deler livssynet ditt? 

Right back atcha~

Jeg er sjokkert, og syns denne empatiske damen godt kan ta en runde med seg selv. Som det virker som at hun gjør. Selvfølgelig er det fælt at en nabo bråker, men det er mye verre at vedkommende dør. Bråk kan man forhandle, man kan klage og komme med krav. Døden er endelig. 

Man kan jo selvfølgelig si at vedkommende er en fremmed. Men er en nabo en fremmed? En nabo du merker nærværet av hver dag? 

Man kan strekke dette videre. Hva om det skjer en fæl ulykke nedi gata, de er jo fremmede? Vi trenger folk som bryr seg også om andre de ikke kjenner så godt. Det betyr så mye. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 8.59):

Det er ihvertfall bra du ikke var glad for at han er død! 

Jeg skjønner du kunne bli irritert på musikken, men folk kan flytte på seg altså. Det finnes dessuten værre ting som gjør at folk ikke orker personer, - mishandling, mobbing, overgrep osv. Høy musikk kommer langt ned på lista i så måte....

Anonymkode: c1689...342

Noe med måten du formulerer deg, sier meg at du aldri har opplevd de selv, men antar at det er en bagatell å oppleve høy musikk hver natt over flere år.  Det er usannsynlig plagsomt og som du ser i tråden, en grunn til at folk har flyttet. Og du synes tydeligvis det er greit at det er den som blir utsatt for bråket er den som bokstavelig talt må betale prisen, pakke sakene sine og dra?

Endret av Laraa
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ha flere tanker og følelser samtidig. Du kan synes det er trist at et ungt menneske er død, ha medfølelse med familien etc. Samtidig kan du føle lettelse over å slippe bråk fra naboleiligheten. Ikke noe unormalt over det. Du er ikke uempatisk og trenger ikke ha dårlig samvittighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nabo gjort meg sliten, og vi ikke hadde hatt noen rellasjon ellers, hadde jeg også kjent på en lettelse. En av mange følelser.

Anonymkode: 5e857...e98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 0.05):

Bor i et sameie på to etasjer, og han jeg har hatt direkte over meg i 3 år har støyet noe grenseløst. Musikk på full guffe hver kveld, festing hver helg. Selvfølgelig er det lov å spille musikk og ha besøk, men det er faktisk godt isolert her, f.eks hører aldri skritt, til og med da han pusset opp hørte jeg mindre til drillingen enn musikken han spilte. Så det sier litt om hvilket lydnivå han kjørte. 

Ja, jeg tok tak i det direkte med han, sameiet pratet med han, og han skjerpet seg i noen uker før det var i gang igjen. 

I dag fikk jeg høre at han døde i en ulykke. Prøver å tenke på familien. Det er en ung kar det er snakk om. Og egentlig er det hele ufattelig trist. Men klarer ikke å helt føle på det fordi det er så deilig at det er stille der oppe på en lørdagskveld. 

Jeg er ikke en uempatisk person, men jeg klarer ikke å mobilisere tristhet her, bare objektiv "beklagelig at et ungt liv går tapt". 

Fikk meg til å lure på om alle faktisk er så narsissistiske eller er jeg bare ekstra ufølsom?

Anonymkode: 6fc54...89d

Nei. Følte litt glede selv. Men det var en som var meget  truende. Ikke glad for at han døde, men for at vi fikk fred. 

Anonymkode: c8c81...d5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nabo døde her nylig. En mann i 40-årene som jeg hadde ingenting usnakket med. Vi hilste.

Men jeg fikk ingen sorgrreaksjon over hans død. Trist for familien, men ikke for meg personlig

Dere som sørger over alle dere har hatt relasjon til må kjenne på mye sorg. I min lille kommune kjenner jeg noen som dør ofte.

Anonymkode: b633c...e8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk dør hver dag. Vedkommende har i tillegg brutt ordensreglene der han bor uten og bry seg om andre.

Hvorfor skal folk begynne og bry seg nå?

Respekt for mennesker går begge veier, og det hat vedkommende demonstrert ved flere anledninger at detver han ikke interessert i.

Så nei du er ikke empatiløs, han som kun brydde om seg selv derimot.

Anonymkode: 7dde1...874

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 1.02):

TS: jeg er ikke GLAD for at han er død, selvfølgelig ikke. Som sagt så tenker jeg på familien. Jeg har aldri ønsket han død, men mange ganger ønsket at han flyttet heller og var levende og fornøyd på en plass der han ikke forstyrret andre. 

Kanskje jeg er en dårlig person. Men jeg lurer på om alle som har kjent den lydterroren på kroppen kanskje ikke hadde dømt meg så hardt. 

Jeg filosoferer bare rundt det i kveld. Ble selv litt sjokkert over hvor lettet jeg er. Og litt skremt av egen reaksjon. 

Jeg tenker du er helt normal med helt normale reaksjoner og tanker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.00):

Unnskyld at jeg flirer litt nå, men du er glad for stillhet. Og håper og tror at det ikke er  vedkommendes død du er glad for. Hvis det er det sistnevnte, så ville jeg ikke blitt overrasket om det kommer musikk og lyder fra den stille leiligheten de neste dagene. Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke ha "jublet" for tidlig . 🤣 Beklager... Klarte ikke å dy meg. 

Anonymkode: 0c91e...1f9

Så det finnes altså folk som deg… 

Anonymkode: 34474...f4f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (På 1.4.2025 den 0.32):

Right back atcha~

Jeg er sjokkert, og syns denne empatiske damen godt kan ta en runde med seg selv. Som det virker som at hun gjør. Selvfølgelig er det fælt at en nabo bråker, men det er mye verre at vedkommende dør. Bråk kan man forhandle, man kan klage og komme med krav. Døden er endelig. 

Man kan jo selvfølgelig si at vedkommende er en fremmed. Men er en nabo en fremmed? En nabo du merker nærværet av hver dag? 

Man kan strekke dette videre. Hva om det skjer en fæl ulykke nedi gata, de er jo fremmede? Vi trenger folk som bryr seg også om andre de ikke kjenner så godt. Det betyr så mye. 

Jeg tror ikke det er noen i tråden som er uenige i at det er trist når noen dør, kanskje spesielt unge mennesker og dødsfall som følge av ulykker. Samtidig tenker jeg at det er naturlig å ikke føle på en dyp og personlig sorg når et menneske man ikke har hatt en forholdsvis nær og god relasjon  til, dør. Det er ikke det samme som å mangle empati. Det er fullt mulig å føle på lettelse for at noe som har vært problematisk opphører, uten at det betyr at man er glad for personen som forårsaket problemene,  er  død.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 0.05):

Bor i et sameie på to etasjer, og han jeg har hatt direkte over meg i 3 år har støyet noe grenseløst. Musikk på full guffe hver kveld, festing hver helg. Selvfølgelig er det lov å spille musikk og ha besøk, men det er faktisk godt isolert her, f.eks hører aldri skritt, til og med da han pusset opp hørte jeg mindre til drillingen enn musikken han spilte. Så det sier litt om hvilket lydnivå han kjørte. 

Ja, jeg tok tak i det direkte med han, sameiet pratet med han, og han skjerpet seg i noen uker før det var i gang igjen. 

I dag fikk jeg høre at han døde i en ulykke. Prøver å tenke på familien. Det er en ung kar det er snakk om. Og egentlig er det hele ufattelig trist. Men klarer ikke å helt føle på det fordi det er så deilig at det er stille der oppe på en lørdagskveld. 

Jeg er ikke en uempatisk person, men jeg klarer ikke å mobilisere tristhet her, bare objektiv "beklagelig at et ungt liv går tapt". 

Fikk meg til å lure på om alle faktisk er så narsissistiske eller er jeg bare ekstra ufølsom?

Jeg har en nabo i midten av 80-årene som har bodd i rekka siden det ble bygget på 70-tallet, og som har bodd aleine i ca 30 år da barna var flyttet ut og kona var lei. Han bidrar utelukkende med negativitet i naboskapet til rekke vår.

Jeg har hatt faktiske drømmer om at han blir trillet ut i en ambulanse med teppe over hele seg...

Anonymkode: cb2a6...d02

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorvidt ts tenker på familien hans får du svar på hi. 

Anonymkode: 7ecd8...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en nabo som snorket så sinnsykt så jeg våknet av det. Brukte ørepropper men de falt i søvne noen ganger. Når han døde for noen år siden følte jeg et velbehag av ro, men syntes synd på kona hans. Det pussige er at kona etter en stund ble i veldig godt humør, blid og våken. Hun fikk kanskje sove hun og? Det går an og ha flere tanker/ følelser samtidig. Jeg er ikke glad for at han døde, men glad for at snorkingen er borte. 

Anonymkode: 7ecd8...872

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...