Gå til innhold

Nabo døde og jeg kjenner mest lettelse - er jeg moralsk korrupt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Den avdøde har ikke hatt empati med ts, for de som skriver at ts mangler empati. Jeg ble selv ekstra syk pga søvnmangel et helt år med en bråkete, ustabil nabo. Så forstår lettelsen over å få «livet tilbake.»

Anonymkode: 8bbb3...da3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld at jeg flirer litt nå, men du er glad for stillhet. Og håper og tror at det ikke er  vedkommendes død du er glad for. Hvis det er det sistnevnte, så ville jeg ikke blitt overrasket om det kommer musikk og lyder fra den stille leiligheten de neste dagene. Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke ha "jublet" for tidlig . 🤣 Beklager... Klarte ikke å dy meg. 

Anonymkode: 0c91e...1f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke uempatisk, du er bare mer glad for å endelig få ro enn du er trist fordi en nabo du ikke kjente, men som forårsaket støy i livet ditt er gått bort.

Det er to forskjellige følelser som tilfeldigvis kom samtidig. Hvis han hadde flyttet, og så fikk du høre 2 mnd senere at han var død, hva hadde du tenkt da? Hadde du stilt samme spørsmål til deg selv?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått livet og livsgnisten din tilbake, det må da være lov å være glad for det!

Anonymkode: 04f0a...69a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Nå er ikke naboen død, men helsesituajonen gjør at han havnet i bemannet bolig/omsorgsbolig i fjor, noe han sannsynligvis burde hatt fra begynnelsen av voksenlivet. Selvsagt er det trist på det menneskelige plan at han har havnet der han er. Men jeg håper han aldri noensinne kommer tilbake til leiligheten. Det er slutt på bråk og hyl, musikk, fester og spytt i oppgangen, eim av særdeles dårlig hygiene i gangene og innbrudd i sykkelbodene til borettslaget.  Har vært brekk to ganger på et år.  Det har vært et rolig og behagelig år og måtte det forbli sånn. Hvis du tenker som meg, er det ikke fortjent at det gikk som det gikk, men det betyr ikke at det ikke er fantastisk å endelig ha ro, fred, sikkerhet og et minimum av privatliv 

Endret av Laraa
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helsefarlig å leve med mye støy over tid så du har lov til å være lettet ts.

Anonymkode: a1d84...ea7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinterjenta skrev (19 timer siden):

Litt sjokkert her. Syns du ikke det er ekkelt at det er stille FORDI HAN ER DØD?

Det var da veldig dramatisk. Han ligger jo ikke død i leiligheta... Men han bor ikke der lenger (og bråker), siden han er død.

Anonymkode: 74bba...e69

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du TS, jeg skjønner deg veldig godt! Jeg har bodd i et sameie, med en skikkelig drittperson over meg. Som aldri tok hensyn, aldri deltok på dugnader, trenerte alt vi andre prøvde å få til, brydde seg utelukkende om seg og sitt. Og klaget på oss andre. Jeg måtte flyttet derifra, etter flere år klarte jeg ikke mer. 

Hadde denne personen dødd mens jeg bodde der har jeg blitt overlykkelig. Selv den dag i dag, nær 10 år senere, hadde jeg faktisk blitt glad om jeg hørte at vedkommende var død. Rett og slett fordi jeg fikk ødelagt så mye av livet mitt av denne personen.

Det skal og sies at jeg hadde blitt akkurat like glad om vedkommende hadde flyttet, så jeg går ikke rundt og ønsker at folk dør, bare at de slutter å bo over meg 🤭

Anonymkode: 2a04a...50f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg erfaring med en slik situasjon, men skulle tro at det gikk an å både føle på tristhet OG lettelse samtidig? Blir du trist og føler empati når andre dør, så har nok støyen plaget deg helt enormt. Men vet også at mye motgang i livet kan gjøre enkelte følelsenessig avstumpet.

Anonymkode: af218...f89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 0.05):

Bor i et sameie på to etasjer, og han jeg har hatt direkte over meg i 3 år har støyet noe grenseløst. Musikk på full guffe hver kveld, festing hver helg. Selvfølgelig er det lov å spille musikk og ha besøk, men det er faktisk godt isolert her, f.eks hører aldri skritt, til og med da han pusset opp hørte jeg mindre til drillingen enn musikken han spilte. Så det sier litt om hvilket lydnivå han kjørte. 

Ja, jeg tok tak i det direkte med han, sameiet pratet med han, og han skjerpet seg i noen uker før det var i gang igjen. 

I dag fikk jeg høre at han døde i en ulykke. Prøver å tenke på familien. Det er en ung kar det er snakk om. Og egentlig er det hele ufattelig trist. Men klarer ikke å helt føle på det fordi det er så deilig at det er stille der oppe på en lørdagskveld. 

Jeg er ikke en uempatisk person, men jeg klarer ikke å mobilisere tristhet her, bare objektiv "beklagelig at et ungt liv går tapt". 

Fikk meg til å lure på om alle faktisk er så narsissistiske eller er jeg bare ekstra ufølsom?

Anonymkode: 6fc54...89d

Skulle vi tatt på oss alle triste skjebner, så hadde vi ikke klart å leve. Hadde du kjent han, og han hadde gjort et positivt inntrykk på deg, så tror jeg du hadde følt det annerledes. Mennesker som beriker livet vårt blir vi lei oss over å miste. Det er naturlig. 

Dette opplevde du som en plage, så da skjønner jeg at du er glad for at den høye musikken er borte. Man må skille mellom handlinger og person. 

Det kan være mange årsaker til at han spilte høy musikk. Kanskje han var ensom? Musikk er ofte ren terapi for de som trenger det. 

Anonymkode: 00c76...72e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke glad for at han er død så klart, du setter pris på endelig ha det fredelig og rolig rundt det. Er jo naturlig at du ikke savner han. 

Anonymkode: d2fc2...1c9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktumet at du spør og filosoferer om det viser at du ikke er korrupt. En uempatisk person ville ikke gitt det en tanke en gang

Anonymkode: 74b9e...c25

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle er seg selv nermest når det kommer til stykket, det er ikke å være moralsk korrupt eller narisist, det er normalt, du skriver jo at du kjenner på en "så trist for familien" og "leit at et ungt menneske døde" og det er helt nok tenker jeg i en setting der du direkte har kjent på konsekvensene av en annen side også, det er OK å tenke at nå blir det kanskje stille.. man kan ha mer enn en tanke og følelse knyttet til en opplevelse, det er normalt. 

Alle som sier noe annet tror jeg ikke er i kontakt med egne følelser så godt som de tror. 

Anonymkode: 75b38...e7b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 1.02):

TS: jeg er ikke GLAD for at han er død, selvfølgelig ikke. Som sagt så tenker jeg på familien. Jeg har aldri ønsket han død, men mange ganger ønsket at han flyttet heller og var levende og fornøyd på en plass der han ikke forstyrret andre. 

Kanskje jeg er en dårlig person. Men jeg lurer på om alle som har kjent den lydterroren på kroppen kanskje ikke hadde dømt meg så hardt. 

Jeg filosoferer bare rundt det i kveld. Ble selv litt sjokkert over hvor lettet jeg er. Og litt skremt av egen reaksjon. 

Anonymkode: 6fc54...89d

Det er ihvertfall bra du ikke var glad for at han er død! 

Jeg skjønner du kunne bli irritert på musikken, men folk kan flytte på seg altså. Det finnes dessuten værre ting som gjør at folk ikke orker personer, - mishandling, mobbing, overgrep osv. Høy musikk kommer langt ned på lista i så måte....

Anonymkode: c1689...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Unnskyld at jeg flirer litt nå, men du er glad for stillhet. Og håper og tror at det ikke er  vedkommendes død du er glad for. Hvis det er det sistnevnte, så ville jeg ikke blitt overrasket om det kommer musikk og lyder fra den stille leiligheten de neste dagene. Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke ha "jublet" for tidlig . 🤣 Beklager... Klarte ikke å dy meg. 

Anonymkode: 0c91e...1f9

Og så kan det flytte inn nye folk der som også spiller høy musikk. 

Anonymkode: c1689...342

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med et ærlig innlegg.

Jeg forstår deg, og syntes ikke du er uempatisk.

Anonymkode: 19ffe...869

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt det samme TS.
Naboen har vært uempatisk og hensynsløs i flere år, da er det helt naturlig å være glad for at han er borte, helt uavhengig av måten det skjedde på. 

Anonymkode: dfc8c...b05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...