Gå til innhold

Nabo døde og jeg kjenner mest lettelse - er jeg moralsk korrupt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Bor i et sameie på to etasjer, og han jeg har hatt direkte over meg i 3 år har støyet noe grenseløst. Musikk på full guffe hver kveld, festing hver helg. Selvfølgelig er det lov å spille musikk og ha besøk, men det er faktisk godt isolert her, f.eks hører aldri skritt, til og med da han pusset opp hørte jeg mindre til drillingen enn musikken han spilte. Så det sier litt om hvilket lydnivå han kjørte. 

Ja, jeg tok tak i det direkte med han, sameiet pratet med han, og han skjerpet seg i noen uker før det var i gang igjen. 

I dag fikk jeg høre at han døde i en ulykke. Prøver å tenke på familien. Det er en ung kar det er snakk om. Og egentlig er det hele ufattelig trist. Men klarer ikke å helt føle på det fordi det er så deilig at det er stille der oppe på en lørdagskveld. 

Jeg er ikke en uempatisk person, men jeg klarer ikke å mobilisere tristhet her, bare objektiv "beklagelig at et ungt liv går tapt". 

Fikk meg til å lure på om alle faktisk er så narsissistiske eller er jeg bare ekstra ufølsom?

Anonymkode: 6fc54...89d

• Liker 3
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har vært plaget av støy i flere år så kan jeg egentlig godt forstå at du trives med at det endelig er stille. Så nei, jeg synes ikke du er moralsk korrupt. Jeg tror faktisk at det er helt naturlig at du føler på det du gjør.

Anonymkode: 6d257...416

• Liker 33
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på empati vil jeg si du har når et ungt menneske dør og du tenker på at du slipper å høre musikken hans. Tenker ikke du på familien hans?

Anonymkode: 71e62...aaf

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var bråkete og plagsom i ditt liv. Du har ikke gjort så han døde. Men du har lov til å være lettet og glad for å få hverdagen tilbake.

Anonymkode: 74bba...e69

• Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er viktig å skille mellom å være glad for at naboen er død, og glad for at støyen er borte. At liv går tapt er alltid trist, men jeg mener det finnes forskjellig nivåer på hvor trist det oppleves. Hadde det vært en nær venn eller familie medlem, så er det mer naturlig å være trist og lei seg. Naboen din er det jeg tolker en ukjent person i hverdagen din. Dør en av naboene mine, må jeg innrømme at jeg sannsynligvis bare kommer til å trekke på skuldrene og tenke det var trist. Ikke bli bunnløst lei meg og tårer i øya i flere uker. Jeg har ikke noe uoppgjort med naboene mine. Men de er ikke i min nærmeste sirkel.

Anonymkode: 74a65...724

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke slik at du er glad for at naboen din er død, du er glad for at det er fred og ro i huset, noe som er helt forståelig.  Det er ikke noe galt i det. Jeg synes ikke det er naturlig eller nødvendig å føle på så mye overfor folk man ikke ikke kjenner, det betyr ikke at man mangler empati eller medfølelse.

• Liker 26
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han var bråkete og plagsom i ditt liv. Du har ikke gjort så han døde. Men du har lov til å være lettet og glad for å få hverdagen tilbake.

Anonymkode: 74bba...e69

Ja enig. En tilfeldig nabo, hvem sørger over det

Anonymkode: b633c...e8f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja enig. En tilfeldig nabo, hvem sørger over det

Anonymkode: b633c...e8f

Normale mennesker med normal andel empati for andre. Ikke rart utlendinger synd vi er kalde her.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke at du egentlig er glad for at han er død, men at du er glad for at han ikke bor der lenger. Er forskjell på det. Regner med at du ikke har ønsket han død de siste 3 årene? 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er naturlig. Hvis du kunne på magisk vis reddet han så ville du vel gjort det selv om det ville gjort ditt eget liv vanskeligere.

Anonymkode: 3cb02...9d9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (5 minutter siden):

Normale mennesker med normal andel empati for andre. Ikke rart utlendinger synd vi er kalde her.

Det er ikke normalt å sørge over personer man ikke kjenner. Man kan føle med de pårørende, man kan synes det er kjipt og trist. Men det er ikke veldig normalt med en sorgreaksjon.

Anonymkode: 2af95...eb9

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han forpestet livet ditt i tre år, det er ikke rart du kjenner på lettelse. Det er ikke noe galt med deg. Greia er at de som ikke har kjent på en slik belastning over tid ikke har den fjerneste ide om hva det gjør med oss. Jeg har vert der, jeg ble etter hvert engstelig for å være hjemme. Når starter musikken, når tar den slutt. Dette er ikke ditt problem. Du vet noen sørger over han men du har ikke hatt han som venn men som en slags fiende.

Anonymkode: a1d84...ea7

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: jeg er ikke GLAD for at han er død, selvfølgelig ikke. Som sagt så tenker jeg på familien. Jeg har aldri ønsket han død, men mange ganger ønsket at han flyttet heller og var levende og fornøyd på en plass der han ikke forstyrret andre. 

Kanskje jeg er en dårlig person. Men jeg lurer på om alle som har kjent den lydterroren på kroppen kanskje ikke hadde dømt meg så hardt. 

Jeg filosoferer bare rundt det i kveld. Ble selv litt sjokkert over hvor lettet jeg er. Og litt skremt av egen reaksjon. 

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS: jeg er ikke GLAD for at han er død, selvfølgelig ikke. Som sagt så tenker jeg på familien. Jeg har aldri ønsket han død, men mange ganger ønsket at han flyttet heller og var levende og fornøyd på en plass der han ikke forstyrret andre. 

Kanskje jeg er en dårlig person. Men jeg lurer på om alle som har kjent den lydterroren på kroppen kanskje ikke hadde dømt meg så hardt. 

Jeg filosoferer bare rundt det i kveld. Ble selv litt sjokkert over hvor lettet jeg er. Og litt skremt av egen reaksjon. 

Sånn føler jeg det også. Musikk som skaper denne dunkende støyen er så plagsom. Her jeg leier er det høy musikk hver helg. Da bruker jeg ørepropper for å stenge litt lyd ute.

Anonymkode: 96faf...42b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det er naturlig. Hvis du kunne på magisk vis reddet han så ville du vel gjort det selv om det ville gjort ditt eget liv vanskeligere.

Det hadde ikke jeg om jeg var ts

Anonymkode: 1ed7e...891

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sprette sjampanjen hadde vært ufint. Men å ikke sørge er ikke en handling.

Han brydde seg åpenbart ikke om dere andre heller, så jeg ville ikke gått med dårlig samvittighet for å ikke sørge over dette.

Anonymkode: 90817...cac

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Var akkurat det jeg tenkte. Samvittighet teller vel for noe det og.

Anonymkode: 3b073...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stillheten som du er glad for. Ikke at han som person er død. 
Stor forskjell på det. 

Anonymkode: b6333...ad6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...