Gå til innhold

"ville bare prate litt" mener kvinner at det er trakassering å flørte med fremmede?

AnonymBruker

er flørting med fremmede trakassering?  

89 stemmer

1. 1. er flørting med fremmede trakassering?

• ja, det er trakassering
      30
    • nei, det er ikke trakassering
      59

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er veldig viktig, og jeg tror en må huske at selv om en oppfatter seg selv som snill og mener en selv har gode sosiale antenner og viser hensyn, er det ikke gitt at en oppfattes slik.

De siste dagene har jeg sett en mann her inne hardnakket stå på sin rett til å løpe etter, ta igjen og sjekke opp fremmede (gjerne mye yngre) kvinner på løpetur. Han mener selv det er uproblematisk og at han er hensynsfull, tar et hint og at kvinnene ofte ikke synes det er noe problem. Samtidig blir samme bruker svært ufin og til dels aggressiv når kvinner på forumet sier at de ville opplevd sjekkingen hans som svært ubehagelig, og sier rett ut at da får de heller holde seg hjemme. Parallelt med dette sitter han i en annen tråd og snakker uoppfordret stygt om kvinner han synes er for lave sine kropper.

I slike tilfeller tenker jeg at muligheten for at en opplever sjekkingen ulikt er ganske stor, og at den som opplever seg selv som ‘snill og hensynsfull med gode sosiale antenner’ ikke nødvendigvis oppfattes slik av alle de som sjekkes opp. Kanskje overvurderer en til og med egne evner og undervurderer ubehaget en påfører andre, og kanskje er en ikke så hensynsfull som en selv tenker om en ikke bryr seg om det eller lytter til kvinners bekymringer. 

Anonymkode: b9502...bc0

Gode poeng. Tror veldig mange kvinner er veldig høfflige når de avviser, og at veldig mange menn blir uhøffelige når de blir avvist. Tenker også at det er mange som drømmer om at sjekking er som i "the game", og at det og ikke gi seg er bra. 

Jeg har selv opplevd at det å ikke gi seg er bra, men da ved å skape et vennskap eller å vise seg at man er er pålitelig over litt tid er positivt. Og hun flotte jeg er med nå, har jeg brukt 6 mnd på å bli kjent med, og når ting gikk til å bli mer seriøst, så skjedde ting ganske fort fordi vi var blitt kjent. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Dette var navlebeskuende synes jeg! Det du synes er "lek" eller "gode situasjoner" trenger ikke være det for alle andre! Jeg har akurat like mye ret til å påpeke at jeg synes noe er skumelt eller ubehagelig, som du har til å kale det hygelig. Du snaker om "mørke", men det er ikke slik at man må ha vonde intensjoner for å være ubehagelig. Det holder å mene at noe her "hygelig" og nekte å ta til seg at andre opplever det ubehagelig, lit sån som du gjør her. 

VI som syns det er greit å snakke med fremmede kan jo godt "ta til oss" at akkurat du som individ syns det er ubehagelig. Men ingen av oss vil da presse våre samtaler på deg. Det blir bare å skyte spurv med kanoner hvis poenget til slutt skal være at vi ikke kan snakke med noen kvinne fordi "tenk om hun har samme syn på dette som Pippi Lotta".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært, for jeg har vært ung og dum, at menn vil aldri bare prate litt. Det er alltid en intensjon (sex) bak samtalen. Jeg takker alltid nei, og resultatet er alltid at enten så blir det sagt noe forferdelig stygt om meg som person eller maser om at han er snill, hyggelig, ikke som andre menn og damer er så kravstore. Det er heller ingen respekt for "jeg har kjæreste" for da blir det gjerne noe som "ja, men det er bare sex..." eller "han trenger da ikke å vite noe"... Jeg har aldri opplevd en mann som tar nei for et nei i sånne situasjoner og trekker seg unna. Det er absolutt ingenting som kan overbevise meg om at en mann, voksen mann, bare vil prate litt. 

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (7 minutter siden):

Jeg har lært, for jeg har vært ung og dum, at menn vil aldri bare prate litt. Det er alltid en intensjon (sex) bak samtalen. Jeg takker alltid nei, og resultatet er alltid at enten så blir det sagt noe forferdelig stygt om meg som person eller maser om at han er snill, hyggelig, ikke som andre menn og damer er så kravstore. Det er heller ingen respekt for "jeg har kjæreste" for da blir det gjerne noe som "ja, men det er bare sex..." eller "han trenger da ikke å vite noe"... Jeg har aldri opplevd en mann som tar nei for et nei i sånne situasjoner og trekker seg unna. Det er absolutt ingenting som kan overbevise meg om at en mann, voksen mann, bare vil prate litt. 

For mange menn tenker kun på hva de selv ville blitt tent på, og da er vel det slik at 80-90% av oss hadde sagt ja om en atraktiv kvinne hadde spurt oss om "vil du ha sex?"

Det du prater om, gjør det både enklere og verre for oss som faktisk tenker at en relasjon er best med først  bare en prat. På Tinder så opplevde jeg litt at man måtte være magisk fra første stund, og at vanlig hyggelig prat var vanskelig. Men i virkelige møter, så er det å starte med en hyggelig samtale fint. Jeg opplever at veldig mange kvinner er i overkant høfflige når de avviser, og at det for noen kan oppleves som en invitasjon til å kjempe videre, for "there is a chance!". Men kjenner ofte på at dette er mer en frykt for at vi skal lire ut av oss noe negativt om kvinner, for å på en særdeles primitiv måte beskytte oss selv og få skylden over på motsatt part.

Jeg har faktisk opplevd at det å være hyggelig når jeg har blitt avvist eller beskje om at"det passer dårlig nå", har gjort at jeg har fått en relasjon senere, både som venn og i en datingsetting.  

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmannover190 skrev (1 minutt siden):

For mange menn tenker kun på hva de selv ville blitt tent på, og da er vel det slik at 80-90% av oss hadde sagt ja om en atraktiv kvinne hadde spurt oss om "vil du ha sex?"

Det du prater om, gjør det både enklere og verre for oss som faktisk tenker at en relasjon er best med først  bare en prat. På Tinder så opplevde jeg litt at man måtte være magisk fra første stund, og at vanlig hyggelig prat var vanskelig. Men i virkelige møter, så er det å starte med en hyggelig samtale fint. Jeg opplever at veldig mange kvinner er i overkant høfflige når de avviser, og at det for noen kan oppleves som en invitasjon til å kjempe videre, for "there is a chance!". Men kjenner ofte på at dette er mer en frykt for at vi skal lire ut av oss noe negativt om kvinner, for å på en særdeles primitiv måte beskytte oss selv og få skylden over på motsatt part.

Jeg har faktisk opplevd at det å være hyggelig når jeg har blitt avvist eller beskje om at"det passer dårlig nå", har gjort at jeg har fått en relasjon senere, både som venn og i en datingsetting.  

Bare for å spore av litt, så har jeg heller ikke skjønt det der med at ting skal være magisk fra først stund på Tinder. Jeg liker å prate med folk og bli kjent med folk, men de der sommerfuglene og alt sånt, det er noe som kommer over tid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (1 time siden):

Bare for å spore av litt, så har jeg heller ikke skjønt det der med at ting skal være magisk fra først stund på Tinder. Jeg liker å prate med folk og bli kjent med folk, men de der sommerfuglene og alt sånt, det er noe som kommer over tid. 

Full avsporing her, men jeg er en mann som ikke har problemer med å få matcher eller egentlig dialog på Tinder, men jeg ble mer og mer kald og kynisk på tinder, og merket at jeg jaktet mye mer en jeg føler for. Tror også mange bruker det som alternativt til spill og for å ikke kjede seg, og alt er bedre uten å være der alt i alt. Når det er sagt, så pratet jeg med og møtte mange fantastiske damer der. Men tror regelen om å være full av respekt, ikke vær redd for avvisning og generelt gå inn i det for at det skal være morsomt også gjelder her i all mulig grad!

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette er det jeg velger å kalle litt små aggressive menn. Det er skummelt. Da vet de ikke eller forstår ikke hvor grensene går. Vet om menn som også er i forhold som har oppført seg ganske ugreit. De legger an på damer selv om de har dame. Det er ikke bra. 

Har hørt om eksempler på menn i forhold som har befølt damer i drosje. Da har man ingen fluktmulighet, og man føler seg trengt opp i et hjørne. En annen dro en dame inn i et smug og begynte bare å kysse henne. 

Så jeg forstår godt at kvinner er skeptiske til menn. Det er dette som kan ødelegge for uskyldig flørt. Kvinner tørr rett og slett ikke, for de kan miste kontroll over situasjonen. I tillegg må man huske på at menn er sterkere enn kvinner fysisk, og det kan og være skremmende.

Når menn i forhold kan oppføre seg slik, så forstår jeg at mange kvinner er skeptiske til single menn. Det er ikke en ønskelig og positiv utvikling.

Anonymkode: fdf42...64e

Samme mannfolka klager i neste sekund på at kvinner er blitt så kravstore uffameg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmannover190 skrev (3 timer siden):

Som en mann som har gått fra å være på Tinder til å jobbe med å møte folk i det virkelige liv, så vil jeg si at det er viktig å prate med alle, og i Norge så fungerer ikke(sjelden) slike klassiske pick-up lines. Er man komfertabel i kontaktsitusjonen, så har jeg aldri opplevd at noen blir spesielt ukomfertable, men om jeg tar det til neste steg, altså spør om navn, snap eller telefonnummer(som er litt amerikansk og gøy😄), så er det noen som blir litt brydd. Men så lenge man er hyggelig med dette, og gir et lite kompliment og bare er normalt hyggelig etterpå, så har jeg aldri opplevd at noen har vært annet en hyggelig og fornøyd. 

Jeg har også pratet med veldig mange hyggelige, eldre damer, og de er ganske spennende å prate med, uten at jeg sjekker de opp. Men det gir god trening!

Problemet er at vi menn ikke nødvendigvis kan tolke det indre livet til kvinner. Jeg regner med at en del kvinner jeg hadde prøvd å sjekke opp i virkeligheten hadde vært ukomfortable selv om de ikke nødvendigvis hadde kommunisert dette direkte eller gjennom kroppsspråk.

Jeg 'flørter' dog med alt og alle, og har alltid gjort det. Det handler mer om at jeg vil at folk skal ha en god dag, være det en attraktiv kvinne på egen alder, en mann på min alder, en hvilken som helst person i et serviceyrke, hyggelige gamle damer etc. Så kan kvinnen ta initiativet videre, eller jeg plukker opp tråden på tinder/om jeg møter dem på byen. På den måten har jeg hatt noen fine relasjoner til 10+ mennesker i butikker, restauranter og utesteder jeg frekventerer. Dette er naturligvis bare promiller av de jeg har 'flørtet' med, men målet mitt er bare at folk skal ha en god følelse etter å ha vært i kontakt med meg.

Jeg har heller ikke startet en samtale med kvinner i offentligheten om de ikke har initiert det på et eller annet vis, bortsett fra på vei hjem fra byen. Som en to meter høy mann, som tidvis går målrettet, har jeg svært stor forståelse for at jeg kan oppfattes som en iboende trussel for kvinner. Om det har vært naturlig for situasjonen har jeg slått følge med en del kvinner (faktisk aldri blitt med dem inn på dette viset, på vei hjem fra byen vil jeg bare sove), men er kroppsspråket hennes tydelig nervøs går jeg gjerne bare over til den andre siden av gaten eller velger en annen rute hjem.

Det er en naturlig maktforskjell mellom menn og kvinner, og denne forskjellen er nok til at kvinner kan oppfatte kontakt som en potensiell trussel. Det er derfor vårt ansvar at kvinner skal slippe å føle på denne trusselen i hverdagen.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Et av dem er at kvinner ikke tørr å si klart og tydelig i fra. Sitter du på bussen, som tydeligvis er et fryktet og tilsynelatende vanlig sted, for enkelte, å bli sjekket opp, så si høyt og tydelig ifra at du ikke er interessert i å bli sjekket opp.

Hvorfor må kravet være at man sier høyt og tydelig ifra. Bør ikke en avvisning respekteres uansett? 

Og tror du har litt vel stor tiltro til folk uten sosiale antenner, for det er nemlig kun dem som sliter med å skille mellom det å oppsøke sosial kontakt og trakassering. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (11 minutter siden):

Hvorfor må kravet være at man sier høyt og tydelig ifra. Bør ikke en avvisning respekteres uansett? 

Og tror du har litt vel stor tiltro til folk uten sosiale antenner, for det er nemlig kun dem som sliter med å skille mellom det å oppsøke sosial kontakt og trakassering. 

Enig med deg. Å si at kvinner må si høyt og tydelig fra er en annen måte å si: det er din skyld at du blir trakassert. Et nei er et nei og man bør ikke behøve å brøle det ut for at det skal bli respektert. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har noen traumatiske opplevelser med fremmede menn som har seksuelt trakassert meg på det groveste (blant annet en mann som kløp meg i underlivet da han gikk forbi og en som arbeidet ute med masse menn ropte han ville voldta meg da jeg spaserte forbi), så da jeg for eksempel ble sjekket opp på banen i fjor og var ukomfortabel og takket pent nei fortsatte han bare at jeg var så pen så han må bli kjent med meg mens han stirret intenst, jeg ble så redd at jeg nesten kastet opp da jeg gikk av. Likevel tåler jeg når en mann har følerne ute og tester vannet på en respektfull måte, og kan til og med syns det er hyggelig og spesielt hvis interessen er gjensidig.

Vet ikke hvorfor det skal være så vanskelig for menn å forstå hvor grensen går og at vi er mange med skumle opplevelser i bagasjen. 

Anonymkode: 91101...ac5

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmannover190 skrev (1 time siden):

Full avsporing her, men jeg er en mann som ikke har problemer med å få matcher eller egentlig dialog på Tinder, men jeg ble mer og mer kald og kynisk på tinder, og merket at jeg jaktet mye mer en jeg føler for. Tror også mange bruker det som alternativt til spill og for å ikke kjede seg, og alt er bedre uten å være der alt i alt. Når det er sagt, så pratet jeg med og møtte mange fantastiske damer der. Men tror regelen om å være full av respekt, ikke vær redd for avvisning og generelt gå inn i det for at det skal være morsomt også gjelder her i all mulig grad!

Jeg føler at ute så går det mer naturlig av seg selv. En del av det for meg er at man gleder seg til å se den andre igjen og på Tinder er det så mange som skal snakke hele tiden… for så bli sure om du ikke svarer med en gang også føler jeg at jeg sitter der, forsvarer meg for at jeg har en jobb også blir jeg oppgitt av at mennesker som jeg knapt kjenner skal bli sure om jeg ikke svarer på 4-5 timer. Så ja kan kjenne meg igjen i den blir mer kald og kynisk.  En annen ting er at jeg føler ting skal komme mer naturlig og du gjør ting fordi du vil.. som betyr vil man møtes så møtes man og man får det til. Alle de rare kombinasjonene om folk som kommer til overflaten etter 2-3 måneder, folk som nærmest frir etter litt teksting, folk som skal være singel men date for så bli sur når jeg ikke vil date noen som skal leve singellivet, og så videre. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har noen traumatiske opplevelser med fremmede menn som har seksuelt trakassert meg på det groveste (blant annet en mann som kløp meg i underlivet da han gikk forbi og en som arbeidet ute med masse menn ropte han ville voldta meg da jeg spaserte forbi), så da jeg for eksempel ble sjekket opp på banen i fjor og var ukomfortabel og takket pent nei fortsatte han bare at jeg var så pen så han må bli kjent med meg mens han stirret intenst, jeg ble så redd at jeg nesten kastet opp da jeg gikk av. Likevel tåler jeg når en mann har følerne ute og tester vannet på en respektfull måte, og kan til og med syns det er hyggelig og spesielt hvis interessen er gjensidig.

Vet ikke hvorfor det skal være så vanskelig for menn å forstå hvor grensen går og at vi er mange med skumle opplevelser i bagasjen. 

Jeg tror ikke en del menn forstår det fordi at de har det fysiske overtaket. De har aldri vært redd på den måten, samtidig så kan det ha noe med kvinnesynet å gjøre for disse mennene. En av grunnene til at jeg er veldig hyggelig med avvisninger, er fordi jeg har forsøker å ikke sette meg selv i en truende situasjon. Ikke at alle menn er truende, men det er ingen måte å se hvem som er farlig og hvem som ikke er det. Tillit og respekt kommer med tid. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blått skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke en del menn forstår det fordi at de har det fysiske overtaket. De har aldri vært redd på den måten, samtidig så kan det ha noe med kvinnesynet å gjøre for disse mennene. En av grunnene til at jeg er veldig hyggelig med avvisninger, er fordi jeg har forsøker å ikke sette meg selv i en truende situasjon. Ikke at alle menn er truende, men det er ingen måte å se hvem som er farlig og hvem som ikke er det. Tillit og respekt kommer med tid. 

Godt poeng, er nok dette med fysisk overtak. Og jeg er helt lik, er gjerne søt og vennlig når jeg avslår rett og slett for å manipulere meg vekk fra vold. På innsiden tenker jeg at jeg har mest lyst å dra til vedkommende. Men med normale menn trenger jeg heldigvis ikke det, ser fort an typen som ikke kommer til å tåle et normalt nei.. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (5 timer siden):

VI som syns det er greit å snakke med fremmede kan jo godt "ta til oss" at akkurat du som individ syns det er ubehagelig. Men ingen av oss vil da presse våre samtaler på deg. Det blir bare å skyte spurv med kanoner hvis poenget til slutt skal være at vi ikke kan snakke med noen kvinne fordi "tenk om hun har samme syn på dette som Pippi Lotta".

Jeg skrev ikke at jeg syntes det var ubehagelig, jeg skrev at jeg hadde likke mye rett som han jeg svarte til å si om jeg liker noe eller ikke. Kansje det blir lettere å forstå om du leser det jeg svarer på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...