Gå til innhold

"ville bare prate litt" mener kvinner at det er trakassering å flørte med fremmede?

AnonymBruker

er flørting med fremmede trakassering?  

89 stemmer

1. 1. er flørting med fremmede trakassering?

• ja, det er trakassering
      30
    • nei, det er ikke trakassering
      59

Anbefalte innlegg

Flørting er ikke trakassering. 
Men hvis du flørter og hun/ han ikke liker det og du fortsetter. Er det trakassering. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er egentlig imponert over at så mange ikke klarer å forstå forskjellen på flørting og trakassering, da spesielt menn. Har til gode å høre en kvinne ikke klare å definere forskjellen. Hvorfor sliter menn så mye når det kommer til dette? 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske enkelt å skille dette. Men jeg ser jo fra tråden at dens deltakere har ganske god kontroll på det. Selv om en del snakker litt forbi hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selv om man føler seg utrygg av at noen flørter så betyr ikke det at det er trakasserende. Det er naturligvis vanskelig å skille uskyldig flørt fra psykopater noen ganger, men det gjør fortsatt ikke flørting til trakassering. At man har blitt traumatisert tidligere i livet gjør heller ikke at flørting er trakassering. Er ikke flørten uskyldig så er det ikke en flørt.

Anonymkode: 7ded7...80b

Dette er litt av problemet, tanken om at enten er det uskyldig flørt, ellers er det psykopat. Som om det er intensjonen til trakassereren som har noe å si, i stedet for selve handlingen/resultatet. Det kan være trakassering selv om trakassereren ikke mener det slikt og ikke har noe ønske om å eskalere situasjonen til vold.

Det er som andre har sagt med ikke-verbale og verbale signaler som gjerne skjer før man begynner å prate. Hvis man er pågående, ikke stopper når noen er avvisende, stiller seg veldig tett på eller blokkerer fluktruter osv, så er det trakassering selv om man kanskje ellers er harmløs. 

Anonymkode: 91b78...e76

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er sjekkeforsøk fordekt som «ville bare snakke litt».

Nei. Du ville ikke bare snakke litt. Da hadde du like gjerne gått til Hans på 82 år eller Olga på 86, som sitter på den lokale bakern.

At damer ikke får gå i fred noe sted uten at en en eller annen selvberettighet gjøk mener at i alt offentlig rom, så må damer bare finne seg i å bli «sjekket opp» under dekke om at man liksom #barevillesnakkelitt. Så ufattelig stusselig.

Anonymkode: db58a...486

• Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke slik at all kontakt mellom menn og kvinner er sjekking, heller. Vi snakker om det å lese kroppsspråk og signaler, og en del av den pakken er også å skille mellom vanlig småprat og sjekking. Det er få ting som er kleinere enn dem som tror de blir sjekket opp uten at vedkommende som "sjekker" faktisk har dette i tankene, haha.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
knooters skrev (2 timer siden):

Nettopp. Jeg liker heller ikke å bli spurt om å bytte mobilabonnement eller om jeg vil kjøpe abonnement på tranpiller, men jeg må faktisk tåle at folk spør EN gang og får et "nei, takk" til svar.

Forskjellen er at folk som vil selge meg ting, som regel ikke begynner etter 1-2 nei takk- avslag å spørre om kjæresten min egentlig er kjedelig/ikke sexy nok/ikke finnes. De blir kanskje sure for å ikke sikre et salg, men de vil meg ingenting personlig; de vil kun ha pengene mine, ikke puppene mine. Selgere er forutsigbare, enten de er sjarmerende eller kjedelige. 

Anonymkode: 0e819...f02

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig normale mannfolk gjør ikke sånt!

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjellen er at folk som vil selge meg ting, som regel ikke begynner etter 1-2 nei takk- avslag å spørre om kjæresten min egentlig er kjedelig/ikke sexy nok/ikke finnes. De blir kanskje sure for å ikke sikre et salg, men de vil meg ingenting personlig; de vil kun ha pengene mine, ikke puppene mine. Selgere er forutsigbare, enten de er sjarmerende eller kjedelige. 

Altså, selgere kan søren meg være innpåslitne. Tiggere enda mer. Mye mer enn randoms, som kanskje egentlig er sjenerte nok i utgangspunktet.

Selvfølgelig finnes det en og annen raring, men vi må nesten klare å skille mellom folk som ikke maser og dem som maser. Enten det er folk som håper på å score nummeret ditt, lurer på veien til rådhuset, skal tigge penger av deg eller prøver selge et abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knooters skrev (25 minutter siden):

Altså, selgere kan søren meg være innpåslitne. Tiggere enda mer. Mye mer enn randoms, som kanskje egentlig er sjenerte nok i utgangspunktet.

Selvfølgelig finnes det en og annen raring, men vi må nesten klare å skille mellom folk som ikke maser og dem som maser. Enten det er folk som håper på å score nummeret ditt, lurer på veien til rådhuset, skal tigge penger av deg eller prøver selge et abonnement.

Jeg sliter ikke spesielt med å avvise selgere og tiggere, uansett hvor mye de maser. Jeg bare legger på røret, eller går. Null problem. 

Rådhuset er ikke vanskelig å finne her jeg bor, men jeg godt vise en turist som lurer. De trenger ikke mase, jeg har da stolthet overfor byen jeg bor i!

Problemet til sjenerte, men masete sjekkere, er at de er intense og uforutsigbare. De blir som en selger som er 1 salg unna å vinne sitt livs jackpot. Plutselig kan de ikke la det gå. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
c_buk skrev (10 timer siden):

Det er trakassering å ikke godta en avvisning. Jeg ville gått så langt som å kalle det trakassering selv om avvisningen foregår gjennom ikke-verbal kommunikasjon, men jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at grensene der kan diskuteres.

Kjønn er egentlig irrelevant på om det er trakassering eller ikke, men jeg tenker det er ganske naturlig at den fysiske forskjellen mellom kjønnene gjør trakassering langt mer ubehagelig for damer enn for menn.

Jeg har ikke kommentert noe om å ikke godta en avvisning. Det er så idiotisk å diskutere når dere bare fortsetter å utbrodere narrativet. Det var aldri snakk om avvisning, det var snakk om å snakke/flørte med fremmede. 

Helt enig i at kjønn er irrelevant, men det er fortsatt ganske store forskjeller mellom kjønnene når det kommer til dette. Et av dem er at kvinner ikke tørr å si klart og tydelig i fra. Sitter du på bussen, som tydeligvis er et fryktet og tilsynelatende vanlig sted, for enkelte, å bli sjekket opp, så si høyt og tydelig ifra at du ikke er interessert i å bli sjekket opp. Tror det er få som ikke vil godta en slik form for avvisning. 

Anonymkode: 32199...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sitter du på bussen...så si høyt og tydelig ifra at du ikke er interessert i å bli sjekket opp. Tror det er få som ikke vil godta en slik form for avvisning. 

Anonymkode: 32199...5cb

Har aldri opplevde en eneste som har sagt "åja, nei vel, ha en fin dag da" når de har blitt avvist etter sjekking på bussen.

Det er bare stygge svar å få, typ "nei vel da din innbilske hore", eller de nekter for den pågående sjekkinga om så de har hendene mellom lårene dine. 

• Liker 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 12.51):

«Ville bare prate litt» er typisk det menn sier når de ikke evner å ta et nei for et nei, og plutselig prøver å late som om de ikke ønsker å flørte i det hele tatt, selv om det helt åpenbart er flørting som er hensikten. Selvsagt er det ikke trakassering å ta kontakt med fremmede i offentlighet, uavhengig av kjønn, men når du er større og sterkere enn motparten, og du nekter å godta et nei, så fører dette fort til en følelse av maktesløshet og ubehag i den fysisk svakere parten, og da er det en slippery slope til trakassering. Dette er ikke så veldig komplisert egentlig, så jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for enkelte menn å forstå. 

Anonymkode: 136f4...458

Dette er poenget. Den settingen "jeg ville bare prate litt" henviser ikke til en mann som sa hei, og på en avvisning sier "ok, damer. Ha en fin dag videre". 

Denne ene setningen "jeg ville bare prate litt" den henviser til en situasjon hvor mannen ikke har tatt en høflig avveining som et nei og kvinnen til slutt bli litt krass når hun gir beskjed for tredje gang. DA kommer setningen "ja, men jeg ikke bare prate litt". Vi som har opplevd det vet utrolig godt hvilken setting den setningen kommer i og tonefallet. 

Denne setningen brukes for å gi kvinner skylden når en mann ikke har tatt to høflige avvisninger. Det er problemet. At han legger skylden over på at vi er hårsåre når han ikke har tatt et nei for et nei. Alle kvinner kjenner denne kleine situasjonen. 

En mann som sier "hei, har du en fin dag?" Og jeg svarer "jo takk det har jeg, men jeg er litt opptatt i samtale med denne hyggelige kollegaen min nå" hvor han sier "ok, ha en fin dag". Uproblematisk!

Men oftest så svarer han "ja, men kan ikke jeg få sette meg ned her litt med dere". Jeg svarer igjen høflig "vet du, vi har så mye vi to vil prate om at det passer dårlig i dag". Han prøver igjen "hva er det dere to prater om som er så hyggelig da" - og DA har jeg til slutt blitt sint og sier tydelig "Du, vi er ikke interessert det er fint om du går". Og alle vet hva som kommer da "men jeg ville bare prate litt".  Og her legger han skylden over på at jeg er hårsåre og ikke tåler noe når han får en respons på at han ikke tok et nei for et nei. 

Jeg trodde alle kjente til hva den setningen henviser til. Den setningen handler ikke om en mann som sier hei - og at det er et overgrep. Det handler om at han ikke tar et nei for et nei og til slutt legger skylden over på at jeg er hårsår. Og da er vi over i noe mange kvinner erfarer og opplever som ubehagelig..

Endret av Red
  • Liker 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er mann selv og vil si at det å skulle forvente at kvinner vil prate med menn som egentlig vil ligge med dem tenderer til trakassering. For disse mennene vil nok utelukkende prate med kvinner de finner tiltrekkende. Det er likevel mange situasjoner der det er naturlig å snakke med hverandre som voksne mennesker. Dersom jeg er på en DNT-hytte i fjellet så er det naturlig å snakke med folk. Samme på lange togturer, dugnader på skolen, etc etc. Problemet begynner når en damesom venter på bussen blir oppsøkt av en mann som bare "vil prate litt".

Anonymkode: 8a77d...753

Akkurat dette 👆

Menn som "vil snakke litt" på bussen og alle andre steder man står litt fast i, foruten å hoppe av i fart for eksempel, skal alltid bare snakke litt med kvinnene de finner attraktive. Ergo kvinner de kunne tenke seg å ha sex med. 

De slår aldri av en prat med den gamle dama, damer de syns er uattraktive, eller andre menn.

I tillegg klager en del menn på en slags ensomhetsepidemi mellom menn, men de gidder aldri slå av en prat med hverandre. For det er aldri uten baktanker når de "bare snakker litt" med kvinner noe sted. Det er i håp om å få ligge med de senere. Det er motivasjonen. Om de vil være sosiale, hadde de snakket med alle andre også.

(ja, ikke alle menn osv).

Anonymkode: cd3de...f46

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tror mye av frustrasjonen her er at det snakkes mye om hverandre her, og argumenter blir brukt mot mennesker hvor argumentene for så vidt er kurante, men lite relevante i forhold til hvem de rettes mot.

De aller fleste av oss, menn og kvinner, ønsker ikke å være brysomme eller bli sett på som en trussel. Slik vi holder på nå er bare med på å gjøre et kaldt samfunn kaldere, og forsterke det skillet som er mellom menn og kvinner. Hvor ble det av leken? Hvor ble det av medmenneskeligheten? Slik det ser ut nå, så vinner den «mørke» siden. Og den «mørke» siden vil aldri slutte å være mørk, uansett hvor mye man ønsker å verne seg mot den.

Helt grunnleggende er det ikke noe galt å prate med hvem som helst når man beveger seg ute i samfunnet, om det så er på joggetur, på bussen, eller hvor enn. Ønsker man ikke kontakt, så svarer man deretter. Normalt vil kontakten kuttes der og da. Men så vil man også vise sitt sanne jeg. Både i måten man avviser, og måten man takler avvisning på. Dette vil man aldri kunne vite på forhånd.

Greien er at om man skaper et samfunn hvor slik kontakt uteblir, så kan alle være trygge på at den «mørke» siden ikke vil bry seg om det. Den vil fortsette, og vi ender opp et sted hvor de hyggelige tilfeldige møtene uteblir - av den grunn at disse møtene ikke er ønsket. Men de mindre hyggelige møtene vil bestå og nå bli definisjonen på et tilfeldig møte.

Det som er helt sikkert er at vi alle opplever ubehagelige situasjoner, men vi opplever også hyggelige og gode situasjoner. Men når fokuset er at vi alle forventer en ubehagelig situasjon, vil vi naturligvis prøve å unngå dem. Da lukker vi oss også for det gode, det vi ønsker. Men nok en gang, vil vi ikke klare å unngå de ubehagelige situasjonene om vi skal bevege oss ute i samfunnet. Lykke til

Anonymkode: 07cb8...c5e

Dette var navlebeskuende synes jeg! Det du synes er "lek" eller "gode situasjoner" trenger ikke være det for alle andre! Jeg har akurat like mye ret til å påpeke at jeg synes noe er skumelt eller ubehagelig, som du har til å kale det hygelig. Du snaker om "mørke", men det er ikke slik at man må ha vonde intensjoner for å være ubehagelig. Det holder å mene at noe her "hygelig" og nekte å ta til seg at andre opplever det ubehagelig, lit sån som du gjør her. 

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Akkurat dette 👆

Menn som "vil snakke litt" på bussen og alle andre steder man står litt fast i, foruten å hoppe av i fart for eksempel, skal alltid bare snakke litt med kvinnene de finner attraktive. Ergo kvinner de kunne tenke seg å ha sex med. 

De slår aldri av en prat med den gamle dama, damer de syns er uattraktive, eller andre menn.

I tillegg klager en del menn på en slags ensomhetsepidemi mellom menn, men de gidder aldri slå av en prat med hverandre. For det er aldri uten baktanker når de "bare snakker litt" med kvinner noe sted. Det er i håp om å få ligge med de senere. Det er motivasjonen. Om de vil være sosiale, hadde de snakket med alle andre også.

(ja, ikke alle menn osv).

Anonymkode: cd3de...f46

Tipper menn har mer sympati for eldre damer. De kan ofte være litt uberegnelige 😂 Plutselig så blir de slått i hodet med veska 😆😆😆 Eldre damer kan være ganske tydelige. 

Anonymkode: fdf42...64e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

...Eldre damer kan være ganske tydelige. 

Anonymkode: fdf42...64e

Når de blir sjekket opp på bussen på vei til å bruke opp pensjonen sin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Dette var navlebeskuende synes jeg! Det du synes er "lek" eller "gode situasjoner" trenger ikke være det for alle andre! Jeg har akurat like mye ret til å påpeke at jeg synes noe er skumelt eller ubehagelig, som du har til å kale det hygelig. Du snaker om "mørke", men det er ikke slik at man må ha vonde intensjoner for å være ubehagelig. Det holder å mene at noe her "hygelig" og nekte å ta til seg at andre opplever det ubehagelig, lit sån som du gjør her. 

Dette er veldig viktig, og jeg tror en må huske at selv om en oppfatter seg selv som snill og mener en selv har gode sosiale antenner og viser hensyn, er det ikke gitt at en oppfattes slik.

De siste dagene har jeg sett en mann her inne hardnakket stå på sin rett til å løpe etter, ta igjen og sjekke opp fremmede (gjerne mye yngre) kvinner på løpetur. Han mener selv det er uproblematisk og at han er hensynsfull, tar et hint og at kvinnene ofte ikke synes det er noe problem. Samtidig blir samme bruker svært ufin og til dels aggressiv når kvinner på forumet sier at de ville opplevd sjekkingen hans som svært ubehagelig, og sier rett ut at da får de heller holde seg hjemme. Parallelt med dette sitter han i en annen tråd og snakker uoppfordret stygt om kvinner han synes er for lave sine kropper.

I slike tilfeller tenker jeg at muligheten for at en opplever sjekkingen ulikt er ganske stor, og at den som opplever seg selv som ‘snill og hensynsfull med gode sosiale antenner’ ikke nødvendigvis oppfattes slik av alle de som sjekkes opp. Kanskje overvurderer en til og med egne evner og undervurderer ubehaget en påfører andre, og kanskje er en ikke så hensynsfull som en selv tenker om en ikke bryr seg om det eller lytter til kvinners bekymringer. 

Slike eksempler tror jeg kan være en nyttig øyeåpner for kvinner og menn som ikke forstår problemstillingen helt. Som en som selv synes vi i samfunnet burde bli flinkere til å prate sammen har i alle fall ovennevnte eksempel vært en tankevekker for meg. 

Anonymkode: b9502...bc0

• Liker 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nådeløs skrev (14 timer siden):

Er egentlig imponert over at så mange ikke klarer å forstå forskjellen på flørting og trakassering, da spesielt menn. Har til gode å høre en kvinne ikke klare å definere forskjellen. Hvorfor sliter menn så mye når det kommer til dette? 

Fordi de ikke vil ta inn over seg at kvinner fungerer annerledes. Det er derfor menn sender dickpics. De hadde elsket å få bilder…

Anonymkode: c59a6...0d8

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en mann som har gått fra å være på Tinder til å jobbe med å møte folk i det virkelige liv, så vil jeg si at det er viktig å prate med alle, og i Norge så fungerer ikke(sjelden) slike klassiske pick-up lines. Er man komfertabel i kontaktsitusjonen, så har jeg aldri opplevd at noen blir spesielt ukomfertable, men om jeg tar det til neste steg, altså spør om navn, snap eller telefonnummer(som er litt amerikansk og gøy😄), så er det noen som blir litt brydd. Men så lenge man er hyggelig med dette, og gir et lite kompliment og bare er normalt hyggelig etterpå, så har jeg aldri opplevd at noen har vært annet en hyggelig og fornøyd. 

Jeg har også pratet med veldig mange hyggelige, eldre damer, og de er ganske spennende å prate med, uten at jeg sjekker de opp. Men det gir god trening!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...