Gå til innhold

"ville bare prate litt" mener kvinner at det er trakassering å flørte med fremmede?

AnonymBruker

er flørting med fremmede trakassering?  

89 stemmer

1. 1. er flørting med fremmede trakassering?

• ja, det er trakassering
      30
    • nei, det er ikke trakassering
      59

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, sangen var kritikk av det kalde Norske samfunnet, der man ikke bare kunne "snakke litt" med hvilke damer man ville. 
Admral P er vel oppvokst i sør-afrika, og mente nordmenn hadde noe å lære av afrikanere på dette området. 

(For egen del har de mest pågående oppsøkende personene som ga uønsket kontakt, på den tiden låten kom ut, vært Afrikanske. Både innenfor uønskede samtaler og uoppfordret/uønsket berøring.) 

Så nei, ingen kritikk av slike menn. Den er dønn seriøs. 

Anonymkode: 6e44b...c1d

Det kommer an på hvilken verdi man gir den. Man trenger ikke å ta alt bokstavelig. En sang kan ha flere budskap. 

Anonymkode: fdf42...64e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da må du gi beskjed om det. Eller ha på deg et skilt som sier dette. 

Anonymkode: 32199...5cb

Det er ingen menneskerett å trakassere kvinner. Selvsagt skal kvinner kunne bevege seg i offentligheten uten at de er fritt vilt. 

Anonymkode: 48754...154

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

det er trakasering når man ikke slutter når man innSER at den andre ikke SETTER PRIS på "flørtingen" man mener man bedriver.. 

Anonymkode: f6017...572

Problemet med de fleste av de som "bare skal snakke litt" er at de ofte allerede i det de kom bort, har oversett en del signaler om at den andre ikke ønsker slik "flørting". Og dermed ikke innser at den andre ikke setter pris på "flørtingen". 

Om du "bare vil snakke litt", så oppsøk Olga på 90. Hun er antagelig veldig positiv til en liten samtale. Og føler seg antagelig ikke truet i det hele tatt. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Menn:
Ikke gjør noe/si noe til en kvinne, som du ikke hadde villet at en homofil mann gjorde mot/sa til deg.

Slår meg ofte at disse mennene som sier det er umulig å vite hvor grensene går, hadde vært ekstremt klare over grensene hvis de selv var den mottagende parten for en annen manns interesse.... 

Anonymkode: 7ac4f...606

• Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på hvilken verdi man gir den. Man trenger ikke å ta alt bokstavelig. En sang kan ha flere budskap. 

Jeg tildeler den ingen verdi selv, jeg gjengir hva forfatter og sanger har fortalt om bakgrunnen for hvorfor sangen ble laget. 

Men jeg skal innrømmet at jeg syntes sangen var creepy før jeg fikk høre om dette, men da med tanke om at jeg mistolket. Etter å ha hørt Admiral P fortelle om den, så var jeg ikke i tvil om at jeg hadde tolket den rett. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tildeler den ingen verdi selv, jeg gjengir hva forfatter og sanger har fortalt om bakgrunnen for hvorfor sangen ble laget. 

Men jeg skal innrømmet at jeg syntes sangen var creepy før jeg fikk høre om dette, men da med tanke om at jeg mistolket. Etter å ha hørt Admiral P fortelle om den, så var jeg ikke i tvil om at jeg hadde tolket den rett. 

Klarer du ikke å løsrive deg fra bakgrunnen for sangen? 

For meg er det en munter sang. Den har lette toner og en litt artig melodi. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Menn:
Ikke gjør noe/si noe til en kvinne, som du ikke hadde villet at en homofil mann gjorde mot/sa til deg.

Slår meg ofte at disse mennene som sier det er umulig å vite hvor grensene går, hadde vært ekstremt klare over grensene hvis de selv var den mottagende parten for en annen manns interesse.... 

Anonymkode: 7ac4f...606

Husker jeg så en video på nettet. En mann sa at menn oppfører seg mot homofile menn, sånn som kvinner oppfører seg mot menn. Kommentarfeltet rant over av menn som sa noe sånn som: Det er ikke sant for en gang så opplevde jeg at en homofil mann sa noe xxx (sett inn noe ekstremt upassende) så jeg har faktisk gyldige grunner til å være bekymret rundt homofile menn… 

Ja, så hvis en kvinne har opplevd at en mann har sagt noe upassende en gang da, så er det også greit da? 👀

Anonymkode: c1c19...adb

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om man føler seg utrygg av at noen flørter så betyr ikke det at det er trakasserende. Det er naturligvis vanskelig å skille uskyldig flørt fra psykopater noen ganger, men det gjør fortsatt ikke flørting til trakassering. At man har blitt traumatisert tidligere i livet gjør heller ikke at flørting er trakassering. Er ikke flørten uskyldig så er det ikke en flørt.

Anonymkode: 7ded7...80b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Den sangen har for meg alltid stått som typisk "snakke litt". 

For de som har hørt teksten, så handler den altså om at en mann mener at fordi han gjerne vil ha kontakt med en kvinne, så er det et krav at hun kommer bort og snakker med han.  (Og han "vet" at hun vil ha kontakt, fordi han er interessert...) 

For meg er den bare ekkel, og jeg forstår ikke hvorfor den ble så populær. 

Tror ikke du har 'hørt' skikkelig etter på teksten. Han sier "Kan du komme hit og snakke litt med megJa, du. Jeg vil prate litt med deg. Kan du komme hit og snakke litt med meg? Du ser at jeg vil ha kontakt." Altså, han spør. Han gir ikke opp med det samme, det er riktig, men han har jo fått kontakt, mener han. De har møttes før og har en pågående flørt...

Flørting og sjekking er en slags dans, og om man er helt ute av rytmen, eller ikke ønsker å danse, vil det vanligvis være ganske tydelig. 

Problemet er ikke flørt eller kontakt i seg selv, men folk som ikke leser tegnene. Mange kvinner kan dessuten være ganske kompliserte og "danse" etter visse regler. For eksempel er det mange som mener at det er mannen som skal være den aktive parten, det er han som skal ta kontakt, jakte, være på. Det er kanskje ikke alltid så lett å lese riktig alltid. Kvinner blir jo også ofte opplært til spille "hard to get"... Det er jo ikke så rart at det kan bli litt klabb og babb her. 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei, det bør være fullstendig unødvendig å gå rundt med lapp rundt halsen om at jeg ikke er åpen for tafsing på vei til jobb. Eller måtte gå av bussen/forlate setet fordi folk ikke gir seg etter beskjed 1,2 og 3.

Anonymkode: 0e819...f02

Vel, her er vi enige, men det er jo et helt annet scenario enn det jeg svarte på, så det blir jo en helt håpløs diskusjon når du argumenter på denne måten. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er ingen menneskerett å trakassere kvinner. Selvsagt skal kvinner kunne bevege seg i offentligheten uten at de er fritt vilt. 

Anonymkode: 48754...154

Det er ikke trakassering å snakke til eller ta kontakt med noen. Selv folk som ikke ønsker tilsnakk. Da gir man beskjed om det. 

Selvsagt skal folk kunne bevege seg i offentligheten uten at de er fritt vilt! Hvem har sagt de ikke kan det? Herregud?

Enkelte virker så utrolig krakilske. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke trakassering å snakke til eller ta kontakt med noen. Selv folk som ikke ønsker tilsnakk. Da gir man beskjed om det. 

Selvsagt skal folk kunne bevege seg i offentligheten uten at de er fritt vilt! Hvem har sagt de ikke kan det? Herregud?

Enkelte virker så utrolig krakilske. 

Det er trakassering å ikke godta en avvisning. Jeg ville gått så langt som å kalle det trakassering selv om avvisningen foregår gjennom ikke-verbal kommunikasjon, men jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at grensene der kan diskuteres.

Kjønn er egentlig irrelevant på om det er trakassering eller ikke, men jeg tenker det er ganske naturlig at den fysiske forskjellen mellom kjønnene gjør trakassering langt mer ubehagelig for damer enn for menn.

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 time siden):

Flørting og tafsing er vel ikke helt det samme?

Nei, men poenget mitt er altså at man skaper en vanskelig situasjon hvis man velger å flørte på bussen. Det er ikke lett å trekke seg vekk når man skal reise sammen.

Og de folkene som gjør det, er som regel ikke de samme som er høflige/ respektfulle og gir seg etter et "nei takk". De vil som regel ha valuta for framstøtet sitt....

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vel, her er vi enige, men det er jo et helt annet scenario enn det jeg svarte på, så det blir jo en helt håpløs diskusjon når du argumenter på denne måten. 

Det som er håpløst, er å skulle gå bort fra alle sosiale regler og forvente at det blir godt tatt imot.

Utlendinger på norskkurs lærer at man som regel ikke skal (unødig) sitte inntil og prate til folk på bussen fordi det bryter med sosiale koder blant introverte nordmenn. Men "bare snakke litt"-guttene vil at vi skal endre på kodene så de kan flørte. De samme ville nok ikke likt det om sterke karer stadig satte seg inntill dem og ville bare snakke....det er bare kvinner de vil ha kontakt med.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tror ikke du har 'hørt' skikkelig etter på teksten. Han sier "Kan du komme hit og snakke litt med megJa, du. Jeg vil prate litt med deg. Kan du komme hit og snakke litt med meg? Du ser at jeg vil ha kontakt." Altså, han spør. Han gir ikke opp med det samme, det er riktig, men han har jo fått kontakt, mener han. De har møttes før og har en pågående flørt...

Flørting og sjekking er en slags dans, og om man er helt ute av rytmen, eller ikke ønsker å danse, vil det vanligvis være ganske tydelig. 

Problemet er ikke flørt eller kontakt i seg selv, men folk som ikke leser tegnene. Mange kvinner kan dessuten være ganske kompliserte og "danse" etter visse regler. For eksempel er det mange som mener at det er mannen som skal være den aktive parten, det er han som skal ta kontakt, jakte, være på. Det er kanskje ikke alltid så lett å lese riktig alltid. Kvinner blir jo også ofte opplært til spille "hard to get"... Det er jo ikke så rart at det kan bli litt klabb og babb her. 

Dette var et veldig bra innlegg! Han er litt sånn lett og ledig. 

Underforstått så kan jeg se for meg at han sier

"Kom igjen da. Det er ikke så farlig med liten prat 😉". Han er litt morsom med det der synes jeg. Så selv om han spør, så oppfordrer og oppmuntrer han samtidig. Det er godt gjort synes jeg. Det er slik jeg forstår den sangen i forhold til måten han velger å synge den, for det handler ikke bare om teksten men toner som også prøver å lokke.

Damer som har blitt seksuelt trakassert tidligere, og hatt ubehagelige opplevelser vil nok se på denne sangen som en form for trakassering. Det er ikke så rart. Man har alltid med seg sin egen forforståelse når man tolker signaler, enten det er snakk om flørting, dialog eller musikk. Tolkning er subjektivt. 

Så det aller viktigste med flørting er å finne ut om den man ønsker å flørte med er mottagelig, for da vil det ikke oppleves som trakassering. En dans var et veldig fint bilde på flørting, for det er en illustrasjon i forhold til at det går begge veier. Å danse er også en form for flørting, eller klarer man ikke å leve seg inn i dansen. Da flørter man med kroppsspråk. Det som er gøy med dans er at det kan man gjøre hvor som helst. 

Hverdagsromantikk 💕

Screenshot_20250331-161516.png

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 0.47):

jeg snakker om å forsøke å starte en prat med håp om å bli kjent.

Anonymkode: 6346d...012

I hvilken setting, og med hvem? 

Anonymkode: 3aba9...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
enkefru skrev (2 minutter siden):

Et annet stykke som er verdt å lese:
Menn som berre vil «prata litt»

Dette er det jeg velger å kalle litt små aggressive menn. Det er skummelt. Da vet de ikke eller forstår ikke hvor grensene går. Vet om menn som også er i forhold som har oppført seg ganske ugreit. De legger an på damer selv om de har dame. Det er ikke bra. 

Har hørt om eksempler på menn i forhold som har befølt damer i drosje. Da har man ingen fluktmulighet, og man føler seg trengt opp i et hjørne. En annen dro en dame inn i et smug og begynte bare å kysse henne. 

Så jeg forstår godt at kvinner er skeptiske til menn. Det er dette som kan ødelegge for uskyldig flørt. Kvinner tørr rett og slett ikke, for de kan miste kontroll over situasjonen. I tillegg må man huske på at menn er sterkere enn kvinner fysisk, og det kan og være skremmende.

Når menn i forhold kan oppføre seg slik, så forstår jeg at mange kvinner er skeptiske til single menn. Det er ikke en ønskelig og positiv utvikling.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da må du gi beskjed om det. Eller ha på deg et skilt som sier dette. 

Nettopp. Jeg liker heller ikke å bli spurt om å bytte mobilabonnement eller om jeg vil kjøpe abonnement på tranpiller, men jeg må faktisk tåle at folk spør EN gang og får et "nei, takk" til svar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...