Gå til innhold

"ville bare prate litt" mener kvinner at det er trakassering å flørte med fremmede?

AnonymBruker

er flørting med fremmede trakassering?  

89 stemmer

1. 1. er flørting med fremmede trakassering?

• ja, det er trakassering
      30
    • nei, det er ikke trakassering
      59

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva som er greit og ikke varierer nok veldig, og selve kampanjen ble jo startet som en respons på at en ung student tok til orde for å kunne prate med fremmede kvinner og menn i dagligdagse sammenhenger, så for noen er nok terskelen for hva som er greit veldig høy. 

Samtidig er det ikke tvil om at det er en del menn som ikke vet å oppføre seg, som opplever situasjoner ganske ulikt fra kvinnene selv og som har vanskelig med eller liten vilje til å forstå en del kvinner sine opplevelser. Eksempelvis så jeg nylig en tråd der en mann som beskriver seg selv som feminist og en som beskytter kvinner, ble svært ufin og aggressiv mot kvinner som mente det ikke var greit at han løp etter og tok igjen fremmede kvinner på løpetur for å sjekke dem opp, og mente at kvinnene da kunne holde seg hjemme.

Det tenker jeg illustrerer at det selv for menn som oppfatter seg selv som snille kan være vanskelig å ta innover seg kvinners situasjon og se seg selv, og at selv om #villebarepratelitt kanskje hadde et litt dårlig utgangspunkt kan erfaringene og synspunktene som kom frem likevel være viktige for menn å lytte til. 

Anonymkode: b9502...bc0

Jeg tror mye av frustrasjonen her er at det snakkes mye om hverandre her, og argumenter blir brukt mot mennesker hvor argumentene for så vidt er kurante, men lite relevante i forhold til hvem de rettes mot.

De aller fleste av oss, menn og kvinner, ønsker ikke å være brysomme eller bli sett på som en trussel. Slik vi holder på nå er bare med på å gjøre et kaldt samfunn kaldere, og forsterke det skillet som er mellom menn og kvinner. Hvor ble det av leken? Hvor ble det av medmenneskeligheten? Slik det ser ut nå, så vinner den «mørke» siden. Og den «mørke» siden vil aldri slutte å være mørk, uansett hvor mye man ønsker å verne seg mot den.

Helt grunnleggende er det ikke noe galt å prate med hvem som helst når man beveger seg ute i samfunnet, om det så er på joggetur, på bussen, eller hvor enn. Ønsker man ikke kontakt, så svarer man deretter. Normalt vil kontakten kuttes der og da. Men så vil man også vise sitt sanne jeg. Både i måten man avviser, og måten man takler avvisning på. Dette vil man aldri kunne vite på forhånd.

Greien er at om man skaper et samfunn hvor slik kontakt uteblir, så kan alle være trygge på at den «mørke» siden ikke vil bry seg om det. Den vil fortsette, og vi ender opp et sted hvor de hyggelige tilfeldige møtene uteblir - av den grunn at disse møtene ikke er ønsket. Men de mindre hyggelige møtene vil bestå og nå bli definisjonen på et tilfeldig møte.

Det som er helt sikkert er at vi alle opplever ubehagelige situasjoner, men vi opplever også hyggelige og gode situasjoner. Men når fokuset er at vi alle forventer en ubehagelig situasjon, vil vi naturligvis prøve å unngå dem. Da lukker vi oss også for det gode, det vi ønsker. Men nok en gang, vil vi ikke klare å unngå de ubehagelige situasjonene om vi skal bevege oss ute i samfunnet. Lykke til

Anonymkode: 07cb8...c5e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anonymkode: fdf42...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med å skrive en liten tekst om videoen og hvorfor du mener den er relevant hvis du ønsker at folk skal se den?

Anonymkode: 69bb9...c2f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.14):

Dette svaret ga ingen mening…

Poenget er vel at det kommer an på den videre atferden til den som prøver å flørte, etter avvisning. Fortsetter personen å pushe på blir det trakassering. Er mottakeren med på flørten eller flørteren aksepterer fint en avvisning og går videre, blir det ikke trakassering.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 1.54):

Det kommer jo helt an på. 

Jeg vil ikke bli sjekka opp på steder jeg ikke kan forlate, som på bussen.

Anonymkode: 0e819...f02

Da må du gi beskjed om det. Eller ha på deg et skilt som sier dette. 

Anonymkode: 32199...5cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror mye av frustrasjonen her er at det snakkes mye om hverandre her, og argumenter blir brukt mot mennesker hvor argumentene for så vidt er kurante, men lite relevante i forhold til hvem de rettes mot.

De aller fleste av oss, menn og kvinner, ønsker ikke å være brysomme eller bli sett på som en trussel. Slik vi holder på nå er bare med på å gjøre et kaldt samfunn kaldere, og forsterke det skillet som er mellom menn og kvinner. Hvor ble det av leken? Hvor ble det av medmenneskeligheten? Slik det ser ut nå, så vinner den «mørke» siden. Og den «mørke» siden vil aldri slutte å være mørk, uansett hvor mye man ønsker å verne seg mot den.

Helt grunnleggende er det ikke noe galt å prate med hvem som helst når man beveger seg ute i samfunnet, om det så er på joggetur, på bussen, eller hvor enn. Ønsker man ikke kontakt, så svarer man deretter. Normalt vil kontakten kuttes der og da. Men så vil man også vise sitt sanne jeg. Både i måten man avviser, og måten man takler avvisning på. Dette vil man aldri kunne vite på forhånd.

Greien er at om man skaper et samfunn hvor slik kontakt uteblir, så kan alle være trygge på at den «mørke» siden ikke vil bry seg om det. Den vil fortsette, og vi ender opp et sted hvor de hyggelige tilfeldige møtene uteblir - av den grunn at disse møtene ikke er ønsket. Men de mindre hyggelige møtene vil bestå og nå bli definisjonen på et tilfeldig møte.

Det som er helt sikkert er at vi alle opplever ubehagelige situasjoner, men vi opplever også hyggelige og gode situasjoner. Men når fokuset er at vi alle forventer en ubehagelig situasjon, vil vi naturligvis prøve å unngå dem. Da lukker vi oss også for det gode, det vi ønsker. Men nok en gang, vil vi ikke klare å unngå de ubehagelige situasjonene om vi skal bevege oss ute i samfunnet. Lykke til

Det handler vel heller om at situasjoner som en del har oppfatta som lek, har en del oppfatta som truende. Blant anna fordi man har ulik oppfatninger av hva det vil si å invitere, leke, presse, true - og gi eller motta nei. Rar konklusjon at man ut fra det går glipp av "det gode", og ikke finner venner eller kjæreste, fordi man ikke vil ha henvendelser fra hvem som helst overalt For min del - som så å si aldri er singel- har utfordringa hele tida vært de mange mennene som blir provosert av at jeg ikke er singel/tilgjengelig. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den sangen har for meg alltid stått som typisk "snakke litt". 

For de som har hørt teksten, så handler den altså om at en mann mener at fordi han gjerne vil ha kontakt med en kvinne, så er det et krav at hun kommer bort og snakker med han.  (Og han "vet" at hun vil ha kontakt, fordi han er interessert...) 

For meg er den bare ekkel, og jeg forstår ikke hvorfor den ble så populær. 

Anonymkode: 6e44b...c1d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da må du gi beskjed om det. Eller ha på deg et skilt som sier dette. 

Anonymkode: 32199...5cb

Nei, det bør være fullstendig unødvendig å gå rundt med lapp rundt halsen om at jeg ikke er åpen for tafsing på vei til jobb. Eller måtte gå av bussen/forlate setet fordi folk ikke gir seg etter beskjed 1,2 og 3.

• Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For de som har hørt teksten, så handler den altså om at en mann mener at fordi han gjerne vil ha kontakt med en kvinne, så er det et krav at hun kommer bort og snakker med han.  (Og han "vet" at hun vil ha kontakt, fordi han er interessert...) 

Det kommer vel litt an på hvordan man ser det, og hvilken verdi man legger i det. Liker å tro at jeg kan snakke med alle, uavhengig om de er interessert eller ikke. 

Jeg føler meg ikke trakassert om en mann jeg ikke kjenner vil snakke med meg, så lenge han er respektfull, og viser meg respekt. Veldig mange mennesker tar seg selv veldig høytidelig har jeg inntrykk av. Enten det eller så er de ikke interessert i å bli kjent med nye mennesker. Det kan skape avstand i forhold til kjønn, og det er litt dumt synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det bør være fullstendig unødvendig å gå rundt med lapp rundt halsen om at jeg ikke er åpen for tafsing på vei til jobb. Eller måtte gå av bussen/forlate setet fordi folk ikke gir seg etter beskjed 1,2 og 3.

Flørting og tafsing er vel ikke helt det samme?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva med å skrive en liten tekst om videoen og hvorfor du mener den er relevant hvis du ønsker at folk skal se den?

Anonymkode: 69bb9...c2f

Jeg valgte den videoen for jeg mener den er relevant i forhold til temaet. Liker å holde det litt åpent så kommentarer kan komme, men jeg begynner aldri med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den sangen var ikke ment som kritikk mot slike menn da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Ikke fra min side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange andre sier, det handler om hvordan. Pågående ‘snakking’ som egentlig er flørting kamuflert under unnskyldningen av å bare ønske sosial interaksjon. Oppleves litt på en skala fra slitsomt til skummelt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 0.47):

jeg snakker om å forsøke å starte en prat med håp om å bli kjent.

Anonymkode: 6346d...012

Og de snakker om folk som fortsetter denne praten etter å ha blitt avvist, eller som blir sinte når de blir avvist. 

Anonymkode: 870a2...418

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er mann selv og vil si at det å skulle forvente at kvinner vil prate med menn som egentlig vil ligge med dem tenderer til trakassering. For disse mennene vil nok utelukkende prate med kvinner de finner tiltrekkende. Det er likevel mange situasjoner der det er naturlig å snakke med hverandre som voksne mennesker. Dersom jeg er på en DNT-hytte i fjellet så er det naturlig å snakke med folk. Samme på lange togturer, dugnader på skolen, etc etc. Problemet begynner når en damesom venter på bussen blir oppsøkt av en mann som bare "vil prate litt".

Anonymkode: 8a77d...753

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om du har fulgt debatten på dette her på KG, hver gang den dukker opp, så bør du ha fått med deg følgende: 

De fleste av oss har ikke problemer med at folk flørter (gjensidig) på gata eller på trikken eller på byen. (Eller hvor som helst, egentlig.) 
Men det STARTER ikke med å gå bort til en du synes er pen og snakke litt. 
Det STARTER med å se på personens kroppsspråk. 
- Er dette mennesket tilgjengelig for "non-verbal" kontakt? (Klarer du å få blikk-kontakt?)  - Hvis nei, ikke gå bort. 
Hvis ja, fortsett: 
- Ser det ut som om du får respons på "non-verbal" kontakt? (Kan du få frem et smil eller annen positiv respons? Holde blikket over litt tid? ) - Hvis nei, ikke gå bort. 
Hvis ja, fortsett: 
- Gå i retning mot personen, se om kroppsspråket fortsatt er åpent og innbyr til kontakt. - Hvis nei, avbryt!
- Hvis ja, gå bort og start en harmløs "smalltalk samtale" (Basert på situasjonen dere står i. Bussen er sen i dag. Jammen kaldt i dag.) - Om hun tydelig viser at hun vil fortsette samtalen, kan du jo forsøke å snakke mer. Hvis ikke, så gå høflig vekk og la henne være i fred. 

Dette er ikke vanskelig. 

Men ingen av oss liker å bli trengt opp i et hjørne et sted der vi ikke har mulighet til å stikke av, og bli tvunget inn i en samtale vi ikke har bedt om. (Når vi så en annen vei med musikk på ørene.) 

De fleste menn ville ikke innledet en slik samtale med andre menn, eller med gamle damer. Det er utelukkende damer de er interessert i som får uønsket oppmerksomhet i form av å tvinges inn i en samtale. 

• Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke greit hvis du løper etter folk fordi du "bare vil prate litt".

Anonymkode: 474dd...6f8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det er trakasering når man ikke slutter når man innSER at den andre ikke SETTER PRIS på "flørtingen" man mener man bedriver.. 

Anonymkode: f6017...572

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (15 minutter siden):

Nei, sangen var kritikk av det kalde Norske samfunnet, der man ikke bare kunne "snakke litt" med hvilke damer man ville. 
Admral P er vel oppvokst i sør-afrika, og mente nordmenn hadde noe å lære av afrikanere på dette området. 

(For egen del har de mest pågående oppsøkende personene som ga uønsket kontakt, på den tiden låten kom ut, vært Afrikanske. Både innenfor uønskede samtaler og uoppfordret/uønsket berøring.) 

Så nei, ingen kritikk av slike menn. Den er dønn seriøs. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...