Gå til innhold

"ville bare prate litt" mener kvinner at det er trakassering å flørte med fremmede?

AnonymBruker

er flørting med fremmede trakassering?  

89 stemmer

1. 1. er flørting med fremmede trakassering?

• ja, det er trakassering
      30
    • nei, det er ikke trakassering
      59

Anbefalte innlegg

selvsagt kan det være trakassering, men er det kvinner som tror det alltid er trakassering?

Anonymkode: 6346d...012

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Flørting er gjensidig...trakassering er ensidig. Spørsmålet gir ikke mening. 

Anonymkode: 0e819...f02

Her ligger vel hele problemet. Siden han i sitt hode 100% mener han flørter, så er det utenkelig for han at det kan oppfattes annerledes av den andre.. 

Anonymkode: 6579b...98c

• Liker 14
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

jeg snakker om å forsøke å starte en prat med håp om å bli kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å prøve å starte en samtale med noen er ikke trakassering, med mindre språket er upassende. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg snakker om å forsøke å starte en prat med håp om å bli kjent.

Det kommer jo helt an på. 

Jeg vil ikke bli sjekka opp på steder jeg ikke kan forlate, som på bussen.

• Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge mannen tar hintet hvis kvinnen åpenbart ikke ønsker kontakt er det helt greit 😊 

Anonymkode: 778d4...438

• Liker 29
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette svaret ga ingen mening…

Anonymkode: 07cb8...c5e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig. 

Anonymkode: c1c19...adb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens kjerne er vel at mannen er veldig forsiktig og tar det minste hint om at damen ikke er interesert i å prate eller noe som helst.

Dette har jeg (som mann) flere ganger observert. At mannen ikke slutter å prate/spørre selv om damen i første runde svarte veldig kort og avvisende. Dog - utfodringen er jo at mange kvinner gjør dette nærmest på autopilot, dermed har nok en del menn erfart at det kan lønne seg å være mer pågående - og ikke ta en avvisning for en avvising.

Dermed blir det litt kræsj her - noen ganger mener kvinnene det de sier, andre ganger går det mer på automatikk. Samtidig er jo også noen kvinner høflige og svare skikkelig, og da kan enkelte menn tolke det feil.

Slike realsjoner er ikke svart hvitt, og det som noen kan oppfatte slik, kan andre oppfatte helt motsatt.

Anonymkode: ece40...088

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

selvsagt kan det være trakassering, men er det kvinner som tror det alltid er trakassering?

Så lenge det ikke er prince charming så er det trakassering.

Anonymkode: 2897d...f96

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så lenge det ikke er prince charming så er det trakassering.

Anonymkode: 2897d...f96

Er faktisk det som blir sagt når man sier «flørting er gjensidig, trakassering er ensidig». Når man flørter håper man på gjensidighet, er det ikke det så slutter man. Fortsetter man kan man begynne å snakke om trakassering. 

Anonymkode: 07cb8...c5e

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ville bare prate litt» er typisk det menn sier når de ikke evner å ta et nei for et nei, og plutselig prøver å late som om de ikke ønsker å flørte i det hele tatt, selv om det helt åpenbart er flørting som er hensikten. Selvsagt er det ikke trakassering å ta kontakt med fremmede i offentlighet, uavhengig av kjønn, men når du er større og sterkere enn motparten, og du nekter å godta et nei, så fører dette fort til en følelse av maktesløshet og ubehag i den fysisk svakere parten, og da er det en slippery slope til trakassering. Dette er ikke så veldig komplisert egentlig, så jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for enkelte menn å forstå. 

Anonymkode: 136f4...458

• Liker 25
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Ville bare prate litt» er typisk det menn sier når de ikke evner å ta et nei for et nei, og plutselig prøver å late som om de ikke ønsker å flørte i det hele tatt, selv om det helt åpenbart er flørting som er hensikten. Selvsagt er det ikke trakassering å ta kontakt med fremmede i offentlighet, uavhengig av kjønn, men når du er større og sterkere enn motparten, og du nekter å godta et nei, så fører dette fort til en følelse av maktesløshet og ubehag i den fysisk svakere parten, og da er det en slippery slope til trakassering. Dette er ikke så veldig komplisert egentlig, så jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for enkelte menn å forstå. 

Anonymkode: 136f4...458

trukke de skjønner noe før de opplever det selv. 

Anonymkode: e7a4e...079

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette gir jo ikke mening å svare ja/nei på. En mann som høflig prøver å flørte men som tar en avvisning og ikke fortsetter er ikke trakkaaserende, men fortsetter han, og mener han bare flørter oppfattes det nok ofte som trakasserende 

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er greit og ikke varierer nok veldig, og selve kampanjen ble jo startet som en respons på at en ung student tok til orde for å kunne prate med fremmede kvinner og menn i dagligdagse sammenhenger, så for noen er nok terskelen for hva som er greit veldig høy. 

Samtidig er det ikke tvil om at det er en del menn som ikke vet å oppføre seg, som opplever situasjoner ganske ulikt fra kvinnene selv og som har vanskelig med eller liten vilje til å forstå en del kvinner sine opplevelser. Eksempelvis så jeg nylig en tråd der en mann som beskriver seg selv som feminist og en som beskytter kvinner, ble svært ufin og aggressiv mot kvinner som mente det ikke var greit at han løp etter og tok igjen fremmede kvinner på løpetur for å sjekke dem opp, og mente at kvinnene da kunne holde seg hjemme.

Det tenker jeg illustrerer at det selv for menn som oppfatter seg selv som snille kan være vanskelig å ta innover seg kvinners situasjon og se seg selv, og at selv om #villebarepratelitt kanskje hadde et litt dårlig utgangspunkt kan erfaringene og synspunktene som kom frem likevel være viktige for menn å lytte til. 

Anonymkode: b9502...bc0

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er mulig å svare så enkelt på det, for det kan være trakkaserende selv om flørting i seg ikke er trakkaserende.

Det kommer helt an på hva som blir sagt og hvordan det gjøres, men å starte en helt vanlig samtale er ikke trakkaserende. Så bør man ta et nei for et nei.

Jeg tror også at mange kvinner er litt på vakt når fremmede menn tar kontakt på den måten og kan dermed virke avvisende. Da kan det være greit å ha litt is i magen, men om man tar kontakt med fremmede på den måten så må man være forberedt på at ikke alle kommer til å like det.

Man bør ikke ta seg så nær av at ikke alle kvinner ønsker den typen kontakt. Det har kanskje noe med tidligere opplevelser, de har en dårlig dag osv. Det er ikke alltid at det er personlig ment, selv om det sikkert er kjipt når man ikke blir møtt på den måten man ønsket.

Anonymkode: 85e65...919

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det her snakk om prating eller flørting? Generelt er jeg ikke interessert i noen av delene f.eks. på kollektivtransport med mindre det skjer noe ekstraordinært som gjør at vi har et naturlig samtaleevne(f.eks. vi blir stående fast i en tunnel). Jeg er heller ikke interessert i å snakke med folk på gata, når jeg venter på bussen, på butikken, på cafe etc. Alle gangene jeg har "kommet i snakk" med noen på denne måten har det vært menn som ikke tar hintet eller fortsetter å plage deg selv om du ikke svarer og har hodetelefoner på. 

Anonymkode: ac916...108

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ville bare prate litt" har jeg hørt en gang fra en fyr på FB. Han ville absolutt at vi skulle gå på tur, selv om vi var helt fremmede. Når jeg sa at det ønsket jeg ikke, så var det ikke måte på hvor innbilsk jeg var?? Han ville jo bare gå en tur? og prate litt?? 

Jeg tenker det handler om at man har A. et sårbart ego og takler ikke avvisning og B. Greier ikke ta ansvar og si unnskyld. Det er rødt flagg på alle måter for min del. 

Faktsik så er det værste jeg vet sånne feige usikre menn, som slettes ikke egentlig ville noe mer enn å snakke litt om været! Da må man ta seg sammen, tenker jeg. Vær en mann og si beklager, men det er vel lov å prøve seg. Og lykke til videre. Det er en ekte mann med litt tæl. Ikke en pysete tass som knapt greier å beklage seg, eller å innrømme hva den faktiske intensjonen hans var, selv om alle andre forstår den.

Anonymkode: 25964...908

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...