Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,791701,00.html
Amanlis Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 Ja........ det finnes ikke grenser for hva enkelte kan påføre andre.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #3 Skrevet 12. mars 2006 Hva med å skrive noe om hva det handler om? Jeg går ikke inn på sånne linker. Det er ikke alt man har godt av å lese.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 12. mars 2006 #4 Skrevet 12. mars 2006 Hva med å skrive noe om hva det handler om? Jeg går ikke inn på sånne linker. Det er ikke alt man har godt av å lese. ← Det handler om en som har blitt torturert. Bl.a. fått saget av armen med motorsag og knust skulderen eller hva det nå var med et brekkjern.
Gjest gjesta Skrevet 12. mars 2006 #5 Skrevet 12. mars 2006 Hva med å skrive noe om hva det handler om? Jeg går ikke inn på sånne linker. Det er ikke alt man har godt av å lese. ← Det er jo link til en spesiell nyhet i en kjent avis. Nyheter tåler vel de fleste voksne mennesker? Ja, selv om mesteparten av nyhetene gjerne ikke er svært hyggelige. Du kan trygt gå inn på linken. (Mener nå jeg) Det handler om en som ble kidnappet (i Sverige) og hvilke skader kidnapperne påførte mannen. Bildene er ikke speielt ille for en voksen person. (Min vurdering) En bandagert arm + en amputert (?) arm.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #6 Skrevet 12. mars 2006 Det handler om en som har blitt torturert. Bl.a. fått saget av armen med motorsag og knust skulderen eller hva det nå var med et brekkjern. ← Takk.
Jaheira Skrevet 12. mars 2006 #7 Skrevet 12. mars 2006 Helt forferdelig. Det finnes ingen grenser for fæle mennesker kan være mot hverandre.
Gjest King James Skrevet 12. mars 2006 #8 Skrevet 12. mars 2006 Egentlig kan jeg ikke forstå hvordan dette kan sjokkere. Ingenting sjokkerer alt er grussomt..Dette er bare et nytt bevis på mennesket ondskap og grussomhet.
Gjest gjesta Skrevet 12. mars 2006 #9 Skrevet 12. mars 2006 Egentlig kan jeg ikke forstå hvordan dette kan sjokkere. ← Jeg er enig med deg. At dette skal være så mye mer grusomt enn mye av det andre vi leser om i avisene skjønner jeg ikke. Men at det er grusomt, jo det er det. (Om noen skulle tro at jeg ikke synes det. )
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #10 Skrevet 12. mars 2006 Ja, det var grusomt å lese. At noen kan få seg til å ringe opp en person, si "nå kommer vi og tar deg", for så å slå ned personen, slepe ham med ut i skogen for så å bruke en motorsag til å skjære tvert over armer og ben, er intet annet enn direkte ondskapsfull og veldig uintelligent. Det går fram av artikkelen at offeret ikke ønsker hevn og at gjerningsmennene antakelig gjorde dette fordi offeret hadde rispet opp en kamerat av dem for noen år siden. Offeret har på seg en t-skjorte, for anledningen sort og med et digert dødningshode på. I say no more.
Gjest Emeldina Skrevet 12. mars 2006 #11 Skrevet 12. mars 2006 Det går fram av artikkelen at offeret ikke ønsker hevn og at gjerningsmennene antakelig gjorde dette fordi offeret hadde rispet opp en kamerat av dem for noen år siden. Det står at han ved et uhell rispet en 17-årig venn av mennene i ansiktet med en kjøkkenkniv. Vet ikke om jeg tror på at det var et uhell, men uansett; det er STOR forskjell på å gi noen et par kutt i ansiktet og å sage av kroppsdeler med motorsag!
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. mars 2006 #12 Skrevet 13. mars 2006 Sannsynligvis ligger det mye mere bak her enn hva som kommer frem i media, siden det som regel gjør det. Finnes selvsagt ingenting som rettferdiggjør en slik behandling av ett menneske, men som regel er slik vold fremprovosert av noe. Så å begynne å spekulere og sette ting opp mot hverandre blir meningsløst, så lenge man ikke kjenner begge sidene av saken.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #13 Skrevet 13. mars 2006 Mennesket er den eneste dyrearten som dreper for morroskyld. Dyreverdenen dreper for maten.
Gjest den undrende Skrevet 13. mars 2006 #14 Skrevet 13. mars 2006 Æsj, det var ekkelt å lese. Blir kvalm av å lese at folk kan være så onde, samt at jeg blir utrolig lei meg av å tenke på han som gikk gjennom dette. Noe så inni helvete jævlig å gjøre! Stakkars menneske som måtte oppleve dette. Og det var helt utrolig at han overlevde. Ja, det var grusomt å lese. At noen kan få seg til å ringe opp en person, si "nå kommer vi og tar deg", for så å slå ned personen, slepe ham med ut i skogen for så å bruke en motorsag til å skjære tvert over armer og ben, er intet annet enn direkte ondskapsfull og veldig uintelligent. ← Ondskapsfullt ja, men uintelligent er det jo ikke. De kappet av han armer og akilleshel for at han skule dø sakte på et øde sted uten mulighet til å komme seg noe sted. At de har mangel på empati og moral er en selvfølge når noen gjør slikt. Men mangel på intelligens er det ikke. Mennesket er den eneste dyrearten som dreper for morroskyld. Dyreverdenen dreper for maten. ← Det stemmer ikke. Mange dyr dreper for andre grunner enn å spise det en dreper. Noen dreper i forsvar, noen dreper for å hevde seg, noen dreper for terroteriale grunner, noen på grunn av at det klikker for de, noen på grunn av å utrydde "de svakeste", og noen ganger aner man ikke motivet til dyrene heller.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #15 Skrevet 13. mars 2006 Ondskapsfullt ja, men uintelligent er det jo ikke. De kappet av han armer og akilleshel for at han skule dø sakte på et øde sted uten mulighet til å komme seg noe sted. At de har mangel på empati og moral er en selvfølge når noen gjør slikt. Men mangel på intelligens er det ikke. ← Jeg antar at vi er uenige der. Jeg mener at det ikke finnes intelligente måter å drepe et menneske på. Hvis det nå var så intelligent av dem å utføre gjerningen på denne måten (som du sier), så blir spørsmålet: virket det? Svaret er: nei. Mulig du mener det er intelligent å skjære på enkelte bestemte steder på kroppen framfor andre, men for meg er det ikke det! Enten så dreper man en person, eller man gjør det ikke, det er ingen halvveis løsning. Jeg står på mitt: det er ikke snakk om å diskutere intelligens i forhold til drap fordi det er uintelligent i seg selv å drepe et annet menneske. Du skiller ut empati og moral fra intelligens: for meg henger de tre forholdene sammen i en helhet.
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #16 Skrevet 13. mars 2006 Jeg står på mitt: det er ikke snakk om å diskutere intelligens i forhold til drap fordi det er uintelligent i seg selv å drepe et annet menneske. Du skiller ut empati og moral fra intelligens: for meg henger de tre forholdene sammen i en helhet. ← Nå sklir dette litt ut til siden, men intelligens og ondskap har ikke noe med hverandre å gjøre. Man kan godt være lynende intelligent og allikevel ond tvers igjennom. Mannen sier han føler ikke noe behov for hevn - ikke at jeg skal spekulere, men jeg tipper han mener at han fikk som fortjent jeg, uten at vi vet noe som helst om hva som ligger bak. Det er noe med at det i enkelte miljøer er uskrevne regler for hva som er galt og rett...
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #17 Skrevet 13. mars 2006 Det er sant Hitler som er kanskje var ren ondskap. Var et geni. Det samme var Napoleon som også var ond. Aleksander Den store kanskje det største geni innenfor krigføring var ond.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #18 Skrevet 13. mars 2006 Mennesket er den eneste dyrearten som dreper for morroskyld. Dyreverdenen dreper for maten. ← Katter dreper for moro skyld. Det er ikke alltid de spiser bytte sitt, men jakter fordi de liker å pine andre dyr.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #19 Skrevet 13. mars 2006 Jeg er med på at man kan både være ond og intelligent. Men hvis definisjonen på "intelligens" utelukker/ekskluderer ondskap, så er man ikke intelligent hvis man dreper.
Lourdes Skrevet 13. mars 2006 #20 Skrevet 13. mars 2006 Om han fikk som fortjent eller ei, vil jeg ikke si noe om, men jeg tipper at "kidnapperne" ikke gjorde dette uten grunn. Forferdelig historie uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå