Gå til innhold

«Godkjent» sykemeldingsgrunn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gud bedre så lei jeg er folk (på KG spesielt) som skal ha sykemelding hver gang de møter på litt utfordinger i livet og ikke gidder å rydde opp i dem selv. Ingenting endrer seg om du er sykemeldt en uke eller fem, når jobben er problemet er jo problemet akkurat det samme når du kommer tilbake, sykemelding endrer ingenting. Bytt jobb, det er det eneste som kan løse noe. Null problem å få ny jobb når du har erfaring med å jobbe med barn. Det er faktisk bare du selv som kan gjøre noe med det.

Anonymkode: 6f778...078

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det likeens. Har nettopp gått fra 50% sykmelding i flere måneder til å greie å jobbe mer, men jeg har også fått andre arbeidsoppgaver etter at jeg ble sykmeldt. Hadde jeg fortsatt med de arbeidsoppgavene jeg hadde i utgangspunktet, så hadde jeg nok gått på en skikkelig smell, og kanskje aldri greid å returnere tilbake i samme jobb. 

Jeg er møkk lei av å oppdra andre menneskers barn. Da teker jeg ikke på de som opplagt har diagnoser som man må forholde seg til, men de barna som mener at de har rett til ditt og datt, som sier "du bestemmer ikke over meg",  som driver med kallenavn og som ikke gidder å høre etter, men kjører sitt eget løp. Gjerne med å snakke med andre elever i klasserommet om ting de skal gjøre til helgen, eller om et spill de nettopp har kjøpt mens du som lærer har ordet. De gir fullstendig f***  i det du underviser om, og å kontakte foreldre hjelper ikke, fordi de "ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene av sitt barn". 

Jeg er dritlei, og har heller ikke den samme tålmodigheten som jeg hadde da jeg startet som lærer. Jeg er blitt en skikkelig hurpe som kjefter på barn som ikke oppfører seg, og kjenner ikke meg selv igjen i det hele tatt. Jeg liker ikke den jeg er blitt lenger, og har i perioder hatt problemer med å komme meg inn dørene på jobb uten å bli kjempekvalm og svimmel. 

Håper ikke at det er noen lærerstudenter her nå, for da skremmer jeg vel livskiten ut av dem. 

Anonymkode: 36ec0...34c

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er bare legen din eller annet godkjent helsepersonell som kan sykemelde deg. Sykemelding er ikke noe du "ber" om, men noe du får dersom profesjonellt helsepersonell mener det er nødvendig.

Snakk med legen din om din situasjon. Forhåpentligvis er legens råd at du står i jobben frem til du finner en ny jobb som passer deg bedre. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger går til sykelønn for folk som velger å stå i en jobb som ikke passer dem.

Anonymkode: 3feb1...095

Grunnen til at jeg skriver «be om» er at jeg allerede har snakket med legen om dette, som sier at jeg får sykemelding om jeg ønsker det. Det er jeg selv som har sagt at jeg vil unngå sykemelding så langt det lar seg gjøre. Så dessverre blir du nok med på å betale sykelønna mi om det er sånn det ender. Det å si det som du sier viser hvor uviten det er mulig å bli. Det er ikke så enkelt som «bare å finne en ny jobb.» Da hadde jeg gjort det for lenge siden.

Anonymkode: ea282...a9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gud bedre så lei jeg er folk (på KG spesielt) som skal ha sykemelding hver gang de møter på litt utfordinger i livet og ikke gidder å rydde opp i dem selv. Ingenting endrer seg om du er sykemeldt en uke eller fem, når jobben er problemet er jo problemet akkurat det samme når du kommer tilbake, sykemelding endrer ingenting. Bytt jobb, det er det eneste som kan løse noe. Null problem å få ny jobb når du har erfaring med å jobbe med barn. Det er faktisk bare du selv som kan gjøre noe med det.

Og gud bedre hvor lei jeg er over folk som absolutt må kommentere på noe de virkelig ikke forstår seg på. Hvis du leste innlegget så er planen å finne en ny jobb asap, ikke å være sykemeldt i 5 uker for så å komme tilbake like utbrent. Håper du får kjenne dette på kroppen selv en dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Legen ønsker ar du pauser med egenmeldingsdager og avspasering før sykemelding. 

Anonymkode: e0590...9a6

Der tar du nok feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (24 minutter siden):

Hva har ført til at du er utbrent av jobb?

Den lista er lang, men for å nevne noe: konstant underbemanning og ustabile dager, skyhøye (og av og til urimelige) krav fra foreldre, dårlig samvittighet for alt man burde ha gjort men ikke rekker, stadig mer utfordrende atferd (blir daglig slått, sparket, spyttet på, kastet gjenstander etter av elever), stor utskifting av personale (=konstant opplæring).

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og gud bedre hvor lei jeg er over folk som absolutt må kommentere på noe de virkelig ikke forstår seg på. Hvis du leste innlegget så er planen å finne en ny jobb asap, ikke å være sykemeldt i 5 uker for så å komme tilbake like utbrent. Håper du får kjenne dette på kroppen selv en dag.

Godt skrevet!!! Mye skitkasting her

Anonymkode: ffdd4...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har snakket med legen, og jeg får en sykemelding om jeg vil ha det. Problemet mitt er at jeg er (for?) pliktoppfyllende og opptatt av å være «flink jente» og synes det er flaut og et nederlag å gå til det steget det faktisk er å bli sykemeldt. Derfor ville jeg ha erfaringer fra andre som har gått gjennom det samme. Alle andre kan bla forbi. 

Første leksjon i å være litt mindre pliktoppfyllende flink pike: Lytt til kroppen din og legen din, heller enn å søke godkjennelse fra folk du ikke kjenner og som ikke kjenner deg og din situasjon. Legen din sier at det er grunnlag for sykemelding, hør på ham.

Jeg har ikke erfaring med utbrenthet, men jeg har erfaring med å høre mer på egen pliktfølelse enn på legen og kroppen, og det anbefales ikke, hverken på kort eller lang sikt.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt skrevet!!! Mye skitkasting her

Anonymkode: ffdd4...6aa

Ja, hadde glemt hvor lite nyttig det er å be om råd på kg. Tåler jo at folk har andre meninger enn meg, men her florerer det av mennesker som virkelig bare er ute etter å halshugge andre uten å ha den minste anelse om hva de snakker om. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og jeg er lei av folk som tror at svaret på alt er å bytte jobb. Årsakene til at man blir utbrent er komplekse, og handler om mer enn at jobben er slitsom. Hvis man ikke får gjort noe med årsakene i en selv, ender man gjerne opp som utbrent i den nye jobben også.

Anonymkode: 5a340...522

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber med barn i barneskolealder og er så sliten.  Tror selv det er utbrenthet - er irritabel, utmattet, ofte hodepine, sover dårlig for å nevne noe. Jobber med sårbare barn, men selv om jeg vet at det er barn som har det vanskelig greier jeg ikke å se på de som noe annet enn drittunger med problematferd og jeg lar meg irritere helt ekstremt over manglende sosiale ferdigheter (dette er en helt ny og utrolig skremmende følelse for meg, da jeg alltid har hatt uendelig med tålmodighet og empati.) Føler nå at jeg utfører jobben min så dårlig at jeg vil be om en sykemelding og i mellomtiden finne meg en ny jobb - men er dette en gyldig grunn..? 

Det høres absolutt ut som utbrenthet. Synes absolutt du skal ta imot sykemelding og finne ny jobb. Det er flott at du ser selv at dette ikke går lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og jeg er lei av folk som tror at svaret på alt er å bytte jobb. Årsakene til at man blir utbrent er komplekse, og handler om mer enn at jobben er slitsom. Hvis man ikke får gjort noe med årsakene i en selv, ender man gjerne opp som utbrent i den nye jobben også.

Det er et samspill mellom seg og jobb. Poenget må være å finner en jobb med andre betingelser. Alle arbeidsplasser i en bransje er ikke like.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (20 minutter siden):

Det er et samspill mellom seg og jobb. Poenget må være å finner en jobb med andre betingelser. Alle arbeidsplasser i en bransje er ikke like.

Poenget er at dette er svaret i alle tråder som omhandler dette. Hadde jeg henvendt meg her da jeg var utbrent, hadde jeg sikkert fått samme svaret, og det hadde ikke hjulpet megen døyt. Snart femten år senere har jeg fremdeles akkurat den samme slitsomme jobben og har det kjempebra, men det tok noen år med terapi og å lære seg å sette grenser for å returnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette kunne vært meg som skrev. Har det HELT likt! Nesten skummelt å lese. Føler meg og fanget. Er pedleder, og er utdannet innen dette. Og vil jo bare vekk. Det drives rovdrift på oss alle. Så trist å vite at det er flere som går rundt sånn som dette 😞

Anonymkode: 0bd2f...3f2

Dessverre er det nok mange ansatte i barnehage som har det slik😩 Jeg leter hele tiden etter ledige  stillinger jeg kan søke på. Er desperat og vurderer nesten hva som helst. Kan ikke bli værre enn det er i dag..

Anonymkode: 7af85...c28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lista er lang, men for å nevne noe: konstant underbemanning og ustabile dager, skyhøye (og av og til urimelige) krav fra foreldre, dårlig samvittighet for alt man burde ha gjort men ikke rekker, stadig mer utfordrende atferd (blir daglig slått, sparket, spyttet på, kastet gjenstander etter av elever), stor utskifting av personale (=konstant opplæring).

Jeg forstår akkurat hvordan du har det♥️ Underbemanning og dårlig samvittighet er det som sliter mest for min del. Samt at man dessverre er oppdratt til å være flink pike, til å stå på og ikke gi seg😩 Jeg har dessuten noen helseutfordringer som gjør at jeg må til legen nå og da, og hver gang jeg er der spør legen om jeg trenger en sykemelding. Jeg har svart at jeg skal jobbe så lenge jeg klarer. Tror ikke jeg holder ut så veldig mye lenger… Jeg har ikke muligheten til å ha hjemmekontor eller flexe med arbeidstiden. Det er vel heller slik at jeg sitter med planarbeid etter endt arbeidsdag. 

Anonymkode: 7af85...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at dette er svaret i alle tråder som omhandler dette. Hadde jeg henvendt meg her da jeg var utbrent, hadde jeg sikkert fått samme svaret, og det hadde ikke hjulpet megen døyt. Snart femten år senere har jeg fremdeles akkurat den samme slitsomme jobben og har det kjempebra, men det tok noen år med terapi og å lære seg å sette grenser for å returnere.

Det er fint at du fant ut av jobben din med terapi, men mange trenger ikke å gå i terapi, bare å ha en levelig jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at fastleger er drittlei av ørten pasienter som kommer og ber om sykemelding, fordi de har blitt utbrent. Det er noe som heter forebygging, og dette ansvaret har du selv TS. Utbrente koster samfunnet flere millioner kroner. En sykemelding er jo bare midlertidlig, så du må jo fikse det underliggende problemet.

Det er altfor enkelt å få sykemelding i dag, og det uttrykker selv leger. Men de føler at de må sykemelde, fordi de er redd for sitt eget rykte. Noen pasienter kontakter til og med advokat eller skifter fastlege fordi de ikke får sykemelding.

Du søker ny jobb, og holder ut oppsigelsestiden.

https://www.nrk.no/rogaland/fastlege-kare-reiten-mener-terskelen-for-a-sykmelde-seg-er-for-lav-1.17206993

https://www.nrk.no/rogaland/forsker-arnstein-mykletun-mener-fastlegene-taper-penger-pa-a-vaere-strenge-1.17219812

Anonymkode: e6abc...73c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den sykemeldingen du. I øyeblikket trenger du den veldig for din egen  del, men også fordi du er kke klarer å være en god og trygg voksen for barna. Se på det som preventivt for deres skyld hvis pliktfølelsen din er for stor til å si ja.

Det betyr ikke at du aldri bør jobbe med barn igjen,  men akkurat nå lider du av omsorgstrøtthet. (Det er blant annet en velkjent tilstand for mange pårørende.) Du trenger en pause, å få hentet deg inn igjen.

Jeg ville også prøvd å tenke på om dette faktisk er jobben jeg ønsker å være i over tid. Finnes det noe annet du kan gjøre?(Pårørende har ikke et valg. Du har kanskje.)

Anonymkode: f791f...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jo, når man har helseproblemer, om det er fysisk eller psykisk, så hjelper det ofte med en pause og få roe ned. Finne måter å håndtere stress på og bli sterkere. Klart det kan hjelpe! Hvis man har noe som trigger må man forandre på seg selv, det hjelper ikke med ny jobb om problemet sitter hos deg selv. 

Og btw så er jeg lei av slike som er for at man skal jobbe til man stuper! Bare ikke vær for kjepphøy og tro at ingenting slik kan ramme deg. Da blir det for dumt den dagen livet blir for overveldende for deg. Selv DU har ingen garantier for fremtida. 

Anonymkode: f57db...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...