AnonymBruker Skrevet 29. mars #1 Del Skrevet 29. mars Jeg føler jeg sliter meg ut på jobben. Jeg jobber i barnehage. Når arbeidsdagen er over er det mange dager jeg sovner på sofan og våkner ikke opp før sent på natten. Noen dager får jeg ikke laga middag fordi jeg er så sliten og sovner. Jeg har mye vondt i ryggen og føler jeg alltid er sliten. Jeg har vært hos lege og skal til revmatolog. På jobben har vi en ansatt som er gravid og hun skal ha tilrettelegging og det skjønner jeg jo. Men er redd for at leder da legger merarbeid over på oss andre på avdelingen. Slik ting er nå er det så vidt jeg klarer jobben min og skjønner ikke hvordan det skal bli. Hun som er gravid kan ikke løfte lenger og kan ikke kle på barna. Vi skal ha et møte på onsdag og jeg ønsker jo ikke være negativ, men føler jeg ikke har mer å gi akkurat nå. Leder vet jeg sliter med rygg og kroppen. Kan en leder pålegge oss andre og gjøre det som blir medarbeid fordi hun ikke kan? Finnes det midler styrer kan sette inn. Vet man ikke skal tilrettelegge slik at det ikke går ut over andre. Har ikke noe godt forhold til leder og når jeg har satt grenser for hvor mye jeg kan jobbe overtid, så har jeg fått høre at jeg er negativ og lite villig til og gjøre en ekstra innsats. Tiltross for at jeg gang på gang har sagt ja til og jobbe til og med gratis. Finnes det noe som heter "skulder til skulder" som leder kan få fra nav som kan løfte for den gravide. Ja ønsker og hjelpe til, men må også tenke på min egen helse. Jeg føler det ikke er lov og være syk og det har jeg jo heller ikke lyst til. Men skal jeg jobbe 150 prosent nå så går jeg i bakken. Hvordan legge dette fram for leder uten å få kasta tilbake at jeg er negativ???? Jeg føler også at jeg aldri for positv tilbakemeld til tross for at jeg jobber og står på. Er godt likt av foreldre og barn, så føler jeg gjør en god jobb. Anonymkode: af92d...7d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #2 Del Skrevet 29. mars Nei, altså hvis lederen din er en slik type som det her som aldri sier noe hyggelig og forventer det utroligste, så må du bare regne med at det blir mer av det samme når du fortsetter å sette grenser. Det finnes ikke noen magiske ord du kan si for at hun skal endre personlighet og lederstil. Men det synes jeg du bare skal drite i. Du bør holde på grensene dine og si fra om at du ikke kan ta på deg mer jobb enn det du har nå. Helsen din må faktisk komme først. Anonymkode: a4de7...8f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #3 Del Skrevet 29. mars Jeg innser at jeg ikke egentlig svarte på spørsmålet, men kjente jeg ble så irritert på dine vegne at jeg måtte bare si det. Håper du får svar fra noen som har greie på tilrettelegginger og NAV osv. Anonymkode: a4de7...8f9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #4 Del Skrevet 30. mars Er hun syk eller bare gravid? Hvis hun skal ha tilrettelagt fordi hun er gravid høres det ut som at hun ikke bør ha sykemelding, men svangerskapspenger. Sjefen kan ikke kreve at dere jobber ekstra, da må jo noe heller ut i fra deres stilling og inn i hennes mens hun er sykemeldt, eventuelt at jobben utføres på andre måter. Det høres imidlertid ikke ut som sjefen din er så lydhør på slikt. Anonymkode: 4d8f2...d87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #5 Del Skrevet 30. mars Ja tilrettelegging/sykemeldinger betyr som regel mer på oss andre. sånn er det. Anonymkode: a6124...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #6 Del Skrevet 30. mars Hos oss blir det ikk tatt inn ekstra når noen er gravide, det de får fritak for lempes bare over på oss andre (jobber i helse). Vi har gitt beskjed flere ganger, men det hjelper ingenting. Jeg hater å jobbe med gravide, og når de kommer tilbake fra perm er det ammefri tidlig og sent, så da er det merarbeid på oss der og. Ikke rart man ansetter menn fremfor kvinner! Anonymkode: c8588...4b6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #7 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er hun syk eller bare gravid? Hvis hun skal ha tilrettelagt fordi hun er gravid høres det ut som at hun ikke bør ha sykemelding, men svangerskapspenger. Sjefen kan ikke kreve at dere jobber ekstra, da må jo noe heller ut i fra deres stilling og inn i hennes mens hun er sykemeldt, eventuelt at jobben utføres på andre måter. Det høres imidlertid ikke ut som sjefen din er så lydhør på slikt. Anonymkode: 4d8f2...d87 Sykemelding hvis jobben er et problem for den gravide selv. Svangerskapspenger hvis jobben er et problem/farlig for fosteret. Dvs hvis den gravide får vondt i ryggen eller bekkenløsning er det sykemelding eller tilrettelegging. Hvis den gravide jobber lange nattevakter eller blir utsatt for fosterskadelige ting (cellegift, stråling, utagerende personer) kan svangerskapspenger være aktuelt. Anonymkode: eebb7...e63 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #8 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er hun syk eller bare gravid? Hvis hun skal ha tilrettelagt fordi hun er gravid høres det ut som at hun ikke bør ha sykemelding, men svangerskapspenger. Sjefen kan ikke kreve at dere jobber ekstra, da må jo noe heller ut i fra deres stilling og inn i hennes mens hun er sykemeldt, eventuelt at jobben utføres på andre måter. Det høres imidlertid ikke ut som sjefen din er så lydhør på slikt. Anonymkode: 4d8f2...d87 Legen har sagt at hun er på veg til og få bekkenløsning og bør ikke løfte eller bøye seg, men uansettt ville hun antaglig få bekkenløsning selv om hun er forsiktig. Hilsen ts Anonymkode: af92d...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #9 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hos oss blir det ikk tatt inn ekstra når noen er gravide, det de får fritak for lempes bare over på oss andre (jobber i helse). Vi har gitt beskjed flere ganger, men det hjelper ingenting. Jeg hater å jobbe med gravide, og når de kommer tilbake fra perm er det ammefri tidlig og sent, så da er det merarbeid på oss der og. Ikke rart man ansetter menn fremfor kvinner! Anonymkode: c8588...4b6 Er det jeg er redd for. hilsen ts Anonymkode: af92d...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #10 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hos oss blir det ikk tatt inn ekstra når noen er gravide, det de får fritak for lempes bare over på oss andre (jobber i helse). Vi har gitt beskjed flere ganger, men det hjelper ingenting. Jeg hater å jobbe med gravide, og når de kommer tilbake fra perm er det ammefri tidlig og sent, så da er det merarbeid på oss der og. Ikke rart man ansetter menn fremfor kvinner! Anonymkode: c8588...4b6 Er det jeg frykter ja. hilsen ts Anonymkode: af92d...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #11 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja tilrettelegging/sykemeldinger betyr som regel mer på oss andre. sånn er det. Anonymkode: a6124...db6 Ikke bra. hilsen ts Anonymkode: af92d...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #12 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hos oss blir det ikk tatt inn ekstra når noen er gravide, det de får fritak for lempes bare over på oss andre (jobber i helse). Vi har gitt beskjed flere ganger, men det hjelper ingenting. Jeg hater å jobbe med gravide, og når de kommer tilbake fra perm er det ammefri tidlig og sent, så da er det merarbeid på oss der og. Ikke rart man ansetter menn fremfor kvinner! Anonymkode: c8588...4b6 Og den "ammefrien"... Trenger ikke ådnakke lenge med disse kollegaene for å skjønne at de ikke ammer i det hele tatt lenger de vil bare få fri på bekostning av oss andre som må overta oppgavene deres når de drar. Anonymkode: e0ac1...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #13 Del Skrevet 4. april Ts her: og tilretteleggingen var at vi skal ta alle løftene for henne. Etter en uke med dette kjenner jeg at ryggen min er verre. Ja ja da kan sjefen ende med to sykemeldte istede for en. Er iallefall begrensa hvor lenge jeg klarer dette. Jeg har full forståelse for at hun trenger tilrettelegging, men jeg har ikke lyst og ofre min egen helse. Sliten og lei. Anonymkode: af92d...7d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #14 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 20.42): Jeg føler jeg sliter meg ut på jobben. Jeg jobber i barnehage. Når arbeidsdagen er over er det mange dager jeg sovner på sofan og våkner ikke opp før sent på natten. Noen dager får jeg ikke laga middag fordi jeg er så sliten og sovner. Jeg har mye vondt i ryggen og føler jeg alltid er sliten. Jeg har vært hos lege og skal til revmatolog. På jobben har vi en ansatt som er gravid og hun skal ha tilrettelegging og det skjønner jeg jo. Men er redd for at leder da legger merarbeid over på oss andre på avdelingen. Slik ting er nå er det så vidt jeg klarer jobben min og skjønner ikke hvordan det skal bli. Hun som er gravid kan ikke løfte lenger og kan ikke kle på barna. Vi skal ha et møte på onsdag og jeg ønsker jo ikke være negativ, men føler jeg ikke har mer å gi akkurat nå. Leder vet jeg sliter med rygg og kroppen. Kan en leder pålegge oss andre og gjøre det som blir medarbeid fordi hun ikke kan? Finnes det midler styrer kan sette inn. Vet man ikke skal tilrettelegge slik at det ikke går ut over andre. Har ikke noe godt forhold til leder og når jeg har satt grenser for hvor mye jeg kan jobbe overtid, så har jeg fått høre at jeg er negativ og lite villig til og gjøre en ekstra innsats. Tiltross for at jeg gang på gang har sagt ja til og jobbe til og med gratis. Finnes det noe som heter "skulder til skulder" som leder kan få fra nav som kan løfte for den gravide. Ja ønsker og hjelpe til, men må også tenke på min egen helse. Jeg føler det ikke er lov og være syk og det har jeg jo heller ikke lyst til. Men skal jeg jobbe 150 prosent nå så går jeg i bakken. Hvordan legge dette fram for leder uten å få kasta tilbake at jeg er negativ???? Jeg føler også at jeg aldri for positv tilbakemeld til tross for at jeg jobber og står på. Er godt likt av foreldre og barn, så føler jeg gjør en god jobb. Anonymkode: af92d...7d0 Hvordan tror du økonomien på både arbeidsplassene og hos NAV skulle blitt om NAV skulle skaffe folk der noen ikke kan jobbe 100%? Det er ikke bare på din arbeidsplass noen trenger tilrettelegging. Du må her passe på og ivareta din egen kropp og helse, andre må passe på seg selv, slik din gravide kollega gjør. Anonymkode: c5e78...603 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:47 #15 Del Skrevet lørdag kl 22:47 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvordan tror du økonomien på både arbeidsplassene og hos NAV skulle blitt om NAV skulle skaffe folk der noen ikke kan jobbe 100%? Det er ikke bare på din arbeidsplass noen trenger tilrettelegging. Du må her passe på og ivareta din egen kropp og helse, andre må passe på seg selv, slik din gravide kollega gjør. Anonymkode: c5e78...603 ja skjønner det og skjønner at hun trenger tilrettelegging. Men det står om tilrettelegging:"Arbeidsgiver har plikt til å gjøre så mye som mulig for å sikre at arbeidstaker kan stå i jobb. Men tilretteleggingen må ikke gå utover arbeidsforhold eller arbeidsmiljøet for andre i virksomheten. Arbeidsgiver må derfor vurdere flere forhold opp mot hverandre". Da burde hun kanskje heller få andre arbeisoppgaver også leie inn en vikar eller noe.???? Anonymkode: af92d...7d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:12 #16 Del Skrevet lørdag kl 23:12 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.20): Hos oss blir det ikk tatt inn ekstra når noen er gravide, det de får fritak for lempes bare over på oss andre (jobber i helse). Vi har gitt beskjed flere ganger, men det hjelper ingenting. Jeg hater å jobbe med gravide, og når de kommer tilbake fra perm er det ammefri tidlig og sent, så da er det merarbeid på oss der og. Ikke rart man ansetter menn fremfor kvinner! Anonymkode: c8588...4b6 Barnløse burde få en ekstra ferieuke. Fint og flott og bra at folk får barn, men i løpet av et arbeidsliv har jeg jammen bidratt til samfunnet jeg også med å gjøre jobben til gravide/ammende/syktbarn-dager/tilvenning i barnehagen/må ha fri på julaften for vi har barn/må ha fri 17.mai for ungen spiller i korps osv. Også den "tilretteleggingen" oppå der i månedsvis. Anonymkode: 042ea...1e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå