Gå til innhold

Antall timer søvn for en mann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye søvn trenger en mann på 29 år? 

Jeg sover som regel 5 timer per natt, noe som har pågått over flere år. Det går greit i hverdagen, men innerst inne bør jeg egentlig sove mer. 8 timer er det jeg liker aller best, men det er sjeldent jeg klarer å sove så mye.

Anonymkode: 7aaf9...45e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7-9 timer. Å ikke sove nok er noe av det mest usunne man kan drive med, det er grunnmuren for god helse. 😕

Hvorfor greier du ikke å sove åtte timer?

Endret av Polyester
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

6-9 timer.

Det kommer helt an på livsstil, helse, og søvnkvalitet.

Typen sover vel 5,5-6 timer i snitt, men han sovner i det han legger seg, og sover tungt igjennom jordskjelv og tornadoer.... Jeg bør ha minst 7 timer, for jeg sover mye lettere og mer urolig enn han. Jeg blir også mye mer påvirket av dårlig søvn enn han.

Anonymkode: 52869...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være en sammenheng mellom lite søvn og demens, så personlig ville jeg prioritert og fått inn en time til eller to 😅

Anonymkode: 55a48...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Margaret Thatcher skal ha greid seg med tre timer per natt, men så var hun ikke så veldig blid heller. 

Anonymkode: f220b...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sover som regel 5 timer per natt, noe som har pågått over flere år. Det går greit i hverdagen, men innerst inne bør jeg egentlig sove mer. 8 timer er det jeg liker aller best, men det er sjeldent jeg klarer å sove så mye.

Finnes ingen svar for noen med to streker under. 
Sov så mye at du er uthvilt, og ikke er til fare for deg selv eller samfunnet grunnet søvnmangel. 

Anonymkode: 68bec...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sover du mindre enn 6 timer per natt så øker sannsynligheten for hjerteinfarkt 20%. 

Anonymkode: 72ce8...a87

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du er 29 er det ikke noe vits å forandre søvnmønster. Du får sikkert barn innen noen få år og da blir 5 timer søvn en ønskedrøm!

Anonymkode: f9c0e...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 - 6 timer holder.

Anonymkode: 5817b...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt over 4 timer er levelig, men ikke behagelig. 7-8 timer er vel en god og sunn mengde for de fleste voksne. Hvorfor får du ikke sove mer enn 5 timer?

Anonymkode: b057b...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer har lenge vært mitt optimale nummer. Mindre enn det så kjenner jeg at jeg er trøtt løpet av dagen. Mer enn det, så er jeg sløv og "bakfull" og må virkelig dra meg ut av senga og i gang med dagen. Akkurat 6, så føler jeg meg uthvilt og kan sprette ut av senga med godt humør.

Eller, det var før. Jeg er nå i det siste begynt å slite litt mer med kvaliteten på søvnen, og kjenner at jeg derfor trenger mer tid under dyna. Nærmer meg 50, da.

Anonymkode: 759ed...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lite søvn føre til at kroppen ikke klarer å regulere metabolismen på vanlig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan lite søvn føre til at kroppen ikke klarer å regulere metabolismen på vanlig måte?

Ja søvnmangel  påvirker metabolisme og hormonbalansen. Du får økt kortisolnivå og får lyst på søtt og fett. Når du gir etter og spiser mer av dette går det enda mer i ball. Kroppen tror du er i fare og senker forbrenningen sp du legger på deg rundt magen.

Anonymkode: a00bc...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo an på hvor aktiv du er på dagtid. Min voksne sønn sover 10-11 timer hver natt, men han er toppidrettsutøver og trenger hvert eneste minutt han kan få 🤷‍♀️ Selv sover jeg 6-7 timer hver natt og tåler da fint at det går i ett fra 05:30-19 på hverdagene. 

Anonymkode: da15d...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legespesialist - forebyggende for hjeresykdommer pga diverse høye blodprøver. Grensen ble satt ved seks timer - altså under seks timer er ikke bra for hjertet.

Anonymkode: e9d55...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om at dette har mye med om man greier å slappe av i hverdagen eller ikke. Noen kan være seg selv 100% av dagen, og trenger kanskje heller ikke så mye søvn, for hjernen slapper av i det daglige. Mens vi litt mer nevrotisk anlagte må sove mye fordi vi blir slitne i hverdagen. Teorien er ikke vanntett, men stemmer på flere jeg kjenner.

Får jeg under 7 timer pr natt i 3 døgn er jeg nesten psykotisk og skikkelig nedfor. Én ny natt med 8 timer etter det så er verden helt annerledes igjen. Så jeg sover oftest 7,5 timer, men sikter alltid etter 8, og sover til og med mer når det er helg/arbeidsfri.

Endret av Tekumseh79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tekumseh79 skrev (1 time siden):

Jeg har en teori om at dette har mye med om man greier å slappe av i hverdagen eller ikke. Noen kan være seg selv 100% av dagen, og trenger kanskje heller ikke så mye søvn, for hjernen slapper av i det daglige. Mens vi litt mer nevrotisk anlagte må sove mye fordi vi blir slitne i hverdagen. Teorien er ikke vanntett, men stemmer på flere jeg kjenner.

Får jeg under 7 timer pr natt i 3 døgn er jeg nesten psykotisk og skikkelig nedfor. Én ny natt med 8 timer etter det så er verden helt annerledes igjen. Så jeg sover oftest 7,5 timer, men sikter alltid etter 8, og sover til og med mer når det er helg/arbeidsfri.

Jeg er en sånn og jeg sliter med å sove. Kan det hende at søvnkvaliteten din er dårlig? Jeg mener, om du er veldig anspent på dagtid så kan det hende kroppen ikke hviler ordentlig selv om du sover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja søvnmangel  påvirker metabolisme og hormonbalansen. Du får økt kortisolnivå og får lyst på søtt og fett. Når du gir etter og spiser mer av dette går det enda mer i ball. Kroppen tror du er i fare og senker forbrenningen sp du legger på deg rundt magen.

Jeg merker at vekta går opp hvis jeg sover dårlig, men da spiser jeg ikke noe mer søtt og fett enn ellers. Er sånn for mange i slekta.

Så da får jeg prøve å få litt mer søvn!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep, samme her - altså både med magefett og mat/sukkerhunger.

Endret av Tekumseh79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...