AnonymBruker Skrevet 29. mars #1 Skrevet 29. mars Min legevenn foreslo at barnet mitt har cøliaki. Bæsjen luktet som det, sa han. Og barnet hadde vondt i magen etter bolle, og stinkende promp. Jeg opplever som regel at barnet blir mer og mer hyper utover dagen. De første timene av dagen er fine og vi kan gjøre rolige aktiviteter og jeg kan snakke normalt med barnet. Men etter bhg, eller etter 2-3 tida i helger, oppfører hun ser sykt hyper, kroppen klarer ikke å være i ro, hun prater bare babyspråk og har masse brå bevegelser med hele kroppen. Sitter ikke i ro foran tv eller noe. Å være ute i bevegelse er det eneste som roer henne. Men jeg leste at symptomer på cøliaki var mer sutring og slapphet? Hun er absolutt ikke slapp! Men da hun var litt mindre var det fryktig mye sutring. Nå er hun stort sett blid, men ofte altså så hyper at det er vanskelig å nå gjennom til henne. Ofte bruker hun over en time på å finne roen om kvelden. Noen som har erfaring med at det kan være cølialki? Anonymkode: 275eb...1e8
AnonymBruker Skrevet 29. mars #2 Skrevet 29. mars Beste er å ta en utredning hos lege. Og en ska ikke fjerne ting fra kosthold før utredning for da kan det gi feil svar, ut fra en lege sa her Anonymkode: 7013f...de7 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #3 Skrevet 29. mars Ikke slutt med glutenholdig mat, ellers kan dere risikerer at prøver ikke viser cøliaki. Som regel er det først en blodprøve og så senere en gastroskopi, men med små barn er det nok egne protokoller. Det er utrolig mange symptomer på cøliaki, alt fra diaré til forstoppelse, fedme og undervekt, oppblåst mage, sure oppstøt, migrene osv osv. Anonymkode: d1ce4...82d 2 1
Maskinfører Skrevet 29. mars #4 Skrevet 29. mars Det kan være Cøliaki ja kontakt fastlege og be om utredning min far fikk det i 1982 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #5 Skrevet 29. mars Det med å bli mer urolig utover dagen er vel ikke så uvanlig? Sånn er min 3-åring også. Små barn blir jo gjerne urolige når de er slitne. Anonymkode: 82c5a...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #6 Skrevet 29. mars Høres mer ut som adhd enn cøliaki. At bæsjen hennes lukter cøliaki er det dummeste jeg har lest siste timen. Er du bekymret så går du til lege. Anonymkode: 9b9d0...355 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars #7 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min legevenn foreslo at barnet mitt har cøliaki. Bæsjen luktet som det, sa han. Og barnet hadde vondt i magen etter bolle, og stinkende promp. Jeg opplever som regel at barnet blir mer og mer hyper utover dagen. De første timene av dagen er fine og vi kan gjøre rolige aktiviteter og jeg kan snakke normalt med barnet. Men etter bhg, eller etter 2-3 tida i helger, oppfører hun ser sykt hyper, kroppen klarer ikke å være i ro, hun prater bare babyspråk og har masse brå bevegelser med hele kroppen. Sitter ikke i ro foran tv eller noe. Å være ute i bevegelse er det eneste som roer henne. Men jeg leste at symptomer på cøliaki var mer sutring og slapphet? Hun er absolutt ikke slapp! Men da hun var litt mindre var det fryktig mye sutring. Nå er hun stort sett blid, men ofte altså så hyper at det er vanskelig å nå gjennom til henne. Ofte bruker hun over en time på å finne roen om kvelden. Noen som har erfaring med at det kan være cølialki? Anonymkode: 275eb...1e8 Jakter du på noe å diagnostisere et helt normalt barn med? Barn med Cøliaki blir slappe og trøtte fordi de ikke tar opp næringsstoffer fra maten. De blir ikke hyper, og det er heller ikke å være hyper slik du beskriver dette barnet. Er du i tvil så er lege stedet du søker hjelp. Anonymkode: acb81...642
AnonymBruker Skrevet 29. mars #8 Skrevet 29. mars At avføring lukter ved cøliaki er reelt, men det bør jo være litt mer symptomer enn som så (grå og oljete avføring kan du se etter, løs-eller hard også). Men det er bare en blodprøve, så den utredningen er enkel. Ta den blodprøva? Mitt barn ble utslitt og sint utover dagen. Men har hun vondt i magen, hodet, ledd/bena, så er det ikke lett å finne roen. Sjekk det ut? Er hun blek? Vokser hun som normalt? Anonymkode: 65b8a...a72
AnonymBruker Skrevet 30. mars #9 Skrevet 30. mars Det er ganske enkelt å undersøke om man har cøliaki nå. Det er bare en blodprøve. Ta en tur til legen. Det er ikke alle som har like tydelige symptomer som beskrives lenger opp. Det stemmer heller ikke at magesmerter ikke gir urolig adferd, det kan det godt gjøre. Barn har ofte andre symptomer enn voksne. Er du usikker, tar dere en test. Anonymkode: e0b4e...966 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #10 Skrevet 31. mars Jeg har barn med cøliaki som heller ikke satt i ro et sekund som liten.....hadde ADHD i tillegg. Det at et barn med cøliaki er slappe og sutrete er først når kroppen har gått på underskudd en stund og ikke klarer å komme seg opp. Du trenger ikke vente til det skjer med å sjekke når det er andre ting som vises. Får barnet vondt i mage og skikkelig sur promp etter inntak av spesifikke matvarer er det all grunn til å få det sjekket. Det kan være cøliaki, men det kan også være hveteallergi, melkeallergi eller noe annet. Det er uansett ikke noe vits å bare se på at barnet har vondt i magen. Symptomene på cøliaki er veldig mange, men man trenger knapt å ha noen av de. Anonymkode: df459...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #11 Skrevet 31. mars Det er SÅ mange symptomer på cøliaki til at du ikke trenger å ha noen symptomer. Det er lett, ta en blodprøve. Det er veldig mange som er udiagnostiserte. Anonymkode: d09f9...74d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #12 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 20.48): Det med å bli mer urolig utover dagen er vel ikke så uvanlig? Sånn er min 3-åring også. Små barn blir jo gjerne urolige når de er slitne. Anonymkode: 82c5a...5c4 Glemte du å lese om hvor turbulent magen til barnet var? Du må bli kjent med flere 3 åringer før du kommer med fasiten Anonymkode: 10984...c99
AnonymBruker Skrevet 31. mars #13 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Glemte du å lese om hvor turbulent magen til barnet var? Du må bli kjent med flere 3 åringer før du kommer med fasiten Anonymkode: 10984...c99 Det er vanlig at barn har vondt i magen. Folk må slutte med den hjemmediagnostiseringen. Anonymkode: 06830...b74
AnonymBruker Skrevet 1. april #14 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er vanlig at barn har vondt i magen. Folk må slutte med den hjemmediagnostiseringen. Anonymkode: 06830...b74 Det er jo ingen som hjemmediagnostiserer. Det er veldig lite arbeid å ta den testen. Om en legevenn av mor har mistenkt det er det vel innafor å ta en blodprøve. Er det ingenting, så vet man det🤷♀️Det er ikke så vanlig at barn har daglig vondt i magen, og bør undersøkes. Promp som lukter vondt kan selvfølgelig skyldes andre ting enn cøliaki. Anonymkode: e0b4e...966
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå