Gå til innhold

Kronisk stress av utholdenhetstrening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overalt leser jeg at den beste medisinen mot stress er regelmessig trening. 

Men hver gang jeg trener er jeg ekstremt stresset resten av dagen. Spesielt gjelder dette utholdenhetstrening, styrketrening aktiverer meg ikke like mye. 

Jeg er kronisk stresset, har angst og er under ADHD-utredning nå. Kronisk insomnia. 

Hvorfor tåler jeg ikke utholdenhetstrening? :( jeg klarer ikke slappe av etterpå, så kroppen får ikke restituert. Dette sliter jeg med hver dag, men etter utholdenhetstrening er det EKSTREMT.  

Jeg kan ligge på sofaen i mange timer men får ikke slappet av. Hva er galt med meg? Hvorfor fungerer ikke trening? Jeg har trent to-tre ganger i uken i over ett år, både utholdenhet og styrke. 

Anonymkode: 86778...480

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet du at du er stresset? Er du anspent eller har du treningsklokke som forteller deg dette? Hva slags utholdenhetstrening har du prøvd og hvor lenge varer øktene? 

Anonymkode: 1552d...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi nervesystemet ditt allerede er belastet. Trening og spesielt den treningsformen overbelaster systemet ditt. Anbefaler å gå over til 20min med rolig fysisk aktivitet istedenfor.

Anonymkode: 1f79e...027

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvordan vet du at du er stresset? Er du anspent eller har du treningsklokke som forteller deg dette? Hva slags utholdenhetstrening har du prøvd og hvor lenge varer øktene? 

Jeg både kjenner det i kroppen (klarer ikke slappe av, tankekjør etc), og pulsklokken min bekrefter stresset jeg selv opplever. 

i dag trente jeg ishockey i 1 time, med pauser etc. men ja, det er jo ganske "intenst". Dette er dog en av FÅ arenaer jeg har i livet som gir glede, så å kutte det ut er UAKTUELT. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fordi nervesystemet ditt allerede er belastet. Trening og spesielt den treningsformen overbelaster systemet ditt. Anbefaler å gå over til 20min med rolig fysisk aktivitet istedenfor.

Men det er ikke trening… det er ikke engang en morgentur med bikkja. 

——

Betyr dette at jeg IKKE skal trene da, eller hva skjer? :( fysio, psykolog, fastlege - alle sier jo at jeg skal trene! Og det gir meg jo både glede og mestringsfølelse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Beklager, svarte litt vagt. 

Jeg trener ishockey en gang i uken, og så har jeg en pt-time i uken med fokus på styrke. Ved nok overskudd har jeg en løpeøkt på mølle for eksempel, eller en styrkeøkt på egenhånd. 

Dette kommer an på totalbildet av uken kombinert med jobb, småbarnsliv etc. Jeg har ingen problemer med å "skippe" en økt i uken, men gleder meg til alle øktene. Siden jeg sliter med insomni vil alle øktene være tilrettelagt for dagsform (unntatt ishockeyøkta som er lag-basert, dessuten merker man ikke søvnmangel på isen). 

Vet ikke om dette var mer utfyllende på spørsmålet ditt, eller om det var dette du lurte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slikt da jeg startet å trene igjen etter utbrenthet. Så da flytter jeg fokuset og begynte med yoga (Hatha yoga og yin) og styrketrening, i tillegg til gåturer ute som da roer nervesystemet. Etter endel måneder med fokus på ro, pust og styrke har jeg nå begynt å løpe igjen. Prøver å legge løpingen til før rolige yogaøkter/eller at jeg tar en rolig økt hjemme, da får jeg senket pulsen og stressnivået i kroppen.

Men ja, det tar tid å få kroppen ut av «fight or flight»-modus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utholdenhetstrening er stress for kroppen. For en ellers frisk kropp, er det bare positivt stress og man får blåst ut av seg bekymringer og spenninger i kroppen. For en kropp som ikke er helt frisk eller allerede er i stressmodus, forverrer det stresset. Kanskje du er i siste gruppe?

Prioriter bevegelse, lysbetont aktivitet og frisk luft fremfor utholdenhetstrening eller trening med høy intensitet. Kanskje du kan ta kortere økter ishockey med flere pauser? Eller trene lengre økter med lavere intensitet? Kanskje du i en periode fremover må slutte å tenke på trening som kun bra nok om du blir skikkelig sliten, og heller tillate deg å trene roligere og fokusere på frisk luft, egentid, tid til å tenke/lufte hodet, stresse ned.

Anonymkode: d052e...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er ikke like. Kan hende trening ikke er det rette for deg akkurat nå.

Anonymkode: c256b...59c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå rolige turer. Ikke overbelast deg. Ta en pause. Fokuser på yoga og avslappende bevegelser. Finn gleden i trening senere. Godta at du trenger å roe ned.

Anonymkode: a0bd0...1e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Betyr dette at jeg IKKE skal trene da, eller hva skjer? :( fysio, psykolog, fastlege - alle sier jo at jeg skal trene! Og det gir meg jo både glede og mestringsfølelse! 

Ja, det betyr at du ikke bør trene slik, akkurat

Anonymkode: 13846...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 20.03):

Jeg både kjenner det i kroppen (klarer ikke slappe av, tankekjør etc), og pulsklokken min bekrefter stresset jeg selv opplever. 

i dag trente jeg ishockey i 1 time, med pauser etc. men ja, det er jo ganske "intenst". Dette er dog en av FÅ arenaer jeg har i livet som gir glede, så å kutte det ut er UAKTUELT. 

Men det er ikke trening… det er ikke engang en morgentur med bikkja. 

——

Jo raskere du aksepterer virkeligheten og slutter å belaste kroppen så mye, jo raskere kan du gå tilbake til det. Alle sier at du skal trene fordi de ikke forstår akkurat dette. 

Du trenger ikke nærmest stoppe opp all aktivitet som jeg foreslo, men kutt ut de mest intensive øktene. Tro meg, hvis du ikke begynner å lytte til kroppen snart kommer den til å tvinge deg inn i utmattelse til slutt, for det er begrenset hvor lenge kroppen tåler å være høyt oppe hvor du har all den energien du har. Jeg lyttet ikke, og nå sover jeg 14t i døgnet (gjerne lenger, må bli vekket) og klarer så vidt en rolig yoga økt noen ganger i uken. Du får nesten ta en vurdering på om det er verdt å ende opp som det for litt utholdenhetstrening, for veien tilbake er så innmari lang.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å danse, men blir overbelastet av det. Da kan jeg ikke gjøre det. Styrkeøvelser har lenge tatt meg rett ned, så jeg har vært kjempevarsom med å kjøre meg hardt.

Etter virus/covid har jeg måtte bygge meg opp veldig forsiktig og gradvis. Etterhvert har jeg begynt å se at jeg har et økt tollersnsevindu. Baseline er det du tåler uten å få utmattelse og andre symptomer. Så er det hos meg en slik at jeg kan gå tur til baseline, og så for eksempel tåle å øke med noen hundre meter fra dette hver dag. Jeg har hatt mange små og noen store tilbakeslag og så kommer dager hvor jeg trenger hvile. Så da er det og et poeng å holde aktiviteten mer jevn enn økende.

Jeg merker at stresset mitt har gått ned når jeg ikke tar meg kraftig ut fysisk. Dessverre er gruppeaktiviteter ledet av andre ikke passende for meg. Det blir et savn, jeg vil gjerne danse meg svett med andre, trene hard styrke og helt uten videre gå i skogen en halv dag av gangen. Jeg sier til meg selv at om jeg ikke får disse tingene holder det trolig å tåle gåturer på 10 000 skritt for meg. Om jeg ikke tåler det er det mye kult som jeg kan få til med 6000 skritt og god planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig det kan være nyttig å vite tidshorisonten. Jeg hadde psykomotorisk behandler som brukte ett år på å få meg til å forstå at jeg ikke kunne kjøre meg ut Max. Så tok det enda et halvt år før jeg så mønsteret i hva som tok meg ut. Deretter har jeg i litt rykk og napp bygget meg opp i ett og et halvt år, med stresstopper hver gang jeg har måtte forholde meg til nye folk - heldigvis er det ikke trening og bevegelse som har tatt meg ned.

På grunn av noen saker jeg ikke har valg i, samt dårlige naboer og noe trøblete nabolag, ustabile grunnforhold under huset og støy har jeg i perioder hatt stressreaksjoner - på vei ut av disse trenger jeg ekstra hvile, ro og søvn. Men periodene har da vart fra dager til uker.

Det er brutalt, men har du gått i stress lenge, kan du fort trenge et helt år med hvile og mye ro - moderat anstrengende aktivitet - gjerne i parker og natur.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 17.34):

Overalt leser jeg at den beste medisinen mot stress er regelmessig trening. 

Men hver gang jeg trener er jeg ekstremt stresset resten av dagen. Spesielt gjelder dette utholdenhetstrening, styrketrening aktiverer meg ikke like mye. 

Jeg er kronisk stresset, har angst og er under ADHD-utredning nå. Kronisk insomnia. 

Hvorfor tåler jeg ikke utholdenhetstrening? :( jeg klarer ikke slappe av etterpå, så kroppen får ikke restituert. Dette sliter jeg med hver dag, men etter utholdenhetstrening er det EKSTREMT.  

Jeg kan ligge på sofaen i mange timer men får ikke slappet av. Hva er galt med meg? Hvorfor fungerer ikke trening? Jeg har trent to-tre ganger i uken i over ett år, både utholdenhet og styrke. 

Har selv opplevd akkurat det samme. Det som hjalp var å ta ned intensiteten, varigheten og hyppigheten. 

Anonymkode: 26cc1...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sparkling_Pink skrev (8 timer siden):

Forøvrig det kan være nyttig å vite tidshorisonten. Jeg hadde psykomotorisk behandler som brukte ett år på å få meg til å forstå at jeg ikke kunne kjøre meg ut Max. Så tok det enda et halvt år før jeg så mønsteret i hva som tok meg ut. Deretter har jeg i litt rykk og napp bygget meg opp i ett og et halvt år, med stresstopper hver gang jeg har måtte forholde meg til nye folk - heldigvis er det ikke trening og bevegelse som har tatt meg ned.

På grunn av noen saker jeg ikke har valg i, samt dårlige naboer og noe trøblete nabolag, ustabile grunnforhold under huset og støy har jeg i perioder hatt stressreaksjoner - på vei ut av disse trenger jeg ekstra hvile, ro og søvn. Men periodene har da vart fra dager til uker.

Det er brutalt, men har du gått i stress lenge, kan du fort trenge et helt år med hvile og mye ro - moderat anstrengende aktivitet - gjerne i parker og natur.

Jeg har allerede vært sykemeldt i ett år. 

skal svare dere andre når jeg klarer, jeg har så oanikkanfall nå at jeg ikke klarer tenke klart nok. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...