AnonymBruker Skrevet 29. mars #1 Skrevet 29. mars Hei! TLDR: Eks samboer, skal ha med seg sønnen min i 1 måned til andre siden av jorden for å besøke sin kjæreste. Jeg vår ikke vite navnet hans eller få kontaktinformasjon. Noe jeg ønsker for å sikkre flere kontaktflater å nå sønnen min på. Har møtt fyren og han virker som en normal kar. FULLVERSJON: Min tidligere samboer som jeg har to barn med skal ta med seg det ene barnet vårt til den andre siden av jordkloden for å besøke kjæresten sin i 1 mnd. Jeg har møtt fyren noen ganger og vi har egentlig hatt en god tone og han virker som en hyggelig kar så jeg har gjort det jeg kan for å legge tilrette for at barna skal få et godt forhold til han. (noe som tydeligvis har fungert) Nå som de skal reise så ber jeg eksen min om det fulle navnet og telefonnummeret til fyren, sån at jeg har flere kontaktpunkter å få tak i sønnen min i tilfelle noe skulle skje. For det første så er fornavnet hans egentlig et annet en det folk kjenner han som, og etternavnet hans er tydeligvis helt uaktuelt å få vite. Jeg blir rett og slett litt fortvilet for.. What. Hun sier at det er for hans egen tryghet og han er veldig forsiktig med å gi ut navnet sitt. Jeg forstår rett og slett ikke hva jeg kan gjøre, man må virkelig håpe at jeg slipper å høre om store skogbranner eller jordskjelv i området de befinner seg. Jeg kjenner jeg blir utrolig usikker på denne fyren jeg trodde jeg "kjente", jeg kan jo komme på noen grunner for å ikke gi det fra seg, men i mitt hode så kommer jeg på flere negative årsaker til å ikke ønske å si det. La oss si at det er for han egen SIKKERHET som kanskje er den eneste positive årsaken til å ikke gi fra seg navnet. Hva vis de han må sikres i mot, finner han, hva om sønnen min er med han da?? Og hva om han er en syk svindler som har brukt et år på å lure med seg sønnen min utenlands og han forsvinner? De fleste seriemorderene, og barnemishandlerene er jo mennesker som ingen noen sinne kunne tenke seg at skulle ha "gjort noe slik" Tildigere samboer ber meg bare stole på henne men jeg... Aner ikke. Har jeg rett til å få navnene til menneskene som samboeren min dytter inn i tillitsirkelen til barna mine og lar de være alene han over lengere perioder aleine? Vi har et godt samarbeid noe som er sunt for guttene og jeg vil ikke ødelegge dette. likevell så føler jeg at det er så respektløst og tillitsbrytende at jeg føler jeg ikke kan slippe tak i det. Jeg har vært positiv til at sønnen blir med til og med betalt halve biletten hans ,så jeg går ikke tilbake på det. Men blir veldig usikker når jeg ikke kan få navnet til fyren! Noen som vet hva jeg har av rettigheter, plikter til å få navnet hans? Jeg kan sikkert finne navnet hans på egenhånd, (skiltnummer ol.) men jeg føler at det burde være unødvendig. Uansett så er jo al tillit brutt, hun nekter å gi meg navnet og vil ikke si noe om årsak. Anonymkode: 61cdf...80b 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars #2 Skrevet 29. mars Nei, du har ingen juridisk rett her. Utover det hadde jeg også vært rimelig skeptisk til noen som "er forsiktig med å gi ut navnet sitt på grunn av egen trygghet." Det høres jo sketchy ut. Som en mellomting kan du be om at mor gir informasjon til ambassaden eller på reiseregistrering om hvor de skal oppholde seg. Hadde vært glad det bare er ett barn som skal reise, så er sannsynligheten for at mor bare blir der mye lavere. Anonymkode: 495b3...d3a 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars #3 Skrevet 29. mars Jeg har ingen grunn til å mistenke at hun skal bli værende der. De skal reise på Camping rundt om kring i landet han bor i, så den informasjonen blir vel ikke så lett å holde kontroll på. Anonymkode: 61cdf...80b
AnonymBruker Skrevet 29. mars #4 Skrevet 29. mars Sketchy opplegg i alle fall. Mer sannsynlig at mor er i ferd med å svindles enn at noe skjer med barnet, da. Anonymkode: 495b3...d3a 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars #6 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde jeg aldri godtatt. Anonymkode: da235...cc8 Jeg gjør jo ikke det, men jeg har jo ikke rett til å tvinge frem noe som helst virker det som. å starte et rent helvette uten å komme noen vei, ødelegger jo bare for barna. Om det ender opp som vanlig så ender jeg bare opp med å bli beskyldt for å være kontrollerende, og at jeg saboterer, selv om reaksjonen min er helt legitim også i andres øyne. Anonymkode: 61cdf...80b 1
Mt3 Skrevet 29. mars #7 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ingen grunn til å mistenke at hun skal bli værende der. De skal reise på Camping rundt om kring i landet han bor i, så den informasjonen blir vel ikke så lett å holde kontroll på. Anonymkode: 61cdf...80b Hva med å få din eks til å legge inn full informasjon med navn og telefonnummer hos ambassaden, slik at de kan kontakte kjæresten om noe skulle skje og du ikke fikk tak i din sønn eller din eks. Litt rart at din eks ikke kan gi deg kjærestens telefonnummer i tilfelle krise. Ville ikke din eks krevd det samme fra deg om du skulle reist langt bort med ett av barna? Men nå vet jo ikke jeg hvor godt samarbeid dere har til vanlig 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #8 Skrevet 29. mars Mt3 skrev (7 minutter siden): Hva med å få din eks til å legge inn full informasjon med navn og telefonnummer hos ambassaden, slik at de kan kontakte kjæresten om noe skulle skje og du ikke fikk tak i din sønn eller din eks. Litt rart at din eks ikke kan gi deg kjærestens telefonnummer i tilfelle krise. Ville ikke din eks krevd det samme fra deg om du skulle reist langt bort med ett av barna? Men nå vet jo ikke jeg hvor godt samarbeid dere har til vanlig Så klart går det opp å ned men selv på de dårligste periodene så klarer vi likevell å samarbeide på tross av om det praktiske men stort sett så er det vel et bra samarbeid hvor vi tar en kaffekopp sammen feirer julaften sammen og stort sett snakker om det meste. (generelt egentlig en mer vennskapelig tone nå en de siste 5 årene vi bodde sammen 😅) Nei hun ville aldri i verden ha akseptert det. Navn og nummer til ambasaden var en god ide om det lar seg gjøre. Takk! det er i allefall en løsning på kontaktpunktet. Anonymkode: 61cdf...80b 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #9 Skrevet 29. mars Helt uaktuelt as. Fullt navn, adresse og telefonnummer tilgjengelig. Kan jo skje noe. Lag deg vrang å si at om hun virkelig reiser til ett annet land med ungene til en fyr hu ikke har etternavnet til. Det virker ikke som om un vet det. Jeg hadde ikke levert ungen fra samvær før jeg fikk det. Leker ikke med sikkerheten til ungene as. Anonymkode: 3dc6d...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #10 Skrevet 14. mai Har egentlig forsøkt å fortrenge det hele litt. har ikke snakket med så mange om dette da det er så vanskelig å få objektive svar. Men de jeg har snakket med gir utrykk for at det hadde vært helt uaktuelt. Forsøkt å håndtere dette noenlunde verdig, han og hun insisterer på at han er snill og bryr seg om ungene. (Noe jeg forsåvidt kan tro på). Men svar som "du har sikkert også private ting du ønsker å holde hemmelig" og "jeg stoler mindre på deg også, når du ikke vil slutte å fokusere på dette" Gjør at jeg føler meg forsøkt manipulert til å tro at jeg roper ulv,ulv. Det er garantert to sider av saken, og mulig det er en forståelig grunn, men når jeg ikke får vite grunnen heller så.... Er jeg urimelig som tar opp dette temaet en gang i blant. Da de reiste på tur sendte jeg med et brev til han via eks. Da dette er eneste måten jeg faktisk kunne kontakte han direkte. Han sendte meg et svar via eks, først 1 og en halv måned etter på, når jeg purret opp svaret. Opplever at de ikke engang tar meg på alvor. Den tiden de var på tur så nevnte jeg faktisk ikke saken i det heletatt Så.. er jeg helt urimelig? Trakkaserer jeg fordi jeg ikke godtar valget hans om fremdeles ikke dele navnet? Anonymkode: 61cdf...80b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #11 Skrevet 15. mai Jeg hadde gjort det jeg kunne for å finne navnet på denne fyren, for her er det noe de skjuler. Han kan være så snill som bare det nå, men når hun nekter å oppgi navnet får jeg en følelse av at han har et stygt rulleblad, og det ville jeg vist hvis mitt barn skulle tilbringe mye tid med han. Man kan forandre seg og legge ting bak seg, men skal de forvente at du stoler på dem, må de begynne med å først stole på deg. Anonymkode: 2aa7c...fda 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #12 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 17.28): For det første så er fornavnet hans egentlig et annet en det folk kjenner han som, og etternavnet hans er tydeligvis helt uaktuelt å få vite. Helt uaktuelt å skulle sende barnet mitt på reise til dette menneske. Hadde tatt kontakt med advokat for å fremme sak etter barnelova §41 Anonymkode: 933ac...48e 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #13 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt uaktuelt å skulle sende barnet mitt på reise til dette menneske. Hadde tatt kontakt med advokat for å fremme sak etter barnelova §41 Anonymkode: 933ac...48e Turen er gjennomført og det skjedde ikke noe. Hadde jeg vist at jeg ikke skulle få vite navnet hans før guttungen fikk vite at han skulle på tur. Hadde jeg jo bare henvist til samværs avtalen og hindret det på den måten. Men.. blir liksom "drittsekken, som ødelegger alt" uansett hva jeg gjør. Helt seriøst så tror jeg faktisk ikke at jeg får navnet hans uansett hva jeg sier. Fyren kommer jo tilbake til Norge i løpet av sommeren og da blir dette en aktuell problemstilling igjen. Men jeg får kontakte en advokat og høre Anonymkode: 61cdf...80b 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #14 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Turen er gjennomført og det skjedde ikke noe. Hadde jeg vist at jeg ikke skulle få vite navnet hans før guttungen fikk vite at han skulle på tur. Hadde jeg jo bare henvist til samværs avtalen og hindret det på den måten. Men.. blir liksom "drittsekken, som ødelegger alt" uansett hva jeg gjør. Helt seriøst så tror jeg faktisk ikke at jeg får navnet hans uansett hva jeg sier. Fyren kommer jo tilbake til Norge i løpet av sommeren og da blir dette en aktuell problemstilling igjen. Men jeg får kontakte en advokat og høre Anonymkode: 61cdf...80b Vel, å være drittsekk som ødelegger er det ikke du som står for, det er vel den som holder slike opplysninger for seg selv som er det. Anonymkode: 2aa7c...fda
AnonymBruker Skrevet 15. mai #15 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, å være drittsekk som ødelegger er det ikke du som står for, det er vel den som holder slike opplysninger for seg selv som er det. Anonymkode: 2aa7c...fda Jeg mener jo ikke det selv heller slik egentlig, men med et litt begrenset kontaktnettverk så er det liksom en ganske liten gruppe som definerer hvem som er urimelig å ikke. Blir sikkert alt for opptatt av hvordan hun oppfatter det hele og at hun fremdeles blir den som får lov til å bestemme over relasjonen vi fremdeles må ha. så da blir jeg jo redd for at jeg er en drittsekk som trakkaserer henne og typen hennes fordi jeg ikke bare aksepterer at jeg ikke kommer til å få navnet. Anonymkode: 61cdf...80b
AnonymBruker Skrevet 15. mai #16 Skrevet 15. mai Er han fra USA? Kan hende at han står på registeret de har over seksualforbrytere, og at han derfor ikke ønsker å oppgi ekte navn. Registeret kan alle søke i… Anonymkode: 5e9a8...7f7 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #17 Skrevet 15. mai Jeg hadde sagt "Jeg aksepterer at du ikke vil dele med meg. Men jeg er opptatt av å kunne nå dere om noe skjer. Har dine foreldre eller din venninne informasjon vi kan bruke dersom det skjer noe?" Anonymkode: 30f5e...a61 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #18 Skrevet 15. mai Ikke usa, men det er jo min frykt at han har faktisk har en eller annen fortid som hun har blitt manipulert til å tro at ikke stemmer. Men nei, ingen i familien hennes eller vennekretsen vet navnet hans. Hun sier hun vet navnet selv, og jeg kan ikke fatte å begripe at hun kan være SÅ uansvarlig at det ikke stemmer. Men etter mange år med "kjedelig" standard familieliv i et forhold som varte alt for lenge og startet opp før man var ferdig med å "herje fra seg" ? Hvem vet? Anonymkode: 61cdf...80b
AnonymBruker Skrevet 15. mai #19 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke usa, men det er jo min frykt at han har faktisk har en eller annen fortid som hun har blitt manipulert til å tro at ikke stemmer. Men nei, ingen i familien hennes eller vennekretsen vet navnet hans. Hun sier hun vet navnet selv, og jeg kan ikke fatte å begripe at hun kan være SÅ uansvarlig at det ikke stemmer. Men etter mange år med "kjedelig" standard familieliv i et forhold som varte alt for lenge og startet opp før man var ferdig med å "herje fra seg" ? Hvem vet? Anonymkode: 61cdf...80b En ting er å være litt sær ovenfor en eks. Men at foreldre og gode venner ikke skal vite er virkelig alarmerende. Jeg er ikke tilhenger av å snoke. Men her hadde jeg faktisk gått veien via skilt, arbeidsplass, treningssenter, eller andre som lett deler. Anonymkode: 30f5e...a61 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #20 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En ting er å være litt sær ovenfor en eks. Men at foreldre og gode venner ikke skal vite er virkelig alarmerende. Jeg er ikke tilhenger av å snoke. Men her hadde jeg faktisk gått veien via skilt, arbeidsplass, treningssenter, eller andre som lett deler. Anonymkode: 30f5e...a61 Lit det jeg også tenkte han har kanskje noe dårlige erfaringer med brudd., men frem til jeg ble blånekta å få vite navnet hans så har jeg bare vert vennlig og bidratt til at barna skal like han Men det var nok først når jeg spurte søstra hennes og fikk vite a at hun også syntes hele greia var jævla spessiell og heller ikke viste om noen som har navnet hans, jeg faktisk tok inn over meg at dette er veldig creepy og skummelt. Anonymkode: 61cdf...80b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå