Gå til innhold

Svigermor mener jeg skal forsørge henne

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke en dritt, jeg. 

Hvorfor har det gått så langt? Det er jo bare å si nei? Ta all kommunikasjon gjennom mannen? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. 
Selvfølgelig skal vi hjelpe hverandre, men når hun til stadighet gjør dumme valg fordi hun mener jeg som «tjener så bra» kan koste ting for henne, da blir jeg irritert. Et eksempel var jo da dette med bilen, andre ting hun har gjort/prøver seg på er å «arve» klærne mine, sender meg handleliste med ting hun skal ha fra butikken, sier så at hun skal betale for det, noe hun aldri gjør (så dette har jeg sluttet med), sender meg lange lister over ting hun ønsker seg osv. med teksten «om du ikke har en slik, kanskje du skulle kjøpt det som jeg også kan bruke?» på ting som er helt teit. Hun har også en utleieleilighet som hun (les mannen min) har pusset opp for henne, og nå mener hun at jeg også bør bidra på denne leiligheten med noe økonomisk, siden vi tross alt kommer til å arve den. 

Hun maser og gnåler så sjukt om den lønnen, tror det er en måte å markere et eller annet over hvor stakkars hun er som tjener dårligere enn noen som er 30 år yngre. Alt forandret seg da hun fant ut av inntekten min. 

Anonymkode: fdaa5...ab9

Men hvorfor svarer du ikke på spørsmålet nesten alle har? Mannen din?

Anonymkode: eed8d...e4d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette var to eksempler. Det er mye mer som gjør til at jeg skrev slik som jeg gjorde, men det nyeste nå er at hun solgte bilen fordi JEG skal kjøre henne. 

Har hun en grunn til at det er du og ikke mannen din som skal kjøre? Har mannen din en grunn til at det er du og ikke han? Du skriver du tjener godt, tjener mannen din dårlig? Ikke at det betyr at du skal kjøre hvis du tjener mer enn han, men greit å vite hva argumentasjonen deres er. Eier dere bilen sammen, eller er det din bil? 

Anonymkode: 0c987...1ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor svarer du ikke på spørsmålet nesten alle har? Mannen din?

Anonymkode: eed8d...e4d

Beklager! Mannen jobber endel borte og forstår ikke hvor ille dette har blitt. Greia er at jeg ikke helt har skjønt det selv før nå, når hun solgte bilen. Skal snakke med han om det igjen, men han er veldig kjær mot sin mor og er vanskelig å få forståelse hos. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. 

Har du spurt om hun sliter økonomisk? Det høres nesten sånn ut. Det medmenneskelige hadde vært å rekke ut en hånd. I andre samfunn er det normalt å ta vare på de i nær familie som har dårligere råd enn seg selv.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker du og mannen må ta felles avgjørelser angående om og evt hvordan dere skal både sponse svigermor økonomisk og hjelpe henne praktisk. 

Kanskje det er sant som mannen din sa at hun ikke bør kjøre bil. Men det betyr ikke at du må kjøre henne eller handler for henne. 

Anonymkode: d0b6a...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts her. 
Selvfølgelig skal vi hjelpe hverandre, men når hun til stadighet gjør dumme valg fordi hun mener jeg som «tjener så bra» kan koste ting for henne, da blir jeg irritert. Et eksempel var jo da dette med bilen, andre ting hun har gjort/prøver seg på er å «arve» klærne mine, sender meg handleliste med ting hun skal ha fra butikken, sier så at hun skal betale for det, noe hun aldri gjør (så dette har jeg sluttet med), sender meg lange lister over ting hun ønsker seg osv. med teksten «om du ikke har en slik, kanskje du skulle kjøpt det som jeg også kan bruke?» på ting som er helt teit. Hun har også en utleieleilighet som hun (les mannen min) har pusset opp for henne, og nå mener hun at jeg også bør bidra på denne leiligheten med noe økonomisk, siden vi tross alt kommer til å arve den. 

Hun maser og gnåler så sjukt om den lønnen, tror det er en måte å markere et eller annet over hvor stakkars hun er som tjener dårligere enn noen som er 30 år yngre. Alt forandret seg da hun fant ut av inntekten min. 

Men kjære, siden hun ble sånn, hvor mye tjener du? 

Anonymkode: aafb0...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå får jeg kanskje så fillene fyker 😬, men spør likevel.  Er det en annen kultur?

Jeg kjenner det igjen fra min egen jobb, at det særlig fra de fra asiatiske land både de i øst og vest, forventes fra familie og svigerfamilien, at om du tjener bedre enn de eldre i familien, er det en forventning i bunnen om at du med på å finansiere ting som fikk kommer seg selv til nytte som å være med på å hjelpe andres huslån, småsøsken sin utdannelse, reparasjoner, drivstoff til bilen, flybilletter til besøk etc..  Noen kollegaer gjør det med glede og synes det er fint, andre synes det helt er pyton å være familiens minibank.

Jeg tar en sjanse her, men om det er tilfelle, forklarer kulturforståelse og forskjeller mye, uten å forsvare det. Du bør uansett ikke sponse svigermor uansett hvor mye hun griner og setter seg på bakbeina. Dine penger, dine prioriteringer. 

Anonymkode: 6392b...427

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 16.03):

Svigermor har alltid vært litt «merkelig», men nå har det bikka. Hun forventer at jeg skal forsørge henne fordi jeg tjener så mye bedre enn henne, noe hun ikke mener er riktig. Jeg er sykepleier med mastergrad i tredelt turnus og full ansiennitet noe som gir meg en god lønn. Svigermor derimot har et fagbrev og jobber dagstilling. Da hun fant ut at jeg tjente mer ble hun fornærma fordi hun var tross alt mye eldre enn meg. Så hva gjør hun? Jo, hun selger bilen sin. Fordi jeg kan jo kjøre henne slik at hun sparer penger. Det er jo helt vilt. Hun har sluttet helt å invitere oss på middag f.eks., fordi det er mer riktig at vi inviterer henne, vi som har så god råd. Jeg har aldri, aldri - gnidd inn lønnen min på noe vis. Mannen min skjønner ikke problemet med at jeg kan kjøre henne og synes det er bra at hun solgte bilen, da han ikke liker at hun kjører bil uansett. Blir helt matt. 

Ja, men så bra at han synes det. Da stiller han vel opp som hennes personlige sjåfør da… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber dere på samme sted og samme tidspunkt kan jo hun sikkert sitte på med det, for da skal dere jo samme vei uansett. 🤷🏻‍♀️ Og når det gjelder middager, så tenker jeg at du kan jo invitere henne til middager en gang innimellom hvis hun hjelper til med ting. 🤷🏻‍♀️ Da setter du veldig rettferdige grenser, tenker jeg. 🤷🏻‍♀️ Da sier du at du ikke kjører henne når som helst, men hun kan allikavel sitte på når dere jobber samtidig, og hun får ikke gratise middager rett som det er. 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min skjønner ikke problemet med at jeg kan kjøre henne og synes det er bra at hun solgte bilen, da han ikke liker at hun kjører bil uansett. Blir helt matt. 

Da får han kjøre henne rundt selv... Ikke aksepter noe bortforklaringer han kommer med etter at du sier det 

Anonymkode: 5449a...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svigermor har alltid vært litt «merkelig», men nå har det bikka. Hun forventer at jeg skal forsørge henne fordi jeg tjener så mye bedre enn henne, noe hun ikke mener er riktig. Jeg er sykepleier med mastergrad i tredelt turnus og full ansiennitet noe som gir meg en god lønn. Svigermor derimot har et fagbrev og jobber dagstilling. Da hun fant ut at jeg tjente mer ble hun fornærma fordi hun var tross alt mye eldre enn meg. Så hva gjør hun? Jo, hun selger bilen sin. Fordi jeg kan jo kjøre henne slik at hun sparer penger. Det er jo helt vilt. Hun har sluttet helt å invitere oss på middag f.eks., fordi det er mer riktig at vi inviterer henne, vi som har så god råd. Jeg har aldri, aldri - gnidd inn lønnen min på noe vis. Mannen min skjønner ikke problemet med at jeg kan kjøre henne og synes det er bra at hun solgte bilen, da han ikke liker at hun kjører bil uansett. Blir helt matt. 

Trolling folkens.

Anonymkode: db128...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om mannen din ikke ser problemet , så er han kanskje en del av problemet han også ? Om han ikke kan kjøre henne så får hun komme seg fram på annen måte , det er overhodet ikke ditt problem , sett ned beina og si klart ifra , misunnelse pga at du har høyere lønn er dette og vranghet , tror ikke jeg hadde blitt lei meg for og ikke bli bedt på middag hos henne , regner med det ikke er hyggelig allikevel . Å sønnen som sier du kan kjøre ho , han hadde fått ett skikkelig spark i ræva fra meg . Det får han jaggu gjøre selv . Hadde nok revurdert hele forholdet om han er så enig med sin mor , da kan han jo leve med henne istedenfor da 

Anonymkode: ea3c6...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha-ha, dette må være noe av det snåleste jeg har lest 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 14.03):

Beklager! Mannen jobber endel borte og forstår ikke hvor ille dette har blitt. Greia er at jeg ikke helt har skjønt det selv før nå, når hun solgte bilen. Skal snakke med han om det igjen, men han er veldig kjær mot sin mor og er vanskelig å få forståelse hos. 

Hvis det er slik at hun har utviklet seg til å bli verre og verre, da tenker jeg i retning demens. Eller psykisk sykdom.

Om hun skulle være begynnende dement, eller syk på en eller annen måte, så bør hun nok ikke kjøre bil. Slik sett er det positivt om hun selv har hatt innsikt nok til å kvitte seg med bilen, ikke så mange som har det.

Men så er det alt det andre med at hun har planlagt at hun selger bilen og så skal du være hennes privatsjåfør når det passer henne, og du skal sponse henne med alt mulig... det er så sært at jeg trolig også ville tipset hennes fastlege om hvordan hun har utviklet seg de siste årene.

Og mannen, han må virkelig skjerpe seg! Hvis han har sin mor så kjær og han mener hun skal ha dere som privatsjåfør, da får han bytte jobb slik at han kan være hjemme hver dag og kjøre på sin mor. Kanskje han da hadde innsett hvor ille det nå er blitt.

Skrev det tidligere i tråden, jeg tror ikke dette er eneste dere har problemer med, for mannen din virker faktisk å være svært lik sin mor - forventer at andre skal ordne opp for dem, det gjør de begge to, og respekterer din tid gjør ingen av dem. Få ham med i parterapi!

Anonymkode: 6feb1...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi....

Jeg kvittet meg med en sånn "mann" og svigermor i sin tid.  Har ikke angret et sekund.  Selv øvrig av hans familie sa at det var et bra valg (sier litt 😂)

Du får si til henne at du har MASTERGRAD, og det pleier å belønnes i mer lønn siden du har brukt mer tid på skolen og tatt opp mer studielån underveis. Hvis du har høyere lån enn henne kan du jo ta opp konkurransen med henne 🤣😉 ikke kjør henne en meter,  det får sønnen hans ta seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

😂😂😂😂

Hadde selvfølgelig ikke kjørt henne og om mannen ikke så at dette var helt sykt, bedt om skilsmisse.

Anonymkode: b313f...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...