Gå til innhold

Svigermor mener jeg skal forsørge henne

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 18.08):

Dette var to eksempler. Det er mye mer som gjør til at jeg skrev slik som jeg gjorde, men det nyeste nå er at hun solgte bilen fordi JEG skal kjøre henne. 

Anonymkode: fdaa5...ab9

Ekspander  

Men du svarer ikke på spørsmål om hvordan mannen din argumentere for dette? Svogermor kan mene hva hun vil, men problemet er jo mannen din. 

Anonymkode: 90b0b...a95

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 15.03):

Svigermor har alltid vært litt «merkelig», men nå har det bikka. Hun forventer at jeg skal forsørge henne fordi jeg tjener så mye bedre enn henne, noe hun ikke mener er riktig. Jeg er sykepleier med mastergrad i tredelt turnus og full ansiennitet noe som gir meg en god lønn. Svigermor derimot har et fagbrev og jobber dagstilling. Da hun fant ut at jeg tjente mer ble hun fornærma fordi hun var tross alt mye eldre enn meg. Så hva gjør hun? Jo, hun selger bilen sin. Fordi jeg kan jo kjøre henne slik at hun sparer penger. Det er jo helt vilt. Hun har sluttet helt å invitere oss på middag f.eks., fordi det er mer riktig at vi inviterer henne, vi som har så god råd. Jeg har aldri, aldri - gnidd inn lønnen min på noe vis. Mannen min skjønner ikke problemet med at jeg kan kjøre henne og synes det er bra at hun solgte bilen, da han ikke liker at hun kjører bil uansett. Blir helt matt. 

Ekspander  

Er det svigermor eller svigerdatter det har tilta for her? 

Anonymkode: bfd4a...d4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har delt økonomi, følg litt ekstra med på utgående fra konto, i tilfelle mannen fører over penger til henne / betaler regninger. 

Anonymkode: ee0a6...a34

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg TS, men samtidig tenker jeg at dere er en familie og at man kan hjelpe hverandre.
Her høres det ut som at hun ikke er en trygg sjåfør, og da er det bedre for alle at hun heller er passasjer. Du trenger ikke kjøre henne overalt hele tiden, men når du har tid kan du vel stille opp. 
Men jeg skjønner godt at du misliker at slike beslutninger blir tatt bak ryggen din. Familien burde invitert deg med på familiemøtet, så der kan du ta en oppvask med mannen din.

Anonymkode: b2533...fba

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig forholdet mellom deg og mannen, Ts?

Det høres helt, virkelig helt, uforståelig at mannen mener at det var en smart idé at moren solgte bilen for at du skulle kjøre rundt på hans mor!

Men, man forstår jo hvor han har sin urimelige oppførsel og holdninger fra, og han kommer nok ikke til å bli bedre med årene, han heller...

Anonymkode: 6feb1...d47

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 18.16):

Er det svigermor eller svigerdatter det har tilta for her? 

Anonymkode: bfd4a...d4a

Ekspander  

Hvordan har det ha tilta for ts da, mener du?

ts, vurder forholdet til mannen din du! Og har du bedt HAM om å ta kjørejobben siden han også(?) mener at det er greit at du blir privatsjåfør?

Anonymkode: 07f69...7d1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt til mannen at det er hans mor, han mener salg av bil var en god deal så han får kjøre henne. Ut over det ville jeg sørget for at mine penger var på min konto, felles utgifter fra felles konto og gitt det hele en kald skulder rett og slett.. 

Anonymkode: 7ef79...97d

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send linken til denne tråden til mannen din, å skriv. "Jeg kjører ikke den ugla en meter til" så får han se hvordan folk ser på  denne "ordningen" og en tydelig beskjed om hva du føler. 

Om svigemor fortsetter å mase sier du "sorry mac, snakk med sønnen din!

Kanskje litt passiv aggressivt men om man synes det er vanskelig å si nei, så blir det som regel for utydelig eller emosjonelt. Da er det bedre å bygge opp litt frustrasjon og gå for den passiv aggressive løsningen, så får man satt en tydelig grense. 

Anonymkode: 57cd4...de1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din kan kjøre henne siden han syntes det var så selvsagt at DU skulle bli privatsjåfør for hans mor. Mannen høres ikke god ut heller. Hans lojalitet skal være til deg. Ellers kan han jo gifte seg med sin mor. 

Anonymkode: 104ed...ad3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forsørger helt reelt svigermor, og ene svoger, samt hjelper resten av svigerfamilien økonomisk. Min mann er ikke norsk, de bor ikke i Norge, og dette er vanlig i hans kultur. Noe jeg selvfølgelig var klar over fra starten. Det er ikke noe økonomisk sikkerhetsnett i det landet, og min svoger er autistisk. 

Jeg ønsker selv at de skal ha gode liv, og det hadde blitt feil at vi hadde det bra mens de levde i nød. 

I ditt tilfelle hadde jeg bare sagt nei. Hun tjener sine egne penger, og får forvalte sin inntekt klokt. Mer normalt at foreldrene hjelper barna i Norge. 

Anonymkode: daa9c...3cc

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 18.08):

Dette var to eksempler. Det er mye mer som gjør til at jeg skrev slik som jeg gjorde, men det nyeste nå er at hun solgte bilen fordi JEG skal kjøre henne. 

Ekspander  

Og kva svarte du til dette? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 18.18):

Hvis dere har delt økonomi, følg litt ekstra med på utgående fra konto, i tilfelle mannen fører over penger til henne / betaler regninger. 

Anonymkode: ee0a6...a34

Ekspander  

Hva er problemet med det hvis man har DELT økonomi? Da har man jo ikke felles økonomi, og råder i større grad over egne midler uten at man må ha "tillatelse" fra den andre parten. De fleste trenger heller ikke å spørre om "lov" for alt de skal bruke penger på når de har felles økonomi. 

De fleste har vel ikke noe imot at man hjelper familie. 

Anonymkode: 8e4ae...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 15.03):

Svigermor har alltid vært litt «merkelig», men nå har det bikka. Hun forventer at jeg skal forsørge henne fordi jeg tjener så mye bedre enn henne, noe hun ikke mener er riktig. Jeg er sykepleier med mastergrad i tredelt turnus og full ansiennitet noe som gir meg en god lønn. Svigermor derimot har et fagbrev og jobber dagstilling. Da hun fant ut at jeg tjente mer ble hun fornærma fordi hun var tross alt mye eldre enn meg. Så hva gjør hun? Jo, hun selger bilen sin. Fordi jeg kan jo kjøre henne slik at hun sparer penger. Det er jo helt vilt. Hun har sluttet helt å invitere oss på middag f.eks., fordi det er mer riktig at vi inviterer henne, vi som har så god råd. Jeg har aldri, aldri - gnidd inn lønnen min på noe vis. Mannen min skjønner ikke problemet med at jeg kan kjøre henne og synes det er bra at hun solgte bilen, da han ikke liker at hun kjører bil uansett. Blir helt matt. 

Ekspander  

Men da kan jo mannen din kjøre rundt på henne

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker urimelig at du skal kjøre henne rundt. Hvis hun har solgt bilen hun ta bussen eller mannen kjøre henne. DU kan så klar bistå når du har mulighet, men at det skal  være en forventing om at akkurat du kjører henne syns jeg er feil. 

At hun ikke vil invitere dere på middag lenger får også være hennes problem. Hun kan ikke forvente at du skal stille opp hver søndag med middag.

Samtidig syns jeg det er viktig å påpeke at det er ikke noe feil i å hjelpe sine gamle foreldre eller svigerforeldre, og at vi tar et større ansvar for dem når de blir eldre. Vi bor vegg i vegg med mine foreldre, mens mannes foreldre bor i utlandet. Han sender noen penger, og vi bistår mindre foreldre med praktiske ting. Vi forsørger de ikke, men vi hjelper til, og det syns jeg er helt riktig. 

Anonymkode: 8e4ae...afd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. 
Selvfølgelig skal vi hjelpe hverandre, men når hun til stadighet gjør dumme valg fordi hun mener jeg som «tjener så bra» kan koste ting for henne, da blir jeg irritert. Et eksempel var jo da dette med bilen, andre ting hun har gjort/prøver seg på er å «arve» klærne mine, sender meg handleliste med ting hun skal ha fra butikken, sier så at hun skal betale for det, noe hun aldri gjør (så dette har jeg sluttet med), sender meg lange lister over ting hun ønsker seg osv. med teksten «om du ikke har en slik, kanskje du skulle kjøpt det som jeg også kan bruke?» på ting som er helt teit. Hun har også en utleieleilighet som hun (les mannen min) har pusset opp for henne, og nå mener hun at jeg også bør bidra på denne leiligheten med noe økonomisk, siden vi tross alt kommer til å arve den. 

Hun maser og gnåler så sjukt om den lønnen, tror det er en måte å markere et eller annet over hvor stakkars hun er som tjener dårligere enn noen som er 30 år yngre. Alt forandret seg da hun fant ut av inntekten min. 

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 21.43):

Ts her. 
Selvfølgelig skal vi hjelpe hverandre, men når hun til stadighet gjør dumme valg fordi hun mener jeg som «tjener så bra» kan koste ting for henne, da blir jeg irritert. Et eksempel var jo da dette med bilen, andre ting hun har gjort/prøver seg på er å «arve» klærne mine, sender meg handleliste med ting hun skal ha fra butikken, sier så at hun skal betale for det, noe hun aldri gjør (så dette har jeg sluttet med), sender meg lange lister over ting hun ønsker seg osv. med teksten «om du ikke har en slik, kanskje du skulle kjøpt det som jeg også kan bruke?» på ting som er helt teit. Hun har også en utleieleilighet som hun (les mannen min) har pusset opp for henne, og nå mener hun at jeg også bør bidra på denne leiligheten med noe økonomisk, siden vi tross alt kommer til å arve den. 

Hun maser og gnåler så sjukt om den lønnen, tror det er en måte å markere et eller annet over hvor stakkars hun er som tjener dårligere enn noen som er 30 år yngre. Alt forandret seg da hun fant ut av inntekten min. 

Ekspander  

Din mann MÅ på banen. Jeg er ikke den som normalt anbefaler brudd, og det er mye her vi ikke vet. Det jeg heller anbefaler er at du noterer ned de ulike tingene en periode også prøver å få til en rolig og saklig samtale med din mann om dette. En ting er å stille opp for hverandre, men dette er urealistiske forventninger som vil gå utover parforholdet og ønsker din mann egentlig det? Virker som navlestrengen ikke er helt klippet enda og han må velge dere og deres forhold om dette skal gå.

Lykke til og hold oss gjerne oppdaterte.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra en god grå løgn og si at du har redusert jobbingen, og tjener langt mindre enn henne nå. Du risikerte å bli utbrent og er den som trenger hjelp 😋 Og du regner naturligvis med at hun  stiller opp, siden dere er familie. Send henne gjerne et vippskrav på tlf regningen din og 😂 Hun finner ikke ut av det med jobben, med mindre mannen din sladrer. Og det gjør han nok ikke om han er den som tar smellen, så lenge sannheten ligger på bordet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun (og din mann) har dårlig kvinnesyn. Tiden din er ikke mindre verdt enn mannen din sin. Det er hans mor og derfor hans ansvar, om hun selger bilen og ikke kan bruke beina/kollektivt får han ta seg av kjøringen. Hvorfor finner du deg i dette? På tide å sette tydelig grenser for deg selv. Hvorfor tillater du at hun snakker sånn til deg? Ikke jatt med, ikke hint, men si tydelig fra nei. Din tid, dine penger.

Anonymkode: 8e851...0ce

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...