Gå til innhold

Blir vi gjeldsslaver med ny bolig

Nimbus

Anbefalte innlegg

Vi tenker å selge vår enebolig å flytte til sentrum. Nå lurer jeg på hvor stort lån vi makter å betjene uten at det går utover livskvalitet. Vi jobber begge i det offentlige og tjener 750 000 og 810 000. Ved salg av nåværende bolig vil vi ha en egenkapital på 2,5 - 3 mill. Bør vi kjøpe noe vi akkurat har råd til eller klinke til med en bolig til 7 mill og betale 30 000 i mnd. Vi mottar ulike råd om hva som er lurt. Vil gjerne bare høre ulike meninger der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvormye har dere ilån nå? Hvakoster lånet i mnd? Føler du det er trangt eller romslig økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 000 i mnd er fryktelig mye.  D hadde ikke jeg orket.  Jeg orker ikke å bo meg i hjel.  Dere bør ta høyde for renteøkning og andre uforutsette utgifter.  

Anonymkode: e33de...a2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor et sted med gode utsikter for boligprisvekst så ville jeg klinket til. Hvis ikke nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 30.000 i mnd i renter og avbetaling, men da er bolig ferdig nedbetalt om 7 år (og vi står fritt til å betale mindre noen måneder underveis om vi trenger det). Skulle jeg betalt så mye over mange år, så hadde jeg ikke prioritert det.

Men det kommer jo an på hva annet man vil bruke penger på. Bruker man 30.000 på boliglån er jo det 30.000 man ikke kan bruke på noe annet, f.eks. reiser, jobbe deltid osv. Jeg hadde også vært forsiktig mtp hva som kan skje fremover. Tåler dere rentehevinger? Eller tenker dere å binde? 

Anonymkode: 6d8ec...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare dere som kan vurdere hvordan dere vil prioritere å bruke pengene deres, og hva dere føler dere har råd til. Bare husk på å ta høyde for alle reelle utgifter når dere vurderer. For eksempel, hvis dere skal flytte fra enebolig til leilighet, får dere sannsynligvis mye lavere kostnader utover boliglånet - f.eks. til vedlikehold, forsikring, strøm og kommunale avgifter. Samtidig må dere ta med eventuelle fellesutgifter i regnestykket deres. 

Vi har ca. 1 600 000 i samlet årsinntekt og betaler totalt 33 000 i lån og felleskostnader. Har to barn og en bil uten lån på. Vi syns vi har romslig økonomi, men vi har en ganske nøktern livsstil. Bare sånn til sammenligning. 

Anonymkode: e511a...b27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gamle er dere, og har dere barn? Det er to faktorer som betyr mye mtp hva du spør om. 

Anonymkode: 30238...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30000,- delt på 2 lånetagere er ikke ille. Jeg er alene og betaler 19000,- i mnd. på lånet

Anonymkode: 1ad79...462

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare dere som kan svare på det. Har dere barn? Hvor mange barn og hvor gamle er de? Hva ligger deres andre utgifter på? Hvor mye har dere utbetalt i mnd? 

Vi tjener ca det samme som dere. Vi har 5,9mill i lån og betaler 36k i mnd. Dette er for huset vårt og utleieleilighet. Vi har ca 11k i leie inntekt (skatt kommer i tillegg). Vi har 3 barn på 19, 16 og 12 som koster en del. Vi lever veldig fint. Råd til det vi ønsker oss, reiser, spise ute etc. 

Sett opp budsjett og prøv å finne ut hvor mye mer det blir for dere i mnd og om dere kan klare dere uten den summen i hverdagen.

Anonymkode: 5e101...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tjener omtrent det samme som dere og har lån på 3,5 mill. Har tre barn, to biler og stor enebolig. Vi kunne overhodet ikke tenke oss noe større lån enn det vi har nå, men så har vi ett barn som koster oss ca 100 000 per år pga toppidrett og velger å prioritere det. Mannen har dessverre noen dyre uvaner som jeg ønsker at han skal kvitte seg med, men han blir jo bare mer sta og sær jo eldre han blir 🙃 Summa sumarum; hva slags livsstil ønsker dere? Hvis dere ønsker å legge "alt" i flott bolig og ellers klarer å unngå dyre uvaner og rådyre unger så kan dere jo sikkert maxe. Men da må dere samtidig feriere utelukkende i regnfulle Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 650 000 i årslønn, og alene så vil jeg ikke betale mer enn 20 000,- i lån/felleskostnader/kommunale avgifter. For meg er det ikke verdt å betale mer.

Men jeg velger prioritere reise og god mat fremfor dyr bolig. Hvis jeg ikke hadde ønsket ha 2 utenlandsturer i året, pluss en innlands, så kunne jeg klart nye høyere lån.

For meg hadde det redusert livskvaliteten hvis jeg ikke hadde hatt råd til å reise, gå ut å spise, lage god mat hjemme, og drive med sport som koster noen tusen i året. For andre så holder det med bøker og telttur for å ha god livskvalitet. Andre igjen øker livskvaliteten sin med å skaffe barn, og noen skaffer seg hest eller campingbil...

Anonymkode: e9ee0...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi betaler 30.000 i mnd i renter og avbetaling, men da er bolig ferdig nedbetalt om 7 år (og vi står fritt til å betale mindre noen måneder underveis om vi trenger det). Skulle jeg betalt så mye over mange år, så hadde jeg ikke prioritert det.

Men det kommer jo an på hva annet man vil bruke penger på. Bruker man 30.000 på boliglån er jo det 30.000 man ikke kan bruke på noe annet, f.eks. reiser, jobbe deltid osv. Jeg hadde også vært forsiktig mtp hva som kan skje fremover. Tåler dere rentehevinger? Eller tenker dere å binde? 

Anonymkode: 6d8ec...4d2

1560000,- tjener ts og mannen, omtrent som dere, hvis dere har romslig økonomi, vi Ts også få det med 3000 mindre i boutgifter. Kjør på, Ts

Anonymkode: 7571f...5a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

30 000 i mnd er fryktelig mye.  D hadde ikke jeg orket.  Jeg orker ikke å bo meg i hjel.  Dere bør ta høyde for renteøkning og andre uforutsette utgifter.  

Anonymkode: e33de...a2e

Men med de lønnene som TS oppgir, de får jo utbetalt ca 40 tusen hver, 80 tusen totalt, og betale 30 tusen er jo ikke å bo seg ihjel? Det er under 40% av inntekten.. 🤔

Anonymkode: c83a3...1bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fru Alving skrev (18 timer siden):

Hvis du bor et sted med gode utsikter for boligprisvekst så ville jeg klinket til. Hvis ikke nei.

Dette! Hvilken by er det snakk om? Hvis det er et sted med forventet vekst, så kjør på! 

Anonymkode: a1d40...95e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva slags liv dere ønsker ellers.

Vi har aldri makset boliglån, da vi reiser mye, er glad i gode restauranter, mat og viner. Så livskvaliteten ville vært betydelig redusert om større deler av budsjettet var rettet mot å bo. 

Anonymkode: ad053...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus skrev (19 timer siden):

Vi tenker å selge vår enebolig å flytte til sentrum. Nå lurer jeg på hvor stort lån vi makter å betjene uten at det går utover livskvalitet. Vi jobber begge i det offentlige og tjener 750 000 og 810 000. Ved salg av nåværende bolig vil vi ha en egenkapital på 2,5 - 3 mill. Bør vi kjøpe noe vi akkurat har råd til eller klinke til med en bolig til 7 mill og betale 30 000 i mnd. Vi mottar ulike råd om hva som er lurt. Vil gjerne bare høre ulike meninger der ute. 

Dere bør selvsagt "klinke til " å kjøpe bolig til 7 millioner og  betale kr. 30.000 i mnd . Men, kom da bare ikkje etter en tid å klag på høye renter, og høye bokostnader ved å bo sentralt. 

Anonymkode: 4bbf4...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

4 mill i boliglån er da ikke mye med de inntektene der

Anonymkode: b3434...873

Kommer an på hvor gamle de er, evt hvor mye de kommer til å arve... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tjener ca 700 og 760 og har 6 mill i lån. Betaler rundt 30k i mnd. Det er absolutt null problem 😊

Anonymkode: aba92...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel vurdere rammelån og med den egenkapitalen der?

Bare betale renter pluss avdragene man tar seg råd til.

Anonymkode: 10325...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...