Gå til innhold

Avslått nytt låne ifra Husbanken. Klage?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ifra et samboerskap med et barn på et par mnd. Gammelt søkte låne ifra husbanken og fikk tildelt låne.

Det var tøft i boligmarkedet som i leie merkede. Jeg hadde ikke fått nok låne for å kjøpe meg noe med to soverom. 

Så jeg valgte et to roms leilighet i borettslaget. Deler soverom med med mitt barn og bor lite og trangt. Ønsker oss to soverom og en barnevennlig sted. 

4/5 år senere søker jeg nytt låne ifra Husbanken for å kjøpe noe større men fikk avslag grunnlaget fordi jeg valgte en leilighet med et soverom. 

Jeg velger å selge uansett, men så spør jeg meg er dette grunn nok å avslå søknaden min? Jeg er alene mor uføretrygdet. 

Hvem kan hjelpe meg med å klage? 

Anonymkode: 4b033...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har fått lån. Du er allerede inne på boligmarkedet. Det er utrolig mange som trenger hjelp. De prioriterer ikke noen som allerede har fått lån og som eier leilighet.

De gir uansett ikke ut et større lån, om de mener at du ikke kan betjene dette.

Anonymkode: 84ee3...f9a

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker rett, får du lån kun en gang i Husbanken.

Anonymkode: 3b93f...859

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har fått lån. Du er allerede inne på boligmarkedet. Det er utrolig mange som trenger hjelp. De prioriterer ikke noen som allerede har fått lån og som eier leilighet.

De gir uansett ikke ut et større lån, om de mener at du ikke kan betjene dette.

Anonymkode: 84ee3...f9a

Man kan søke om låne flere ganger kan man ikke det? Jeg ønsker å flytte lånet jeg har til en større bolig som ikke ligger så sentralt det vil si ikke større lån. 

Hvis man ikke får låne ifra en vanlig bank så har det ikke noe å si om jeg allerede er i boligmarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer nok takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som hovedregel ja, men det finnes unntak.

Vet noen som hadde husbanklån, og etter brudd og salg av bolig ble den ene syk og fikk behov for omsorgsbolig. Her i kommunen er de organisert som boligbyggelag og en må kjøpe seg inn, da fikk personen som ikke hadde råd til det nytt husbanklån.

Anonymkode: 2a722...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor fort fikk du svar på søknaden? Fikk beskjed her at det kan ta 3-4 måneder 

Anonymkode: 4ce36...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor fort fikk du svar på søknaden? Fikk beskjed her at det kan ta 3-4 måneder 

Ei uke 😭 virket ikke som om de har behandlet søknaden min orgenlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kommunalt startlån du snakker om og ikke husbanklån?

Anonymkode: 53cb4...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Å, så fort ja. Jeg må vente i 3-4 måneder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vet om flere som har fått 2 ganger. Men det er ekstremt sjeldent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, så kan man få det en gang, men det kan være at jeg tar feil. Det jeg har fått med meg er at man kan søke om en slags refinansiering om du er i ferd med å miste leiligheten. Det er det eneste unntaket jeg kjenner til. 

Men siden du ikke er i ferd med å miste leiligheten, du ønsker å oppgradere til noe større og er allerede inne i boligmarkedet, så tror jeg at det vil bli veldig vanskelig. Men du har i utgangspunktet ikke noe å tape på å klage. Så du kan sende inn en klage, men bør ikke ha for høye forhåpninger ettersom lån skal gis til de som står utenfor. Enhver krone du får lånt mer enn du allerede har gjort, er automatisk mindre til noen andre som står i boligkøen.

Anonymkode: ace94...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som ikke eier leilighet og som kommer før deg, desverre 

Jeg er 50 år og har aldri eid leilighet. Håper virkelig at jeg får lån nå..Er så slitsomt å ikke vite om når vi må flytte igjen, spesielt med en tenåring 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

4/5 år senere søker jeg nytt låne ifra Husbanken for å kjøpe noe større men fikk avslag grunnlaget fordi jeg valgte en leilighet med et soverom. 

Visste ikke at Husbanken var for de som allerede eide bolig men ville ha større bolig.

Anonymkode: eec90...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har gått ifra et samboerskap med et barn på et par mnd. Gammelt søkte låne ifra husbanken og fikk tildelt låne.

Det var tøft i boligmarkedet som i leie merkede. Jeg hadde ikke fått nok låne for å kjøpe meg noe med to soverom. 

Så jeg valgte et to roms leilighet i borettslaget. Deler soverom med med mitt barn og bor lite og trangt. Ønsker oss to soverom og en barnevennlig sted. 

Jeg velger å selge uansett, men så spør jeg meg er dette grunn nok å avslå søknaden min? Jeg er alene mor uføretrygdet. 

Hvem kan hjelpe meg med å klage? 

Kommunale Husbanklån er et knapphetsgode fra samfunnet. Har du fått denne typen knapphetsgoder en gang, så får du normalt sett ikke lån en gang til, og i hvert fall ikke så kort tid siden forrige lån. 
Å eie egen bolig er ingen menneskerett. Vil du selge, så kan du ikke regne med noe annet enn å være henvist til leiemarkedet og det er tøft. 
Å klage er ingen hensikt i, du har fått din hjelp og gjort noen ukloke disposisjoner du nå angrer på, det er ikke långivers ansvar. 

Anonymkode: b3f0d...354

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sutretull. Du har fått lån, du bor i en bolig du har fått lån til. Du er ikke kvalifisert for å få denne typen hjelp på nytt. Gå i banken om du ikke er fornøyd. 

Anonymkode: b3f0d...354

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stemmer ikke, det er kommunalt lån du tenker på.

Husbank lån kan alle få så lenge du har inntekt til å betjene, jeg har husbank på dagens bolig idag og bygger ny husbankfinansiert bolig som snart er ferdig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinen skrev (3 minutter siden):

Husbank lån kan alle få så lenge du har inntekt til å betjene, jeg har husbank på dagens bolig idag og bygger ny husbankfinansiert bolig som snart er ferdig 

Det er jo kommunalt startlån jeg referer til, men man søker gjennom Husbanken.

TS ville ikke ha fått vanlig lån fra Husbanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjenner flere som har fått låne flere ganger, men en må argumentere godt for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinen skrev (12 minutter siden):

Og kommunale lån kan en få flere ganger, men en må som sagt argumentere godt for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...