Gå til innhold

Add-symptom kan forveksles med tilknytningsforstyrrelser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger ikke noen frekke svar. Syns dette er interessant. Jeg har lenge tenkt at jeg har add ( voksen dame) , i korte trekk er mine symptom; indre uro/ sterk angst i perioder, tilbakevendende depresjon, uorganisert, orker stort sett bare jobb, er helt utslitt etter en dag, risting av føtter, og flere ting. Jeg blei utsatt for omsorgssvikt fra fødselen; ingen kjærlighet, bare kritikk. Jeg lærte meg aldri hvordan jeg skulle reagere på følelser, så når jeg i voksen alder opplevde noe ubehagelig ( som å komme for sent, møte en skummel mann på gata blei jeg helt forstyrra og begynte å hikste. Alle mine følelser ble hysjet bort, jeg skulle ta meg sammen. hvis jeg gråt ble jeg knepet i armen og ført inn på rommet og hadde hussarest ut dagen. Både mor og far var på denne måten. De hadde helseangst, så jeg ble aldri tatt med til legen. Husker jeg gikk med brudd i ankelen i over en mnd etter et fall. De sa det gikk over. Jeg fikk heller ikke smertestillende. Alt dette og mye mer har gjort at jeg utviklet en angst som aldri er borte. Jeg er bekymret, sliter med å stole på mennesker og har veldig lav selvfølelse. Alt sammen kan minne om ADD ( eller adhd). Jeg kan ikke nok om det, men har vurdert å høre om utredning. Ikke for å få en diagnose, men for å forstå og kanskje få medisin som kan hjelpe meg i hverdagen. Jeg jobber med mennesker og føler at jeg er dyktig i jobben, får også tilbakemeldinger på det. Men å ha tid til meg selv, eller overskudd til noe annet har jeg sjelden. Har mann og voksne barn. Har du noen tanker rundt dette? Ønsker seriøse svar. På forhånd takk.

Anonymkode: 2bf32...97a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ADHD/ADD har veldig mye overlappende symptomer med traumer, derfor er det viktig begge i forhold til hverandre. Men man kan selvsagt ha begge diagnoser også. 

ADHD er mer omfattende enn det du beskriver. Var selv overbevist om ADHD/ADD, men det viste seg å bl.a være traumer. 

Skal du utredes så får du jo en diagnose. Riktig diagnose er viktig for videre behandling. Er ikke alltid medisiner som brukes i behandling. 

Anonymkode: 8e117...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å ikke kverne for mye alene på det. Og viktig å ikke gi seg selv diagnoser. Jeg har K-PTSD og jeg har mye overlappende symptomer med ADHD og det som tidligere het ADD.

Anonymkode: 468e2...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.52):

ADHD er mer omfattende enn det du beskriver.

Ekspander  

Dette. Du kan jo se på diagnosekriteriene og scoringsverktøyene på hvilke kriterier som må oppfylles fra barndommen.

Jeg tror du da egentlig ganske raskt vil se om adhd er noe du har.
Da jeg tok utredning så var det en øyeåpner for både meg og familien ift hvor vanvittig mange symptomer jeg egentlig har slitt med siden barnehagealder. De vonde minnene om hvor vanskelig ting har vært bare strømmet på for oss alle på en måte.

Hvis man har adhd så kan det være en stor belastning å gå igjennom spørsmålene som er i diagnoseintervjuene fordi man da husker så mye vondt som var fortrengt.

Anonymkode: 7d138...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alt det grusomme du har opplevd så tenker ikke jeg at det er sannsynlig at symptomene dine kommer av ADD. Uansett hva diagnosen eventuelt vil bli så er det mulig at det finnes medisiner du kan prøve og behandling som kan gjøre at du får det bedre. Synes absolutt du burde prøve. ❤️ 

Anonymkode: 91289...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.03):

Dette. Du kan jo se på diagnosekriteriene og scoringsverktøyene på hvilke kriterier som må oppfylles fra barndommen.

Jeg tror du da egentlig ganske raskt vil se om adhd er noe du har.
Da jeg tok utredning så var det en øyeåpner for både meg og familien ift hvor vanvittig mange symptomer jeg egentlig har slitt med siden barnehagealder. De vonde minnene om hvor vanskelig ting har vært bare strømmet på for oss alle på en måte.

Hvis man har adhd så kan det være en stor belastning å gå igjennom spørsmålene som er i diagnoseintervjuene fordi man da husker så mye vondt som var fortrengt.

Ekspander  

Man kan score høyt på diagnosekriteriene for ADHD uten å ha ADHD. Traumer kan også gi konsentrasjonsvansker, fokusproblemer, dårlig impulskontroll, hyperaktivitet, indre uro, og mye mer - fra ung alder. 

Det beste er å få henvisning for tverrfaglig utredning med hovedfokus på utfordringene/funksjonssvikt og traumer, og ikke ADHD. Under slik utredning så vil det evnt komme frem hvis det er aktuelt med målrettet utredning kun for ADHD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.18):

Man kan score høyt på diagnosekriteriene for ADHD uten å ha ADHD. Traumer kan også gi konsentrasjonsvansker, fokusproblemer, dårlig impulskontroll, hyperaktivitet, indre uro, og mye mer - fra ung alder. 

Det beste er å få henvisning for tverrfaglig utredning med hovedfokus på utfordringene/funksjonssvikt og traumer, og ikke ADHD. Under slik utredning så vil det evnt komme frem hvis det er aktuelt med målrettet utredning kun for ADHD. 

Ekspander  

Det kommer vel litt an på? Om man oppfyller kriteriene fra barndommen og dette var før man ble utsatt for traumer så spiller det jo liten rolle.

Generelt spiller det strengt tatt liten rolle hvilke symptomer man har i voksen alder om man ikke oppfylte diagnosekriteriene som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...