AnonymBruker Skrevet 29. mars #1 Skrevet 29. mars Jeg har to særkullsbarn. Min ektefelle hadde 3. Ingen felles barn. Alle barna var voksne da vi ble samboere i 2001, og flyttet sammen i mitt hus. Jeg opprettet testament hvor jeg bestemte at samboer skulle tilkomme den frie tredjedel dersom jeg døde først. Det gjorde jeg for å sikre at samboer kunne få mulighet til å overta boligen hvis jeg døde først. Vi giftet oss i 2006. Ektefelle døde i 2020. Jeg overtok boet i uskifte. Det ble jeg lurt til å skrive under på hos begravelsesagenten. Ektefellens barn skrev også under for å godkjenne det. I all sorgen og forvirringen så tenkte jeg ikke klart. Jeg angret på at jeg ikke gjorde opp boet da ektefelle døde, da det hadde vært lite å dele ut. De hadde fra før fått min ektefelles eiendommer, og ektefelle brakte ikke verdier inn i vårt felles hjem. Jeg kontaktet advokat, men fikk vite at det var for sent å endre. Jeg måtte da ha bedt om offentlig skifte, noe som kunne ta 1-2 år og koste 150.000 kr eller mer. Jeg ga opp. Dette hindrer meg også i å inngå nytt forhold om jeg skulle ønske det. Gjort er gjort. Stefamilien brøt kontakten med meg. Jeg tenker på hva som kommer til å skje med arven etter meg. Vil den bli delt med halvparten til mine barn og den andre halvparten til avdødes barn, eller vil avdødes barn også arve retten til den tredjedelen som jeg testamenterte til avdøde, før vi giftet oss? Jeg lurer egentlig på om jeg bør opprette et nytt testament for å tilbakekalle det forrige? Må det begrunnes? Anonymkode: 9e24f...ccc
AnonymBruker Skrevet 29. mars #2 Skrevet 29. mars Den som sitter i uskifte, kan når som helst velge å skifte, så jeg forstår ikke at en advokat kan ha sagt noe annet. Anonymkode: 34cf9...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #3 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Den som sitter i uskifte, kan når som helst velge å skifte, så jeg forstår ikke at en advokat kan ha sagt noe annet. Anonymkode: 34cf9...fc2 Du leste visst ikke innlegget. Ja, jeg kan foreta offentlig skifte, som vil ta1-2 år og koste mer enn 150.000 kr, sa advokaten jeg spurte ett år etter dødsfallet. Det svaret kostet over 1000 kr for time hos advokat. Anonymkode: 9e24f...ccc
CAPS LOCK Skrevet 29. mars #4 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg opprettet testament hvor jeg bestemte at samboer skulle tilkomme den frie tredjedel dersom jeg døde først. Jeg tenker på hva som kommer til å skje med arven etter meg. Vil den bli delt med halvparten til mine barn og den andre halvparten til avdødes barn, eller vil avdødes barn også arve retten til den tredjedelen som jeg testamenterte til avdøde, før vi giftet oss? Jeg lurer egentlig på om jeg bør opprette et nytt testament for å tilbakekalle det forrige? Anonymkode: 9e24f...ccc Betingelsen for at han skulle arve en tredjedel, er at du døde først. Den betingelsen er ikke oppfylt, så testasjonen kommer ikke til anvendelse. Du trenger altså ikke skrive et nytt testament for å gjøre om på den gamle testasjonen. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Den som sitter i uskifte, kan når som helst velge å skifte, så jeg forstår ikke at en advokat kan ha sagt noe annet. Anonymkode: 34cf9...fc2 Men retten til skjevdeling av verdier som hun hadde med seg inn i ekteskapet, er tapt siden hun valgte uskifte. Dette står i ekteskapslova § 77. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_2-10#KAPITTEL_2-10 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, jeg kan foreta offentlig skifte, som vil ta1-2 år og koste mer enn 150.000 kr, sa advokaten jeg spurte ett år etter dødsfallet. Det svaret kostet over 1000 kr for time hos advokat. Anonymkode: 9e24f...ccc Det hjelper ikke med offentlig skifte. Retten din til å skjevdele verdiene du hadde med deg inn i ekteskapet gikk tapt da du valgte å signere på uskifte. 1
what_no2000 Skrevet 29. mars #5 Skrevet 29. mars (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har to særkullsbarn. Min ektefelle hadde 3. Ingen felles barn. Vi giftet oss i 2006. Ektefelle døde i 2020. Jeg overtok boet i uskifte. Jeg angret på at jeg ikke gjorde opp boet da ektefelle døde, da det hadde vært lite å dele ut. Dette hindrer meg også i å inngå nytt forhold om jeg skulle ønske det. Jeg tenker på hva som kommer til å skje med arven etter meg. Vil den bli delt med halvparten til mine barn og den andre halvparten til avdødes barn. Anonymkode: 9e24f...ccc Gitt situasjonen din, har du kort oppsummert 3 muligheter: Hvis du ønsker å gifter deg, ønsker å bli samboer (utover 2 år), eller ønsker nye barn, så må du skifte uskifteformuen med ektefelles særkullsbarn. Hvis det viktigste for deg er din økonomi, så forblir du i uskifte. Du kan råde (bruke) av hele uskifteformuen til f.eks bolig og levekostnader. Hvis det viktigste for deg er at dine særkullsbarn arver mest, så skifter du uskifteformuen med ektefelles særkullsbarn nå. Du har rett til å skifte uskifteformuen når som helst (Arveloven § 28). Det er ikke krav om at det må gjennomføres som et offentlig skifte. Skifter du nå beholder du halvparten av uskifteformuen, så vil den andre halvparten arves med 1/4 til deg og 3/4 til din ektefelles særkullsbarn (Arveloven § 29). Dine særkullsbarn, vil dermed ende opp med mest til slutt ved en slik løsning. Hvis skifte derimot gjennomføres etter din død deles uskifteformuen i 2, der halvparten arves av ektefelles særkullsbarn, og halvparten arves av dine særkullsbarn (Arveloven § 29). Hele Arveloven finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21. Se spesielt kapitel 5 "Ektefellers rett til uskifte" Endret 29. mars av what_no2000 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #6 Skrevet 29. mars what_no2000 skrev (1 time siden): Gitt situasjonen din, har du kort oppsummert 3 muligheter: Hvis du ønsker å gifter deg, ønsker å bli samboer (utover 2 år), eller ønsker nye barn, så må du skifte uskifteformuen med ektefelles særkullsbarn. Hvis det viktigste for deg er din økonomi, så forblir du i uskifte. Du kan råde (bruke) av hele uskifteformuen til f.eks bolig og levekostnader. Hvis det viktigste for deg er at dine særkullsbarn arver mest, så skifter du uskifteformuen med ektefelles særkullsbarn nå. Du har rett til å skifte uskifteformuen når som helst (Arveloven § 28). Det er ikke krav om at det må gjennomføres som et offentlig skifte. Skifter du nå beholder du halvparten av uskifteformuen, så vil den andre halvparten arves med 1/4 til deg og 3/4 til din ektefelles særkullsbarn (Arveloven § 29). Dine særkullsbarn, vil dermed ende opp med mest til slutt ved en slik løsning. Hvis skifte derimot gjennomføres etter din død deles uskifteformuen i 2, der halvparten arves av ektefelles særkullsbarn, og halvparten arves av dine særkullsbarn (Arveloven § 29). Hele Arveloven finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21. Se spesielt kapitel 5 "Ektefellers rett til uskifte" Takk for svar. Anonymkode: 9e24f...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #7 Skrevet 29. mars CAPS LOCK skrev (3 timer siden): Betingelsen for at han skulle arve en tredjedel, er at du døde først. Den betingelsen er ikke oppfylt, så testasjonen kommer ikke til anvendelse. Du trenger altså ikke skrive et nytt testament for å gjøre om på den gamle testasjonen. Men retten til skjevdeling av verdier som hun hadde med seg inn i ekteskapet, er tapt siden hun valgte uskifte. Dette står i ekteskapslova § 77. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_2-10#KAPITTEL_2-10 Det hjelper ikke med offentlig skifte. Retten din til å skjevdele verdiene du hadde med deg inn i ekteskapet gikk tapt da du valgte å signere på uskifte. Takk for svar. Anonymkode: 9e24f...ccc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå