AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:22 #61 Del Skrevet søndag kl 06:22 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Som mange andre har påpekt er det ofte mindre tilgang på bensin og diesel enn strøm under kriser. Strømnettet i Norge er laget for å være robust under angrep der alle trafostasjoner har flere tilførser og avganger for å kunne rute kraft rundt rammede områder. Nå er elbiler såpass utbredt at det finnes mange eksempler hvor elbiler klarer seg i katastrofer. Her holdt bilen husholdningen med strøm etter en Typhoon i Australia. https://www.dailytelegraph.com.au/motoring/motoring-news/ev-owners-thankful-after-storm/news-story/fca48ee1c790ffd094fed852a43c8f1e?fbclid=IwY2xjawJU6LxleHRuA2FlbQIxMAABHcKed-RcWz_SJqenfWlmt9KbscIIvgoDbvA_vWpBCPbQugWeD-eYh8yvAg_aem_g-BbTGd4EF0YMYUVg0yw5A Elbiler har ingen forbrenningsmotor som kan drukne under vann og har bedre odds for å redde deg ut av en flom. https://www.autoevolution.com/news/electric-vehicles-have-proven-more-resilient-than-gas-powered-vehicles-during-disasters-240835.html To saker fra Australia jeg ikke fant linker til Da det brant så mye i Australia for noen år siden så var det ikke noe bensin å få tak i i de rammede områdene og de eneste som fortsatt kunne kjøre etter to uker var elektriske biler som kunne lade hjemme. Elbiler som har mulighet til å mate strøm tilbake til nettet kan gjøre strømnettet mer robust og hindre blackouts og frafall av nettet som gagner alle. Anonymkode: 3c081...587 Hva mener du med at "alle trafostasjoner har flere tilførser og avganger for å kunne rute kraft rundt rammede områder."? Jeg skjønner ikke begrepene du bruker her. En trafo som blir ødelagt har ingen funksjon lenger. Det har vært tilfeller hvor så mange trafoer har vært satt ut av spill at man måtte importere fra utlandet og det har tatt ukesvis før strømmen er tilbake. Det er lite redundans i det norske strømnettet. Et angrep på riktig sted kan legge en hel landsdel uten strøm lenge. Og du kan selvfølgelig ikke bruke elbilen din som batteri særlig lenge i Norge for å varme opp huset ditt en kald vinterdag. Anonymkode: 461bc...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:53 #62 Del Skrevet søndag kl 06:53 Gentleman59 skrev (19 timer siden): Det er klare begrensninger på hva som er tillatt å frakte og oppbevare som privatperson: https://www.dsb.no/sikkerhverdag/gass-og-brannfarlig-vaske/frakt-og-oppbevaring-av-bensin/ Heldigvis finnes det i praksis ingen begrensninger på oppbevaring av diesel. Du kan gjerne har en 2000 liters tank rett utenfor husveggen din inne i et boligfelt hvis du vil. 🙂 Utfordringen her er mer av praktisk art: Det bør være B0/blankdiesel pga holdbarhet. Anonymkode: 36609...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:00 #63 Del Skrevet søndag kl 07:00 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva mener du med at "alle trafostasjoner har flere tilførser og avganger for å kunne rute kraft rundt rammede områder."? Jeg skjønner ikke begrepene du bruker her. En trafo som blir ødelagt har ingen funksjon lenger. Det har vært tilfeller hvor så mange trafoer har vært satt ut av spill at man måtte importere fra utlandet og det har tatt ukesvis før strømmen er tilbake. Det er lite redundans i det norske strømnettet. Et angrep på riktig sted kan legge en hel landsdel uten strøm lenge. Og du kan selvfølgelig ikke bruke elbilen din som batteri særlig lenge i Norge for å varme opp huset ditt en kald vinterdag. Anonymkode: 461bc...c09 Vi har ringnett I Norge. Det betyr at dersom en node blir tatt ut kan strømmen rutes rundt. Slik at skadeomfanget og de som blir rammet blir holdt til et minimum. https://ndla.no/r/energi--og-styresystemer-el-ele-vg1/samkjoringsnett/63c79e6258 Siste avsnittet ditt er noe av det dummeste stråmannargumentet i denne tråden. Anonymkode: 182c6...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:10 #64 Del Skrevet søndag kl 07:10 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har kanner med diesel. Null stress å fylle opp og ha hjemme Anonymkode: 443bb...84a Hvor mange har du da? Anonymkode: cee8b...afe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:08 #65 Del Skrevet søndag kl 08:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ringnett I Norge. Det betyr at dersom en node blir tatt ut kan strømmen rutes rundt. Slik at skadeomfanget og de som blir rammet blir holdt til et minimum. https://ndla.no/r/energi--og-styresystemer-el-ele-vg1/samkjoringsnett/63c79e6258 Siste avsnittet ditt er noe av det dummeste stråmannargumentet i denne tråden. Anonymkode: 182c6...dbc Det har da ingenting med "tilførsler og avganger fra trafoer" å gjøre. Jeg er utdannet i og har jobbet med forsyning av elkraft, hva er din bakgrunn? Innlegget jeg svarte på glorifiserte elbil som strømkilde i Australia, og det er ikke overførbart til Norge, også av mange flere grunner enn at kapasiteten er oppbrukt på et par timer. Hvordan du får det til å bli en stråmann må du nesten forklare. Anonymkode: 461bc...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:00 #66 Del Skrevet søndag kl 17:00 AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.33): I Ukraina er tilgangen på strøm bedre enn tilgangen på drivstoff. dessuten kommer Forsvaret og henter diesel/bensin-bilen. Elbiler vil de ikke ha. Poenget mitt er at du kommer lenger med en bil du har tilgang på, enn en bil Forsvaret har hentet. Anonymkode: 588eb...047 Det er fordi Russland har sagt de ikke skal ødelegger strømforsyning. Er ikke alltid man får sånne " avtaler" i krig. Anonymkode: 1734a...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet søndag kl 17:03 #67 Del Skrevet søndag kl 17:03 Tror folk virkelig at diesel/bensin kommer hvis man ikke har strøm? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:27 #68 Del Skrevet søndag kl 17:27 AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.38): men en kraftig EMP setter lett alle el biler ut av spill. I en slik situasjon spiller det liten rolle hva slags bil man har. Fossilbiler har også, siden forrige århundre, hatt motorstyring som ikke vil tåle en EMP. Uansett er det liten tvil om at fossilbiler vil være best egnet om det skulle bryte ut krig. AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.33): Hvordan mener du at bensin og diesel kommer ut av bensin/diesel pumpene? Jo, ved hjelp av elektrisitet. Melka kommer vel gjerne fra kjøledisken og fisken fra fiskedisken og hos deg? Du trenger ikke å gå langt for å finne uvitenhet... En betydelig del av befolkningen har levd i en hverdag der det ikke fantes kjøledisker og hvor mindre drivstoff-utsalg hadde håndpumper. Anonymkode: 45e5c...c11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:28 #69 Del Skrevet søndag kl 17:28 NakenPanda skrev (22 minutter siden): Tror folk virkelig at diesel/bensin kommer hvis man ikke har strøm? Det vet man jo ikke helt sikkert, men erfaringene viser jo at det har funket før. Og så kan det lagres over lengre tid. Anonymkode: 461bc...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekumseh79 Skrevet søndag kl 17:36 #70 Del Skrevet søndag kl 17:36 Gammel dieselbil er tryggest hvis man tenker sånn, for diesel kan man lage selv. Husker dere serien som hette Søppeldynga eller noe i den duren? Der man bl.a. skulle bygge bolig, reparere et bilvrak og lage egen diesel på et avfallsmottak. Gikk for sikkert 20 år siden på TV. Der laga de diesel og kjørte med en gammel varebil rundt på mottaket. Egentlig et bra "reality-konsept" med private folk. Kjører bensin og har alltid nok bensin hjemme til å få fylt full tank, og dermed har jeg en radius på 70 mil hvis det var alvor. Hadde jeg hatt elbil hadde aggregatet kunnet gått en natt - og blitt med i bagasjerommet, så man hadde ikke vært hjelpesløs med det heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:44 #71 Del Skrevet søndag kl 21:44 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/naf-mener-batterisvikt-pa-nissan-leaf-er-trafikkfarlig-1.17359077 Anonymkode: 0894b...9c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:30 #72 Del Skrevet mandag kl 06:30 Blir det mangel på strøm i kontraktene vil elbil eiere slite i en krise situasjon. Blir det mangel på tilgang til bensin/diesel i en krise situasjon vil de med slike biler slite. Vi har begge deler, men også vi vil slite om det blir mangel på begge deler. Anonymkode: 77602...e3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:26 #73 Del Skrevet mandag kl 07:26 Prøv å legg ut en billig elbil til salgs på finn.no nå og se hva som skjer! Jeg kan fortelle deg det hvis du ikke gidder. Innen kort tid er den solgt til en som skal frakte den til Ukraina. Våres gikk i løpet av 5 minutter, da uten bilder og kun info om batteristatus. For pga krigen har de enormt mangel på drivstoff, det som er går til militære kjøretøy. Mens strøm har de nok av, så det hamstres billige og små elbiler som sendes dit. Anonymkode: cac51...ea5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet mandag kl 08:13 #74 Del Skrevet mandag kl 08:13 Folk tror mye rart og mye er tuftet på gammel tro/teknologi. Men ser vi til Ukraina, som nå står i sitt fjerde påbegynte år med krig så er elbiler veldig populære fordi de har tilgang på strøm, men ikke like god tilgang på drivstoff som bensin og diesel. I tillegg hører det og med til historien at elbiler har enklere mekanisk oppbygging og dermed enklere å gjøre noe med for folk flest så lenge de har deler tilgjengelig. Og derfor kjøpes elbiler fra resten av europa usett fordi enten kan bilen brukes slik den er, eller så kan uansett delene som virker brukes i andre biler. Litt i strid med hva folk flest kanskje tenkte? Så kan vi jo se på hva som skjer i Norge. Mindre kontanter og mer digitaliserte tjenester rundt påfylling og drift av ubemannede stasjoner. Dersom det er strømbrudd eller bortfall av kommunikasjon vil ikke nødvendigvis problemet være om det er drivstoff på stasjonene rundtom, men å få betalt for drivstoffet og få det pumpet opp. Og det er kun de første timene i situasjonen. Så er tankene i bakkene rundt omkring ganske tomme. De fleste bensinstasjoner har tankbiler som kommer ganske regelmessig og når det er bortfall av strøm og kommunikasjon så mister en mange av disse mulighetene. Og jeg vil tippe at en del sikkerhetsutstyr som krever strøm gjør at selv manuell pumping ikke er aktuelt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:45 #75 Del Skrevet mandag kl 08:45 Snublefot62 skrev (24 minutter siden): I tillegg hører det og med til historien at elbiler har enklere mekanisk oppbygging og dermed enklere å gjøre noe med for folk flest så lenge de har deler tilgjengelig. Kan du gi et konkret eksempel på hvordan en elektrisk bil er enklere å reparere enn en fossil? Vil folk flest kunne feilsøke og reparere feil på elektronikken i en elbil? Finnes det belegg for å si at den er mindre sjans for havari med elbil kontra fossil? Nissan lager elbiler som skal holde i 10 år, gjennomsnittsalderen for biler i Norge er 18.4 år. Anonymkode: 45e5c...c11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:49 #76 Del Skrevet mandag kl 08:49 AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.30): Men om du bor i en trang toroms med parkering i kjelleren er vel ikke et bensindrevet aggregat det mest praktiske? Anonymkode: 7d351...157 I en krisesituasjon tenker man ikke på det mest praktiske, da kjører man opp et aggregat om det er helt nødvendig og tar på seg gassmaske i en kjeller eller kjører den til hytta og fyrer opp aggregatet der. (Gassmaske er for øvrig ennå viktigere å ha enn bil i en krigssituasjon, men det er en annen diskusjon). Anonymkode: ef4fc...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:52 #77 Del Skrevet mandag kl 08:52 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du gi et konkret eksempel på hvordan en elektrisk bil er enklere å reparere enn en fossil? Vil folk flest kunne feilsøke og reparere feil på elektronikken i en elbil? Finnes det belegg for å si at den er mindre sjans for havari med elbil kontra fossil? Nissan lager elbiler som skal holde i 10 år, gjennomsnittsalderen for biler i Norge er 18.4 år. Anonymkode: 45e5c...c11 Det er vel så mye elektronikk i en nyere fossil bil også, forskjellen er drivlinjen. Skal du være helt sikker på at det ikke er noe elektronikk som kan gå dukken, må du kjøpe en veldig gammel fossilbil og ha deler og kunnskap til å fikse den selv. Anonymkode: ef4fc...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:54 #78 Del Skrevet mandag kl 08:54 Krig var ikke noe jeg tok med i vurderingen av bilbytte nei. Jeg vurderte ut i fra de parametere som angår meg og min bilbruk. Da havnet EL-bil som det åpenbare valget på alle punkter. Eneste jeg angrer på, er at jeg ikke byttet til EL tidligere. Anonymkode: 48a77...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:56 #79 Del Skrevet mandag kl 08:56 AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.38): Det har jeg sagt i mange år. Trenger ikke bare være mangel på strøm, men en kraftig EMP setter lett alle el biler ut av spill. Anonymkode: 1734a...8ee Det. vil sette alle nyere biler ut av spill, det er ikke bare elbiler som har elektronikk som styrer alt fra oppvarming til innsprøytning... Anonymkode: ef4fc...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:01 #80 Del Skrevet mandag kl 09:01 Relevant innvendig, men det finnes også enkle, billige praktiske løsninger. Nemlig dieselaggregat. Forsvaret bør satse på fossilt med mindre det finnes robuste løsninger for el. Det er mye bedre enn å gå bort fra elbil på grunn av et - tross alt- svært usannsynlig scenario. Anonymkode: d2986...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå