Gå til innhold

El-bileiere blir hjelpeløse i en krisesituasjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er nesten ingen av dem som har nødagregat heller. Uten strøm er bensinbilene like fucka. 

Anonymkode: bcd64...04d

Poenget er vel at man kan lagre seg opp noen kanner. Og kjøre den ene livsviktige kortere kjøreturen. Som man ikke har samme mulighet med en ren el-bil uten strøm. 

Anonymkode: 7d351...157

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (8 minutter siden):

Ja men da 4 Takt 

Hvor lenge kan man oppbevare vanlig bensin i en bod feks?

Anonymkode: 1734a...8ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge kan man oppbevare vanlig bensin i en bod feks?

Anonymkode: 1734a...8ee

Uåpna kanne kan oppbevares lenge men bør ikke brukes neste sesong på Maskin nå i mai skal jeg tømme tanken på Gressklipperen og fylle på ny  Miljøbensin 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de anbefaler oss og ha DAB+ radio og batterier ved kriser men.   Jonny Myrann ble skremt da telefon- og DAB-nettet døde ut i forbindelse med et strømbrudd. – Kan få alvorlige konsekvenser, sier han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beredskapsplaner er bensinstasjoner prioritert ved kriser, med f.eks. nødstrømsaggregater fra kommunen hvis bensinstasjonene ikke selv har dette. Det er også mulighet for å distribuere drivstoff med tankbil. Og det er fint mulig å mekanisk pumpe bensin fra en tank under jorda, med utstyr du finner på Biltema. Man kan ikke bare stå der og henge med huet hvis strømmen har gått, da må man tenke praktisk. 

Hvis jeg mot formodning skulle skaffe meg elbil hadde jeg selvfølgelig investert i et nødaggregat i tillegg, selv om det tar en evighet å lade.

Anonymkode: 461bc...c09

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (33 minutter siden):

Ser at de anbefaler oss og ha DAB+ radio og batterier ved kriser men.   Jonny Myrann ble skremt da telefon- og DAB-nettet døde ut i forbindelse med et strømbrudd. – Kan få alvorlige konsekvenser, sier han.

Hoho, det er mye som slutter å virke ved store strømbrudd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hoho, det er mye som slutter å virke ved store strømbrudd.

Ja det er det vil tro at mastene trenger strøm ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Ja det er det vil tro at mastene trenger strøm ? 

Ja, og noen har nødstrøm på batteri for noen timer og de viktigste er utstyrt med dieselaggregat. Men en del områder vil nok falle ut etterhvert hvis strømmen er borte over lengre tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å produsere egen strøm enn bensin/diesel.

Med et solcellepanel eller turbin i nærmeste bekk er det ingen sak å produsere strøm.

Anonymkode: 28209...396

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, og noen har nødstrøm på batteri for noen timer og de viktigste er utstyrt med dieselaggregat. Men en del områder vil nok falle ut etterhvert hvis strømmen er borte over lengre tid.

Ja de vil nok det de har Dieselaggregat ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 time siden):

Uåpna kanne kan oppbevares lenge men bør ikke brukes neste sesong på Maskin nå i mai skal jeg tømme tanken på Gressklipperen og fylle på ny  Miljøbensin 

FM-nettet er fullt operativt fremdeles. Er bare Nrk som har sluttet å bruke det, så å få ut nyheter på fm er fullt mulig. Mange lokalradioer som bruker fm i dag.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er mange muligheter til å produsere elektrisitet og drivstoff.  Det er nevnt solceller i denne tråden og under 2. verdenskrig gikk alle bilene på ved.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

FM-nettet er fullt operativt fremdeles. Er bare Nrk som har sluttet å bruke det, så å få ut nyheter på fm er fullt mulig. Mange lokalradioer som bruker fm i dag.

Ja jeg vet FM er oppe ja jeg bruker også FM har i tillegg DAB+ Radio 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lokalradio kanaler har begrenset dekning. Utstyret som NRK og P4 benyttet var alt fjernet i 2018 i følge artikkelen under.

https://www.tek.no/nyheter/kommentar/i/wP06K1/derfor-kan-ikke-fm-bare-skrus-paa-igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mange som burde starte å lea litt mer på seg så de orker å gå 50 km ++ om dagen, tror de fleste bør ha mer fokus på dette en om bilen går på bensin/diesel eller strøm om krise/krig oppstår. 

Anonymkode: 62260...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på drivstoff blir nok et minst like stort problem. Og at bensinstasjoner også trenger strøm… 

Anonymkode: 2afd5...aa7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele poenget er at en kan lagre drivstoff hjemme. 

Elbiler er flotte de, men i en krisesituasjon så er fossilt-drivstoff overlegent. 
Å produsere elektrisitet til bil med ett solcellepanel er utopi. 
Da må en i tilfelle ha et stort anlegg på taket som er designet til å levere direkte til bilen, samt at denne krisen ikke inntreffer om vinteren. Samt ha tid til å lade i flere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømnettet blir antakeligvis ikke slått ut i flere uker,det skal mye til å ødelegge vannkraftverk som er innebygd i fjellene.

og hvorfor er det så viktig å kjøre bil? 

Hva med de uten bil?

Anonymkode: 7a578...1bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men by all means - kjøp en bil som Forsvaret kommer og henter du. Jeg kommer meg hvert fall 50 mil avgårde med elbilen min 😂

Anonymkode: 588eb...047

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

dessuten kommer Forsvaret og henter diesel/bensin-bilen. Elbiler vil de ikke ha. 

Poenget mitt er at du kommer lenger med en bil du har tilgang på, enn en bil Forsvaret har hentet. 

Anonymkode: 588eb...047

Det er bare noen få utvalgte biler de vil ha. Ene venninna mi har en rimelig ny bensinbil med firehjulstrekk og har fått brev fra Forsvaret om at bilen hennes kan bli hentet ved krig e.l. Det er den eneste personen jeg har hørt om som har fått dette brevet. Uansett hvor krise det er, er Forsvaret ganske selektive på hvilke biler de rekvirerer.

Anonymkode: 6cb11...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre har påpekt er det ofte mindre tilgang på bensin og diesel enn strøm under kriser. Strømnettet i Norge er laget for å være robust under angrep der alle trafostasjoner har flere tilførser og avganger for å kunne rute kraft rundt rammede områder.

Nå er elbiler såpass utbredt at det finnes mange eksempler hvor elbiler klarer seg i katastrofer.

Her holdt bilen husholdningen med strøm etter en Typhoon i Australia.

https://www.dailytelegraph.com.au/motoring/motoring-news/ev-owners-thankful-after-storm/news-story/fca48ee1c790ffd094fed852a43c8f1e?fbclid=IwY2xjawJU6LxleHRuA2FlbQIxMAABHcKed-RcWz_SJqenfWlmt9KbscIIvgoDbvA_vWpBCPbQugWeD-eYh8yvAg_aem_g-BbTGd4EF0YMYUVg0yw5A

Elbiler har ingen forbrenningsmotor som kan drukne under vann og har bedre odds for å redde deg ut av en flom.

https://www.autoevolution.com/news/electric-vehicles-have-proven-more-resilient-than-gas-powered-vehicles-during-disasters-240835.html

To saker fra Australia jeg ikke fant linker til

Da det brant så mye i Australia for noen år siden så var det ikke noe bensin å få tak i i de rammede områdene og de eneste som fortsatt kunne kjøre etter to uker var elektriske biler som kunne lade hjemme.

Elbiler som har mulighet til å mate strøm tilbake til nettet kan gjøre strømnettet mer robust og hindre blackouts og frafall av nettet som gagner alle.

Anonymkode: 3c081...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...