Gå til innhold

Noen som har opplevd at baby ikke aksepterer pappapermisjon?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Ingen problemer med noen av de 3 barna her at pappaen tok halve permisjonstiden. Men han var veldig på helt fra fødselen av, kosa og bar på babyen i timevis hver dag og masse i helgene. Gi pappaen og babyen masse tid og rom til å bli godt kjent med hverandre 🥰

Dummeste jeg ser er mødre som krever monopol på ungen i månedsvis for så å klage fordi far ikke skjønner bæret av hvordan babyen skal håndteres. 

Anonymkode: 442ac...599

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde det slik med begge våre, spesielt med nummer to som var veldig mammadalt lurte jeg på hvordan det skulle gå når pappaen tok over. Men det gikk helt fint! Litt krøll de første ukene (3 uker ish?), så fant de sin egen rytme og opplegg, og nå er pappa den store helten. Det går seg til ❤️ 

Anonymkode: 42dcd...885

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk knirkefritt med førstemann, men ikke med yngste, hun tok ikke flaske eller kopp og spiste lite fast føde, så det gikk ikke i lengden pga dårlig vektoppgang. Hun ville jo da også ta igjen spising på natt med amming, som førte til lite søvn på meg. Løsningen ble kortere dager for meg. Var et salig styr husker jeg. Alle sa at hun kom til å ta flaske og spise mer når jeg begynte jobbe, men det stemte ikke med denne frøkna gitt. "Sta" som baby, like sta nå 😅  Vi hadde øvd masse med flaske fra ganske tidlig, fast føde ble introdusert fra 4 mnd og en flink og involvert pappa fra dag 1. Men her var det pupp og mamma som gjaldt. 

Anonymkode: 1e924...015

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt aksepterte det aldri. Han gråt hvert eneste minutt jeg var borte, falt helt av kurven sin vektmessig. Jeg var lite borte (ammefri og ubetalt pause). Far trengte psykolog for å komme seg gjennom. Han var en veldig involvert far fra fødsel.

Anonymkode: f688c...1ec

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen problemer med noen av de 3 barna her at pappaen tok halve permisjonstiden. Men han var veldig på helt fra fødselen av, kosa og bar på babyen i timevis hver dag og masse i helgene. Gi pappaen og babyen masse tid og rom til å bli godt kjent med hverandre 🥰

Dummeste jeg ser er mødre som krever monopol på ungen i månedsvis for så å klage fordi far ikke skjønner bæret av hvordan babyen skal håndteres. 

Dummeste jeg ser er alle som bare antar at babyer som er mest glad i mor kun er fordi mor har "krevd monopol på ungen" og "ikke sluppet til far". Alltid skal kvinner skyldes på for alt. Babyens temperament eller hvor mye diverse fedre der ute faktisk selv ønsker og vil og klarer å involvere seg helt fra start er tydeligvis ikke faktorer som er kule å trekke frem?

Anonymkode: 3df25...f46

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom alt, man hva gjorde dere i forkant av farpermisjonen? Har dere gjort noe for å forberede barnet på en endring, eller har det kun skjedde endring over natten? 

Anonymkode: c1b9d...59a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss var far veldig på helt fra start. Vår baby hadde kolikk så jeg var ganske avhengig av at han også hjalp en del til. Blant annet avlastet han meg noen timer på kveldene så jeg kunne dra ut å finne på noe. Vi matet ikke på samme måte, bysset ikke på samme måte, la ikke baby til å sove på samme måte. Det gikk veldig opp og ned hvem som klarte å legge men jeg opplevde at faren fant sin egen måte å gjøre ting på og det var liksom greit for babyen. 

kanskje faren til babyen deres må finne en «annen måte» å legge baby på? Bæresele, synge lavt mens han bysser i et mørkt rom, gi flaske rape og så prøve å legge. Hvis baby gråter mye ved innsovning når du ikke er der har baby et litt større behov for hjelp til innsovning av far. Da må man prøve det som går an og så finner man forhåpentligvis en måte som funker. Finnes jo baby rocker til vogn, kan prøve å sette på white noise. Men ville nok anbefalt å prøvd ut noen metoder litt konsekvent for at babyen skal kjenne igjen den «rutinen»

Anonymkode: 24edf...108

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Far har vært på jobb, så selvfølgelig mest hos meg, men vi har øvd i helger og et par ettermiddager. 3-4 timer er ok. 7 timer vanskelig for baby. 

Anonymkode: 6fba2...deb

Hvor gammel er «baby»?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En baby bør jo faktisk styre skuta i stor grad. Babys behov bør komme først. Er ikke snakk om en femåring som trasser fordi han heller vil være med mamma enn pappa liksom...

Joda, men de fleste med barn vet at en baby trenger ikke å være mange mnd gammel før de har «kontroll over skuten!» Det skjer mange år før 5-års alder!
Hvordan tenker du i så fall over tilfeller hvor barn ikke aksepterer far som omsorgsperson? Skal mor skulle jobb da, eller skal vi jobbe litt med det? 😀

Anonymkode: c1b9d...59a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Joda, men de fleste med barn vet at en baby trenger ikke å være mange mnd gammel før de har «kontroll over skuten!»

Poenget til den du siterer er at barn BØR få styre skuta, i alle fall hele det første leveåret. Deres behov må være styrende for hva familien gjør, så langt det er mulig å få til. Det er riktig og viktig. 

Anonymkode: 8e756...6e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad jeg var hjemme med sønnen min til han var to år; han hadde ikke klart å være uten meg før det ❤️ Grunnen til det kan være mange, vi var og er veldig nær hverandre og vi fant senere ut at han har autisme. I dag er han en trygg 14 åring. Babyer trenger mor, det er rett og slett sånn naturen er ❤️

Anonymkode: 0e881...d48

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Biologisk sett så er det ikke normalt at en far skal passe baby alene i så mange timer. Babyer er avhengig av mammaen sin, så klart at det blir vanskelig for mange babyer. Men nå har vi en kultur som har bestemt at mor og far er HELT LIKE som omsorgspersoner, også første leveår og da blir det sånn. kræsj mellom natur og kultur.
Fra naturens side er det mor og evt andre kvinner i blandt som har passet spedbarn. Hun er tonet inn på barnet og har melk til barnet. Fars rolle er å ta vare på mor og barn - symbiosen og å lære opp barna når de blir større. 

🎯💯

Anonymkode: 0e881...d48

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dummeste jeg ser er alle som bare antar at babyer som er mest glad i mor kun er fordi mor har "krevd monopol på ungen" og "ikke sluppet til far". Alltid skal kvinner skyldes på for alt. Babyens temperament eller hvor mye diverse fedre der ute faktisk selv ønsker og vil og klarer å involvere seg helt fra start er tydeligvis ikke faktorer som er kule å trekke frem?

En tilstedeværende far er naturligvis alfa og omega. Men mange mener åpenbart at Moderen er den aller viktigste og at far kun er en støttespiller i skyggene det første året. Da blir jo resultatet deretter 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En tilstedeværende far er naturligvis alfa og omega. Men mange mener åpenbart at Moderen er den aller viktigste og at far kun er en støttespiller i skyggene det første året. Da blir jo resultatet deretter 🤷‍♀️

Og det er mange menn som mener dette. Som ikke vil eller orker ta sin del. Eller som sier at "nei jeg kan jo ikke bidra noe ennå jeg det er best mor tar alt hun har jo puppene" osv osv. Vil egentlig ikke ta pappaperm fordi han har jo så viktig jobb. Så sitter folk på forum og skylder kun på mødre som "ikke slipper til far" "skal ha monopol på ungen" "mener hun er viktigst"... Det blir bare så nedlatende mot mødre og kvinner synes jeg.

Mange har kanskje et ønske og ide om å dele likt også men så får de kanskje ikke helt til i praksis. Det er jo ikke til å stikke under en stol at når baby blir født så kjenner den allerede mor mens far er en fremmed. Mor har et stort fortrinn der og hos mange må far legge inn ekstra innsats for å ta igjen det. Ikke alle fedre gjør det faktisk. Og noen babyer er chille og godtar de fleste. Sover godt. Trenger ikke spise hver halvtime. Godtar flaske. Andre babyer godtar nesten ingen, uansett hva man gjør. Vil kun die. Vanskelig å få til å sove. Det er faktisk forskjell på personlighet hos barn helt fra de er nyfødt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...