Gå til innhold

Noen som har opplevd at baby ikke aksepterer pappapermisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd at baby ikke aksepterer pappapermisjon? At baby blir lei seg, ikke får i seg nok mat, gråter, sliter med søvn osv. 

Handler ikke om hva far gjør og ikke gjør, men om baby trives uten mamma på dagtid. 

Når gikk det seg til, i så fall?

Hvis alt gikk på skinner for dere trenger du ikke svare . 

Anonymkode: 6fba2...deb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er dere i denne situasjonen siden du spør?

Anonymkode: 79bbf...2b4

Ja, men vi er helt i starten. Vil jo at det skal gå seg til. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som jeg klarer å huske. Men så hadde far bare permisjon i 5 uker til oss som fikk barn for ca tyve år siden. Så barnet var jo litt større når far var hjemme alene med barnet. Men det gikk greit. Og jeg ammet jo ikke i den tiden heller. 

Anonymkode: 63aed...81b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tilvenningsprosess, men varte ikke lenge. Vi merket det best på kveld, jeg hadde en del kveldsvakter, selv med 2timer ammefri måtte far legge før jeg kom hjem, var ikke alltid like lett. Men tror det var greit etter 3 uker jeg. Hvile på dagtid var også en utfordring. 

Høres ikke greit ut for dere, men det viktigste er jo at dere gjør ingenting feil!  Burde vært mulig med bedre tilpassing av permisjon i slike tilfeller, sånn river i hjertet. Ønsker dere lykke til!

Anonymkode: 12ad1...5fe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La far få være far. De finner ut av det, de to.

Anonymkode: aa88f...af2

Far gjør alt han kan og er helt super, kan ikke se at han gjør noe feil, likevel sliter baby med å få sove, vil ikke spise annet enn pumpet melk. Fedre kan også spørre om hjelp. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var en tilvenningsprosess, men varte ikke lenge. Vi merket det best på kveld, jeg hadde en del kveldsvakter, selv med 2timer ammefri måtte far legge før jeg kom hjem, var ikke alltid like lett. Men tror det var greit etter 3 uker jeg. Hvile på dagtid var også en utfordring. 

Høres ikke greit ut for dere, men det viktigste er jo at dere gjør ingenting feil!  Burde vært mulig med bedre tilpassing av permisjon i slike tilfeller, sånn river i hjertet. Ønsker dere lykke til!

Anonymkode: 12ad1...5fe

Godt å høre at det gikk seg til. Tre uker må vi klare. Har bare gått halvannen uke her. Har også to timer med ammefri, men det er ikke nok for baby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere trent på dette før far begynte med permisjon?

Eller har barnet vært mest hos deg, så det ble en brå overgang?

Anonymkode: 30f57...39c

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så hjalp far til med ting fra dag 1 når han var hjemme. Så vi hadde ikke direkte det problemey. Tror egentlig mye har med at far bør ha alene tid med barnet også fra en kommer hjem fra sykehuset.  At mor faktisk drar bort i et par timer å lar barn å far være sammen.

Men burde nå gå seg til. Blir jo overgang for barnet når det er vandt til mest mor og plutselig far som er mest

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har dere trent på dette før far begynte med permisjon?

Eller har barnet vært mest hos deg, så det ble en brå overgang?

Anonymkode: 30f57...39c

Far har vært på jobb, så selvfølgelig mest hos meg, men vi har øvd i helger og et par ettermiddager. 3-4 timer er ok. 7 timer vanskelig for baby. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (34 minutter siden):

Her så hjalp far til med ting fra dag 1 når han var hjemme. Så vi hadde ikke direkte det problemey. Tror egentlig mye har med at far bør ha alene tid med barnet også fra en kommer hjem fra sykehuset.  At mor faktisk drar bort i et par timer å lar barn å far være sammen.

Men burde nå gå seg til. Blir jo overgang for barnet når det er vandt til mest mor og plutselig far som er mest

Er enig, det er lurt OG fint. Her var det tydeligvis ikke nok at far har hatt alenetid. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke sånn ment, men overskriften fikk meg til å tenke på hvor tidlig barna får lov til å styre  skuta i mange familier😉 Når det er sagt, så trenger vel de fleste nye situasjoner en viss tilvenning før det blir den nye normalen? Ingen krise sv den grunn 🙂

Anonymkode: f5eb7...78f

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er sikkert ikke sånn ment, men overskriften fikk meg til å tenke på hvor tidlig barna får lov til å styre  skuta i mange familier😉 Når det er sagt, så trenger vel de fleste nye situasjoner en viss tilvenning før det blir den nye normalen? Ingen krise sv den grunn 🙂

Skjønner. Det kan forklare noen av svarene.

Det er jo bra at ikke mange skriver at det aldri gikk seg til, så da får vi alle bare ha en vanskelig overgangsperiode. Kanskje det er litt som en vond fødsel, man glemmer det etterpå? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En baby bør jo faktisk styre skuta i stor grad. Babys behov bør komme først. Er ikke snakk om en femåring som trasser fordi han heller vil være med mamma enn pappa liksom...

Anonymkode: 3df25...f46

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg til! Babyer er forskjellige og tilpasningsdyktige. Førstemann brukte 1 uke, andremann 4 uker. Man ser tydelig på vekstkurven når far tok over, men begge to har tatt igjen "fallet". Men bare stol på prosessen, så løsner det nok. Plutselig merker baby at "okei, det er ikke mamma, men pappa er også ganske god til å trøste" "okei, det er ikke sånn mamma gjør det, men jeg blir ganske trøtt når pappa synger også" og vipps så er det "okei, kanskje jeg egentlig liker pappa sin måte best"

Barn favoriserer ofte den de er mest sammen med, så tid, nærhet og tilstedeværelse er nøkkelen  (antar baby er mellom 6 og 9 mnd og ikke fullstendig avhening av pupp)

Anonymkode: ac68e...698

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er helt normalt. Biologisk sett så er det ikke normalt at en far skal passe baby alene i så mange timer. Babyer er avhengig av mammaen sin, så klart at det blir vanskelig for mange babyer. Men nå har vi en kultur som har bestemt at mor og far er HELT LIKE som omsorgspersoner, også første leveår og da blir det sånn. kræsj mellom natur og kultur.
Fra naturens side er det mor og evt andre kvinner i blandt som har passet spedbarn. Hun er tonet inn på barnet og har melk til barnet. Fars rolle er å ta vare på mor og barn - symbiosen og å lære opp barna når de blir større. 
Men barn er også tilpasningsdyktige, så selv om det ikke er optimalt at pappa passer så venner barnet seg til det etterhvert. 

Anonymkode: 88738...4ea

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en overgang. Jeg jobbet natt etter permisjon så far måtte ta seg av en del netter. Er ofte litt "krøll" i starten. Men jeg tror det hjalp at faktisk kun far tok seg av baby. Jeg kunne uansett ikke komme løpende pga jobb. Men i forkant delte vi allerede på legging. 

Kan du pumpe og far gi flaske en gang før du kommer hjem fra senvakt? Kanskje en liten kvelds trilletur får baby til å sove? Et bad? Kanskje de finner sin greie. Her har vi ulike leggerutiner. Vi gjør alt likt mtp tannpuss, bleieskift osv. Men jeg synger nattasanger ved sengen, mens far leser bok. Barnet er nå vant til at vi gjør det ulikt og trives med at vi har hver vår greie.

Anonymkode: 82f4b...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at du har krav på mer ammefri, men da ubetalt. Så hvis dere har økonomi til det kan du jo jobbe litt kortere dager i denne perioden?

Anonymkode: e97ab...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du kveld/natt også?

Her gikk pappaperm fint selv om baby var veldig mammadalt men jeg hadde en del hjemmekontor så jeg kunne ta korte ammepauser gjennom dagen og hadde også 2 timer ammefri så når jeg dro på kontoret ble det kortere dager. Og det var kun dagtid, som nok var viktig her hos oss. De gangene jeg var borte på kveldstid gikk ikke så bra og baby var omtrent alltid lei seg og vanskelig å legge. Var sånn til hun var langt over året, veldig avhengig av å amme og av meg på kveldstid og natt.

Anonymkode: 3df25...f46

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...