Gå til innhold

Oppdrettskylling eller annen rødt kjøtt. Er det like skadelig for helsen å spise dette som oppdrettslaks?

Victorsecret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Studien viser at oppdrettslaksen har lågare nivå av miljøgifter enn villaks. "

Anonymkode: 92ccc...692

Og de skriver kun om andre miljøgifter enn tungmetaller, så du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Victorsecret skrev (12 timer siden):

Hei

Jeg fant ingen kilder etter litt research på nett og har blitt litt paranoid og bekymret etter jeg fakt oppsiktsvekkende funn angående opprettslaks. Jeg lurer på om noen her som vet om solvinge, eller prior for den saks skyld, praktiserer oppdrett på et vis med insilering av kjemikalier som er svært ødeleggende og skadelig for kyllinghelse? Er det gjort noe research om dette man kan lese? 

Vil gjerne bli bevisst på hva jeg dytter ned i spiserøret framover og siden jeg har nå sluttet med å spise oppdrettsfisk generelt, ønsker jeg å bli viten på annen kjøttmat man burde unngå. 

Det er helt utrolig hvor mye giftstoffer de blander inn i fiske fôr som endrer på kjøttkvalitet, som direkte påvirker folkehelsen.

Du har tydeligvis ikke gjort din research helt godt. Det finnes i hovedsak tre typer kjøtt, og det er fisk, hvitt kjøtt(kylling) og rødt kjøtt(svin/storfe). Du blander alt dette sammen og snakker om rødt kjøtt alt sammen. Det er bare rot.

I Norge har vi Mattilsynet som passer på at norske dyr har det bra i henhold til norsk regelverk, og at kjøttet er trygt å spise. Jeg tenker derfor at så lenge du kjøper norsk kjøtt, enten det er rødt kjøtt, hvitt kjøtt eller fisk, så er du ganske trygg på at dyrene hadde det bra så lenge de levde. I utlandet har de andre regler, og i noen land er det lite kontroll på hva dyrene spiser eller hvordan dyrene lever.

Sjekk at kjøttet, kyllingen og fisken er norsk, så skal du se du overlever......

Anonymkode: 597a6...87b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og her står det at i den undersøkelsen fra 2006 (som er 9 år siden), at de fant at oppdrettslaks har høyere nivåer av arsenikk, mens villaks hadde høyere nivåer av kobolt, kobber og kadmium. Og ingenting om hvem som er høyest i kvikksølv. Så fortsatt har du lite dekning for å si at det er mindre tungmetaller i oppdrettslaks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 time siden):

Og her står det at i den undersøkelsen fra 2006 (som er 9 år siden), at de fant at oppdrettslaks har høyere nivåer av arsenikk, mens villaks hadde høyere nivåer av kobolt, kobber og kadmium. Og ingenting om hvem som er høyest i kvikksølv. Så fortsatt har du lite dekning for å si at det er mindre tungmetaller i oppdrettslaks.

Og helhetlig sett står det at det er mindre mijøgifter i oppdrettslaksen. Hvis du gidder å google selv, så ser du at det ikke er noe forskjell i nivå av kvikksølv i vill vs oppdrett, og at nivået er veldig lavt. 

Anonymkode: 92ccc...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjømat kan du godt redusere siden det har mye miljøgifter, men rent kjøtt bør du absolutt ikke kutte ned på.

Anonymkode: 1ccb9...484

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 22.36):

Du har tydeligvis ikke gjort din research helt godt. Det finnes i hovedsak tre typer kjøtt, og det er fisk, hvitt kjøtt(kylling) og rødt kjøtt(svin/storfe). Du blander alt dette sammen og snakker om rødt kjøtt alt sammen. Det er bare rot.

I Norge har vi Mattilsynet som passer på at norske dyr har det bra i henhold til norsk regelverk, og at kjøttet er trygt å spise. Jeg tenker derfor at så lenge du kjøper norsk kjøtt, enten det er rødt kjøtt, hvitt kjøtt eller fisk, så er du ganske trygg på at dyrene hadde det bra så lenge de levde. I utlandet har de andre regler, og i noen land er det lite kontroll på hva dyrene spiser eller hvordan dyrene lever.

Sjekk at kjøttet, kyllingen og fisken er norsk, så skal du se du overlever......

Anonymkode: 597a6...87b

Å bruke Mattilsynet som en garanti på at dyrene har hatt det bra er ren skjær bs! 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/forer-faerre-tilsyn-i-dyrehold-_-mener-mattilsynet-nedprioriterer-dyrevelferd-1.17288104

«Mattilsynet mottok 13.393 bekymringsmeldinger om dyr i 2024, men bare ett av ti varsler ble fulgt opp med inspeksjon eller saksbehandling.

Mattilsynet påpeker at de ikke har kapasitet til å følge opp alle bekymringsmeldinger, men gjør sitt ytterste for å følge opp de mest alvorlige meldingene.

Antall tilsyn med dyrevelferd som formål gjennomført av Mattilsynet har gått ned fra 5882 i 2018 til 1975 i 2023.»

«Mens antall bekymringsmeldinger om dyr har økt betydelig siden 2015, drar Mattilsynet på færre inspeksjoner av dyrehold.

På fem år har antallet tilsyn årlig, sunket med rundt 6000.»

«Nina Brogeland Laache i Mattilsynet understreker at dyrevelferd er en viktig del av deres samfunnsoppdrag og noe de prioriterer høyt.

Samtidig har ikke Mattilsynet kapasitet til å følge opp alle bekymrings­meldinger, sier hun.»

0I fjor ble 39 prosent av bekymrings­meldingene til Mattilsynet vurdert som ikke relevante.

Av de 5309 varslene som ble vurdert som sterke, ble 43 prosent avsluttet på grunn av manglende ressurser.

474 meldinger ble henlagt uten forklaring.»

https://www.vg.no/nyheter/i/dOzLqj/kritiserer-mattilsynet-for-ikke-aa-stoppe-dyremishandling

«Riksrevisjonen slakter Mattilsynets arbeid mot dårlig dyrehold i landbruket.

De har funnet at kritikkverdig dyrehold har fått pågå i flere år før gårdsbruk fikk forbud mot å ha dyr, såkalt aktivitetsforbud. 

«Til tross for alvorlige funn og gjentatte pålegg tok det i gjennomsnitt sju år fra første inspeksjon til Mattilsynet vedtok aktivitetsforbud» skriver Riksrevisjonen. 

Bøndene hadde rukket å få gjentatte saker mot seg: i sakene til 39 bønder som fikk forbud, hadde de fått til sammen 918 varsel og vedtak.»

Anonymkode: 69500...53c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...