Gå til innhold

Oppdrettskylling eller annen rødt kjøtt. Er det like skadelig for helsen å spise dette som oppdrettslaks?

Victorsecret

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fant ingen kilder etter litt research på nett og har blitt litt paranoid og bekymret etter jeg fakt oppsiktsvekkende funn angående opprettslaks. Jeg lurer på om noen her som vet om solvinge, eller prior for den saks skyld, praktiserer oppdrett på et vis med insilering av kjemikalier som er svært ødeleggende og skadelig for kyllinghelse? Er det gjort noe research om dette man kan lese? 

Vil gjerne bli bevisst på hva jeg dytter ned i spiserøret framover og siden jeg har nå sluttet med å spise oppdrettsfisk generelt, ønsker jeg å bli viten på annen kjøttmat man burde unngå. 

Det er helt utrolig hvor mye giftstoffer de blander inn i fiske fôr som endrer på kjøttkvalitet, som direkte påvirker folkehelsen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor stoler du mer på "reserach på nett" og Kvinnneguiden enn norske fagmynidgheter innenfor helese og ernæring. Jeg spør bare av nysgjerrighet.

Solvinge har alle slags sertifiseringer på plass.

For øvrig har man godt av å spise fisk innimellom og oppdrettslaks i ny og ne er sunt.

Anonymkode: 600b3...acb

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt paranoid ja. Det er ikke skadelig for helsen å spise oppdrettslaks heller. Det bare finnes bedre alternativer og laks er en av de tinga en ikke skal spise for mye av. Alt er ting en ikke skal spise for mye av tross alt. 
Du kan ikke leve godt med matfrykt på dette nivået, oppsøk reell hjelp og legg fra deg google. Leter du litt så finner du kilder som påstår at tomater vil drepe deg.

Anonymkode: 0e659...2f1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ku. Vi drev med ku og den ble nå foret på vinteren med gress,  fra våren til langt på høsten gikk den ute i skogen å spiste. Brukte svært lite kraft for. Siden vi fikk i de mer en nok gress til å produsere den melken som vi trengte og til vekst av kalver osv.

Så å sammenligne ku og oppdrett laks som kun spiser pelets og mye sykdom blir vel rart i mine øyne.

Kylling kan jeg ikke svare direkte på. Men vet det er strengere krav der på trappene og i forhold til forskjellige ting.

Selv vet jeg hvis jeg kan velge mellom oppdrettsfisk og en saftig biff. Så blir det biffen

Anonymkode: 11ea1...ad2

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettslaks er ikke farlig, tvert i mot bra for deg. Det er fordeler og ulemper med en del mat, fordelen ved å spise laks veier stort opp mot ulempen. 

Rødt kjøtt er ikke farlig å spise, folk må slutte å tro på denne galskapen. Rødt prosessert kjøtt, ja, hold deg unna. Men rent rødt kjøtt uten e-stoffer og all verdens drit, som bare er kjøtt, er viktig for helsa. Hvis du vil gjøre noe for helsa di, dropp ultraprosessert mat, stivelsesrik mat som hvit pasta, ris, sukker, osv. 

Anonymkode: 92ccc...692

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppdrettslaks er ikke farlig, tvert i mot bra for deg. Det er fordeler og ulemper med en del mat, fordelen ved å spise laks veier stort opp mot ulempen. 

Rødt kjøtt er ikke farlig å spise, folk må slutte å tro på denne galskapen. Rødt prosessert kjøtt, ja, hold deg unna. Men rent rødt kjøtt uten e-stoffer og all verdens drit, som bare er kjøtt, er viktig for helsa. Hvis du vil gjøre noe for helsa di, dropp ultraprosessert mat, stivelsesrik mat som hvit pasta, ris, sukker, osv. 

Jeg er ikke sikker på det du skriver i første avsnitt her - om at oppdrettslaksen er bra for oss.

Men alt det du skriver i det andre avsnittet er jeg hjertens enig i.

Anonymkode: b9267...52e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på det du skriver i første avsnitt her - om at oppdrettslaksen er bra for oss.

Men alt det du skriver i det andre avsnittet er jeg hjertens enig i.

Anonymkode: b9267...52e

Oppdrettslaks har mindre tungmetaller enn villaks. Laksen er rik på omega 3 og d vitamin som er viktig for oss, så du må som sagt veie opp fordelene mot ulempene. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser bare villaks og justerer mengde deretter. Og spiser annen villfisk i tillegg. 

Anonymkode: efe56...1f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Si ku. Vi drev med ku og den ble nå foret på vinteren med gress,  fra våren til langt på høsten gikk den ute i skogen å spiste. Brukte svært lite kraft for. Siden vi fikk i de mer en nok gress til å produsere den melken som vi trengte og til vekst av kalver osv.

Så å sammenligne ku og oppdrett laks som kun spiser pelets og mye sykdom blir vel rart i mine øyne.

Kylling kan jeg ikke svare direkte på. Men vet det er strengere krav der på trappene og i forhold til forskjellige ting.

Selv vet jeg hvis jeg kan velge mellom oppdrettsfisk og en saftig biff. Så blir det biffen

Anonymkode: 11ea1...ad2

Er det ikke du som sammenligner ku og oppdrettslaks her? TS spurte om kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi spiser bare villaks og justerer mengde deretter. Og spiser annen villfisk i tillegg. 

Hvor får du tak i villaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oppdrettslaks har mindre tungmetaller enn villaks. Laksen er rik på omega 3 og d vitamin som er viktig for oss, så du må som sagt veie opp fordelene mot ulempene. 

Hvilke tungmetaller da? Og kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maia70 skrev (17 minutter siden):

Hvilke tungmetaller da? Og kilde?

Lett å finne hvis man gidder å google selv. 

https://www.forskning.no/partner-fisk-hav-og-fiske/meir-miljogifter-i-villaks-enn-i-oppdrettslaks/357803#:~:text=Studien viser at oppdrettslaksen har,det gjeld miljøgifter og næringsstoff.

Villaks får man forøvrig tak i om sommeren hos fiskebutikker - hvis man er heldig. Til rundt 1000 kr kiloen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (24 minutter siden):

Fiskebutikk, og meny med fiskedisk. De har sånn fiskebil og i sesong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (24 minutter siden):

Jeg lurer mer på hvor hun skal få tak i villkylling og villokser 😂😂

Anonymkode: b863d...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De løper da fritt på finnmarksvidda :)

Angående villaks, så er jeg ganske sikker på at jeg har lest et sted at det ikke finnes noe som er fullstendig villaks lengre, siden oppdrettsfisken kommer seg ut fra merdene så ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hun spør ikke etter okser. Og det finnes økologisk kylling, som er bedre enn konvensjonell. Storfekjøtt er også bedre enn konvensjonell kylling, særlig når dyrene er gressforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser ingenting her om at villaksen har mer tungmetaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (16 minutter siden):

Jeg ser ingenting her om at villaksen har mer tungmetaller.

"Studien viser at oppdrettslaksen har lågare nivå av miljøgifter enn villaks. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...