Gå til innhold

Ugh! En time mindre søvn denne helgen ​😠​

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men er det ikke motsatt? Det blir tidligere mørkt fordi vi stiller klokken frem? Det synes jeg er synd, det blir jo lengre kvelder etterhvert uansett, men jo før jo heller!

Anonymkode: 83eb2...fab

Eh, nei? Hvis det nå ble mørkt 18.30 i kveld, så blir det jo mørkt 19.30 i morgen kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg blir veldig påvirket av dette, nytter ikke å legge seg tidligere da kroppen min sovner på samme tidspunkt som min indre klokke uansett. Håper vi får en fast tid snart.

Anonymkode: 70ebc...d12

Jeg har også begynt å bli veldig påvirket av skiftet mellom sommer- og vintertid.

Da jeg var yngre gikk det mye bedre, men nå har det blitt totalt umulig.  Jeg sliter med søvnen i flere uker etter at vi har stilt klokka frem eller tilbake. 

For ikke å snakke om dyrene, de blir også helt døgnville i ukene etterpå.

Anonymkode: 16ca0...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover til jeg våkner av meg selv, så merker ikke noe til det. Har ikke så mye å si for meg om jeg står opp kl 08 eller 09 på en søndag.

Anonymkode: 785e6...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vil ha normaltid hele året og håper det er dette EU lander på.

Anonymkode: 5a52d...a04

Hvorfor det? Sommertid med dagslys lengre utover kvelden er jo mye bedre.

Anonymkode: 5eeaa...be8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om folk søvnmessig reagerer veldig sterkt på dette, må dere ha et søvnproblem i utgangspunktet. 1 time mer eller mindre har jo ingenting å si, kroppen tilpasser seg fort.

Anonymkode: 0b2b5...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har også begynt å bli veldig påvirket av skiftet mellom sommer- og vintertid.

Da jeg var yngre gikk det mye bedre, men nå har det blitt totalt umulig.  Jeg sliter med søvnen i flere uker etter at vi har stilt klokka frem eller tilbake. 

For ikke å snakke om dyrene, de blir også helt døgnville i ukene etterpå.

Anonymkode: 16ca0...037

Jeg klarer ikke å forstå hvordan man blir «døgnvill» av at det forsvinner en liten time. 

Anonymkode: 15d03...e06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klager du like mye når du må  være oppe en time lenger eller må stå opp en time før ellers i året?

Anonymkode: e3872...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt at noen kan ha et så finjustert søvnmønster at en time fra eller til to ganger i året spiller noen som helst rolle - jeg kan gå å legge meg mellom kl 23 og 03 natt til søndag, og dette har da mye større betydning enn om man må stille klokka 1 time...

... noen ganger sover jeg 1-2 timer om ettermiddagen på sødager også, det kan være tilfeldig. Og jeg kan sove bare få timer noen netter, kanksje 9 timer en annen natt.

Men om man absolutt skal kutte ut sommertid,, håper jeg i alle fall at man prioriterer lyse kvelder fremfor lyse morgener. Lyse kvelder er viktig. Så sommertid hele året vil være å foretrekke - seg også ut til at det er et ganske stort flertall for det.

Anonymkode: b6be6...abe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor det? Sommertid med dagslys lengre utover kvelden er jo mye bedre.

Anonymkode: 5eeaa...be8

Tror de aller fleste søvnforskere er uenig med deg. 

Anonymkode: f85f1...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri skjønt at noen kan ha et så finjustert søvnmønster at en time fra eller til to ganger i året spiller noen som helst rolle - jeg kan gå å legge meg mellom kl 23 og 03 natt til søndag, og dette har da mye større betydning enn om man må stille klokka 1 time...

... noen ganger sover jeg 1-2 timer om ettermiddagen på sødager også, det kan være tilfeldig. Og jeg kan sove bare få timer noen netter, kanksje 9 timer en annen natt.

Men om man absolutt skal kutte ut sommertid,, håper jeg i alle fall at man prioriterer lyse kvelder fremfor lyse morgener. Lyse kvelder er viktig. Så sommertid hele året vil være å foretrekke - seg også ut til at det er et ganske stort flertall for det.

Anonymkode: b6be6...abe

Selv om du ikke skjønner det så er det fakta for mange. Jeg legger meg fast tid hver kveld og merket at alt ble rota med på morgenen idag. Stillte klokka da jeg sto opp og plutselig var klokka mange da det var frokost, middag forskyves tilsvarende og så blir ettermiddagskaffen på helt feil tid. Jo, for meg og mange som styres av rutiner er det tungt. Og fram til sommertid er mye verre enn til vintertid. 

Hele greia er latterlig for etter få uker så utjevnes dette med mørke og lys og ingen tenker over det lenger. Så jeg håper man går tilbake til normaltid ( vintertid) fast. 

Anonymkode: b864c...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selv om du ikke skjønner det så er det fakta for mange. Jeg legger meg fast tid hver kveld og merket at alt ble rota med på morgenen idag. Stillte klokka da jeg sto opp og plutselig var klokka mange da det var frokost, middag forskyves tilsvarende og så blir ettermiddagskaffen på helt feil tid. Jo, for meg og mange som styres av rutiner er det tungt. Og fram til sommertid er mye verre enn til vintertid. 

Hele greia er latterlig for etter få uker så utjevnes dette med mørke og lys og ingen tenker over det lenger. Så jeg håper man går tilbake til normaltid ( vintertid) fast. 

Hvis rutiner er SÅ viktig for deg, så er det ikke skiftet mellom sommertid og vintertid som er problemet ditt 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mezzosoprena skrev (6 minutter siden):

Hvis rutiner er SÅ viktig for deg, så er det ikke skiftet mellom sommertid og vintertid som er problemet ditt 🤣

Har ikke sagt at det er alt men det er en faktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater det. Taklet det fint som yngre, men nå tar det meg flere uker å komme inn i ny rytme og jeg kommer til å være grusomt trøtt i flere uker. Ungene bruker også lang tid. 

Hjelper ikke å bare legge seg en time tidligere, døgnrytme er jo faktisk ikke så enkelt at det bare er å endre på leggetid så vips er alt bra dagen etter. 

Da faren min var liten (vokste opp på gård) pleide de bare å gi f i den klokkestillinga, så halve året hadde de avvikende klokke hjemme hos de vs resten av samfunnet. 😅 Men det var det som fungerte best for dyrene. Farmor så ingen grunn til å stille på klokka bare fordi staten sa det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bra med litt mindre søvn den ene natten, ble bare noen minutter eller en halvtime mindre søvn på meg.

Jeg synes det bør bli slutt på det å stille klokka til vintertid og sommertid. Synes det er unødvendig å stille klokka. Kan heller ha samme tid hele året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for meg rart ut at noen skal bli så påvirket av den ene timen. Det er jo ikke annerledes enn om man en natt får en times mindre søvn enn vanlig. Da er man litt trøtt den dagen, legger seg gjerne litt tidligere den kvelden, også er man tilbake igjen.

Og, nei, jeg er ikke ung. Jeg er 47 år gammel og i full jobb, og har aldri merket noe spesielt til det å stille klokka.

Anonymkode: 785e6...1e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...