AnonymBruker Skrevet 29. mars #41 Del Skrevet 29. mars Det bør bli obligatorisk å DNA teste alle nyfødte barn. Anonymkode: 87e48...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #42 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det skulle ikke vært mulig å få farskap før dette er bekreftet av DNA, Betalt av staten. Alle behandlet likt og ingen grunn til dårlig stemning. Anonymkode: 84b14...bbd Betalt av staten?! Staten er jo dine og mine penger. Det er penger jeg ønsker skal brukes på andre ting. Om du føler deg usikker på farskap, så betal fra dette av egen lomme. Fellesskapets penger skal da ikke brukes på sånt tull. Anonymkode: f145b...27b 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 29. mars #43 Del Skrevet 29. mars Det er selvsagt i utgangspunktet ikke noe gale i det. At noen er uærlig eller lyver er på ingen måte "galt" i seg selv, det kommer helt an på den forventede konsekvensen av sine handlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #44 Del Skrevet 29. mars Høres bare ut som noen som er veldig usikker på seg selv og forholdet sitt. Anonymkode: 72c4c...659 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #45 Del Skrevet 29. mars Om DNA testen skal taes av det offentlige eller om ts tenker private er greit, så bør både ts og alle andre som har delt DNA sitt se her; https://www.vg.no/nyheter/i/4BJ36R/dna-selskapet-23andme-mot-konkurs-advarer-norske-kunder Anonymkode: 5e3e6...2fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #46 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): I disse tider er det uhyre naivt å ta en dnatest utenfor det norske helsevesen https://nrkbeta.no/2025/03/28/selskapet-har-samlet-inn-norsk-dna-na-gar-de-konkurs-hva-skjer-med-dataene-vare-da/ Koblingen dna og forsikringer og boliglån er absolutt ikke for drøy i våre Elon Musk dager. Anonymkode: 0020f...676 Jeg har ikke skjønt den artikkelen, helt ærlig. Og jeg har også tatt gentest med 23andme som de snakker om i artikkelen. Den er jo anonym. Du binder ikke ditt norske personnummer akkurat, eller noe annet identifisering, du trenger ikke engang å bruke ditt eget email, kan lage en annen en (og email er alt man trenger). Så hvordan skal det brukes mot deg når du bestiller forsikring? Det er skremselspropaganda, på samme måte som folk som var redde å bruke bankkort.. Anonymkode: 6d0cf...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #47 Del Skrevet 29. mars Anonymkode: c45c2...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #48 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det kan føles vanskelig å gjennomføre en DNA-test uten at mor vet det, men det er verken moralsk eller etisk galt. En fars ønske om å forsikre seg om at han virkelig er faren, handler om grunnleggende trygghet og visshet rundt egen identitet og rolle. Å gjøre dette diskré, uten hensikt å såre noen, burde forstås som en ærlig handling og et legitimt behov. Det er verken mistillit eller egoisme, men en naturlig og menneskelig rettighet å kunne få en bekreftelse på noe så grunnleggende. Å ta en DNA-test uten å informere mor handler ikke om mistillit, men om et naturlig menneskelig behov for trygghet. Fra et konsekvensetisk ståsted gir handlingen større ro og klarhet, og rettighetsetikken minner oss samtidig om at enhver far har rett til å kjenne sannheten om sin egen rolle. Anonymkode: e8dee...980 Kan man, uten samtykke fra den andre foresatte, DNA-teste barnet? Nå tenker jeg ikke på etikk, men juss. Anonymkode: 292cb...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #49 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det trenger ikke nødvendigvis handle om at far ikke stole på mor pga noe, men at man aldri egentlig kan stole på noen andre enn seg selv. (Hvis barnet ligner på far burde det jo ikke være noe spørsmål såklart). Men om alle bare skal leve i god tro så er det mange som hadde blitt skuffet her i livet, desverre. Så litt sunn skepsis må være lov. Slik er det jo også med særeie og ektepakter.. hva er vits med de om slle bare skal stole blindt på hverandre. Og når det gjelder noe så stort som sitt eget barn, så synes jeg man burde få være sikker på at det er sitt eget barn. Men ja, synes som en over her at det burde blitt stadfestet farskap med en gang barnet blir født. Det ville da vært like trygt for alle.. Anonymkode: aa093...249 Tja.... hvis barnet ligner på far så kan jo det være fordi hun har vært utro med svigerfar eller svigerbror?🙃 så hvis greia er at man vil være sikker (fordi man ikke stoler på sin partner) så er nok dna test best🙄 Anonymkode: 292cb...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars #50 Del Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke skjønt den artikkelen, helt ærlig. Og jeg har også tatt gentest med 23andme som de snakker om i artikkelen. Den er jo anonym. Du binder ikke ditt norske personnummer akkurat, eller noe annet identifisering, du trenger ikke engang å bruke ditt eget email, kan lage en annen en (og email er alt man trenger). Så hvordan skal det brukes mot deg når du bestiller forsikring? Det er skremselspropaganda, på samme måte som folk som var redde å bruke bankkort.. Anonymkode: 6d0cf...c2c Skjønner du verken artikkelen eller hva du har gjort der du tror du har vært særdeles smart, så…..hva skal man si til kunnskapsnivået her? Anonymkode: 5e3e6...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #51 Del Skrevet 30. mars Tingen er at hvis du som mann gjør dette så stoler du ikke på kjæresten din. Du tror det er en sjanse for at hun har vært utro. I et bra forhold (er det ikke bra og masse usikkerhet så har dere ingenting sammen å gjøre uansett). Så kommer testen tilbake og ungen er din. Men du hadde ingen grunn annen enn din egen usikkerhet og da hjelper ikke en test. Da er det neste at hun kan jo ha vært utro forde, bare at det du tilfeldigvis var far. Man kan aldri vite om partner er trofast. Det går på tillit. Og har du ikke det, har du ingenting i forholdet å gjøre! Anonymkode: 34008...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 30. mars #52 Del Skrevet 30. mars Min unger er identiske i utseende som sin far så det tror jeg aldri han så behovet for gitt 🤣 Husker jordmor sa "oi han ligner på sin far" da ungen var 20 sekunder gammel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #53 Del Skrevet 30. mars Hvis det verken er etisk eller moralt galt, og heller ikke handler om egoisme eller spesielt om mistillit, hvorfor skal det da gjør bak partners rygg? Anonymkode: 975ed...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #54 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 9.47): Jeg tenker at det er lett for oss damer som vet at barnet er vårt. Menn kan jo ikke vite dette 100% sikkert, med mindre barnet er prikk lik ham. De fleste har vel ingen grunn til å tro at de har blitt lurt, så derfor er vel ikke DNA test så vanlig å ta for å få bekreftet dette. Men jeg ville forstått det. Vet ikke hvordan jeg hadde håndtert dette dersom jeg var mann. Anonymkode: a1bb4...999 Jeg klarer ikke å se for meg å leve i et forhold der dette i det hele tatt hadde vært en problemstilling. Anonymkode: 74cee...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå