Gå til innhold

Upopulær mening: Det er ingenting etisk galt i å ta DNA-test bak mors rygg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En ordning hvor alle sin DNA etterhvert ligger i systemet vil i allfall sørge for at kriminalitet lettere blir oppklart. Så kjør på! 

Anonymkode: 060a0...f4b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hos oss var det svigermor som marmet om at hvem var egentlig faren til yngste for han lignet jo ikke på mannen min. Jeg hadde egentlig lyst til å ta en dna test for å gi henne et bevis, men «ondskapsfull» som jeg er så får hun heller leve i uvissheten. Når det er sagt, mannen min er faren - jeg har ikke vært utro! 

Anonymkode: e2c85...ff8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 9.08):

Det er selvsagt helt greit å ta en slik test, men best å gjøre det i skjul. Da får man bekreftelse på at man er far, og kan legge den sykelige sjalusien litt vekk. Man blir en bedre ektemann, og en bedre far av slik kunnskap om man har slike tanker. Vinn-vinn for begge parter om mannen i utgangspunktet er en usikker sjalu type. 

Anonymkode: 72fa8...1bb

Ekspander  

Han blir vel ikke mindre sjalu av den grunn? Hvis han først er sjalu, så har jo denne sjalusien oppstått før de fikk barn! 

Anonymkode: e2c85...ff8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 8.36):

Det kan føles vanskelig å gjennomføre en DNA-test uten at mor vet det, men det er verken moralsk eller etisk galt. En fars ønske om å forsikre seg om at han virkelig er faren, handler om grunnleggende trygghet og visshet rundt egen identitet og rolle. Å gjøre dette diskré, uten hensikt å såre noen, burde forstås som en ærlig handling og et legitimt behov. Det er verken mistillit eller egoisme, men en naturlig og menneskelig rettighet å kunne få en bekreftelse på noe så grunnleggende.

Å ta en DNA-test uten å informere mor handler ikke om mistillit, men om et naturlig menneskelig behov for trygghet. Fra et konsekvensetisk ståsted gir handlingen større ro og klarhet, og rettighetsetikken minner oss samtidig om at enhver far har rett til å kjenne sannheten om sin egen rolle.

Anonymkode: e8dee...980

Ekspander  

Her bør vel heller forfatteren bak disse tankene få en psykiatrisk utredning! 

Hvorfor? er man far, og har så grunnleggende mistillit til mor og hva en selv har gjort med mor, som har ført til graviditet, handler om far, ikke om mor eller barnet. 

DNA testing i Norge er strengt regulert, og slik bør det være. 

Mener forfatteren bak denne tråden at DNA testingen i skjul, skal gjøres via Amerikanske selskaper der DNA et til både barnet, mor, far, og alle forfedre og alle etterkommere? Særlig slik den Amerikanske verdenen nå er i ferd med å endre seg, så skal man være ytterst forsiktig med å dele noe som helst ukritisk og via usikre kanaler. 
Hva opplysningene om DNA kan brukes til senere vet ingen i dag. Ved å sende DNA til disse selskapene vet man heller ingen ting om hva som kommer ut derfra, blir solgt, blir brukt til å sortere mennesker osv. 

Savner mitt mer sirkulasjon i toppetasjen hos flere som starter tråder, og kommenterer. 

Anonymkode: 5e3e6...2fd

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo det ordtaket som heter: det man ikke vet har man ikke vondt av. Hehe. Hvis mannen min hadde vært usikker hadde jeg satt pris på at han gikk litt stille i dørene rundt det. Heldigvis har jeg ingen mann som er veldig mannete og mandig, mao har jeg ingen mannemann. Så det så. 

Anonymkode: 8c3f1...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan føles vanskelig å gjennomføre en DNA-test uten at mor vet det, men det er verken moralsk eller etisk galt. En fars ønske om å forsikre seg om at han virkelig er faren, handler om grunnleggende trygghet og visshet rundt egen identitet og rolle. Å gjøre dette diskré, uten hensikt å såre noen, burde forstås som en ærlig handling og et legitimt behov. Det er verken mistillit eller egoisme, men en naturlig og menneskelig rettighet å kunne få en bekreftelse på noe så grunnleggende.

Å ta en DNA-test uten å informere mor handler ikke om mistillit, men om et naturlig menneskelig behov for trygghet. Fra et konsekvensetisk ståsted gir handlingen større ro og klarhet, og rettighetsetikken minner oss samtidig om at enhver far har rett til å kjenne sannheten om sin egen rolle.

Ekspander  

Som mann og far til 3, er dette en tanke som jeg ALDRI har tenkt! 
Tanken på at kona mi skulle både hatt sex og  blitt gravid noen andre enn meg er faktisk helt utenkelig! 

Hvis dere stoler så pass lite på hun dere har valgt å få barn med, har dere langt verre problemer! 

I klassisk KG stil så råder jeg dere til å velge bedre damer da!! 

Er ikke det rådet damer får? Å velge bedre menn?? 

Anonymkode: 06ed7...4b4

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.36):

Som mann og far til 3, er dette en tanke som jeg ALDRI har tenkt! 
Tanken på at kona mi skulle både hatt sex og  blitt gravid noen andre enn meg er faktisk helt utenkelig! 

Hvis dere stoler så pass lite på hun dere har valgt å få barn med, har dere langt verre problemer! 

I klassisk KG stil så råder jeg dere til å velge bedre damer da!! 

Er ikke det rådet damer får? Å velge bedre menn?? 

Anonymkode: 06ed7...4b4

Ekspander  

Eller sterilisere seg, alternativ bruke kondom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 12.39):

Eller sterilisere seg, alternativ bruke kondom? 

Ekspander  

Hva er sterilisering og kondom med saken å gjøre? Er det ingen barn så er det ikke noe farskap å tvile på, det er klart, men det vi snakker om her er ikke å unngå å få barn, debatten omhandler farskapstvil. 

Anonymkode: aaaba...7d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skulle det være uetisk? Selvsagt er det greit å gjøre det dersom man mistenker moren til sine barn for utroskap. Det fins jo helt sikkert menn der ute som er helt uvitende om at de ikke er biologisk far til sine barn.

Men: En mann som er mistenksom helt uten grunnlag, han har nok også andre problemer som ekskluderer ham som partner for en ganske stor andel kvinner. 

I tillegg må han ha det veldig slitsomt med all den sjalusien og grublingen.

Anonymkode: 596ef...aec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når far til mitt barn krevde DNA test måtte jeg også ta en test. Dette for å bevise at det var mitt barn, og for å sammenligne DNA. Sånn er reglene i det offentlige hvertfall, eller var nå det da i 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig handler det om mistillit. Man hadde jo ikke følt behov for en DNA-test hvis man ikke trodde at mor kan ha vært utro. Og tror man at partner kan ha vært utro, så er det et tillitsproblem i forholdet. Jeg er helt for at far skal kunne legge frem et ønske om dnatest om han tror barnet ikke er hans, men kall nå en spade for en spade og ikke påstå det ikke handler om mistillit. Det er mange menn i forhold som ikke føler for å dnateste ungene sine, nettopp fordi de ikke mistror partneren sin. 

Anonymkode: d5c4b...7a1

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår behovet for å vite dersom man er i tvil. Men dersom man er i tvil så er ikke forholdet levedyktig og man bør avslutte det mener jeg. Man kan ikke leve i et forhold der man ikke stoler på hverandre.

En dna-test vil heller ikke avsløre om noen har vært utro, snarere tvert imot vil den jo bare lage mer splid.

Anonymkode: 1f260...a3d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er dame, og har to IVf-barn sammen med min mann. Ingen av oss vet helt sikkert at de faktisk er biologisk våre 🤭 

Anonymkode: 9bda2...e31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 13.26):

Jeg er dame, og har to IVf-barn sammen med min mann. Ingen av oss vet helt sikkert at de faktisk er biologisk våre 🤭 

Anonymkode: 9bda2...e31

Ekspander  

Det har ikke noe med utroskap å gjøre.

Anonymkode: 87e48...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, mine barn likner så på meg og min mann. Og besteforeldrene og fettere og kusiner. Det er ingen tvil.

Men uansett, hvorfor skal det offentlige (skattebetalere - dvs Jeg!) betale for DNA-tester til alskens mistroiske menn? Dummeste jeg har hørt. 

Hvorfor er det egentlig så viktig om barnet er biologisk ditt, så lenge du var innstilt på å være far? 

Anonymkode: 377b7...b92

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Det handler definitivt om mistillit, ellers var det jo ikke noe behov for testen. Og også en dose egoisme, siden man holder det skjult fordi man vet det kunne ødelagt forholdet til partneren om hun visste om mistilliten. Få gjerne testen gjennomført for egen regning, men ikke påstå at det ikke har å gjøre med mistillit. Og selv om du får ro i sjelen når farskapet bekreftes, så vil den mistilliten fortsette å følge deg. For hvordan kan du vite at hun ikke har vært utro etter at barna ble unnfanget? Er det da det skal snokes i mobilen og letes etter passord på sosiale medier? 

Bedre å få "trygghet om egen rolle" ved å faktisk velge en partner man stoler på. 

Anonymkode: bfb79...239

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ingenting galt med DNA-test, nei. Det jeg mener ikke er bra er å gå bak partners rygg for dette. Det er noe som bør gjøres når alle er klar over det. Dersom noen nekter, eller til og med trur meg skillsmisse når noe slikt blir foreslått, så har dere mye større problemer i forholdet enn kun denne DNA-testen.

Jeg mener DNA-test burde vært standard prosedyre på norske sykehus ved fødsel, og at det er noe man burde kunne bare huke av på et dokument så blir det gjort.

Anonymkode: 41e92...2bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 8.57):

Det skulle ikke vært mulig å få farskap før dette er bekreftet av DNA, Betalt av staten. Alle behandlet likt og ingen grunn til dårlig stemning.

Anonymkode: 84b14...bbd

Ekspander  

Signerer denne.

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 11.22):

Hva gjør man da, om man mistenker at de 3 barna har en annen far, men dna-tester dem og får som svar- en selv? 

Anonymkode: 3fe53...833

Ekspander  

Da kan man endelig være 100 % trygg på at de barna man bruker all sin tid og alle sine penger på, er sitt eget kjøtt og blod.

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 11.31):

En ordning hvor alle sin DNA etterhvert ligger i systemet vil i allfall sørge for at kriminalitet lettere blir oppklart. Så kjør på! 

Anonymkode: 060a0...f4b

Ekspander  

Mange gode argumenter! Her kan man jo også oppdage arvelige genfeil og få raskere diagnostikk.

Anonymkode: e397d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler om mistillit. For hadde du stolt på henne så hadde du ikke følt at du trengte testen. Jeg hadde gått fra deg når jeg hadde funnet ut av det. Syndes synd på damen din. Dette kommer ikke fra naturens side. Skaff deg psykolog.

Anonymkode: edcf7...aea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Linneah2013 skrev (På 29.3.2025 den 9.21):

At en far vil ta en DNA test mener jeg er veldig forståelig der de er i et, kanskje, nytt forhold. Men der paret er gift, er det litt mer spesielt, det må da være en grunn til at mannen ikke stoler på dama, så kan man jo spørre seg om man vil være sammen med et menneske man ikke stoler på, må være slitsomt. Men, som sagt, jeg har full forståelse av at en mann vil være sikker, og ingen dame bør motsette seg det.

Ekspander  

Det trenger ikke nødvendigvis handle om at far ikke stole på mor pga noe, men at man aldri egentlig kan stole på noen andre enn seg selv. (Hvis barnet ligner på far burde det jo ikke være noe spørsmål såklart). Men om alle bare skal leve i god tro så er det mange som hadde blitt skuffet her i livet, desverre. Så litt sunn skepsis må være lov.

Slik er det jo også med særeie og ektepakter.. hva er vits med de om slle bare skal stole blindt på hverandre.

Og når det gjelder noe så stort som sitt eget barn, så synes jeg man burde få være sikker på at det er sitt eget barn. Men ja, synes som en over her at det burde blitt stadfestet farskap med en gang barnet blir født. Det ville da vært like trygt for alle..

Anonymkode: aa093...249

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...