Gå til innhold

Arbeidsgivere bør våkne til at mennesker ikke nødvendigvis tåler så mye stress som de krever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor rømmer de med barnehagelærerutdanning?

Anonymkode: 6a5f3...61d

Det vet jeg ikke, men ca 30% av utdannede barnehagelærere orker ikke å stå i det yrket likevel. Ofte(st) pga rammene. 

Vi mener strengt tatt det samme. At politikerne må bevilge mer penger. Jeg mener derimot at det ikke er kommuneøkonomien som kan klare dette alene. Kommunene må få mer ganske enkelt. Stadig flere oppgaver har blitt overført til kommunene, uten tilsvarende økonomisk tilskudd for å drifte det. 

Anonymkode: 88d83...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange flotte sjefer der ute som prøver, men jeg tror ikke de som sitter med pengesekken i kommunene helt forstår det.😉

Anonymkode: 36b02...939

Kommunenes budsjett er knyttet til lovpålagte poster, De har ganske lite som kommunen har selvstendig råderett over.

Anonymkode: e1303...6c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du tenker at arbeidsplassen er til for deg, og at det ikke er en dynamikk, der begge parter nyter godt av hverandre, så blir det vanskelig. 

Arbeidslivet kan generelt ikke tilpasses individer som ikke tåler litt belastning. 

Dessuten er det allerede mange reguleringer mtp. maks antall timer, overtid, kompensasjon, ferie, hva arbeidsgiver kan kreve etc. 

Så er det sikkert mange drittplasser, der arbeidsgiver kjører sine arbeidstakere for hardt, men disse operere jo allerede utenfor normen i norsk arbeidsliv.  

Anonymkode: c0e2c...501

Hvis folk bare hadde vurdert sin egen kapasitet før de tok seg jobb så hadde de ikke blitt sykemeldt hele tiden. Man MÅ faktisk ikke bli seniorrådgiver eller avdelingsleder når man har 3 barn, syke foreldre og/eller ektefelle som jobber 50 timers uker. 

Anonymkode: 5d7eb...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merket tidlig i arbeidslivet at jeg taklet stress og press dårlig. Spesielt etter jeg fikk barn. Valgte derfor å gå over i en statlig jobb med lite stress. Ikke spesielt godt betalt. Men jobber aldri overtid, har sommertid, betalt treningstime og fleksibel arbeidstid. Stor frihet og hjemmekontor. 

Jeg kunne tjent 200k mer i året privat, men det hadde gått kraftig utover livet mitt ellers. Nå tenker jeg aldri på jobb på fritiden, og gleder meg alltid til å komme tilbake på jobb etter ferier. 

Anonymkode: 10102...2a6

Jobber i feil del av staten ser jeg.

Dette gjorde jeg også. 

Problemet er bare at vi over flere år har fått mer og mer oppgaver. Oppgaver som tidligere tilhørte annen avdeling er lagt over på oss. Hadde hva jeg vil si er nok for 100% stilling, nå har jeg tre ganger mer. 

Så treningstimer, fleksitid ol har ingen tid til. Vi spiste lunsj før, men nå er det aldri noen i kantina. 

Og vi jobbet 0 overtid tidligere,  nå er det overtid hver uke. 

Anonymkode: 720e4...c36

Samme erfaring. Det vil si at det var rimelig travelt også da jeg begynte i jobben for åtte år siden, men det er enda verre nå. Kan ikke huske sist jeg tok lunsjpause. Har også langt mer fleksitid enn jeg noensinne kommer til å få brukt opp.

Og dette er grunnen til at det ikke blir ansatt flere folk - fordi de ansatte faktisk er dumme nok til å jobbe slik.

Ledelsen bryr seg ikke om klaging så lenge jobben blir gjort.

Ta lunsjpause og treningstimer og gå hjem etter åtte timer, ikke overtid. Da blir jobben ikke gjort i tide og ledelsen ser at dere trenger flere folk.

Man må slutte å leke martyr, men ta tak og gjøre egen arbeidsdag bedre.

Anonymkode: fd103...e6c

Men hvis jeg ikke gjør det jeg skal, så blir folk fri for penger. Jeg er ikke spesielt lysten på å bli hengt ut på sosiale medier eller bli knivstukket av desperate mennesker. Det er heller ikke sånn at vi får flere ressurser, bare fordi behovet synliggjøres. Det er ansettelsesstopp og trusler om omplassering allerede, selv om vi ikke er nok folk til å gjøre arbeidsoppgavene våre.

Og jeg har sørget for å ha null store forpliktelser på hjemmebane, slik at jeg skal klare å stå i jobben. Likevel er jeg helt utkjørt, av jobben.

Anonymkode: 1e103...72b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...