Gå til innhold

Arbeidsgivere bør våkne til at mennesker ikke nødvendigvis tåler så mye stress som de krever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Nei, bedre bemanning, bedre egnede lokaler, kanskje mindre grupper av barn. Men bedre bemanning vil jo løse det du ikke vil forstå. Hvis ikke bedre bemanning og egnede lokaler er rotårsak så får du fortelle hva som er det. 

Anonymkode: 88d83...bc1

Samme med sykepleien, bedre bemanning hadde løst omtrent alt. 

Anonymkode: f0687...001

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Merket tidlig i arbeidslivet at jeg taklet stress og press dårlig. Spesielt etter jeg fikk barn. Valgte derfor å gå over i en statlig jobb med lite stress. Ikke spesielt godt betalt. Men jobber aldri overtid, har sommertid, betalt treningstime og fleksibel arbeidstid. Stor frihet og hjemmekontor. 

Jeg kunne tjent 200k mer i året privat, men det hadde gått kraftig utover livet mitt ellers. Nå tenker jeg aldri på jobb på fritiden, og gleder meg alltid til å komme tilbake på jobb etter ferier. 

Anonymkode: 10102...2a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Merket tidlig i arbeidslivet at jeg taklet stress og press dårlig. Spesielt etter jeg fikk barn. Valgte derfor å gå over i en statlig jobb med lite stress. Ikke spesielt godt betalt. Men jobber aldri overtid, har sommertid, betalt treningstime og fleksibel arbeidstid. Stor frihet og hjemmekontor. 

Jeg kunne tjent 200k mer i året privat, men det hadde gått kraftig utover livet mitt ellers. Nå tenker jeg aldri på jobb på fritiden, og gleder meg alltid til å komme tilbake på jobb etter ferier. 

Anonymkode: 10102...2a6

Dette gjorde jeg også. 

Problemet er bare at vi over flere år har fått mer og mer oppgaver. Oppgaver som tidligere tilhørte annen avdeling er lagt over på oss. Hadde hva jeg vil si er nok for 100% stilling, nå har jeg tre ganger mer. 

Så treningstimer, fleksitid ol har ingen tid til. Vi spiste lunsj før, men nå er det aldri noen i kantina. 

Og vi jobbet 0 overtid tidligere,  nå er det overtid hver uke. 

Anonymkode: 720e4...c36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selfølgelig må det effektiviseres, vi blir jo eldre og eldre og får nesten ikke barn. Ergo må færre folk være i jobb for å ta vare på flere eldre. Da må man effektivisere. 

Det er ikke arbeidsgivere sin feil, det er vi som samfunn som har valgt å leve slik, med få barn og høye krav til levestandard. 

Anonymkode: 0aff9...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker på hvor dårlig denne strategien med minst mulige ansatte gjør med brukere/kunder/pasienter også, feks på et sykehjem. Ansatte gjør så godt de kan, men kapasiteten er sprengt. Sykehjemspasienter får dusj en gang i uka om heldig, på en del steder sjeldnere. Noen av beboerne legges så tidlig som kl 19/20 på kvelden og får ikke stå opp igjen før kl 09/10 dagen etter. Det kan ta lang tid før de ansatte får skiftet feks bleie på de som bruker/fulgt på do, og man ligger med våt/møkkete bleie lengre. Sosial kontakt er nede til et minimum, da de ansatte ikke har tid. Beboerne får ikke det de trenger, og de ansatte har konstant dårlig samvittighet.

Dette er Norge 2025, hvor økonomi råder overalt annet, slik at  menneskelige behov og kapasitet blir sett på som lite viktig. Det skal spares penger!

Ja takk til flere ansatte i mange type yrker, slik at det blir mindre sykemeldinger, bedre tilbud til brukerne/kunder/pasienter. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Såh... da er løsningen å...?

Anonymkode: 6a5f3...61d

Ansette flere utdannede mennesker i faste stillinger, bygge skikkelige barnehager som er tilpasset mange små&store på en gang, skikkelige kjøkken, ventilasjonssystem, tørkepasser, stort kjøkken, hjelpemidler ved løft.

Anonymkode: 36b02...939

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hæ? Nei, bedre bemanning, bedre egnede lokaler, kanskje mindre grupper av barn. Men bedre bemanning vil jo løse det du ikke vil forstå. Hvis ikke bedre bemanning og egnede lokaler er rotårsak så får du fortelle hva som er det. 

Ja, og hvordan får man "bedre bemanning" og "bedre egnede lokaler"? Det er jo det jeg etterlyser. Hva er hindringene? Det er neppe fordi sjefene er onde og vrange. Det er jo bare å innføre dette, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Arbeidstakere bør kjenne sin begrensning og styre unna jobber som krever noe ekstra av de. 

Anonymkode: bcc74...5f8

:babysmokk:

Si det til alle våre små i Norges land, det mangler ikke på begrensninger men helt vanlige rettigheter som alle har, de blir skjøvet på hele tiden, det skal ikke være slik.

:baby:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ansette flere utdannede mennesker i faste stillinger, bygge skikkelige barnehager som er tilpasset mange små&store på en gang, skikkelige kjøkken, ventilasjonssystem, tørkepasser, stort kjøkken, hjelpemidler ved løft.

Og hvor er disse utdannede menneskene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og hvordan får man "bedre bemanning" og "bedre egnede lokaler"? Det er jo det jeg etterlyser. Hva er hindringene? Det er neppe fordi sjefene er onde og vrange. Det er jo bare å innføre dette, er det ikke?

Mange flotte sjefer der ute som prøver, men jeg tror ikke de som sitter med pengesekken i kommunene helt forstår det.😉

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I Norges land selvfølgelig, det er mange med riktige grader som ikke får faste stillinger, eller nok prosent for å klare utgifter, det er ansettelse stopp i kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeidstakere bør også tilpasse egen fysiske og psykiske helse til hvilket yrke de velger.

Tåler du ikke stress, velg en jobb med minimalt med krav , press og stress. Det er ikke noe nytt i mange yrker at det stilles krav til tempo, resultater, engasjement og initiativ. Men det er enkelt å unngå den type yrke også. 

Har du mange barn, hund, hest og mange hobbyer på fritiden? Kanskje 100% stilling er for mye dersom du ikke roer litt ned på privaten? 
Ofte blir man 100% sykemeldt fra jobben, imens det er krevende fritid som egentlig søiter folk ut. Jobben får aøøtid skylda da. 

Anonymkode: 7d5d3...fcd

Hvilken jobb? 
Jeg er helt seriøs nå. Større krav på markedet gir større press på arbeidsplassene. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (7 minutter siden):

Dette er Norge 2025, hvor økonomi råder overalt annet, slik at  menneskelige behov og kapasitet blir sett på som lite viktig. Det skal spares penger!

Ja takk til flere ansatte i mange type yrker, slik at det blir mindre sykemeldinger, bedre tilbud til brukerne/kunder/pasienter. 

Jeg skjønner ikke dette. "Økonomi råder over alt annet"? Ja, SELVFØLGELIG gjør det det. Skal folk jobbe gratis og frivillig da? Hele vår sivilisasjon er bygd på prioritering av ressurser. Og det uovertruffent beste systemet er penger. Alle nordmenn har mulighetene til å bestemme hva disse pengene skal brukes til gjennom lokale og nasjonale valg. Bruk den muligheten!

Vi kan sikkert droppe konseptet barnehage hvis det koster for mye å drifte, men da må kvinner tilbake til husmorrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I Norges land selvfølgelig, det er mange med riktige grader som ikke får faste stillinger, eller nok prosent for å klare utgifter, det er ansettelse stopp i kommuner.

Har sett flere midlertidige stillinger bli utlyst, gjerne også 50%, gjerne rettet mot studenter. De vil ha noen til å fikse ting for dem i noen måneder før det er rett ut.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dette. "Økonomi råder over alt annet"? Ja, SELVFØLGELIG gjør det det. Skal folk jobbe gratis og frivillig da? Hele vår sivilisasjon er bygd på prioritering av ressurser. Og det uovertruffent beste systemet er penger. Alle nordmenn har mulighetene til å bestemme hva disse pengene skal brukes til gjennom lokale og nasjonale valg. Bruk den muligheten!

Vi kan sikkert droppe konseptet barnehage hvis det koster for mye å drifte, men da må kvinner tilbake til husmorrollen.

Nei de skal utvikle AI så de kan spare på dagsverk mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

40.000 ufaglærte i norske barnehager, og 1/3 har bare grunnskole. Sorry, tror ikke på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selfølgelig må det effektiviseres, vi blir jo eldre og eldre og får nesten ikke barn. Ergo må færre folk være i jobb for å ta vare på flere eldre. Da må man effektivisere. 

Det er ikke arbeidsgivere sin feil, det er vi som samfunn som har valgt å leve slik, med få barn og høye krav til levestandard. 

Anonymkode: 0aff9...885

Nei, det er politikere og maktmennesker som har gjort samfunnet vårt slik. Innbilt folk til å tro at økt forbruk gir bedre liv. At karriere er alt. At nordmenn bare skal smile og ta imot ødeleggelse av landet med innvandring og sentralisering/globalisering. 

Anonymkode: 2d0cf...1b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange flotte sjefer der ute som prøver, men jeg tror ikke de som sitter med pengesekken i kommunene helt forstår det.😉

Dette er ikke bare tilstanden i kommune Norge heller. I mange bransjer i privat sektor vil eierene ha maks inntjening og skviser ansatte til det minimale. 

Anonymkode: 160ea...64b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeidstakere bør også tilpasse egen fysiske og psykiske helse til hvilket yrke de velger.

Tåler du ikke stress, velg en jobb med minimalt med krav , press og stress. Det er ikke noe nytt i mange yrker at det stilles krav til tempo, resultater, engasjement og initiativ. Men det er enkelt å unngå den type yrke også. 

Har du mange barn, hund, hest og mange hobbyer på fritiden? Kanskje 100% stilling er for mye dersom du ikke roer litt ned på privaten? 
Ofte blir man 100% sykemeldt fra jobben, imens det er krevende fritid som egentlig søiter folk ut. Jobben får aøøtid skylda da. 

Anonymkode: 7d5d3...fcd

Så du tenker at jeg som har god og bred erfaring og forståelse av ting i min sektor og kan bidra på høyt nivå (egentlig) . 

Bør kanskje velge å jobbe på kassa hos REMA, fordi arbeidsgiveren min krever det umenneskelige av meg. 

Jeg har holdt på i rn jobb som flere mener hører til 2+ personer, alene. Jobbet lange dager og vært tilgjengelig hele tiden til og med i ferien. 

Det er ikke greit for å være ærlig da å si at jeg ikke burde tatt den jobben. 

Anonymkode: 160ea...64b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

40.000 ufaglærte i norske barnehager, og 1/3 har bare grunnskole. Sorry, tror ikke på deg.

De med utdanning rømmer jo yrkene nettopp pga dårlige arbeidskår. De blir ikke verdsatt og tatt vare på. Så det er en ond sirkel som starter med dårlige arbeidsforhold. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...