Gå til innhold

Arbeidsgivere bør våkne til at mennesker ikke nødvendigvis tåler så mye stress som de krever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt veldig mange kollegaer som stresser om alt de har å gjøre og innser at det absolutt ikke er jobbens skyld, bare at de er så ekstremt ineffektive. Gjør alt manuelt, skriver ut, kan ikke bruke excel, har ikke maler til noe, har minimalt med struktur, ikke noe plan for arbeidsoppgaver, klarer ikke prioritere bort oppgaver som ikke må gjøres. 

Anonymkode: 9dbb5...44f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Arbeidstakere bør kjenne sin begrensning og styre unna jobber som krever noe ekstra av de. 

Anonymkode: bcc74...5f8

Og ved å plassere ansvaret på arbeidstakere er vi der vi er idag - de med allerede litt lavere kapasitet har ikke noen jobb å gå til. Ingenting passer for dem, og det som kunnet passet er tatt av de med mer normal kapasitet som heller ikke klarer det umenneskelige presset. Ergo, mange utenfor arbeidslivet som kunne klart noe i et roligere tempo. 

Anonymkode: 88d83...bc1

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hatt veldig mange kollegaer som stresser om alt de har å gjøre og innser at det absolutt ikke er jobbens skyld, bare at de er så ekstremt ineffektive. Gjør alt manuelt, skriver ut, kan ikke bruke excel, har ikke maler til noe, har minimalt med struktur, ikke noe plan for arbeidsoppgaver, klarer ikke prioritere bort oppgaver som ikke må gjøres. 

Typisk høyreside utsagn. Sånn NHO tilhengere kommer med. 

Kollegaene dine er mennesker, ikke maskiner. 

Anonymkode: 160ea...64b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De med utdanning rømmer jo yrkene nettopp pga dårlige arbeidskår. De blir ikke verdsatt og tatt vare på. Så det er en ond sirkel som starter med dårlige arbeidsforhold. 

Anonymkode: 88d83...bc1

Hvor rømmer de med barnehagelærerutdanning?

Anonymkode: 6a5f3...61d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

40.000 ufaglærte i norske barnehager, og 1/3 har bare grunnskole. Sorry, tror ikke på deg.

Problemet med bemanning i norske barnehager handler ikke primært om mangel på utdannede søkere, men om økonomi og politiske prioriteringer. Kommunene har ofte ikke råd eller vilje til å ansette nok folk, til tross for at behovet er der.

Det finnes utdannede barnehagelærere som ikke får jobb i barnehage, fordi mange kommuner heller ansetter assistenter ( ofte ufaglærte ) for å spare penger. 

Bemanningsnormen krever en ansatt per tre barn under tre år, og en per seks barn over tre år, men dette gjelder bare i grunnbemanningen, ikke gjennom hele dagen. Mange barnehager sliter med underbemanning store deler av dagen, spesielt ved sykdom og fravær.

1/3 av ansatte har bare grunnskole, men det betyr ikke at det ikke finnes utdannede søkere, det viser heller at  sektoren er avhengig av ufaglærte på grunn av økonomiske prioriteringer.

Høyere lønn ( dvs en lønn man kan leve ett vanlig liv av), og bedre arbeidsvillkår kunne tilltrukket  flere utdannede ansatte.

Stor arbeidsbelastning, høyt stressnivå & stadige krav fra foreldre, politikere og andre ( der alt skal dokumenteres) og stjeler tid bort fra barn som tross alt er viktigst her, er faktisk ødeleggende.

Anonymkode: 36b02...939

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette gjorde jeg også. 

Problemet er bare at vi over flere år har fått mer og mer oppgaver. Oppgaver som tidligere tilhørte annen avdeling er lagt over på oss. Hadde hva jeg vil si er nok for 100% stilling, nå har jeg tre ganger mer. 

Så treningstimer, fleksitid ol har ingen tid til. Vi spiste lunsj før, men nå er det aldri noen i kantina. 

Og vi jobbet 0 overtid tidligere,  nå er det overtid hver uke. 

Anonymkode: 720e4...c36

Og dette er grunnen til at det ikke blir ansatt flere folk - fordi de ansatte faktisk er dumme nok til å jobbe slik.

Ledelsen bryr seg ikke om klaging så lenge jobben blir gjort.

Ta lunsjpause og treningstimer og gå hjem etter åtte timer, ikke overtid. Da blir jobben ikke gjort i tide og ledelsen ser at dere trenger flere folk.

Man må slutte å leke martyr, men ta tak og gjøre egen arbeidsdag bedre.

Anonymkode: fd103...e6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

40.000 ufaglærte i norske barnehager, og 1/3 har bare grunnskole. Sorry, tror ikke på deg.

Kommunene ønsker ikke å ansette fagutdannede/utdannede til alt, til mange oppgaver sparer de midler ved å ansette ufaglærte (lavere lønn sammenlignet med faglærte). 

Anonymkode: f2e62...65d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nettopp sett dokumentaren om stress på NRK. Jeg har selv brent ut i flere jobber og merker at flere og flere sliter seg ut på arbeidsplassen. Det som ble sagt i dokumentaren var svært gjenkjennelig for meg. 

I arbeidslivet må det jo finnes en liten nivå stress, men jeg ser at det kreves mer og mer av et menneske på mange arbeidsplasser. Man skal nærmest kunne trylle. 

Tenker arbeidsgivere må være bevisste på hva de utsetter sine ansatte for og ikke bli veldig sjokkert og overrasket når arbeidstakeren da blir syk. 

Hvordan kan dette reguleres. En arbeidsplass skal jo helst være helsefremmende. Er det ikke kjedelig og tragisk når dyktige mennesker møter veggen? 

Det uthevede. Nettopp det som er ironien, for mange er det helt motsatt - det er på jobben helsa blir ødelagt, enten på grunn av stress, mobbing (direkte eller indirekte), gaslightning, og det å bli trykket ned, kombinert med at de forventer, som du riktig påpeker at man skal være en magiker. Kravene er helt sjuke nå om dagen sammenlignet med kun 20 år siden. 

Jeg tenner på alle plugger hver gang jeg hører et krek i mediene, være seg en politiker eller noen andre som alltid mener at "vi har godt av jobb". Nei, vi har godt av å ha penger først og fremst i et kaldt og brutalt, kapitalistisk samfunn, (og den som er heldig og kan arve mye penger eller er hot og kan åpne OnlyFans og tjene millioner på maks et par år og går av med pensjon omtrent) og så har vi godt av å gjøre de hobbyene vi selv liker, eventuelt frivillig arbeid - som vi også skal like. 

Anonymkode: 36a93...0cc

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet med bemanning i norske barnehager handler ikke primært om mangel på utdannede søkere, men om økonomi og politiske prioriteringer. Kommunene har ofte ikke råd eller vilje til å ansette nok folk, til tross for at behovet er der.

Det finnes utdannede barnehagelærere som ikke får jobb i barnehage, fordi mange kommuner heller ansetter assistenter ( ofte ufaglærte ) for å spare penger. 

Bemanningsnormen krever en ansatt per tre barn under tre år, og en per seks barn over tre år, men dette gjelder bare i grunnbemanningen, ikke gjennom hele dagen. Mange barnehager sliter med underbemanning store deler av dagen, spesielt ved sykdom og fravær.

1/3 av ansatte har bare grunnskole, men det betyr ikke at det ikke finnes utdannede søkere, det viser heller at  sektoren er avhengig av ufaglærte på grunn av økonomiske prioriteringer.

Høyere lønn ( dvs en lønn man kan leve ett vanlig liv av), og bedre arbeidsvillkår kunne tilltrukket  flere utdannede ansatte.

Stor arbeidsbelastning, høyt stressnivå & stadige krav fra foreldre, politikere og andre ( der alt skal dokumenteres) og stjeler tid bort fra barn som tross alt er viktigst her, er faktisk ødeleggende.

Anonymkode: 36b02...939

Ja, og det er nettopp det jeg sier. Økonomi og politiske prioriteringer. Det er 1000 ting i en kommune som skal veies opp mot hverandre. Alle skal få, og da blir ressurser smørt tynt utover.

Noen har låst seg fast i et spor der dette skyldes dårlige sjefer, maktsyke politikere og høyrefolk.

Nei, det handler om at vi har satt ut nesten alle tjenester til samfunnet, og vi får den standarden vi er villige til å betale for. Vi kan øke skattene, men folk vil jo ikke det heller. Da blir dette det vi får. 

Vi har alle muligheter til å endre dette ved å bruke det demokratiske systemet vårt. Men det krever jo at man får med seg flertallet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om alle skal jakte på stressfrie jobber så blir det helt umulig å få jobb. Mange ville nok hatt positiv effekt av å jobbe for at arbeidstakere skal få bedre arbeidsmiljø. Skulle sett at det plutselig ikke ble et stort problem med sykefravær også.

Anonymkode: 1e40b...373

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommunene ønsker ikke å ansette fagutdannede/utdannede til alt, til mange oppgaver sparer de midler ved å ansette ufaglærte (lavere lønn sammenlignet med faglærte). 

Anonymkode: f2e62...65d

Tror ikke det er et ønske, men knallhard prioritering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Typisk høyreside utsagn. Sånn NHO tilhengere kommer med. 

Kollegaene dine er mennesker, ikke maskiner. 

Jeg stemmer SV, men kan fortsett se håpløse folk som oppfører seg som hodeløse høns. 

Mennesker som jobber bør kunne være i stand til å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nettopp sett dokumentaren om stress på NRK. Jeg har selv brent ut i flere jobber og merker at flere og flere sliter seg ut på arbeidsplassen. Det som ble sagt i dokumentaren var svært gjenkjennelig for meg. 

I arbeidslivet må det jo finnes en liten nivå stress, men jeg ser at det kreves mer og mer av et menneske på mange arbeidsplasser. Man skal nærmest kunne trylle. 

Tenker arbeidsgivere må være bevisste på hva de utsetter sine ansatte for og ikke bli veldig sjokkert og overrasket når arbeidstakeren da blir syk. 

Hvordan kan dette reguleres. En arbeidsplass skal jo helst være helsefremmende. Er det ikke kjedelig og tragisk når dyktige mennesker møter veggen? 

Hvis du tenker at arbeidsplassen er til for deg, og at det ikke er en dynamikk, der begge parter nyter godt av hverandre, så blir det vanskelig. 

Arbeidslivet kan generelt ikke tilpasses individer som ikke tåler litt belastning. 

Dessuten er det allerede mange reguleringer mtp. maks antall timer, overtid, kompensasjon, ferie, hva arbeidsgiver kan kreve etc. 

Så er det sikkert mange drittplasser, der arbeidsgiver kjører sine arbeidstakere for hardt, men disse operere jo allerede utenfor normen i norsk arbeidsliv.  

Anonymkode: c0e2c...501

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Kan du være så snill å oppdatere meg om tittel på den dokumentaren ? Såg den, men finner den ikke igjen 🙈

https://tv.nrk.no/se?v=KOID30003125

"Kampen om stress" 

Stadig flere og stadig yngre mennesker blir syke av stress. Kan vi gjøre noe med samfunnet, og hva kan vi gjøre selv for å holde oss friske?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgivere bryr seg mer om inntjening enn personalet er min erfaring. Den dagen man blir syk så blir det som regel isfront. Erfart det selv. Ble veldig syk, havna akutt på sykehus. Sendte melding dagen etterpå at jeg var innlagt, fikk kun ok til svar. Var innlagt en uke, jeg mista balansen og måtte gjennom masse undersøkelser.  Ikke et pip fra jobben. Jeg jobba innmari mye det gikk i ett. Tok overtid når det trengtes uten og protestere men flere enn meg oppdaga når man ble syk så gjorde bedriften alt for og fryse ut. 

Det eneste vi hører er at arbeidstakere må ta seg sammen. Sjelden man hører at arbeidsplassen og bør gjøre noe for og tilrettelegge. Det koster de såpass mye at mange ledere gidder det ikke, selv om Nav er inne i bildet. Det har blitt et hamsterhjul flere plasser. Der jeg jobba hadde vi mye tidspress og hadde store kontrakter så det var om og gjøre å få ting gjort fort. Ingen vil miste million kontrakter med store firmaer, spesielt der jeg jobba som var en liten privat bedrift. 

Anonymkode: ef479...2a9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Arbeidstakere bør også tilpasse egen fysiske og psykiske helse til hvilket yrke de velger.

Tåler du ikke stress, velg en jobb med minimalt med krav , press og stress. Det er ikke noe nytt i mange yrker at det stilles krav til tempo, resultater, engasjement og initiativ. Men det er enkelt å unngå den type yrke også. 

Har du mange barn, hund, hest og mange hobbyer på fritiden? Kanskje 100% stilling er for mye dersom du ikke roer litt ned på privaten? 
Ofte blir man 100% sykemeldt fra jobben, imens det er krevende fritid som egentlig søiter folk ut. Jobben får aøøtid skylda da. 

Anonymkode: 7d5d3...fcd

Signerer denne. Finnes bøttevis med folk som stadig vekk "tar seg en tredagers" eller koser seg med regelmessige sykemeldinger fordi de har karret til seg jobbet som de ikke takler.

Har du mye stress på hjemmebane så selg det altfor dyre fasadehuset ditt og få deg en mindre krevende jobb, verre er det ikke.

Typisk nordmenn å la arbeidsplassen ta regningen fordi de føkker det til på hjemmebane. Ansattvernet i Norge er fullstendig galematias.

Anonymkode: 5d7eb...b3f

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Signerer denne. Finnes bøttevis med folk som stadig vekk "tar seg en tredagers" eller koser seg med regelmessige sykemeldinger fordi de har karret til seg jobbet som de ikke takler.

Har du mye stress på hjemmebane så selg det altfor dyre fasadehuset ditt og få deg en mindre krevende jobb, verre er det ikke.

Typisk nordmenn å la arbeidsplassen ta regningen fordi de føkker det til på hjemmebane. Ansattvernet i Norge er fullstendig galematias.

Jepp. Mine stressede kollegaer klager såklart enda mer over alt stresset hjemme med hus, hage, hytte, unger. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (36 minutter siden):

https://tv.nrk.no/se?v=KOID30003125

"Kampen om stress" 

Stadig flere og stadig yngre mennesker blir syke av stress. Kan vi gjøre noe med samfunnet, og hva kan vi gjøre selv for å holde oss friske?

Trenger ikke det når arbeidsplassen betaler full lønn selv om de ansatte holder seg hjemme og prioriterer fritida si vettu 🙌

Et stalltips er å ikke få seg den godt betalte fasadejobben når man har mye stress på hjemmebane. Dette er ikke akkurat rakettforskning. Men det skyhøye sykefraværet avslører jo at folk tar den godt betalte fasadejobben likevel for så å være regelmessig "syk" på jobbens regning, for å være ajour på hjemmebane. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg har jobbet for en arbeidsgiver der vi jobbet 33 h pr uke ca 4 dager pr uke og sykefraværet var lavt og folk hade et liv ved siden av jobb vilket bidro til en svært attraktiv arbeidmiljø (folk snakket om andre ting en jobb). Så ja du har helt rett. Lavere arbeidstid gjør arbeidsplassen ikke bare mer innovativ, effektiv men også mer attraktiv. 

Anonymkode: cadae...36e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det uthevede. Nettopp det som er ironien, for mange er det helt motsatt - det er på jobben helsa blir ødelagt, enten på grunn av stress, mobbing (direkte eller indirekte), gaslightning, og det å bli trykket ned, kombinert med at de forventer, som du riktig påpeker at man skal være en magiker. Kravene er helt sjuke nå om dagen sammenlignet med kun 20 år siden. 

Jeg tenner på alle plugger hver gang jeg hører et krek i mediene, være seg en politiker eller noen andre som alltid mener at "vi har godt av jobb". Nei, vi har godt av å ha penger først og fremst i et kaldt og brutalt, kapitalistisk samfunn, (og den som er heldig og kan arve mye penger eller er hot og kan åpne OnlyFans og tjene millioner på maks et par år og går av med pensjon omtrent) og så har vi godt av å gjøre de hobbyene vi selv liker, eventuelt frivillig arbeid - som vi også skal like. 

Anonymkode: 36a93...0cc

Enhver står helt fritt til å velge hvordan man skal skaffe seg pengene som du er så opptatt av for å ha den enorme velferden du higer etter. For de aller fleste innebærer det å bytte innsats mot lønn, som har vært normalen i mange år nå. 

Det finnes ingen realistiske alternativer til det kapitalistiske systemet som du hater så intenst. Det har vært prøvd i noen land, men de har brutt sammen for det meste. Stort sett fordi folket ikke vil ha det (Nord-Korea er fortsatt en suksesshistorie da, men bare for diktatoren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...