Gå til innhold

Arbeidsgivere bør våkne til at mennesker ikke nødvendigvis tåler så mye stress som de krever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp sett dokumentaren om stress på NRK. Jeg har selv brent ut i flere jobber og merker at flere og flere sliter seg ut på arbeidsplassen. Det som ble sagt i dokumentaren var svært gjenkjennelig for meg. 

I arbeidslivet må det jo finnes en liten nivå stress, men jeg ser at det kreves mer og mer av et menneske på mange arbeidsplasser. Man skal nærmest kunne trylle. 

Tenker arbeidsgivere må være bevisste på hva de utsetter sine ansatte for og ikke bli veldig sjokkert og overrasket når arbeidstakeren da blir syk. 

Hvordan kan dette reguleres. En arbeidsplass skal jo helst være helsefremmende. Er det ikke kjedelig og tragisk når dyktige mennesker møter veggen? 

Anonymkode: 160ea...64b

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette tror jeg du har helt rett i. 
ser det som tillitsvalgt stadig vekk. Det skal kuttes ned, effektiviseres, mao ha færre til å gjør de samme oppgavene som alltid. For oppgavene vil de ikke endre eller redusere, bare antallet folk som gjør de. Vi må stadig spørre dem om ikke de vil ha ansatte til å utføre oppgavene? Det blir realiteten tilslutt. Men hvorfor de ikke skjønner det selv? Er veldig merkelig.

Anonymkode: 9a6cb...a0a

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstakere bør også tilpasse egen fysiske og psykiske helse til hvilket yrke de velger.

Tåler du ikke stress, velg en jobb med minimalt med krav , press og stress. Det er ikke noe nytt i mange yrker at det stilles krav til tempo, resultater, engasjement og initiativ. Men det er enkelt å unngå den type yrke også. 

Har du mange barn, hund, hest og mange hobbyer på fritiden? Kanskje 100% stilling er for mye dersom du ikke roer litt ned på privaten? 
Ofte blir man 100% sykemeldt fra jobben, imens det er krevende fritid som egentlig søiter folk ut. Jobben får aøøtid skylda da. 

Anonymkode: 7d5d3...fcd

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivere har også et enormt press på seg. Det er ingen enkel balanse og ikke bare et svar på det. 

Jeg forstår godt at mange velger trivsel og arbeidsmiljø framfor lønn. Det er det som gir mest gevinst gjennom et langt arbeidsliv. Helse koster og penger. Det er det ikke alle som tenker på. 

Arbeidsgivere er blitt mer kyniske enn tidligere tror jeg. Det kommer an på hvilken yrkesgruppe det er snakk om, og hvilken arbeidskraft de har behov for.

Det er mange faktorer som spiller inn.

Blir man syk og ikke kan jobbe, så blir man bare erstattet av en annen. 

1. Så et tips til arbeidstakere. Gjør din kompetanse uvurderlig, og du vil aldri ha utfordringer med å få jobb.

2. Er du omstillingsdyktig og klarer å tilpasse deg arbeidslivets utfordringer, så vil du aldri stå uten jobb. 

Anonymkode: c7ae7...bc0

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehager fremmer livsfarlig stress, alltid underbemannet, ansatte som løper og konstant dårlig samvittighet for små barn, i tillegg er det lite egnede lokaler ( ofte ) og folk som tar sjefsroller som det passer.

Tenker på hva det gjør med kroppene til folk på sikt, som høyt blodtrykk, psykiske plager og risikofaktorer for sykdommer.

Anonymkode: 36b02...939

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett dokumentaren, men opplever at det ofte er fokus på kutt for kuttenes skyld og ikke nødvendigvis fordi man har endret måten man jobber på (automatisert, jobbe smartere) som gjør at man får ned tidsbruk. Man starter i feil ende.

Og så er det et skifte i hvilken kompetanse man trenger når verden blir mer og mer digital. Men prøver da gjerne på å få folk som ikke har forutsetninger til å løse en annen jobb enn det de er i stand til. Da forstår folk ikke, de klarer ikke, de jobber ineffektivt og blir selvfølgelig stresset.

Jeg tror vi er alt for gode til å bygge på og bygge på og bygge på prosesser men ikke til å slanke de. Prosessene altså, ikke arbeidsstyrken. Se til Sverige og Danmark - der han de halvparten som mange sykepleiere som vi har her per innbygger: Hva er det (ikke) gjør? Kan vi lære av det? Vi må starte med å redusere den fysiske arbeidsmengden, ikke bare la folk folk gjøre jobben til mange.

Anonymkode: 9c687...391

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnehager fremmer livsfarlig stress, alltid underbemannet, ansatte som løper og konstant dårlig samvittighet for små barn, i tillegg er det lite egnede lokaler ( ofte ) og folk som tar sjefsroller som det passer.

Tenker på hva det gjør med kroppene til folk på sikt, som høyt blodtrykk, psykiske plager og risikofaktorer for sykdommer.

mhm. hvis barnehagene hadde vært individuelle personer så hadde de blitt meldt til barnevernet. 

Anonymkode: 0e4b7...d5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte arbeidsgivere har et stort forbruk av ansatte. Det skulle ikke vært lov. De må stilles til ansvar når normalen er at ansatte slites ut! 

Når normalen er at ansatte blir utbrent og syke må arbeidsgiver ansvarliggjøres. Dessverre er det fortsatt slik at det kamufleres som et personlig anliggende at mennesker brukes opp og sorteres som restavfall på NAV. 

Anonymkode: 2f4d1...731

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har nettopp sett dokumentaren om stress på NRK. Jeg har selv brent ut i flere jobber og merker at flere og flere sliter seg ut på arbeidsplassen. Det som ble sagt i dokumentaren var svært gjenkjennelig for meg. 

I arbeidslivet må det jo finnes en liten nivå stress, men jeg ser at det kreves mer og mer av et menneske på mange arbeidsplasser. Man skal nærmest kunne trylle. 

Tenker arbeidsgivere må være bevisste på hva de utsetter sine ansatte for og ikke bli veldig sjokkert og overrasket når arbeidstakeren da blir syk. 

Hvordan kan dette reguleres. En arbeidsplass skal jo helst være helsefremmende. Er det ikke kjedelig og tragisk når dyktige mennesker møter veggen? 

Anonymkode: 160ea...64b

Kan du være så snill å oppdatere meg om tittel på den dokumentaren ? Såg den, men finner den ikke igjen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Vil de få bukt med sykefravær i landet så start med arbeidslivet. Jeg ser på jobbannonser også, man skal være et super-menneske. 

Anonymkode: 88d83...bc1

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Arbeidstakere bør også tilpasse egen fysiske og psykiske helse til hvilket yrke de velger.

Tåler du ikke stress, velg en jobb med minimalt med krav , press og stress. Det er ikke noe nytt i mange yrker at det stilles krav til tempo, resultater, engasjement og initiativ. Men det er enkelt å unngå den type yrke også. 

Har du mange barn, hund, hest og mange hobbyer på fritiden? Kanskje 100% stilling er for mye dersom du ikke roer litt ned på privaten? 
Ofte blir man 100% sykemeldt fra jobben, imens det er krevende fritid som egentlig søiter folk ut. Jobben får aøøtid skylda da. 

Anonymkode: 7d5d3...fcd

De fleste yrker er stressende i dag, så det er ikke så enkelt som at man bare kan velge en jobb med rolig tempo. 

Anonymkode: f2e62...65d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tåler du ikke stress, velg en jobb med minimalt med krav , press og stress

Ja takk! Hvilke jobber anbefaler du?

Anonymkode: 2f4d1...731

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Såh... da er løsningen å...?

Anonymkode: 6a5f3...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men det er enkelt å unngå den type yrke også. 

Nei, det et ikke det. På hver sånn stilling er det 200-300 søkere. De eneste stillingene der det ikke er mange om beinet, er gjerne de med masse stress a la sykepleier.

Anonymkode: e6580...73f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Såh... da er løsningen å...?

Leste du ikke resten av innlegget? Alt det hun nevner, bare motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Leste du ikke resten av innlegget? Alt det hun nevner, bare motsatt. 

Ok, ansatte skal løpe mindre og ha bedre samvittighet?

Altså, jeg er mer opptatt av rotårsak fremfor å behandle symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidstakere bør kjenne sin begrensning og styre unna jobber som krever noe ekstra av de. 

Anonymkode: bcc74...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, ansatte skal løpe mindre og ha bedre samvittighet?

Altså, jeg er mer opptatt av rotårsak fremfor å behandle symptomer.

Hæ? Nei, bedre bemanning, bedre egnede lokaler, kanskje mindre grupper av barn. Men bedre bemanning vil jo løse det du ikke vil forstå. Hvis ikke bedre bemanning og egnede lokaler er rotårsak så får du fortelle hva som er det. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...