AnonymBruker Skrevet 29. mars #1 Skrevet 29. mars Er det noen her som vet reglene for frivillig arbeid når man går på aap? jeg gikk på aap for en tid tilbake, og forsøkte meg samtidig da på en ørliten stilling (10%) for å se om det funket. dette gjorde jeg uten å melde til nav, og uten å få lønn. Kan jeg bli krevd for tilbakebetaling av aap for dette hvis det kommer frem? Anonymkode: ce396...013 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #2 Skrevet 29. mars Frivillig arbeid er lov selvom du går på AAP. Jeg hadde tom frivillig arbeid på aktivitetsplanen min, og den siste saksbehandleren min i nav jublet over at jeg allerede var frivillig da hun fikk saken min. Men jeg hadde riktignok ingen stilling, jeg meldte meg på det jeg hadde lyst og ork til. Anonymkode: 08a10...b8a
AnonymBruker Skrevet 29. mars #3 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det noen her som vet reglene for frivillig arbeid når man går på aap? jeg gikk på aap for en tid tilbake, og forsøkte meg samtidig da på en ørliten stilling (10%) for å se om det funket. dette gjorde jeg uten å melde til nav, og uten å få lønn. Kan jeg bli krevd for tilbakebetaling av aap for dette hvis det kommer frem? Anonymkode: ce396...013 Det blir vel tilsvarende arbeidspraksis. Skjønte ikke hvorfor du holdt det hemmelig, du kunne bare ført det opp som egenaktivitet eller avtalt tiltak med NAV. Anonymkode: ca500...1c2
AnonymBruker Skrevet 29. mars #4 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det blir vel tilsvarende arbeidspraksis. Skjønte ikke hvorfor du holdt det hemmelig, du kunne bare ført det opp som egenaktivitet eller avtalt tiltak med NAV. Anonymkode: ca500...1c2 Fordi det kan få konsekvenser. Selv ble jeg anbefalt av en psykiatrisk sykepleier i kommunen og ikke fortelle at jeg tok en master på AAP, før det kunne gjøre uføreprosessen vanskeligere når man ser at personen har noe restarbeidsevne. Men nå skal det sies at det er lov å studere, selv om man er uføretrygdet. Anonymkode: feba2...be1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #5 Skrevet 29. mars Frivillig arbeid skal som hovedregel føres på meldekort som timer i jobb. Om du får betalt for jobben du gjør eller ikke er uvesentlig. Du skal ha trekk i utbetalingen din, basert på dagsats/timessats. Folk har måttet si fra seg verv og liknende mens de gikk på aap, fordi de tapte så mye penger på det. Anonymkode: ffb92...d27 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars #6 Skrevet 29. mars All arbeid skal føres i meldekortet, uansett om de er betalt eller ei. Det fører til trekk på aap. Jeg måtte slutte med mitt frivillig verv. AnonymBruker skrev (6 timer siden): jeg gikk på aap for en tid tilbake, og forsøkte meg samtidig da på en ørliten stilling (10%) for å se om det funket. dette gjorde jeg uten å melde til nav, og uten å få lønn. Kan jeg bli krevd for tilbakebetaling av aap for dette hvis det kommer frem? Ja, du kan få et tilbakebetalingskrav om nav finner ut av dette. Anonymkode: b4df9...93c 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars #7 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fordi det kan få konsekvenser. Selv ble jeg anbefalt av en psykiatrisk sykepleier i kommunen og ikke fortelle at jeg tok en master på AAP, før det kunne gjøre uføreprosessen vanskeligere når man ser at personen har noe restarbeidsevne. Men nå skal det sies at det er lov å studere, selv om man er uføretrygdet. Anonymkode: feba2...be1 Antar dette var en sykepleier som er utdannet her på kg? En ekte psykiatrisk sykepleier hadde aldri sagt dette. Anonymkode: 96334...07c
AnonymBruker Skrevet 29. mars #8 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Frivillig arbeid skal som hovedregel føres på meldekort som timer i jobb. Om du får betalt for jobben du gjør eller ikke er uvesentlig. Du skal ha trekk i utbetalingen din, basert på dagsats/timessats. Folk har måttet si fra seg verv og liknende mens de gikk på aap, fordi de tapte så mye penger på det. Anonymkode: ffb92...d27 Har du kilde på dette? Hjelpeteksten på spørsmålet om arbeid på meldekort for AAP: Du skal svare Ja hvis du har hatt lønnet arbeid som arbeidstaker som oppdragstaker som mottaker av omsorgslønn i egen næringsvirksomhet Du skal også svare Ja hvis du har utført frivillig arbeid som normalt er lønnet. Dette gjelder alle dager i uken, også lørdag og søndag, uansett når på døgnet du jobber. I noen tiltak får du lønn. Da avtaler du med Nav om du skal krysse av for arbeid og hvilke timer du skal føre opp. Ta kontakt med Nav hvis du jobber turnus eller skift, eller du mottar omsorgslønn. Du skal svare Nei hvis du ikke har hatt lønnet arbeid. Så det er altså lønnet arbeid som er det NAV spør om på meldekortet, med mindre det er snakk om frivillig arbeid som normalt er lønnet. Så vidt jeg kan se av tråden har det ikke kommet informasjon om at TS har utført frivillig arbeid som vanligvis er lønnet. Anonymkode: cf226...afc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå