Gå til innhold

ALLE indeksfondene taper bare penger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og alt er pga. den oransje jævel'n.

Bør man selge før man taper alt?

Anonymkode: 5ac13...afa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitt stille i båten, med mindre du er avhengig av å ha pengene nå (og da burde de ikke vært i fond i utgangspunktet). Det er normalt at det går opp og ned. 

Anonymkode: 5c496...f76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjefond og aksjer har alltid gått opp og ned. De går ikke bare opp som om du får renter i banken. Tåler du det ikke bør du kanskje ikke eie aksjefond…da er høyrentekonto mer komfortabelt.

Anonymkode: 5a26a...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (5 minutter siden):

Selvsagt. Skal du tjene mest mulig på fond bør du kjøpe på toppene og selge på bundene. 

Korrekt. Jeg så at dette kunne skje for et år siden, så jeg solgte alle mine globale indeksfond da. Investerte det meste i Maple Leaf gull og sølvmynter, og angrer ikke i dag. Goldman Sachs spår skyhøye gullpriser i 2025 – E24

Anonymkode: a72a6...6f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du er redd for å tape alt, har du kanskje for lite kunnskap om indeksfond til at du burde investere der i utgangspunktet. 

Skal du tape alt, må jo hele verdien av alle selskapene som fondet er investert i gå tapt. 

Kort oppsummert: Det skjer ikke!

Anonymkode: bce46...ff1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du er redd for å tape alt, har du kanskje for lite kunnskap om indeksfond til at du burde investere der i utgangspunktet. 

Skal du tape alt, må jo hele verdien av alle selskapene som fondet er investert i gå tapt. 

Kort oppsummert: Det skjer ikke!

Poenget her er vel uansett at det er alt for sent å selge nå. Det burde i så fall vert gjort for minimum et halvt år, kanskje et år siden. Man selger da aldri på bunn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er du overrasket?

Anonymkode: a1283...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Korrekt. Jeg så at dette kunne skje for et år siden, så jeg solgte alle mine globale indeksfond da. Investerte det meste i Maple Leaf gull og sølvmynter, og angrer ikke i dag. Goldman Sachs spår skyhøye gullpriser i 2025 – E24

Gullprisen er all time high. Hvorfor er all time high et gunstig tidspunkt å kjøpe på?

Anonymkode: 00db7...081

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gullprisen er all time high. Hvorfor er all time high et gunstig tidspunkt å kjøpe på?

Hvis du kan lese, så skrev jeg at jeg kjøpte for et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bestefaren min kjøpte gull i 1938, fy faen så idiot du er som gjorde det i fjor🤣🤣🤣🤣

Sånn høres du ut når du går inn i en tråd der noen spørr om råd NÅ og messer om hva du gjorde for et år siden.

Anonymkode: 7f41d...02b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bestefaren min kjøpte gull i 1938, fy faen så idiot du er som gjorde det i fjor🤣🤣🤣🤣

Sånn høres du ut når du går inn i en tråd der noen spørr om råd NÅ og messer om hva du gjorde for et år siden.

Anonymkode: 7f41d...02b

Poenget var vel å si at det er dumt å selge på bunn, og så vise til at jeg selv solgte for et år siden da det ikke var på bunn. Er dette så fryktelig usakelig og morsomt da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Poenget her er vel uansett at det er alt for sent å selge nå. Det burde i så fall vert gjort for minimum et halvt år, kanskje et år siden. Man selger da aldri på bunn?

Nei man selger ikke på bunn. Da kjøper mann. Og så selger man på topp.

Men du vet at de aller fleste som prøver å time markedet slik bommer? Så det er generelt et dårlig råd til folk flest. 

Time in the market beats timing the market. 

Men å selge indeksfondene nå er ikke lurt. Det er vi enige om.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og hvis jeg kjøpte aksjer for et år siden hadde jeg tjent mer enn deg. Poenget er at det er helt idiotisk å kjøpe gull nå, og det var det for ett år siden også. Samme som at det var fullstendig idiotisk og hodeløst å kjøpe gull i februar i år fordi gullprisen også har rast den siste tiden.

Hva er det med folk som tror gull alltid trumfer alt?

Logikken din er helt på trynet. 

Og ja, jeg har ingen problemer med å lese, du kan holde deg til å diskutere sak.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer at du har dine meninger, og det bør kanskje du gjøre også uten å kalle folks valg som "idiotisk å kjøpe gull"?

Om du hadde solgt dine aksjer i dag, og eventuelt (jeg tviler) hatt litt større gevinst, hvor mye måtte du da ha betalt i skatt av gevinsten? Hva tror du jeg hadde måttet betale av min "gevinst"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Korrekt? 🤣 Innlegget du quotet var vel ironisk… håper jeg, for det er oppskriften på å tape på fond. 

Anonymkode: 5c496...f76

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg solgte for en måned siden. Hadde jeg solgt en uke før, hadde jeg solgt på topp.

Siden jeg hadde over 500.000 hvor nesten halvparten er avkastning, turte jeg ikke å gamble med det lengre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget med indeksfond er jo å bare la de stå med fast spareavtale i 10-30 år. Om ti-femten år er verden forhåpentligvis kvitt oransje apekatter i trassalderen for godt (en eldre mann som lever på burgere kan jo ikke leve SÅ lenge, vel? Sikkert det fruen tenker). 

Anonymkode: 798b8...e5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men poenget med indeksfond er jo å bare la de stå med fast spareavtale i 10-30 år. Om ti-femten år er verden forhåpentligvis kvitt oransje apekatter i trassalderen for godt (en eldre mann som lever på burgere kan jo ikke leve SÅ lenge, vel? Sikkert det fruen tenker). 

Anonymkode: 798b8...e5d

Sant. God sagt. Men husk ikke alle er er ungdommer.

Anonymkode: 50286...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...