Gå til innhold

Jogging og psykisk helse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann, eg har brukt jogging som avkobling for depresjon og angst og da gjekk over styr og vekta blei veldig liten for ca 2 år siden, eg blei innlagt på dps der fokuset var mat og ikkje jogging , da dei kalte da avhengighet.

For 3 mnd siden begynte eg igjen å få ein nedgang i depresjonen , som ble værre og værre , blei innlagt no i mars , og fekk til og tenke gjennom ka som egentligt er kjernen til at eg har da slik eg har da , så gjorde sinnsykt vondt og vanskeligt , eg blei utskreven når eg virkelig var på bunn, og når eg kom hjem havna eg då tilbake til jogging og mye gå turer , kan gå og jogge til sammen 1,3 mil i løpet av ein dag og ligg i snitt 22000-24000 skritt hver dag. Og eg kjenne på følelsen av lettelsen av all den aktiviteten som eg har erfaring funker , får utenom jogging må eg ha EiT par turer så eg alltid har ein plan. Det er slitsomt men da er på ein måte besettelse at dette funker når ein er så på bunn at ein må bare ta da verktøyet som funker for , ein øvelevese mekanisme , andre og som har erfaring med dette?

Anonymkode: 1c4f2...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man er psykisk nede så hjelper det å gjøre fysisk tunge ting for å kompensere for det psykisk tunge. Likeledes gå turer og gjerne i skogen.

Jeg har gått mye på turorientering og stolpejakt. Da må man konsentrere seg om kartet for å finne postene og kan ikke tenke på det som gjør livet vanskelig, - da kan man rett og slett gå seg bort. Dessuten er det godt å være ute i naturen med skog, vann og ofte fin utsikt.

Man blir sulten av å være i så mye aktivitet, så jeg har ikke hatt noe problem med å spise. Forøvrig er det viktig å spise ting man liker og gjerne noe som gir mye energi og litt farger i. 

Anonymkode: 99d21...f3e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme mestringsmekanisme, men av en litt annen grunn enn deg.  (Din grunn er psykisk smertelindring, min grunn er fysisk smertelindring)

Det er som du sier en overlevelsesmekanisme, men du vil ikke overleve hvis du ikke får i deg nok mat og drikke, hvis du ikke får nok hvile, og hvis du ikke får nok søvn.  Du må klare å finne den nødvendige balansen, hvis ikke vil du gå i kjelleren fysisk sett, og da følger det psykiske med.

For å si det med rene ord, du må pleie din fysiske helse like godt som trening pleier din psykiske helse.

Anonymkode: deb5f...b5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å spise så eg holder vekta når eg no er så mye i aktivitet , probleme er at matlysten ikkje er så stor, eg er 56kg og ønsker ikkje å gå ned med i vekt , tips til hva eg kan spise som hjelper på å halde vekten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du å spise da? Noen er glade i brød, andre er mer middagsmennesker.

Når matlysten er dårlig er det ofte lettere å drikke kalorier, så næringsdrikker fra apoteket kan være greit i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på å snakke litt med ein ernæringsfysiolog:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurte litt på å snakke litt med ein ernæringsfysiolog:)

Det høres ut som en god idé ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ønsker å spise så eg holder vekta når eg no er så mye i aktivitet , probleme er at matlysten ikkje er så stor, eg er 56kg og ønsker ikkje å gå ned med i vekt , tips til hva eg kan spise som hjelper på å halde vekten ?

Du kan prøve næringsdrikker fra apoteket.

Anonymkode: 23a9b...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan prøve næringsdrikker fra apoteket.

I tillegg til det du spiser idag altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spis det du liker aller best, feks.

- Hamburger/nuggets og pommes frites (McDonalds) 

- Pizza

- Lasagne 

- Taco (lettvint og kan spises i flere dager)

- Fargerike salater med kylling e.l.

Om du ikke orker å lage mat, så kan du gå ut og spise eller bestille hjem. Noen synes det er godt å komme seg ut og se folk/andre ting, mens andre trives best hjemme.

Anonymkode: 99d21...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips 🥰 går til både psykolog , og nett begynt hos fysio i kommunen (etter ein skulder skade på fotball banen ) å fysioen er òg fokusert på øvelser så ikkje er så intensitet i, men da hjelpe kje når eg har sprukket den bobla med å jogge å gå mye å kjendt på følelsen , då er da ekstremt vanskelig å ta den kontrollen igjen , når eg føle eg fungere så mye betre både i familie livet og ellers, men da går jo i håve på ein merker eg 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...