Gå til innhold

Er de gjerrige på strøm i syd-Europa? Sykkelferie..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha med el-sykkel til Spania. Jeg har laget ruter som er såpass lange at jeg er avhengig av lading underveis.

Siden dette er øde områder, kun stier og grusveier, så vil det ofte være kun et par caféer på ruten. Er eierne der vanskelige og restriktive går hele turen til hælvete.. Og jeg må i verste fall gå/trille tilbake igjen til start.😱

Her til lands har jeg ikke møtt på særlig motstand på betjente spisesteder i marka, i alle fall ikke hittil. Men nå begynner det å bli såpass mye el-sykler at kanskje også de får nok. Det er ikke kostbart i det hele tatt å lade opp et el-sykkel batteri, men det er ikke hvem som helst du får overbevist dette om.

Noen som har ladet el-sykkel på utesteder i sydligere strøk?

Anonymkode: 4f65d...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke bare til å betale litt så får man ladet? 😅🤪

Anonymkode: 0812c...b02

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så et regnestykke på det. Latterlig.. et sted mellom 50 øre og 1 krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke bare til å betale litt så får man ladet? 😅🤪

Anonymkode: 0812c...b02

Kan være andre faktorer også. At de ikke vil ha et et svært batteri inn i hus, hvis det ikke finnes muligheter utendørs. Farlig er det mange som tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skal ha med el-sykkel til Spania. Jeg har laget ruter som er såpass lange at jeg er avhengig av lading underveis.

Siden dette er øde områder, kun stier og grusveier, så vil det ofte være kun et par caféer på ruten. Er eierne der vanskelige og restriktive går hele turen til hælvete.. Og jeg må i verste fall gå/trille tilbake igjen til start.😱

Her til lands har jeg ikke møtt på særlig motstand på betjente spisesteder i marka, i alle fall ikke hittil. Men nå begynner det å bli såpass mye el-sykler at kanskje også de får nok. Det er ikke kostbart i det hele tatt å lade opp et el-sykkel batteri, men det er ikke hvem som helst du får overbevist dette om.

Noen som har ladet el-sykkel på utesteder i sydligere strøk?

Du kan jo gjøre noe så utenkelige som å sende de plassene du har planlagt å passere en forespørsel om det du lurer på. De kan sikkert svare bedre om noe som gjelder dem selv enn noen som ikke aner hvem eller hvor de er. 

Anonymkode: 566fb...243

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan jo gjøre noe så utenkelige som å sende de plassene du har planlagt å passere en forespørsel om det du lurer på. De kan sikkert svare bedre om noe som gjelder dem selv enn noen som ikke aner hvem eller hvor de er. 

Anonymkode: 566fb...243

Har faktisk også tenkt det som mulighet. Hvis et sånt småtteri av et sted har noe kontakt info i det hele tatt.

En annen ting er alt hva man kan møte på av problemer. Slike planlagte turer går ikke alltid på skinner. Private områder/stengte veier som gjør en lengre omvei nødvendig. Jeg har trillet el-sykkel før jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke kostbart i det hele tatt å lade opp et el-sykkel batteri, men det er ikke hvem som helst du får overbevist dette om.

Det er vel bare å tilby ekstremt god betaling for strømmen så ordner det seg nok.

Anonymkode: 1d9ff...a35

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg skal ha med el-sykkel til Spania.

Hvordan skal du få med deg sykkelen til Spania? Kjøre bil? De er vel ikke lov på fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan skal du få med deg sykkelen til Spania? Kjøre bil? De er vel ikke lov på fly?

Bil, korrekt..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok enten ta sjansen på at de lar deg lade (mot betaling), eller bruke vanlig sykkel. Strøm er mye dyrere lengre sør i Europa, så det handler ikke om å være «gjerrig» sånn sett. De er vokst opp med å spare på strømmen, mens vi i Norge er vant til at strøm er billig. Jeg har bodd i utlandet, der var all oppvarming gass, oppvarming av vann var med gass, og det var gassovn. Alt fordi strømmen var så dyr. 

Anonymkode: f7254...d68

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si at du vil betale det. Så går det helt sikkert i orden. 

Anonymkode: 90be8...84e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler vel ikke om å være gjerrig, men om å ha kapasitet, eventuelt kostnader. Med rette innstillingen burde det gå, men når du i utgangspunktet virker å ha den innstillingen at dette burde de fikse for deg, tror jeg du har litt å jobbe med. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (2 minutter siden):

Det handler vel ikke om å være gjerrig, men om å ha kapasitet, eventuelt kostnader. Med rette innstillingen burde det gå, men når du i utgangspunktet virker å ha den innstillingen at dette burde de fikse for deg, tror jeg du har litt å jobbe med. 

Merkelig selvmotsigende kommentar. Ja, jeg har den innstillingen/håpet at noen fikser for meg. Hvordan i huleste skal jeg få til noen ting som helst..😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Headingen på innlegget er "Er de gjerrige på strøm i syd-Europa?". Hvorfor er den ikke "Tror du det går greit å betale folk litt ekstra for å få ladet sykkelen min når jeg glir rundt i Syd-Europa?"

Eller er du den gjerrige her? 

I likhet med trådstarter vet jeg ikke hvor mange watt/kw som skal til for å fullade sykkelbatteriet hans/hennes. Det gjør garantert ikke den jevne spanjol på landsbygda heller. Første bud er at du skaffer deg rede på det.

Men det er egentlig ett fett om det koster 50 øre eller 10 kroner: normal høflighet er selvsagt at du tilbyr deg et par-tre euro for å få lov til å bry dem med dette.

Anonymkode: d0d0a...d12

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tilbyr selvsagt å betale for energien du vil ha fra dem. Både for energien og for tjenesten de gjør deg. Du kan ikke forvente at de skal yte tjenester gratis.

Anonymkode: ed814...9a9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok langt med å tilby deg å betale for ladingen. Tenkte du det skulle være gratis?

Anonymkode: f98bf...8e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvnete å kunne lade sykkelen din på kafeer /utesteder, hverken mot betaling eller uten. Det vil være en service de yter på godvilje, ikke noe annet. En uting at folk omtrent skal forlange å få lade opp tingene sine på offetnlige steder. Strømmen koster penger, og det er ikke kun deg som muligens vil lade, men x antall andre. Så da spiller det liten rolle om det koster så lite og lade om sykkelen din. Totalen kan bli stor for den enkelte plass.

Anonymkode: 2b4b7...a0f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke forvnete å kunne lade sykkelen din på kafeer /utesteder, hverken mot betaling eller uten. Det vil være en service de yter på godvilje, ikke noe annet. En uting at folk omtrent skal forlange å få lade opp tingene sine på offetnlige steder. Strømmen koster penger, og det er ikke kun deg som muligens vil lade, men x antall andre. Så da spiller det liten rolle om det koster så lite og lade om sykkelen din. Totalen kan bli stor for den enkelte plass.

Anonymkode: 2b4b7...a0f

Ja, akkurat den meningen kan jeg risikere å møte. Det vil nok bli det sikreste å spørre på forhånd ( ringe, mail) før jeg gjennomfører den konkrete turen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...