Gå til innhold

Inngang i kirka, knappehullsblomst og gå til bords

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Laget en tråd jeg - håper ikke det blir for uoversiktlig..

Nå begynner diverse spørsmål å melde seg ja :)

- Hvem går med knappehullsblomst?

- Når vi har brudepiker - disse går jo inn før meg - men spilles musikk når de går inn? Og reiser alle seg da? Eller venter man med å reise seg til jeg kommer? Går brudepikene først når dørene åpner seg - slik at jeg står bak der? Eller lukkes dørene før jeg kommer??

Vi skal bruke våre to jenter på 2 år som følges inn av min søster.

- Hvordan skjer det vanligvis når man går til bords? Kommer brudeparet in til slutt? Hvem er det evt som sier noe da? Eller sier man kanskje ikke noe? Slik at vi bare går inn sist??

Føler at det begynner å nærme seg ja... Nervene har begynt å sette inn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jeg som lurer... Hadde glemt å logge meg inn..

Gjest Gjest
Skrevet
Laget en tråd jeg - håper ikke det blir for uoversiktlig..

Nå begynner diverse spørsmål å melde seg ja  :)

- Hvem går med knappehullsblomst?

I hovedsak brudgommens forlover.  Men det finnes også tilfeller hvor både brudens forlover og brudeparets fedre bærer knappehullsblomst.

- Når vi har brudepiker - disse går jo inn før meg  - men spilles musikk når de går inn? Og reiser alle seg da? Eller venter man med å reise seg til jeg kommer? Går brudepikene først når dørene åpner seg - slik at jeg står bak der? Eller lukkes dørene før jeg kommer??

Vi skal bruke våre to jenter på 2 år som følges inn av min søster.

Har man brudepiker - anses de som en del av brudens følge.  Musikken begynner rett før dørene åpner seg, og da reiser gjestene seg uansett hvem som går inn først.  Det er ikke vanlig at dørene lukkes etter at brudepikene har gått inn - er jo grenser for hvor lang en inngangsmarsj er. :ler:

- Hvordan skjer det vanligvis når man går til bords? Kommer brudeparet in til slutt? Hvem er det evt som sier noe da? Eller sier man kanskje ikke noe? Slik at vi bare går inn sist??

Her avgjør dere i grunnen helt selv.  Det kommer også litt an på hvor trangt det er rundt bordet.  Litt håpløst at brudeparet skal sette seg sist hvis det er så trengt rundt bordet at alle andre må reise seg for at de skal komme på plass.

Er vel ikke å mye å si når man skal finne plassene sine rundt bordet, men hvis dere ønsker å gå inn sist (og det er plass til det) - så kunne det kanskje bli spilt noe musikk når dere tok plass.

Føler at det begynner å nærme seg ja... Nervene har begynt å sette inn...

Fokuser på at gjestene er folk som har valgt å være tilstede for å dele en stor dag med dere - de vil dere alt godt.

Skrevet

Starter med det første jeg. For det har jeg tenkt litt på. Det er forskjellig hvordan folk velger å gjøre dette.

Noen lar kun brudgom ha knapphullsblomst. Andre lar brudgom og forlover ha knapphullsblomst. Andre igjen mener at også brudens far skal ha. Og får brudens far, er det lett å finne på at også brudgommens far skal ha. (Så det ikke blir urettferdig.)

For noen er det viktig at brudgommen har den fineste. Andre mener det ser penest ut hvis alle er like.

Mye smak og behag i dette altså. Er ikke sikker på om vi har funnet ut av hva vi velger selv ennå. Muligens bare brudgom og forlover. (og at min forlover får tilbud om en blomst i håret hvis hun vil.)

Så satser vi på at noen andre svarer på resten.

Gjest Gjest
Skrevet

I de bryllupene jeg har vært har brudeparet kommet sist til bords (også der det har vært trangt om plassen ;) ) - og slik kommer vi også til å gjøre det. Min tolkning av årsaken til at det gjøres sånn er rett og slett at brudeparet er dagens "hedersgjester". Det er også vanlig at alle de andre gjestene venter på plass, men ikke setter seg ned før brudeparet har satt seg ved bordet. Jeg er ikke helt sikker på akkurat hvordan vi kommer til å løse det med å ønske velkommen tilbords, men det vil ikke bli gjort før alle har kommet inn enten man da sitter eller står. Kanskje en av oss to gjør det selv i og med at det er vi som er vertskap? Vet ikke hva som er "vanlig" i forhold til dette...

Gjest gjest1
Skrevet

Da jeg giftet meg så hadde brudgom, brudgommens forlover, brudgommens far og min far knappehullsblomst. Det er ingen regler for dette så gjør som du har lyst. :tommel:

Når dørene åpnes og brudepikene går inn så er det vanlig at menigheten reiser seg i kirken. Hvor lenge du velger å stå før du selv går inn er jo opp til deg selv og hvor stor kirken er men jeg ville nok gitt barna ett lite forsprang. Tror ikke det er vanlig at dørene lukkes etter brudepiken også åpnes igjen for deg. Noen velger også å ha brudepikene bak seg hvis du skulle foretrekke å gå først selv. Smak og behag og rådfør deg gjerne med presten.

Vi hadde ikke noe system da vi skulle gå til bords, tror faktisk vi gikk først men vi satte oss ikke før alle var på plass ved sin stol og ingen satte seg før vi hadde satt oss. Så fikk vi svigermor til å ønske velkommen hvor hun også introduserte kveldens toastmaster. Jeg har selv vært gjest hvor en av familien har ønsket velkommen og syns dette var veldig hyggelig. Det kan dere selvsagt gjøre selv også hvis dere skulle ønske det.

Det skal jo være litt nerver på en dag som dette men det kommer garantert til å bli mest gøy. Vær forberedt på at dagen kommer til å gå utrolig fort så sørg for å nyte øyeblikkene.

Lykke til. :hjerte:

Skrevet

Jeg tror ikke vi skal ha noen regler for hvem som går først og sist til bordet. Her går alle samlet og finner sine plasser. Det viktige for meg er at gjestene ikke setter seg før vi har satt oss.

Jeg tror det er vanlig at vertskapet ønsker velkommen til bords. Fra gammelt av er vertskapet brudens foreldre. Dermed blir det min far som ønsker velkommen og introduserer toasmasteren.

Jeg har også hørt at det er brudgommens far som skal takke for maten, og at dette står i forhold til skikk og bruk. Vet ikke om det er andre her inne som har hørt dette også eller om det er en myte.

Jeg regner også med at brudgommen og hans forlover og far, min far og kanskje min forlover får en knappehulsblomst. Kanskje kan min forlover ha en blomst i håret eller noe, det kommer også litt an på hva hun skal ha på seg. Synes det er fint med knappehullsblomster, da ser alle gjestene hvem som er forlovere og fedre til brudeparet. ;)

Skrevet

Vel, man kan jo igrunnen gjøre som man vil, men i"gamledager" var slik at brudens foreldre innviterer til fest, og det er da brudens mor som er vertinne, den som har henne til bords er den som takker for maten, og det pleide altså å være brudgommens far. Brudens far var vert, og dermed den som ønsket velkommen til bords.

I dag så er det så ymse hvem som innviterer og hvem man kan regne som vertinne. så det er jo fritt frem for å finne sine egene løsninger.

Skrevet

Jeg kan bare svare på to av spøresmålene dine, men jeg svarer da allikevel..

Hos oss skal mannen min, forloveren hans og min bror ha knapphullsblomst. Mannen min er selvsagt, forloveren hans skal jo stå ved siden av han der oppe, så han er også selvsagt i mitt hode. Broren min skal følge meg opp kirkegulvet, og skal derfor ha blomst. ;)

Hos oss er gjestene på et mottakelsessted mens vi er hos fotografen. Når vi er ferdige hos fotografen skal vi dra til stedet vi skal være utover kvelden, og vi tar imot gjestene våre der. (vi ringer mamma og sier ifra når vi er på tur til huset) Mamma ber til bords når maten er klar, og alle finner plassene sine og setter seg. Jeg har ikke tenkt over om dette kan bli rotete... :klø: men vi er bare ca 60 mennesker, så det går sikkert bra. Så ønsker hun velkommen - og gir ordet til toastmaster som skal snakke litt om røykeregler og pauser og slikt, presentere programmet for kvelden helt kort og introdusere maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...