AnonymBruker Skrevet 29. mars #1 Skrevet 29. mars Jeg er på 4. året av AAP og jobber fortsatt bare 50%. Jeg har en 50% stilling så jeg har ikke prøvd meg i høyere prosent. Jeg tror det kan være realistisk å stå i 60-80%, men det er vanskelig å finne jobb i riktig stillingsprosent. Jeg ønsker å prøve meg i en 100% stilling, men hva er risikoen min da? Kan miste all støtte fordi jeg da greier 50% og ikke har rett på ny AAP. Må leve på 50% lønn videre? Anonymkode: 9ad66...e5b
AnonymBruker Skrevet 29. mars #2 Skrevet 29. mars Da bør du søke gradert uføre. Hvis du jobber mer enn 60% har du ikke rett på gradert uføre. Hvis du jobber 50%, og nav kartlegger at dette er det du klarer - så kan du ha 50% uføre i tillegg. Risikoen er at du begynner å jobbe, og at du blir syk før du har jobbet 26 uker og opparbeidet deg sykepengerettigheter. Du kan havne i en fryktelig vanskelig situasjon. Du må snakke med nav om avklaringstiltak for gradert uføre. Anonymkode: e4afb...36a 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars #3 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er på 4. året av AAP og jobber fortsatt bare 50%. Jeg har en 50% stilling så jeg har ikke prøvd meg i høyere prosent. Jeg tror det kan være realistisk å stå i 60-80%, men det er vanskelig å finne jobb i riktig stillingsprosent. Jeg ønsker å prøve meg i en 100% stilling, men hva er risikoen min da? Kan miste all støtte fordi jeg da greier 50% og ikke har rett på ny AAP. Må leve på 50% lønn videre? Anonymkode: 9ad66...e5b Har du ikke oppfølging av nav? Er vanlig med arbeidsrettet tiltak, og da kan du avtale med de og få prøve deg i forskjellige type jobber for å se hva som funker for deg. Anonymkode: 40271...772 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #4 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da bør du søke gradert uføre. Hvis du jobber mer enn 60% har du ikke rett på gradert uføre. Hvis du jobber 50%, og nav kartlegger at dette er det du klarer - så kan du ha 50% uføre i tillegg. Risikoen er at du begynner å jobbe, og at du blir syk før du har jobbet 26 uker og opparbeidet deg sykepengerettigheter. Du kan havne i en fryktelig vanskelig situasjon. Du må snakke med nav om avklaringstiltak for gradert uføre. Anonymkode: e4afb...36a Det er ikke bare å søke uføretrygd… TS skriver jo selv at det er realistisk å jobbe mer. Anonymkode: 40271...772
Virrevirrevapp Skrevet 29. mars #5 Skrevet 29. mars Det letteste er nok å finne en ekstra jobb. Og prøve deg også i den stillinga en kort periode. Det finnes regelverk for hvor lenger som gjelder som utprøving. Ville ringt NAV sentralt, de kan regelverket.
AnonymBruker Skrevet 29. mars #6 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har du ikke oppfølging av nav? Er vanlig med arbeidsrettet tiltak, og da kan du avtale med de og få prøve deg i forskjellige type jobber for å se hva som funker for deg. Anonymkode: 40271...772 Jeg er i jobb. Er det vanlig med arbeidsrettet tiltak i tillegg til jobb? Anonymkode: 9ad66...e5b
AnonymBruker Skrevet 29. mars #7 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er i jobb. Er det vanlig med arbeidsrettet tiltak i tillegg til jobb? Anonymkode: 9ad66...e5b Når man går på aap ja. Hva sier nav? Du skal vel ikke gå på aap for alltid.. hvorfor har du ikke prøvd å jobbe mer enn 50% hvis du er frisk nok til det? Anonymkode: 40271...772 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars #8 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når man går på aap ja. Hva sier nav? Du skal vel ikke gå på aap for alltid.. hvorfor har du ikke prøvd å jobbe mer enn 50% hvis du er frisk nok til det? Anonymkode: 40271...772 Det er absolutt ikke sikkert jeg er frisk nok til det. Jeg går med mange plager som over tid sliter meg ut. Derfor er det vanskelig å finne riktig prosent. Nav foreslår ufør 50%, men jeg er redd ufør vil knekke meg psykisk. Anonymkode: 9ad66...e5b
AnonymBruker Skrevet 29. mars #9 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Da bør du søke gradert uføre. Hvis du jobber mer enn 60% har du ikke rett på gradert uføre. Hvis du jobber 50%, og nav kartlegger at dette er det du klarer - så kan du ha 50% uføre i tillegg. Risikoen er at du begynner å jobbe, og at du blir syk før du har jobbet 26 uker og opparbeidet deg sykepengerettigheter. Du kan havne i en fryktelig vanskelig situasjon. Du må snakke med nav om avklaringstiltak for gradert uføre. Anonymkode: e4afb...36a Men jeg lurer på, vil ikke det alltid være en risiko? En risiko for alle som går ut i 100% jobb igjen? Det er ikke alltid 3 år er nok for å vite om man klarer det over tid. Man kan brenne ut igjen etter kortere tid. Så man må være hundre og ti prosent sikker på at man klarer minst 26 uker da? Og ha forsøkt det et år eller noe for å kunne vite det? Jeg skal prøve ut et tiltak i tillegg til jobb for å se om sjansen er stor for å klare det, men så vet man jo aldri, jobb er noe annet enn et tiltak. Anonymkode: 9ad66...e5b
AnonymBruker Skrevet 29. mars #10 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er absolutt ikke sikkert jeg er frisk nok til det. Jeg går med mange plager som over tid sliter meg ut. Derfor er det vanskelig å finne riktig prosent. Nav foreslår ufør 50%, men jeg er redd ufør vil knekke meg psykisk. Anonymkode: 9ad66...e5b Da er du jo i dialog med nav om dette. Ja, det er vanskelig å komme dit at man godtar at det er den beste løsningen. Kan du snakke med en psykolog om dette? Anonymkode: e4afb...36a
AnonymBruker Skrevet 29. mars #11 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg lurer på, vil ikke det alltid være en risiko? En risiko for alle som går ut i 100% jobb igjen? Det er ikke alltid 3 år er nok for å vite om man klarer det over tid. Man kan brenne ut igjen etter kortere tid. Så man må være hundre og ti prosent sikker på at man klarer minst 26 uker da? Og ha forsøkt det et år eller noe for å kunne vite det? Jeg skal prøve ut et tiltak i tillegg til jobb for å se om sjansen er stor for å klare det, men så vet man jo aldri, jobb er noe annet enn et tiltak. Anonymkode: 9ad66...e5b Dette er jo et vanvittig problem i systemet. At man etter alvorlig sykdom skal tilbake i arbeidslivet uten et sikkerhetsnett i ryggen. Og nei, man kan jo aldri vite hva som skjer. Anonymkode: e4afb...36a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #12 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er på 4. året av AAP og jobber fortsatt bare 50%. Jeg har en 50% stilling så jeg har ikke prøvd meg i høyere prosent. Jeg tror det kan være realistisk å stå i 60-80%, men det er vanskelig å finne jobb i riktig stillingsprosent. Jeg ønsker å prøve meg i en 100% stilling, men hva er risikoen min da? Kan miste all støtte fordi jeg da greier 50% og ikke har rett på ny AAP. Må leve på 50% lønn videre? Anonymkode: 9ad66...e5b Er det ingen muligheter for at du kan få arbeidsutprøving tiltak via Nav på jobben din? At du en periode prøver å jobbe mer enn 50% Anonymkode: 89fa4...082 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #13 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dette er jo et vanvittig problem i systemet. At man etter alvorlig sykdom skal tilbake i arbeidslivet uten et sikkerhetsnett i ryggen. Og nei, man kan jo aldri vite hva som skjer. Anonymkode: e4afb...36a Det er det jeg mener. Å ta det siste steget ut, at man da skal miste alt av sikkerhet, det er noe som ikke er riktig. Det kan jo skremme folk fra å tøre. Anonymkode: 9ad66...e5b
AnonymBruker Skrevet 29. mars #14 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er det jeg mener. Å ta det siste steget ut, at man da skal miste alt av sikkerhet, det er noe som ikke er riktig. Det kan jo skremme folk fra å tøre. Anonymkode: 9ad66...e5b Uten tvil. Jeg ble så overgitt at jeg henvendte meg til en politiker når det gjelder dette. Alle vet det, men ingen gjør noe. Anonymkode: e4afb...36a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå