Gå til innhold

Kan man se hvordan barna blir som voksne?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man ser på lekeplassen, er det faktisk nesten mulig å tyde hvordan barna blir som voksne.

Dem som er forsiktige og tilbakeholdne, blir rolige som voksen.

Dem som er dominerende blir somregel dominerende som voksne.

Så er det mulig å se vinnere/tapere :forvirret:

Man kan lure på hvorfor ikke evt hjelpeapparat benytter seg at dette for dem som trenger det....

Videoannonse
Annonse
Gjest Bare innom
Skrevet

Er enig med deg i at vi kan se personligheter på en lekeplass, men skjønner ikke helt hva du mener med å kunne se vinnere/tapere... :forvirret:

V blir formet av våre erfaringer, og selv om jeg var rolig og altfor snill som barn (og er det forsåvidt ennå) så vil ikke det si at jeg er noen "dørmatte" i voksen alder.

Og selv om min bror var en "hissigpropp", og "etterdilter" i en temmelig dominerende "gjeng" som barn, så har absolutt klart seg bra både når det gjelder familieliv og arbeidsliv.

Kan du utdype litt nærmere hva du mener med at du klarer å se vinnere/tapere?

Gjest Gjest
Skrevet

Kan du utdype litt nærmere hva du mener med at du klarer å se vinnere/tapere?

Tenker på barna som f.eks "stjeler" leketøy fra de andre barna, og allerede som små barn starter en slags kriminell handling (selvfølgelig kan det gå over).<tapere>

Så har man de barna som viser omtanke og er veldig flink med å ta vare på de andre. <Vinnere>

Slik som broren din er ikke den typen jeg sikter til (ganske normal opptreden) ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis man ser på lekeplassen, er det faktisk nesten mulig å tyde hvordan barna blir som voksne.

Man kan lure på hvorfor ikke evt hjelpeapparat benytter seg at dette for dem som trenger det....

Jeg forstår godt at de ikke benytter seg av sånne metoder. Det har faktisk vist seg gang på gang at de verste forbryterne har vært rolig, forsiktige og tilbakeholdne som barn. Forstår ikke helt ressonementet ditt - mener du virkelig at det er så svart/hvitt som du skriver over her ?

Gjest Gjesta
Skrevet

Det kan jo ha noe for seg. Vi er jo både arv og miljø, og er man en rolig, avbalansert person som liten er det vel mye som tyder på at dette er en del av din natur. Og det er også store sjangser for at disse trekkene blir forsterket - at barnet belønnes for å være rolig og avbalansert, og at det tiltrekker seg andre barn som er nogenlunde på samme måte. Og de som er født med et mer krevende temperament vil kanskje også få dette forsterket av omgivelsene (jamfør stemplingsteori, og at det er slik oppførsel de får oppmerksomhet for) og at de kanskje ikke lærer seg alternative atferder og at de muligens tiltrekker seg andre som ligner dem og at de dermed forsterker aterden hos hverandre.

Men dette er i teorien. I praksis er det mange stille&snille som blir "gærne" senere og mange "runnere" som blir pålitelig, gode samfunnsborgere.

Men at sosial kompetanse allerede som små er viktig i fht å få det mindre problematisk senere, det er vel lite å tvile på. Selv om det ikke er så deterministisk som det trådstarter skriver.

Gjest Gjesta
Skrevet

Må bare spørre deg; hvordan mener du at hjelpeapparatet skal benytte seg av dette for dem som trenger det? Hvilket hjelpeapparat tenker du på, og hva er det de ikke benytter seg av?

Meg bekjent driver ikke "hjelpeapparatet" oppsøkende virksomhet. Det er få instanser som går rundt på måfå på lekeplasser og plukker seg ut vilkårige barn.. Men dersom barnehage/skole/foreldre mener at barnet trenger noe fra hjelpeapparatet plikter jo de å melde fra. Når hjelpeapparatet er i bildet, er det klart at atferdsregistrering og observasjon (blant annet i lekesituasjoner) er en del av helhetsforståelsen som igjen ligger til grunn for hypoteser/vurderinger/tiltak.

Men utdyp gjerne hva du tenker på?

Skrevet

Jeg var stille og rolig som barn og er også rolig som voksen. Har altså hatt samme karaktertrekk hele livet.

Når jeg ser tilbake på de jeg gikk på skole med, kan jeg absolutt se sammenheng mellom hvordan de var som barn og hvordan de ble som voksne. De som har blitt kriminelle i voksen alder, hadde ofte en problematisk oppførsel som barn også (av forskjellige grunner). Nå gjelder heldigvis ikke dette alle, men jeg tror absolutt trådstarter har et poeng.

Gjest Gjest
Skrevet

Når jeg tenker tilbake på klassen fra barneskolen - så ser jeg at det er de stille og rolige som har havnet på kjøret.

De stille viser ofte ikke hvem de er elelr hva de tenker, mens bråkebøttene gir utløp for sine følelser. Derfor er det ofte vanskelig å vite hvem man har med å gjøre når det gjelder de som er stille.

Skrevet (endret)

Selvfølgelig kan man se trekk av personligheten, men han som stjeler eller slår kan like gjerne bli sjefen til din sønn enn den som raner ham.

Jeg har erfaring med det motsatte. Min bror og datter var hyperaktive som barn, men er blitt rolige som voksne.

Ventet med skrekk på ungdomstiden, men det ble motsatt. Det var da de roet seg...begge 2. Ingen festing, ...det var kjedelig.

De eneste trekk jeg har sett og som ble skrevet ned fra barnehagen, var empati. Det sto at un hadde stor empati for de andre barna, og var den første til å trøste.

Som 13-åring ble hun vegetarianer fordi hun ikke ville spise dyr, samt veldig følsom for urettferdighet. Hun er også med i flere organisasjoner i dag.

Hos min bror var det Elvis-mani og katter. Hele rommet med Elvis effekter. :) Han gikk inn i ting 100%. I dag er det naturlig kosthold som er tingen, Driver kurs, og er 100% opptatt av dette døgnet runt. Det grenser nesten til det fanatiske.

Så noen trekk kan nok gå igjen, mens andre kan være resultat av dårlig miljø og kan dermed reverseres.

Endret av Rakel
Skrevet

Så er det mulig å se vinnere/tapere

Det var da en veldig grov generalisering.

Er man enten forsiktig og tilbakeholden eller dominerende?

Hva da med de som er utadvendte og blide samtidig som de har empati.

Om noen karaktertrekk kan kalles "vinnere" så må det da være disse.

Gjest Gjesta
Skrevet
Når jeg tenker tilbake på klassen fra barneskolen - så ser jeg at det er de stille og rolige som har havnet på kjøret.

De stille viser ofte ikke hvem de er elelr hva de tenker, mens bråkebøttene gir utløp for sine følelser.  Derfor er det ofte vanskelig å vite hvem man har med å gjøre når det gjelder de som er stille.

Det er jo også helt fåfengt å tro at man kan si noe om et barns natur ut i fra kun en situasjon. Et barn som er stille og rolig på skolen kan være det stikk motsatte i en annen setting...

Gjest Emeldina
Skrevet

Vet ikke om man kan se det helt fra barna er små, men det kan man nok helt sikkert. Har ikke helt svar på spørsmålet ditt, men har noen tanker rundt litt eldre barn/ungdommer:

Jeg er lærerstudent, og en av øvingslærerene mine fra praksis mente at hun i de aller fleste tilfeller har hatt rett når det gjelder hvordan hun tror elevene blir som voksne. Hun mente at hun allerede i barneskolealder kunne se hvem det kom til å bli noe av og ikke. Og hun har også alltid syntes det har vært veldig trist de gangene hun har hatt rett når det gjelder negative ting. Men hun har også blitt veldig glad de gangene hun har tatt feil!

De elevene som var skikkelig "kule", hadde sex, røyket, drakk osv da jeg gikk på ungdomsskolen, er skikkelig på kjøret nå. Nesten ingen av dem har fullført videregående, noen bruker dop og jentene ser helt herja ut - og ikke på langt nær så pene som folk syntes de var på ungdomsskolen! Det er forøvrig ikke noe galt i å ha sex når man går på ungdomsskolen - det ble jo folk av noen av de som hadde det ;) - men de jentene jeg tenker på var ofte sammen med mye eldre gutter, og de gikk og skrøt av at de hadde et sex-liv. "Ååh, jeg er så sliten, har hatt sex i hele natt" osv.. :roll:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stempler ingen oppførsel, ikke missforstå. Bare har en lekeplass foran vinduet mitt, og synser i fremtiden. I tillegg ser tilbake på min barndom, og hvordan noen av mine barndomsvenner ble :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet

De jeg kjenner fortsatt fra barneskolen er seg selv like 20-30 år etterpå!

Hissigproppen, den rolige, den morsomme, den utagerende, den såre og skjøre, osv...

De utagerende og bråkete har blitt politimenn (!) og ingeniører, mens de rolige og harmoniske (men likevel utadvendte og av og til rampete) har blitt konsernleder og leder i en kommune.

De forsiktige jentene som aldri ertet andre eller fant på skøyerstreker har blitt sykepleier, helsefagarbeider, føreskolelærer og lærer).

Gjest Gjest
Skrevet

De utagerende og bråkete har blitt politimenn (!)

Akkurat det er litt skremmende :overrasket:

Mange av verdensmestrene som var opptatt av action og slikt søkte i den retningen. Av og til virker grensen mellom forbryter og politifolk litt diffus, kun forskjell av politifolk liksom håndhever lovens lange arm :forvirret:

Gjest Gjesta
Skrevet
Akkurat det er litt skremmende  :overrasket:

Mange av verdensmestrene som var opptatt av action og slikt søkte i den retningen. Av og til virker grensen mellom forbryter og politifolk litt diffus, kun forskjell av politifolk liksom håndhever lovens lange arm :forvirret:

Hvorfor det? det har vel sammenheng med trang til å bruke kroppen, fysiske utfordringer og et behov for spenning og litt action?! Trenger ikke bli kriminell for å ha slike lyster, og godt er det! ;-)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke dette stemmer på noe som helst måte. Det minner om den tiden de drev og målte størrelse på skallen til folk for å finne ut om de var smartere enn andre....

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg tror ikke dette stemmer på noe som helst måte. Det minner om den tiden de drev og målte størrelse på skallen til folk for å finne ut om de var smartere enn andre....

Så du tror ikke at barns gemytt er stabilt på noen som helst måte, eller at barns ulike gemytt genererer ulik behandling fra omgivelsene som igjen er med på å forme barnet videre?

Nei nei..

Gjest Gjest
Skrevet
Så du tror ikke at barns gemytt er stabilt på noen som helst måte, eller at barns ulike gemytt genererer ulik behandling fra omgivelsene som igjen er med på å forme barnet videre?

Nei nei..

Jo, nå ønsker du å misforstå! Men jeg tror ikke man kan SPÅ hvordan livet blir, på en slik måte som nevnt her. Eller på noen som helst måte forutsi hvem som havner her eller der. Uansett om man kan si at gemyttet er slik eller slik fra man er barn.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jo, nå ønsker du å misforstå! Men jeg tror ikke man kan SPÅ hvordan livet blir, på en slik måte som nevnt her. Eller på noen som helst måte forutsi hvem som havner her eller der. Uansett om man kan si at gemyttet er slik eller slik fra man er barn.

Sorry, jeg missforsto deg ikke med vilje. Men da er vi i allefall enig! For jeg tror heller ikke at man kan slå fast det enkelte barns framtid utifra slike ting. Statistisk sett - kanskje, men på individnivå - nei.

I såfall måtte man kontrollert bra mange fler varabler..

OK? :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...