Gå til innhold

Søke på samme stilling der man fikk avslag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje litt tåpelig, men er det greit å søke på samme stilling dersom samme/lignende stilling blir lyst ut? Dette gjelder et ganske stort selskap med navnarving fra kommunen der selskapet deriblant befinner seg.

Dersom man kommer helt til tredje og siste intervju og dermed for avlag derfra, er det greit om å søke på samme/tilsvarende stilling  når det blir utlyst på nytt? Eller vil potensiell teamleder fra forrige gang og hr tenke «vi ga jo hen avslag for ikke lenge siden, nå søker hen igjen?»

Anonymkode: c880f...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være greit. Kom du helt til et tredje intervju var du nok en god kandidat. Kanskje t.o.m like god som den som fikk jobben og de måtte slå krone eller mynt? Hvem vet. Jeg hadde søkt. Vil de ikke ha deg innkaller de sikkert ikke til intervju. Men siden du hadde hele tre intervjuer sist, vil jeg si sjansen er vedig god.

Anonymkode: df20d...437

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ansatt noen som søkte hos oss for andre gang. Vedkommende rakk ikke helt opp første gang, og noen andre ble vurdert som bedre egnet. Neste gang hadde vedkommende både mer erfaring og ikke like relevante konkurrenter, og ble ansatt.

Det har også vært personer som har søkt for andre gang, og som vi ikke har kalt inn til intervju andre gang fordi vi mente det var avklart at personen ikke passet inn.

jeg har også selv søkt jobber og blitt innstilt som nr. 2, og fått personlig oppfordring om å søke igjen hvis de lyser ut igjen senere.

Jeg sier søk!

Du er tydeligvis relevant til stillingen siden du har vært innkalt på intervju tidligere. Da handler det mye om hvem du tilfeldigvis vurderes mot, og det får du ikke gjort noe med. Så jobb med å få frem motivasjonen din for stillingen. At du har søkt før kan således være positivt, det er lite tvil om at du har lyst til å jobbe der.

Anonymkode: 2deef...1fc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde søkt. Kan som andre her sier være ulike ting som gjorde at du ikke nådde opp, men nå er det andre momenter og du kan potensielt få jobben. Det viser jo også at du ønsker å jobbe der, som er positivt for arbeidsgiver. Om de mener du ikke klaffer med bedriften så kan det være du ikke blir innkalt til intervju, men det er ikke godt å vite. Hvilket inntrykk fikk du på intervju? Om det var ok, så hadde jeg søkt. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal søke samme sted hvor jeg fikk avslag. Kom riktignok kun til første intervju. Men jeg fikk begrunnet hvorfor jeg ikke kom lengre og det var at det var veldig mange med lang erfaring. Hadde det vært dårligere kandidater så hadde jeg vært høyaktuell. Så da søker jeg på nytt i håp om at det er dårligere kandidater denne gangen.

Hadde grunnen vært at jeg ikke har kvalifikasjoner de er ute etter, at de ikke likte meg etc så hadde jeg ikke søkt på nytt.

Anonymkode: 54bef...69a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo søke! Kan gå begge veier. Men er det samme stillingen og de ikke fikk inn kvalifiserte non folk (inklusive deg) så de har utlyst den på nytt, så er du jo ikke noe mer kvalifisert nå? Da vil de sannsynligvis bare tenke at de vurderte deg jo sist uten å gi deg jobben. Er det derimot enda en stilling/ny stilling, så kan det være de ikke får inn like mange flinkere enn deg denne gangen, så du blir den beste. Så kommer mye an på hvorfor du ikke fikk jobben sist. Men uansett skader det ikke å søke!

Anonymkode: 4160d...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En potensiell leder kan også tenke "yes, vi burde valgt henne sist gang, heldigvis har hun søkt igjen!"

Anonymkode: 781a7...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du var med helt til siste runde forrige gang, er det ganske åpenbart at du ble vurdert som kvalifisert og egnet. De vurderte å ansette deg. Hvis du hadde vært ukvalifisert ville du ikke kommet til intervju i det hele tatt, og hvis du hadde vært uegnet ville du ikke kommet videre fra første runde. 

Det at du ikke ble ansatt trenger ikke ha noe som helst med deg å gjøre. De ansatte en annen fordi den andre var best kvalifisert og best egnet. Hvem andre som søker en stilling får du ikke gjort noe med. Noen ganger er det kandidater som peker seg klart ut. 

Siden du var kvalifisert sist, og ingen kan ane hvem som søker denne gangen, er det ikke det minste rart om du søker igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp ansatt en som ikke fikk jobben sist den ble utlyst, for kun et år siden. Hun var på ett intervju den gangen. Det er ikke en ulempe at du har søkt tidligere, tvert imot kan det oppfattes som at du er sterkt motivert for å begynne hos nettopp dem.

Anonymkode: 12062...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var nr. 2 engang og fikk oppfordring om å søke igjen når de skulle legge ut en tilsvarende stilling et halvt år senere. Skjønte igrunn ikke hvorfor jeg måtte søke helt pånytt , men gjorde det og henviste til første prosess. Hørte aldri noe, fikk ikke engang intervju da.

Utenom det er det et sted jeg veldig ønsker å jobbe, så søker hver gang. Får jo mer erfaring fra jobben jeg er i nå og som er tilsvarende den jeg søker på, aå det samtidig som jeg gjør om søknaden litt hver gang, gir meg troa på at jeg en gang kommer videre.

Anonymkode: 77524...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...