Gå til innhold

Plante blomster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger tips til blomster jeg kan plante i krukker nå, som tåler både vind og sol?

Anonymkode: 2b57a...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvordan været er der du bor. Jeg pleier som regel ikke å plante ut noe her jeg bor før i starten/midten av mai, da det kan være nattefrost ganske langt ut på våren, selv om det er varm på dagtid. Jeg bor i Oslo og husker med gru et år jeg dreit meg ut med det. Det hadde vært så varmt og mildt nesten hele mars og starten på april. Så jeg var hellig overbevist om at endelig var forsommeren her. Jeg brukte derfor masse penger og tid på å plante ute i begynnelsen av april. En ukes tid etter plantingen så kom det et skikkelig snøfall som varte en liten uke og absolutt alt daua. Hvis du må plante ute nå så må du iallefall sørge for å velge hardføre planter som tåler litt frost. Stemor f.eks, men du kan jo også be om tips på gartneriet.

Anonymkode: 5958b...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planta i flere krukker nå denne uka. Perleblomster, ruteliljer, pinseliljer og stemor. Det ser allerede nydelig ut, og bedre og bedre blir det jo utover våren. Disse plantene tåler noen minusgrader, så hvis du ikke bor i h6-7 burde det går fint:)

Anonymkode: 6f350...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Lindesnes og ennå er det for kaldt om nettene til at vi kan plante noe annet enn løkblomster og stemorsblomster. Jeg har noen i potte utenfor døra og venter med andre planter til mai.

Anonymkode: a542d...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Trøndelag, og her pleier jeg plante ut påskeliljer og stemor hvert år på denne tiden. Klarer seg stort sett fint uansett om det kommer noen snø-/minusperioder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er nok kulda som kan være problemet så tidlig, - kan være nattefrost lenge ennå (og idag kommet det snø her).

Påskeliljer og stemor vil jeg anbefale også, men er du påpasselig med å ta inn krukkene hver kveld, så kan du prøve litt annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...