Gå til innhold

Krystallsyke; noen som vil dele litt erfaring her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig påvist dette og har hatt det over et år. Skal starte behandling nå, men er dyrt å gå jevnlig til kiropraktor (nesten 1500 pr gang og det blir mellom fem og femten behandlinger). 
Jeg tror voldsomt stress og bekymring er årsak til min sykdom. Vil krystallsyke komme tilbake dersom jeg fortsetter å stresse og bekymre meg som nå? Noen som har blitt sykmeldt pga krystallsyke?

Mange spørsmål fra meg, håper noen har svar.

Anonymkode: 9c61d...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde ikke koste så mye. Jeg så kiropraktoren 2 ganger før det ble helt fint. Første gang var det lenger time med historie, undersøkelse, behandling og øvelser til 900kr og så en vanlig behandling til 600kr. Ble sykemeldt 1 uke av kiropraktoren men registrerte til nav at jeg bare var sykemeldt 3 dager og ikke 5. 

Anonymkode: 02a8f...1c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig at stress og bekymringer kan gi hodepine som kan lede til litt svimmelhet, men krystallsyken er en sykdom der en «stein» løsner i ørekanalene og så ender opp i feil kanal som gjør at du blir svimmel. Men etter behandlingen så går den tilbake til riktig ørekanal og svimmelheten stopper. Men kan alltid komme tilbake en gang og det kan være fra dagen etter til aldri. 3 år siden min forsvant

Anonymkode: 02a8f...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får behandling hos ØNH og det koster bare egenandelen helt til jeg får frikort.  Da er det jo gratis. Trenger sjelden mer enn 2-3 "snuinger" før det blir greit igjen en stund. 

Anonymkode: de573...d1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sykmeldt i fem uker, hadde hatt det noen måneder. Kiropraktor koster rundt 700 her jeg bor, så det var litt av en blodpris. Husker ikke hvor mange behandlinger jeg hadde, men sikkert rundt fem.

Anonymkode: 15971...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde Epley manøver hjemme, sov sittende første nattten, var bedre dagen etter og helt fin dagen etter det igjen. Gjort det samme når jeg har opplevd det igjen, hatt to fraværsdager på jobb totalt. Ikke brukt hverke kiropraktor eller annet, kun lege for å konstantere ved å finne nystagmus første gangen. Kiropraktor på dette er jo bare humbug, dropp det.

Anonymkode: ce1ae...004

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gjorde Epley manøver hjemme, sov sittende første nattten, var bedre dagen etter og helt fin dagen etter det igjen. Gjort det samme når jeg har opplevd det igjen, hatt to fraværsdager på jobb totalt. Ikke brukt hverke kiropraktor eller annet, kun lege for å konstantere ved å finne nystagmus første gangen. Kiropraktor på dette er jo bare humbug, dropp det.

Anonymkode: ce1ae...004

Det er jo ikke humbug. Fikk kjempegod behandling og råd av kiropraktor. Fastlegen kunne ikke hjelpe meg heller, da han hadde lite kompetanse på sånt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke humbug. Fikk kjempegod behandling og råd av kiropraktor. Fastlegen kunne ikke hjelpe meg heller, da han hadde lite kompetanse på sånt.

Kom inn her bare for å skrive dette. Har akkurat samme opplevelse. 

Anonymkode: f9798...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelsene gjør du jo gratis hjemme. Og nei, krystallene flytter ikke på seg pga stress 

Anonymkode: 0a9b3...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke en sånn stol som man kan svinges i og dermed blir bedre med en gang? 

Anonymkode: df5b7...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 27 år siden mitt første anfall, hatt 5 anfall på de årene, og de har gått over iløpet av 3 dager. Gjør øvelsene. D vitamin mangel kan være en årsak. I USA blir man satt på høyere dose enn hva som er anbefalt her når man får påvist krystallsyke. 

Anonymkode: 4b18f...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt krystallsyke i rundt 30 år, de kaller det kronisk tilbakevendende krystallsyke. Og ja, jeg kan bli dårlig etter perioder med alle former for stress; sykdom, indre uro eller psykiske belastninger, dårlige søvnperioder, alkoholinntak, fysisk utmattelse eller altfor mye å gjøre.

Systemet mitt blir overbelastet eller (bokstavelig talt) havner i ubalanse, og krystallene setter seg lettere fast. Slik har jeg iallefall fått det forklart fra flere behandlere. Samtidig er det utløsende med bevegelse og hodestillinger. Er du kvinne kan visst overgangsalder ha innvirkning også, når østrogenet faller.

Ved kraftige anfall er jeg fullstendig ute av drift, og har vært sykemeldt opptil et halvt år eller mer. Men stort sett klarer jeg meg med 2-4 uker. Innimellom har jeg mindre anfall som nesten går over av seg selv bare ved å senke tempoet og ha et par dager egenmld. 

Det er dyrt med behandling dessverre, men det kan godt være at du snart merker bedring og at du ikke trenger det mer. Jeg kan bli bra etter kun et par runder, mens andre ganger sitter det i flere måneder.

Min erfaring er at det ikke bare er å gjøre øvelsene på egen hånd uten først å konsultert behandler. Krystallene kan sitte slik at den ene øvelsen ikke har noen effekt, eller gjør vondt verre. 

Fastleger kan som regel ingenting annet enn det de finner på google, man må til kiropraktor eller fysio som har spesialisert seg på svimmelhet og som har vns briller for måling av øyebevegelser.

Bor du i Oslo området, anbefaler jeg Anna Lejerstedt, hun holder til på Røa og ved Norfalk i Oslo sentrum.

Anonymkode: 2af3e...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt det blir 5-15 behandling? Mange blir bedre etter 1-2 behandlinger. Det må jo først konstanteres hvilken buegang du har det i så man skal ikke starte Epleys manøver før dette er avklar, det er ulik behandling alt etter hvilken buegang. 

Nå har du jo gått veldig lenge med og ting kan da ta litt tid før det stabiliserer seg. Jeg har hatt krystallsyken i over 10 år. Jeg ble overbehandlet og feilbehandlet så derfor jeg er enda dårlig. de aller fleste blir bra igjen. 

Det er veldig dyrt. Jeg brukte over 20 000 kr den gang det startet hos meg. Hadde 3 behandlinger i uka, som jeg senere fikk beskjed om av annet helsepersonell ikke var nødvendig. 

For noen blir svimmelheten kronisk, dette blir da regnet som en tilstand og ikke sykdom. 

Anonymkode: e39c9...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk nylig påvist dette og har hatt det over et år. Skal starte behandling nå, men er dyrt å gå jevnlig til kiropraktor (nesten 1500 pr gang og det blir mellom fem og femten behandlinger). 
Jeg tror voldsomt stress og bekymring er årsak til min sykdom. Vil krystallsyke komme tilbake dersom jeg fortsetter å stresse og bekymre meg som nå? Noen som har blitt sykmeldt pga krystallsyke?

Mange spørsmål fra meg, håper noen har svar.

Anonymkode: 9c61d...9cd

Jeg har hatt det to ganger, jeg fikk flere øvelser å gjøre hjemme som hjalp. 

Anonymkode: 65189...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk korrigering hos ØNH, det kostet bare egenandelen, som andre sier her. Bare tull å gå til kiropraktor og betale 1500 kr for det.

Anonymkode: 8f88c...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...