Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg har ustabil lutealfase, er det slik at jeg ikke kan bli gravid da eller? Må jeg dra til legen og få gjort noe med det før jeg evnt kan bli gravid? Den varierer fra 6-14 dager, og jeg skjønner INGENTING :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dn er 6 dager, da har du ikke sjangs i alle fall den syklusen.

Lutealfase under 10 dager anses som defekt, for kort til at et egg skal rekke å feste seg og produsere nok hormpner til å hindre at mensen kommer, og drar med seg egget ut. Da blir et jo ikke baby. Ettersom festingen skjer etter sånn ca 7-10 dager normalt sett er 6 dager selvasgt altfor kort.

Ettersom lutealfasen normalt ikke varierer med mer enn +/-1 dag heller, så tyder det på at noe er galt, for denne SKAL ikke variere. Så om du er helst ikker på når du har el, og at den varierer så mye, og at det ikke bare er at den var litt sånn "under oppbygging" like etter slutt på hormonell prevensjon, ja så er det på tide å oppsøke lege.

Skrevet (endret)

huffda... er du sikker? :sjenert: Men dette med temping og sånn for å finne ut av syklusen, er det noe leger har tro på også? Eller vil hun bare feie meg av og sende meg hjem siden jeg ikke har vært aktiv prøver i 2 år?

Endret av Arielle
Gjest Epona
Skrevet

Det er medisinsk fakta at basaltemperaturen endrer seg med syklusen, så det er ikke noe som legen vil tvile på! Det står i min lærebok i Anatomi og fysiologi fra da jeg var student, at temping er en metode for å påvise eggløsning :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kan det hende at du har feilberegnet EL?

Skrevet
Kan det hende at du har feilberegnet EL?

Jeg har tatt både EL tester og tempratur for å finne ut når den er, så jeg har nok ikke feilberegna nei. Og hvis dette er noe som leger og sånn også bruker for å finne EL, så må det jo være rett da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...